שבוע ברומא עם ילדים – אורית ויזל

סיכום זה עלה בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים – Rome for travelers

 

מסכמת טיול של שבוע לרומא עם ילדים, ותודה לפורום הזה שנעזרתי בו מאד, אשתדל להחזיר בהמלצות משלי.

נתחיל בתכנון

להפתעתנו גילינו (מעקב קבוע אחרי דילים של טיסות) ירידת מחירים בחברת WIZZ שאיפשרה לטוס לבולגריה ב- 500 שח לאדם ומשם לטוס לרומא ב- 100 שח לאדם (גם בהלוך וגם בחזור). מחיר מדהים לכל הדעות ומיד סגרתי על ארבעה מקומות (אנחנו + שני ילדים) כך הרווחנו גם טיול קצרצר בסופיה בהלוך וגם בחזור. המסקנה: שווה לעקוב לאו דווקא אחרי “דילים”, אלא יותר בחברות הלואו קוסט עצמן ולא להיות סגורים על טיסות ישירות ליעדים. גם כשהוספנו מלון והעברות בסופיה בבולגריה, יצא לנו הרבה יותר זול משמעותית מלטוס ישירות לרומא מישראל וגם הרווחנו עוד חוויות ועוד ביקור בעוד מדינה בדרך.




רומא

נעזרנו בשירות ההעברות מהשדה למלון (וגם בחזור מהמלון לשדה) עם חברת ROMIO – ממליצה בחום, שירות יוצא מן הכלל, נהג שהגיע בזמן (וגם חיכה לנו בגלל עיכוב ביציאה מהטיסה לטרמינל) שירות VIP של ממש, תקשורת מעולה בוואצאפ עם החברה, הכל תיקתק. שילמנו 65 יורו לכל כיוון על זוג+ 2 ילדים על הסעה פרטית. לא לקחנו שאטל, כי לא באנו מהארץ (אלא כאמור ישירות מבולגריה) ולא רציתי לקחת סיכון ששאטל יתעכב לנו בהמתנה לעוד נוסעים. מה גם שהייתי עם ילדים חסרי סבלנות ובמיוחד לאור העובדה ששאטל היה יוצא לנו 60 יורו (לכולנו) והסעה פרטית 65 יורו לכולנו, אז ההבדל הזניח במחיר הכריע לטובת הסעה פרטית. אם הייתי נוסעת בהרכב של זוג בלבד יתכן והייתי לוקחת רכבת משדה התעופה לתחנה מרכזית טרמיני ומשם ברגל למלון שלי שהיה במרחק שבע דקות הליכה אבל כאמור הייתי עם ילדים, לא הייתי בטוחה שיתאים (פעם ראשונה ברומא) אז לא לקחנו סיכון, וההסעה הפרטית התגלתה כאחלה פתרון. ממליצה בחום.

בית מלון

התארחנו במלון שנקרא ART DECO ששייך לרשת “בסט וסטרן” הנה קישור למלון. הזמנו את המלון דרך הדקה התשעים (סתם כי היה לי שם זיכוי), אבל את יתר התקשורת עשיתי מול המלון עצמו. הם תיקשרו מולי מצוין באימיילים, כך שמי שרוצה להזמין ניתן ישירות מולם או דרך בוקינג ואתרים דומים – איפה שיתאים לכם הכי מבחינת מחיר.

המלון היה מקסים- מלון בוטיק, לא המוני בכלל, ממוקם מעולה מבחינת מרחק לכל מקום כולל אוטובוסים, רכבות תחתיות וגם ברגל, גלידריות מסעדות וכו’ ומבחינת סגנון- כשמו כן הוא “ארט דקו” – כמו להיות בסלון של הסבתא או הדודה שלכם, עם הויטרינות והארונות עם הפורצלנים. לנו זה התאים והיה מקסים. מי שמחפש מלונות עם הפעלות לילדים צוותי בידוק, בריכה וכאלה- זה ממש לא המקום – אבל למה שחיפשנו מבחינת אזור, ניקיון, ארוחת בוקר ושירות- היה מעל ומעבר. ארוחת בוקר במלון עלתה 5 יורו לאדם (יש לי ילד מתחת גיל 10 ועליו הם לא חייבו בכלל למרות שאכל) והארוחה כללה מגוון מאד יפה של לחמים, מאפים מלוחים ומתוקים, גבינות, נקניקים, פירות, ירקות (מעט ירקות ממש) יוגורטים, חמאה, ריבות – מיצים טבעיים, ביצים וקפה- ממש שווה את הכסף! החדר עצמו היה גדול (וזה נדיר באירופה למוצא בכלל חדרי משפחה לזוג פלוס שניים ועוד חדר שיהיה מרווח ולא צפוף) היה ממש מלא מקום בחדר, הייתה לו גם מרפסת מקסימה והכל בסגנון של פעם – ממש מהמם. הצוות היה מאיר פנים וקיבלנו הסברים והמלצות על כל מה שרצינו. אני בדקתי על המלון הזה עוד לפני היציאה מהארץ (חיפשתי בטריפאדוויזור המלצות ולא מצאתי של ישראלים. רק המלצות באנגלית ובעוד שפות) ובכל זאת לאור ההמלצות החיוביות הזמנו ולא התאכזבנו!

מתוך האתר הרשמי של ART DECOמתוך האתר הרשמי של ART DECO

טיולים

באנו באמצע השבוע ולקחנו את הזמן באיזי בגלל הילדים, אז יצא שלא הלכנו המון (אם כי הילדים התלוננו שהלכנו מלא!). עוד דבר, שמראש ויתרנו עליו זה מוזיאונים (לילדים זה משעמם) ועוד דבר חשוב ממש- כשנוסעים עם הילדים צריך לקחת בחשבון את העניין של ההליכות אז השתדלנו למנן את הענין. קנינו כרטיס לארבעה ימים לתחבורה הציבורית שהתאים למטרו (הילדים עפו על זה וזה גם היווה אתנחתא ראויה במעבר בין מקום למקום) אספנו המלצות על גלידריות ועל חנויות צעצועים שוות מבעוד מועד (אם מישהו ירצה- תכתבו לי בתגובה וארשום את ההמלצות לפי אזורים) ובכל פעם שנסענו לאזור כזה או אחר לראות היסטוריה (ששיעממה את הילדים. לפחות בהתחלה) שילבנו את זה עם גלידריה ועם חנות צעצועים וכך אף אחד לא יצא מקופח.. ולכולם הייתה אטרקציה. אציין כי חנויות הצעצועים ברומא לא זולות בכלל, וכדאי לתקצב את הילדים בסכום כסף שידעו מראש מה וכמה כסף עומד לרשותם ושיעשו החלטות האם לבזבז את כל הסכום בחנות אחת או לשריין סכום קטן לכל חנות בה יבקרו. (כך גם לא תשמעו את המשפטים אמא / אבא תקנו לי בכל שניה).

גם מבחינה גיאוגרפית (ולמרות שהכל די קרוב ברומא) השתדלתי לתכנן כל יום באזור מסוים מה שצמצם את ההליכות מבחינת הילדים ומיקסם את כמות המקומות בהם ביקרנו. (שוב- אם תרצו תכתבו לי בתגובות ואשלח לכם את ההצעות שלי לבילוי של כל יום) זה בהחלט איפשר להעביר ימים באיזי, בלי לחץ “שצריך להספיק” וגם יצא שבסוף ראינו די הרבה בחמישה לילות ששהינו שם. ושוב חוזרת- אם הייתי נוסעת בהרכב רק של זוג, הטיול היה נראה אחרת אבל עם ילדים, היו אילוצים אחרים ולכן התכנון מראש הוא קריטי ובכל יום ידענו פחות או יותר מה עושים + השארתי זמן בלו”ז לשינויים ולזרימה של הרגע האחרון וזה הצליח מעל ומעבר.

מלבד המקומות ההיסטוריים (מדרגות ספרדיות/קולוסאום/פיאצות/וכו’), אני ממש ממליצה לשריין יום שלם לגני בורגזה, לבוא לשם להשכיר רכב קלאב קאר או אופניים או סגווי או מה שמתאים לכם ולעשות קודם כל סיור ברכב (הם משכירים שם לפי שעה או חצי שעה כמדומני אנחנו לקחנו לשעה) וכך להגיע למקומות המרוחקים יותר בגנים הללו, להספיק לראות ולהצטלם ואח”כ כשמחזירים את הרכב, יש מלא זמן לעשות טיול רגלי באיזי בפארק עצמו, לאכול שם צהרים (המסעדה של המקום לא זולה בכלל אבל הגישו לנו שם אוכל מעולה! בהשוואה למקומות אחרים ברומא שבהם אכלנו). בהמשך הטיול בפארק אפשר גם לזרום לגן החיות שממוקם במתחם (אנחנו לא עשינו את זה כי כשנזכרנו ללכת לגן החיות נותרו רק שלוש שעות עד לסגירה שלו. אז אולי במחשבה שניה הה נכון להתחיל דווקא שם ואח”כ להמשיך בגן עצמו) הרכבת התחתית עוצרת בוילה בורגזה, יש הליכה של כעשר דקות רבע שעה מהתחנה עד לגנים ואם המזג אוויר טוב תלכו ברגל זה לא קשה.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

גני בורגזהגני בורגזה

מקום נוסף שעליו אני ממליצה לשריין יום עם הילדים זה גני טיבולי. תקשיבו, לא באים כזוג, תיקחו הדרכה מסודרת למקום רווי ההיסטוריה הזה, אבל אם באים עם ילדים- לכו לבד ותתרשמו בעצמכם מהיופי המרהיב של המקום הזה ואל תבזבזו כסף רב על הדרכה כי ממליא זה לא יעניין את הילדים. המקום מדהים! יש רכבת שיוצאת מטרמיני (לנו עלה כשלושה יורו לאדם- כרטיסים קונים במקום או מזמינים באתר של TRANSITALIA) הרכבת שצריך להזמין היא מרומא (מתחנת טרמיני – שימו לב יש עוד תחנה ברומא! אז תזמינו מטרמיני!) לתחנת טיבולי. הנסיעה לוקחת כשעה- לילדים זו חוויה בפני עצמה. טיבולי היא עיירה שנראית כאילו נכנסתם לסצנה של סרט, הזמן עצר מלכת, בניגוד לרומא העיירה סגורה בין 14:—16:00 (אנשים סוגרים לשנ”צ..) הליכה ברגל מתחנת הרכבת ועד לגני טיבולי שממוקמים ב”ווילה דא’סטה” לקח הלנו כרבע שעה עם ילדים בהליכה איטית. יש בעיירה עצמה גם בתי קפה ומסעדות מקסימים וכמובן גלידריות. עשינו עם הילדים הפסקת גלידה בהלוך (תחנה בדרך. שלא יתלוננו שהלכו הרבה) והפסקה לאוכל בחזור. הכניסה לגנים עצמם גם עולה כמה יורו בודדים (נדמה לי 6 למבוגר ו- 4 יורו לילד) והמראות מרהיבים (קחו מצלמה!!!) מלא מזרקות ואגמים והילדים שקיטרו בבוקר שנוסעים “לראות צמחים ומזרקות סתם” נהנו ממש ממש! אם היינו לוקחים סיור מודרך היה עולה לנו כמה עשרות יורו לאדם וממש לא צריך- עשינו הכל לבד, גם חסכנו כסף, גם החוויה של הרכבת , גם העצירות בגלידה, בבתי הקפה – הכל היה תענוג. גם לא צריך לצאת בלחץ מהמלון מוקדם, אנחנו רק יצאנו בסביבות 11 וחצי לאחר ארוחת בוקר באיזי והיה לנו יום מהמם וגם יצאנו מחוץ לרומא עצמה- קצב חיים אחר לגמרי. שווה ומומלץ ממש.

באופן כללי לגבי הליכות, הילדים שלי בני 6+11 וצלחו את רומא ברגל (לא שלא התלוננו אבל בסוף נהנו) אבל לילדים קטנים יותר ממליצה לקחת עגלת טיולית כי ההליכה באמת רבה ברומא ובסביבתה. ושוב – מה “שהציל” אותנו זה שילוב של עצירות מתוכננות מראש בגלידריות ובחנויות צעצועים ומסלולים ויעדים שתיכננו מראש באזורים קרובים יחסית.

אם הייתי באה לרומא בהרכב זוגי אין לי ספק שהטיול שלי היה כולל כניסה למוזיאונים ולאתרים היסטוריים רבים הרבה יותר אבל עם ילדים צריך לייצר מציאות שתתאים גם להורים וגם לקטנים וככל שתתכננו את הדברים מראש, תשמעו פחות “אמא משעמם לי ו”אמא אני עייף” או “מתי מגיעים” או “מתי חוזרים למלון” (לא שלא תשמעו את זה בכלל, אבל הרבה פחות).

המלצה נוספת, לילד שלי בן השש קניתי מראש את הספר של מאיר שלו “הקטר שרצה לנסוע לרומא” (לא מצאתי בחנויות הספרים אז הזמנתי מראש באתר ושלחו לי- הנה קישור.

ההחלטה לקנות את הספר מראש ולהקריא בבית (+ לקחת לקרוא בטיסה + הוא לקח את זה היום לבית הספר להקריא על החוויות שלו) – הסתברה כמוצלחת ביותר וגם הילד הבוגר בן ה- 11 עשה את עצמו כלא מתעניין אך הקשיב לסיפור, שמשלב ציוני מקומות חשובים ברומא כמו הקולוסאום , מזרקת המשאלות ועוד … ואז בטיול עצמו היה קל וגם כיף להודיע לילדים שהיום הולכים לקולוסיאום (מקום שאליו הלך גם הקטר!) וזה הוריד לא מעט התנגדויות למקומות עם שמות מסובכים שיוצרים מראש “אנטי” אצל חלק מהילדים.

כהורים, רצינו פחות לשלב בטיול אטרקציות רק של ילדים (כמו מעלית הזמן שגם ככה ההסברים בה לא בעברית וחששנו שישתעממו , או מוזיאון אקספלורה- שהתאים רק לקטן שלנו וחששנו שהבוגר ישתעמם, או הפלניטריום שהיה סגור או הלונה פארק או פארק השעשועים שהיו סגורים בימי אמצע השבוע כשביקרנו ונפתחו רק בסוף השבוע כשעזבנו כבר) ואני שמחה שדווקא יצא לנו.

אני מודה לפורום הזה על כל העצות שקיבלתי כאן ומקווה שהחזרתי בהמלצות שלי.
מאחלת לכולכם שבוע טוב ונסיעה טובה!