קתדרלת נוטרדם, פריז Cathédrale Notre-Dame

עדכון אביב 2024

עם האביב מגיעים תיירים מכל רחבי העולם לביקור בפריז והכמות שלהם תלך ותעלה ככל שהימים ינקפו ונגיע אל הקיץ. על אף שבמרבית המקרים קתדרלת נוטרדם לא מהאתרים הראשונים עליהם חושבים כשמדובר על הזמנה מראש של כרטיסים לאטרקציות, שלא כמו פארקי שעשועים או ארמונות, כדאי להזמין מראש, במיוחד אם אתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע, וכך להבטיח את כניסתכם בזריזות יותר מאשר המתנה במקום.

מידע כללי

קתדרלת נוטרדם (Cathedrale Notre-Dame) דה פארי נמצאת בלבה של פריז על האי איל דה לה סיטה (Ile de la Cite) שבנהר הסן. משמעות השם בצרפתית הוא קתדרלת גבירתנו, על שם אמו של ישו, מריה. המיקום ההיסטורי של האתר ויופיו הפכו אותו לאחד מאתרי התיירות המרכזיים והמבוקרים ביותר בפריז.

בניית הקתדרלה הגותית העתיקה החלה ב-1163 כאשר האפיפיור אלכסנדר השלישי הניח את אבן הפינה ותמה ב-1345 (!) וכבר אז המבנה נחשב למרכזי וידוע מאוד בעיר. בשל כך, זכה המבנה להישמר כמעט בצורתו המקורית, אפילו במהפכה הצרפתית אז נהרסו מבנים דת רבים כחלק מהאידיאולוגיה החילונית שלוותא את המפהכה שמרו על המבנה וביצעו בו “תוספות” קטנות בלבד כמו החלפה של פסלי המדונה בגברת החירות כחלק מהרצוון להפוך את המבנה לקתדרלת ההיגיון (כולל אירוע שנתי שנקרא פסטיבל ההגיון).




באופן כללי המבנה נחשב לאבטיפוס של קתדרלה גותית קלאסית והאדריכלות במקום נחשבת לקנונית בעולם כולו – כלומר מבנה עצום עשיר בקישוטים, קווי מתאר חדים וריבוי פסלים, ציורים וויטראז’ים ראה על כך עוד תחת (אדריכלות בפריז).

סרטון מידע על הקתדלה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

מיקום הקתדרלה מהווה חלק מרכזי בחשיבותה- האי איל דה לה סיטה הוא נקודת ההתחלה ההיסטורית ממנה התפתחה העיר פריז. המקום בו שוכנת כיום הקתדרלה משמש כבר יותר מאלפיים שנה לפולחן דתי, ומסמל את השינוי שעברה העיר מעבודת האלילים הרומית לנצרות- במקום היה קיים מקדש גאלו-רומאי לאל יופיטר ובמקומו נבנתה הכנסייה הנוצרית הראשונה בפריז, בזיליקת סנט אטיין. בשנת 528 הורחבה הבזיליקה לקתדרלה הראשונה של העיר. במאה ה-10, הוחלפה בקתדרלה רומנסקית, ולבסוף, הנבנתה הקתדרלה הגותית של נוטרדם והשתמרה עד היום.

שרטוט של האיל דה לה סיטה מ-1550 (PD)

היסטוריה

בניית הקתדרלה

ההחלטה על בנייתה התקבלה על ידי הבישוף המקומי שהחליט להקים משכן ראוי לכנסייה הקהילתית של מלכי אירופה, בדמות כנסייה גותית קלאסית- גבוהה, מפוארת, מוארת ומקושטת. התכנון האדריכלי השאפתני הוביל לכך שבניית הכנסייה ארכה כמאתיים שנה ומספר רב של אדריכלים היו מעורבים בעבודה. המבנה כולל חידושים טכנולוגיים ואדריכליים תקופתיים כמו בניית החזית בסגנון “גותי קורן” שנוצר בפריז וה”תמיכות הדואות”, תמיכות חיצוניות בצורת חצי קשת שאיפשרו יצירת אולם תווך כה גבוה – שיטות שאומצו אחר כך בכנסיות גותיות וניאו גותיות אחרות ברחבי אירופה (כנסיית סנט ויטוס בפראג, מנזר ווסטמינסטר בלונדון וכדומה).

לאורך השנים המבנה המקורי של הקתדרלה שונה ונפגע כתוצאה משיפוצים ופרעות שונות. מלכים שונים ניסו להתטביע את חותמם במקום, הוסיפו חדרים, שיפצו עליות וכו’. בזמן המהפכה הצרפתית, הוסב נזק רב למקום- פסלים רבים נותצו, “הגברת חירות” החליפה את פסלי המדונה, פעמוני הכנסייה הותכו לשימוש בתעשיית הנשק והמבנה עצמו שימש כמחסן מזון. נזקים קטנים נוספים נגרמו למבנה במלחמות העולם השונות שהיכו קשות
בפריז. אך באופן כללי ניתן לומר שהבמנה שמר פחות או יותר על צורתו המקורית – והמבנה אותו אנו רואים היום דומה מאוד למבנה שעמד פה בימי הבניים.

כדאי לדעת! יש עוד כנסיות בצרפת ובעולם שנושאות את השם “נוטרדם” (ברואן, בשראטר וכו’), ולכן הקתדרלה הזו מכונה “נוטרדם דה פארי” ולמעשה נבנתה בהשראת קתדרלות קודמות במטרה להוות דגם משופר. נוטרדם דה פארי נבדלת מהאחרות בהכנסת הסגנון “הגותי הקורן”, שמתבטא בחלונות הרוזטה העצומים והמיוחדים שתוכלו לראות במקום.

עוד נקודה חשובה הוא היחס של תושבי העיר למבנה. למרות שניתן לחשוב שהוא תמיד היה מוערך היו תקופות רבות שתכננו להרוס אותו ולבנות במקומו מבנה אחר. האדריכלות הגותית איבדה מחשיבותה בימי הרנסנס שראו בסגנון הזה סגנון “קיצ’י” חסר טעם על גבול הברברי והעדיפו בניה מאופקת יותר ופחות מצועצעת. בשנים הללו הכנסייה קצת נזנחה.

בתקפות ההבלה פוק, בסוף המאה ה19 ותחילת המאה העשרים כחלק מתונעת התעוררות שלמה המקבילה להתעוררות והתחזקות הבניה הניאו גותית ברחבי אירופה, יצאה לפועל תכנית השחזור של הקתדרלה בדחיפת אנשי הרוח שקידמו תחייה גותית, המפורסם בהם ויקטור הוגו. השחזור החל ב-1845, ארך כ-23 שנה וכלל הוספת צריח מחודד, חלונות ויטראז’ ופסלים וציורים רבים, תיקון העוגב הגדול ושחזור הרהיטים שנהרסו. ההשקעה הרבה כמעט וירדה לטימיון בהתקוממות הקומונה הפריזאית ב-1871, שאיימה בהעלאת הקתדרלה באש – שוב כמו בימי המהפכה הצרפתית בניסיון בפגיע באתרי הדת מתוקף אידיאולוגיה חילונית אך גם את פרעות חילוניות אילו הכנסייה שרדה.

קתדרלת נוטרדם (צילום מקורי)

מעבר להיותה מבנה אדריכלי ודתי יוצא דופן, מתוקף היותה הכנסיה המרכזית של פריז במשך מאות שונים מדובר בנקודה עמוסה ברגעים מכוננים בהיסטוריה של פריז וצרפת. מהרחבה הגדולה ממנה תשקיפו על הנוטרדם, יצא לדרך מסע הצלב השלישי ב-1185 לכיוון ארץ ישראל. מלכים רבים הוכתרו ונישאו בקתדרלה הזו, בהם אף נפוליאון. בניגוד למלכים האחרים שהוכתרו על ידי האפיפיור, הנרקסיסט הקטן נטל את הכתר מידי האפיפיור והכתיר את עצמו. ב-1768 החליטו גיאוגרפים להתייחס לקתדרלה כנקודת האפס ממנה נמדדים המרחקים לכל רחבי צרפת. תוכלו לראות את לוח המתכת של “נקודת האפס” בכיכר פארווי שלפני הכנסייה. אם תעמדו בדיוק מעל נקודת האפס, לפי אמונה עממית אתם בהכרח עוד תחזרו לפריז. גם במאה ה20 נערכו בה אירועים משמעותים – ב1944 חגגו בכניסה את חג שחרור פריז אירוע שהמחיש יותר מכל את השינוי שחל במאזן הכוחות במלחמת העולם השנייה. ב1970 נערכה כאן הלוויה של שארל דה גול.

מלבד חגיגות לאומיות גדולות – מתקיימים באזור הקתדרלה הרבה חגיגות פרטיות של תושבי פריז ואחרים – מטקס סיום לימודים של לישכת עורכי הדין המקומית ועד נקודות צילום מועדפת לפני חתונות.

מה רואים?

כיאה לאדריכלות גותית המבנה וחזיותיו עמוס בסמלים ופסלים שהעבירו מסרים לבאים לכנסיה. העברת המסרים בפיסול בתקופה זו מכיוון שהבאים להתפלל לא ידעו קרוא וכתוב, ולא הבינו את השפה הלטינית שדוברה על ידי אנשי הדת – כך שלהעברת המסרים בעזרת פסלים ותמונות היה משמעות רבה מאוד.

ננסה להסביר ולהכווין על הפסלים והסמלים המעניינים ביותר לדעתנו.

בחזית הכניסה הראשית בולטים מאוד שלושת השערים הראשיים ומעליהם חלון הרוזטה (חלון עגול הנראה כשושנה ומרכזו שלושה פסלים המציגים את דמותה של מריה) שהיו מסמליה המובהקים של המבנה. אי אפשר גם להישאר אדישים למגדלים העצומים שעד לבנייתו של מגדל אייפל שלטו בקו הרקיע של פריז.

חזית הנוטרדם (צילום מקורי)

בחזית המבנה, משמאל ומימין לשער המרכזי תוכלו לראות שני פסלים בדמות נשים. זו מצד ימין שראשה מכוסה בכובע וראשה מורכן היא סינגוגה, וזו משמאל המחזיקה צלב וגביע ועל ראשה כתר היא אקלזיה.
דמויוית אילו המופיעות בכנסיות רבות מימי הבניים – מייצגות את היחס של הכנסייה הקתולית ליהודות וליהודים באותה תקופה. סינגוגה מייצגת את היהדות ותבוסתה, ואקלזיה את הנצרות וניצחונה. פיסלה של סינגוגה מלווה בלוחות ברית שמותים וכתר המתגולל על הריצפה כסמל לברית שהייתה ליהדות עם האל שנגמרה.

בכניסה המערבית תוכלו לראות שלושה שערים המציגים את בניה גותית טיפוסית המציגה בצורה מושלמת את אהבה שרכשו האומנים השונים של המאה ה13 לפרטים ופסלים רבים שכל אחד מהם מספר סיפור שונה ומציג אמירה שונה. השער המפורסם ביותר הוא השער הצפוני – הקרוי “שער מריה” המציג את פסלה של מריה המוקף בקדושים ומלכים שונים מתקופות שונות בהיסטוריה הנוצרית.

גלריית הפסלים שתראו מעל לשלושת השערים הם 28 מלכי יהודה וישראל כאשר הם מביטים למטה לעבר המתכנסים בכניסה לכנסייה, הנחשבים לשושלת ממנה נולד ישו. בימי הביניים דמויות אלו נתפסו כמייצגות את מלכי צרפת ולכן ראשיהם של הפסלים נכרתו בזמן המהפכה הצרפתית כחלק מהניסיון של צרפת להיפטר מהממסד הנ”ל.
מה שאתם תראו בחזית המבנה יהיה שחזור והצבה מחדש של הפסלים במקומם. לסקרנים, ראשיהם הערופים של 28 מלכי יהודה מוצגים במוזיאון קלוני בעיר.

לא תהיו היחידים ליהנות מהנוף (צילום מקורי)

גרגוילים בנוטרדם (צילום מקורי)

שני המגדלים שמהווים סימן היכר לקתדרלה בקו הנוף של העיר היו אמורים להיות צריחים מחודדים אך בנייתם לא הושלמה מעולם.  טיפוס במדרגות לקצה המגדל יספק לכם לא רק תצפית יפה למרכז פריז, אלא גם תוכלו לראות את “תערוכת הכימרות” דמויות דמוניות ומפלצתיות, מרזבים שנבנו כמו שדים או דרקונים שמלבים את דימיונם של רבים – בימי הבנים ימי אמונה בשדים ורוחות תפקידם היה להבריח את השדים הרעים מהכנסייה או לחילופין לסמל את הרוע בעולם. בראשי המגדלים תוכלו להבחין אולי בפעומנים המפורסמים (אילו שהגיבן של הוגו היה אחראי לצלצל בהם), הפעמון אמנואלה (הגדול ביותר ששוקל 13 טון וזה שמופיע ב”גיבן מנוטרדם” ובו מצלצל קווזימודו) נמצא במגדל הדרומי (הימני כאשר מביטים מהכניסה הראשית).

פנים הכנסייה עצום ויכול להכיל 9,000 איש! מבפנים תוכלו להתרשם מחלונות הרוזטה היפים ולהתפעל מהעובדה שהם תוכננו ונבנו במאה ה-13. ברוזטות מתוארת סצינות שונות מהברית החדשה, סימני גלגל המזלות וכו’. תוכלו לראות פסלים ושרידים מרתקים כמו פסל הפיאטה של קסוטו,שרידי מסך ההפרדה הקדום שאפשר לראשי הכנסייה להתפלל בנפרד מההמון, את הוויטרז’ים של החולונות מבפנים. אולי הפסל המעניין ביותר הוא פסלו של המלך לואי ה13 שנבנה יחד עם כל חלק זה בכנסייה כהוקרה למריה על כך שזכה לבן ויורש עצר אחרי שנים רבות של ניסינות.

בעבר נוטרדם החזיקה באוצר עשיר ובשרידי קודש בחדר האוצר של הכנסייה, תשמישי קדושה ויצירות אמנות יקרות, אך במהלך השנים אבד מרבית האוצר בשל מהפכות ובשל צרכים כלכליים של הכנסייה או המלוכה. האוצר היקר ביותר שנותר במקום הוא מעיין גביע מוזהב וגדול שעליו מונח כתר, ומכיל שרידים של נזר הקוצים של ישו, לפי המסורת הנוצרית – לנו ולחוקרים רקבים רבים אחרים יש השגות באמיתיות של ממצא זה – אך האמת לא משנה את העובדה שהוא מושך אליו המוני מאמינים.

חלונות הרוזטה (PD)

בחלקה האחורי של הכנסייה (החלק המזרחי) תוכלו לראות את הקשתות הדואות שמגיעות לאורך של 15 מ’ – קשתות אילו מהפיתוחים האדריכליים החשובים של הכנסייה אפשרו את בנייתה לגובה רב כל כך וליצירה של אלם מרכזי כה גבוה ומרשים

אולם התווך (צילום מקורי)

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • הכניסה לאולם המרכזי חופשית בשעות הפתיחה, ולמעוניינים מתקיימים גם סיורים במקום. הסיורים באנגלית הם בימים רביעי וחמישי ב-14:00 ובימי שבת ב-14:30.
  • הכניסה למגדלים של הכנסיה בתשלום – אין מעלית והעליה לא קלה למי שמתקשה יש לקחת זאת בחשבון (440 מדרגות ואין אפשרות לחזור באמצע העליה) – בקיץ התור לעליה ארוך במיוחד. למי שמגיע לעיר בפעם הראשונה מומלץ להיכנס ולטפס – שווה את הזמן והכסף. העליה למגדלים למחזיקי פאריז פאס הינה בחינם.
  • ישנה אפשרות לרכוש כרטיס משולב הכולל כניסה עם דילוג על התור והדרכה בכנסייה והמגדלים יחד עם כנסיית סנט שאפל והקונסיירז’, להזמנה כאן.
  • כדי ליהנות מכלל המרכיבים של האדריכלות המרשימה, מומלץ מאוד להגיע בשעות היום ולראות את הוויטראז’ים והרוזטות המיוחדים.
  • הקתדרלה ממוקמת בסמוך לרובע הלטיני, המלא באפשרויות בילוי, מסעדות ואטרקציות (ראו: הרובע הלטינימסעדות בפריז).
  • למעוניינים להעמיק בארכיאולוגיה התקופתית של המקום, מתחת לרחבת שמול הקתדרלה ישנן מדרגות המובילת לקרפיטה עתיקה (“Crypte du Parvis”) בקומה תת-קרקעית. במקום מוצגים שרידים ארכיאולוגיים המעידים על התפתחות האי איל דה לה סיטה מהעת העתיקה ועד למאה העשרים. הקריפטה פתוחה למבקרים כל יום מלבד ימי שני, והכניסה בעלות סמלית.
  • אנו ממליצים מאוד לא להתקרב לאזור עם רכב פרטי (ראו השכרת רכב בפריז והשכרת רכב בצרפת) ולהשתמש בתחבורה הציבורית. לדעתנו, הדרך המומלצת ביותר להגיע למקום היא באמצעות המטרו.. בנוסף, למשתמשים באוטובוס התיירים של פריז, כדאי לדעת שבאזור אתר זה ישנה תחנה סמוכה ונוחה.
  • על האי עצמו אין מלונות אך סמוך אליו יש ריכוז נכבד של מלונות מצויינים. האזור מאוד מבוקש ללינה בגלל המרכזיות שלו ובגלל הנגישות שלו לתחבורה הציבורית. בין המלונות המומלצים של פריז באזור זה ניתן למנות את: מלון דה סואץ מלון לה פרינס רג’נט (Le Prince Regent) מלון קוז’ה (Hotel Cujas Pantheon Paris) ואכסניית לה קור. ראה עוד תחת מלונות באזור נוטרדם ומלונות באזור פריז.
  • ילדים: כן. עם הכנה מוקדמת של צפייה בסרט “הגיבן מנוטרדם” הילדים אפילו יותר יתלהבו מהמקום.
  • למי שרוצה לשלב ביקור בכנסיות נוספות יפות, מרשימות וחשובות בפריז אנו מציעים לקרוא על בזיליקת הלב הקדוש (סקרה קר) המפורסמת, כנסיית סנט שאפל עם הויטראז’ים המדהימים ועל בזיליקת סן דני שנמצא בפרברי העיר בה נקברו מרבית מלכי צרפת.

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו פריז למטיילים – Paris For Travelers

  • נוטרדאם – מתי שתגיעו יש תור ענק, אבל 10-15 דקות ואתם בפנים. לעלות לגג מצריך כרטיס. הכנסיה מאוד יפה ומיוחדת, בשעות הערב לאחר השקיעה מוארת מאוד יפה.

​קריאה מומלצת נוספת בעברית:

מידע שימושי על קתדרלת נוטרדם

שעות פתיחה

הקתדרלה פתוחה כל יום בין השעות 8:00-18:45, ובימי שבת וראשון נסגרת בשעה 19:15. הכניסה למקום חופשית.

כתובת

Parvis Notre-Dame – Palce Jean-Paul 6

אתר רשמי
הגעה
directions_subway

RER
קו B
או קו C לתחנת Saint-Michel – Notre-Dame

directions_subway
מטרו
  • קו 4 לתחנת Cite או Saint-Michel
  • קו 1 או קו 11 לתחנת Hotel de ville
  • קו 10 לתחנת Maubert-Mutualite או Cluny-La Sorbonne
  • קו 7, קו 11 או קו 14 לתחנת Chatelet
directions_bus
אוטובוס

קווים 21, 38, 47, 85, 96 לתחנת Cite, קו 24 לתחנת Notre-Dame או קו 27 לתחנת Pont Saint-Michel

directions_car
רכב

פחות מומלץ להגיע עם רכב למרכז העיר, אך לאלו שבכל זאת בוחרים באפשרות הזאת יש לא מעט חניונים באזור (השכרת רכב בפריז).