סקרה קר (בזיליקת הלב הקדוש), פריז La basilique du Sacré-Cœur

מידע על בזיליקת הלב הקדוש

עדכון אביב 2024

עם האביב מגיעים תיירים מכל רחבי העולם לביקור בפריז והמספר שלהם רק יעלה ככל שנתקרב אל הקיץ ושיא עונת התיירות. באטרקציות הפופולאריות העומס כבר מורגש, ובחלקן גם התורים הולכים ונהיים אורכים. אומנם הסקרה קר לא מהאטרקציות שעולות לראש כשחושבים על הזמנה מראש (בניגוד למוזיאונים או תצפיות למשל), אבל הזמנה מראש מומלצת במידה ואתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע או מתכננים כעת את חופשת הקיץ שלכם. הזמנה מראש תבטיח את כניסתכם ותוכל לקצר את זמן ההמתנה מחוץ למקום.

מידע כללי

בזיליקת הלב הקדוש (או בצרפתית, הסקרה קר) ניצבת בראש גבעת מונמארטר, הנקודה הגבוהה ביותר בפריז. זו כנסייה קתולית המוקדשת ללבו הקדוש של ישו, ומהווה את אחת הכנסיות היפות והמרשימות בפריז ואחד מהאתרים המומלצים בעיר. הכנסייה, שנמצאת במעלה הגבעה הצופה אל פריז, דורשת טיפוס במדרגות רבות או עלייה באמצעות רכבל (ה-Funiculaire לא הכרחי, הכניסה משמאל למדרגות). למרות המאמץ, העלייה משתלמת כאשר פריז כולה נפרשת לרגליכם מ”המרפסת” המפורסמת של הכנסייה.




למרות שהביקור ברובע מאופיין יותר בבילוי תרבותי הכולל מסעדות וצפייה באומנים (שלא לדבר על כך שסמוך אליו נמצא פיגאל, אזור האורות האדומים והמולאן רוז’), לא כדאי לוותר על ביקור בסקרה קר. הנוף היפה שנשקף ממנה, המבנה המרשים מבפנים ומבחוץ, האווירה הנעימה על המדרגות, הכניסה החינמית והעובדה שזו אחת מהנקודות ההיסטוריות החשובות בעיר, הופך אותה להיות אחד האתרים המתויירים ביותר בעיר (ראה חינם בפריז).
הבזיליקה היא סמל לאומי ודתי בצרפת. היא משמרת את סמלי הלאומיות הצרפתי ומשמשת לא פעם למקום בו מבוצעים טקסים או בזמנים היסטוריים ייחודים ואף מחאות (בזמן מלחמת העולם השנייה למשל – עמדו פה רבים מהמתנגדים לשלטון הנאצים והיו מפגינים במחאה שקטה כנגד הכובש הזר).

סרטון מידע על הסקרה קאר מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

רוצים להכיר את פריז בדרך כיפית ומעניינת?
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא סיור עם מדריך צמוד דובר עברית שילווה אתכם בשכונות המיוחדות ובטעמים הייחודיים לעיר היפה באירופה. בין אם אתם מחפשים סיור להכרת העיר, סיור קולינרי שיקח אתכם לעולם הקינוחים הצרפתי או סיור מודרך בשכונת מונמארטר הקסומה תוכלו להבטיח את מקומכם בסיורים המבוקשים כאן.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:

היסטוריה

אזור המונמרטר שהיום מזוהה כאמור עם בילויים ובוהמה, היה מזוהה היסטורית עם סגידה ופולחן עוד מימי הרומאים. באזור עומדות כמה מהכנסיות העתיקות של פריז והשיוך של המקום לקדושה נמצא בשמו (מונמרטר – ההר של המרטירים – הקדושים המעונים שהוצאו להורג במקום, כמפורט בהרחבה בעמוד האזור).

לכן, במאה ה-19 במהלך המלחמה הקשה (מיני רבות) בין צרפת לפרוסיה, כאשר פריס באחד מרגעי השפל שלה, תחת מצור ורעב שמתואר כבלתי נסבל, מחליטים שניים מתושבי העיר לנדור על הקמת כנסייה בגבעה הקדושה שתוקדש ללב הקדוש של ישו, כמובן במידה ופריס תינצל מהמצור הגרמני. בסופו של דבר הבזיליקה קיבלה בעלת משמעות כפולה, והיא מוקדשת לזיכרון הצרפתים שנהרגו במלחמת צרפת-פרוסיה ב-1871 ול”תיקון” מעשיהם הנפשעים של הקומונה הפריזאית במרד ב-1871. כחלק מהקרב, חברי הקומונה הוציאו להורג את הארכיבישוף של פריז במונטמרטר. לארכיבישוף שהחליפו הגבעה נראתה כנקודה סמלית לבניית הבזיליקה, כסימן לחרטה, אמון, תקווה ואמונה. הכספים לבניית הבזיליקה הגיעו מתרומות מכל רחבי צרפת והפרויקט הוגדר כנדר לאומי, אך בשל איסוף הכספים המסורבל נדרשו שנים רבות עד להשלמת הפרויקט. הבנייה הסתיימה בראשית המאה העשרים – כאשר מלחמת העולם הראשונה לא אפשרה את החניכה הרשמית של המקום עד ל-1919 לאחר המלחמה.

טקס בכנסיה (צילום מקורי)

הידעת? מדוע האבן של הבאזליקה הופכת לבנה עם השנים

האבן של הכנסייה הינה אבן ייחודית השונה מהאבנים המשמשות את רוב המבנים הקלאסים של פריז (“אבן פריז” המסורתית היא סוג של אבן גיר בצבע בז’ הנוטה לצהוב). סוג האבן של הסקרה-קר הוא טרוורטין  סוג של אבן שגם שימשה לבניית מונומנטים קלאסים מפורסמים כמוהקולוסיאום של רומא, פונטנה די טרווי וכנסיית פטרוס הקדוש שבוותיקן. המונומנט המפורסם היחיד הבנוי באבן זאת – הוא שער הניצחון. כאשר האבן הזו נוגעת במי הגשמים – היא נוטה להיות לבנה. לכן החלקים החשופים של הכנסייה הפכו לבנים – בעוד שהחלקים שאינם חשופים לגשם – השחירו עם הזמן.

מה רואים?

מבנה הבזיליקה – המבנה הלבן והיפיפייה מודרני יחסית ובנייתו הושלמה ב-1914 בתכנון האדריכל הצרפתי פול אבדי. סגנון הבניה הוא סגנון ניאו קלאסי השואב השראה בעיקר מבנייה רומאית-ביזנטית, והעיצוב שומר על קו נקי וייחודי. הבזיליקה נבנתה מאבן טרוורטין המכילה חומר המבטיח כי המבנה יישאר לבן ללא השפעת מזג האוויר או זיהום וגם יהיה בולט מנקדות רבות בעיר. לבזיליקה 4 כיפות כאשר הכיפה המרכזית הביצתית כוללת חלונות רבים שמכניסים אור טבעי לכל הכנסייה. עוד מפורסמים במנה המדרגות הלוליאניות העולות במעלה הכיפה – שהם סוג של חוויה בפני עצמה.

הכניסה לבזיליקה – הכניסה לבזיליקה מרשימה במיוחד. מעל לכניסה הראשית שומרים שני פרשים שהם סמלים דתיים ולאומיים כאחד של צרפת – ז’אן ד’ארק ולואי לפבר. הכניסה מצד אחד גראנדיוזית ומרשימה, מצד שני כוללת סיתות ופרטים קטנים שנראים רק לקרוב (כמו תבליטים של אירועים מחייו של ישו המסותתים על הדלתות).

בתוך הבזיליקה – הבזיליקה בנויה בצורת צלב יווני ומעוטרת בפסיפסים עצומים ומדהימים- בגג האפסיס נמצא הפסיפס הגדול בצרפת המשתרע על פני 475 מטרים מרובעים. עוד נקודות ייחודיות בכנסייה הן הפעמון הגדול ביותר בצרפת ואחד מהגדולים בעולם (18.5 טון משקלו) הנמצא במגדל המרובע, עוגב מרשים ולבעלי עין חדה גם פסיפס מעוטר של מגן דוד.

הויטרז’ים המפורסמים של הכנסייה  (צילום מקורי)

פסיפס ישו ומאמיניו (צילום מקורי)

הנוף של הבזיליקה – לא פחות מהעיצוב המיוחד, הנוף הנשקף מהבזיליקה מאפשר הצצה לקו הרקיע הפריזאי. הכיפה הראשית של הכנסייה היא הנקודה השניה בגובהה בפריז (הראשונה כמובן היא ראשו של מגדל אייפל).

תמונת נוף פנורמית מהבזיליקה (תמונה: Tonchino)

המלצות "הכל על" למבקרים בסקרה קר




  • הביקור באתר הוא בעיננו חובה. גם לדתיים שלא נכנסים לכנסייות וגם מי שבמגיע בשעות שהבזיליקה סגורה (אם אפשר מומלץ להיכנס גם כך זה חינם). זו אחת התצפיות היפות ביותר על העיר לכל אורך שעות היום ובניגוד לתצפיות פופלאריות אחרות כמו מגדל אייפלשער הניצחון ולה דפנס – כאן היופי הוא חינם. חוץ מזה שמדובר באזור שוקק, רומנטי וייחודי.
  • למעוניינים אפשר לחבר את הביקור באתר עם בילוי לילי. למשל ניתן ליהנות מאווירת ההוללות באזור קלישי-פיגאל שבתחתית המונמרטר. שם מרוכזים כמה מתיאטראות הקברט המפורסמים של פריז בראשם המולאן רוז’ כמובן (שווה לראות גם את הדיל שתיאטרון זה מציע – ראו מופע קברט במולאן רוז׳ הכולל ארוחת ערב, תחת אטרקציות בפריז).
  • למי שמעוניין להכיר את האזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו פריז האומנותית והתוססת: סיור בעברית ברובע האמנים ורובע פיגאל וסיורים מודרכים בפריז בעברית.
  • אזור המונמרטר כולו יפיפה, עמוס בחנויות מיוחדות, בתי קפה, גלריות, בוטיקים, ציירי רחוב ומסעדות (מסעדות מומלצות בפריז).
  • ברחוב Rue des Martyrs תמצאו כמה מהפטיסרי המעולים בפריז, מבין שלל הויטרינות הצבעוניות והמעוררות תיאבון תבחרו לכם קינוח מסורתי קטן או מאפה.
  • בשנים האחרונות היו קצת תלונות על טיפוסים פחות נעימים באזור הכנסייה בשעות החשכה – אנו לא מכירים תלונה על משהו משמעותי אך חשוב לדעת זאת.
  • לחובבי הכדורגל מבניכם- בסופי שבוע בדרך כלל מופיע מחוץ לכנסייה אמן רחוב מוכשר במיוחד, שמראה לקהל כמה דברים מדהימים אפשר לעשות עם כדור בגובה.. מומלץ ביותר.
  • מאוד מומלץ לבוא לבקר בכנסייה בשעות אחר הצהריים / ערב (כאשר היא עוד פתוחה) לאחר מכן לטייל באזור ולחזרה להציץ בה לאחר שעות החשכה כאשר היא מאורת באור הפנסים.
  • למי שרוצה לראות תפילה במקום – מומלץ לבוא למקום ביום ראשון בבוקר.
  • למרות שלא מומלץ להגיע עם רכב פרטי למקום (ראה השכרת רכב בפריז והשכרת רכב בצרפת) יש ליד הכנסייה מגרש חניה פעיל שמשרת את המבקרים בה (עדיפה תחבורה ציבורית).
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת אבאסס (Abbesses) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • הבזיליקה מפעילה חדרי אירוח משלה, הם מאוד זולים ופשוטים ויעניינו בעיקר למי שמחפש “לינת צליינים” זולה (ראה עוד תחת מלונות בפריז ומלונות זולים בפריז). בין המלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את מלון מרקיור פריז מונמארטר סאקרה קר (Mercure Paris Montmartre Sacré Coeur) בעל דירוג של ארבעה כוכביםמלון דס ארטס (Hôtel des Arts) בעל דירוג של שלושה כוכביםמלון אודרן (Audran) בעל דירוג של שני כוכבים ודירת האירוח מונמרטר רזידנס (Montmartre Residence). מומלץ לקרוא עוד על נושא זה תחת מלונות באזור המונמרטר ומלונות ליד סקרה קאר.
  • שימו לב, מעבר למוכרי המזכרות שתלמדו להכיר בכל האתרים המתויירים בעיר, בעלייה לסקרה קר נמצאים לעתים מוכרים מעט יותר אגרסיביים שמנסים למכור לכם צמידי חוט באמצעות הכנת הצמיד על האצבע שלכם. תסרבו בנימוס ובנחישות ותמשיכו הלאה.
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת מונטמארטר סקרה קר (Montmartre & Sacré-Cœur), תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • מתאים לביקור עם ילדים.
  • הכניסה לכנסייה עצמה היא חינם, הכניסה לכיפה ולקריפטה התחתונה בתשלום.
  • למי שרוצה לשלב ביקור בכנסיות נוספות יפות, מרשימות וחשובות בפריז אנו מציעים לקרוא על קתדרלת הנוטרדם המפורסמת, כנסיית סנט שאפל עם הויטראז’ים המדהימים ועל בזיליקת סן דני שנמצא בפרברי העיר בה נקברו מרבית מלכי צרפת.

תגובות והמלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – פריז למטיילים – Paris For Travelers:

  • ביום השביעי לביקור שלנו ביקרנו בזיליקת סקרה קר ברובע מונמארטר. יש אפשרות לעלות ברכבל אבל תעלו ברגל. יש מנזר ליד שכדאי להכנס אליו.
  • סקרה קר מקום מהמם.

מידע שימושי על סקרה קר

שעות פתיחה

פתוח כל יום מ-6:00-22:30

כתובת

35 Rue du Chevalier de la Barre, 75018 Paris

הגעה
directions_subway
מטרו

קו 2 וקו 12 לתחנת Pigalle

directions_bus
אוטובוס

קווים 30, 31, 80 ו-85