1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות אתרים ואזורי תיירות מרכזיים ברומא – המדריך המקיף ביותר בעברית.
  6. »
  7. פיאצה אספניה והמדרגות הספרדיות, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית | Piazza di Spagna & Spanish Steps

פיאצה אספניה והמדרגות הספרדיות, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית | Piazza di Spagna & Spanish Steps

המדריך המקוצר למבקר במדרגות הספרדיות

המדרגות הספרדיות (Scalinata di Piazza di Spagna) הן אחת מנקודות העניין החשובות של רומא. תמונות מהעבר יספרו לכם את כמות התיירים שהיו יושבים ומצטלמים עליהם, היום שהדבר קצת אסור, רבים עוברים פה, קונים אוכל במסעדות ליד המדרגות והכיכר, מטפסים לכיוון כיכר ברבריני כדי לתצפת מלמעלה, הולכים לכיוון וילה ופארק בורגזה הסמוכים או ממשיכים למסע קניות באזור הויה דל קורסו.

המדרגות הספרדיות בפריחה

המדרגות הספרדיות בפריחה ובלי אנשים עליהם (מי שרוצה לראות את המראה הזה, כדאי שיבוא מוקדם למדרגות) 

המדרגות הספרדיות הן מסמלי רומא במיוחד כאשר שיחי הפרחים בצידם פורחים הם באמת מראה מרשים, הן מופיעות באין סוף גלויות, סרטים ותמונות. היום זורמים אליהם מיליוני תיירים מכל העולם בכל שנה, ליד המדרגות נמצאות נקודות עניין תרבותיות חשובות כמו: פסל הסירה והמזרקה החשובה שבו (ראו הרחבה בהמשך) הכיכר הספרדית, וכנסיית טריניטה די מונטי (כנסייה צרפתית נחמדה מהמאה ה-16 הנמצאת במעלה המדרגות – תזהו אותה על פי שני הצריחים הברורים שלה).

מזרקת הסירה והמדרגות הספרדיות

מזרקת הסירה והמדרגות הספרדיות

שימו לב, אזור זה הוא מהפופלארים ביותר ללינה ברומא,  הוא מתאים למי שרוצה ללון במרכז התיירותי מחד, באזור נעים ויקורתי מאידך ומוכן לשלם על כך. המלונות פה בביקוש גבוהה מאוד, במחירים יחסית גבוהים ורצוי מאוד להזמין את הלינה כמה שיותר זמן מראש (למי שחושש מהתחייבות ניתן למצוא בקישור זה מגוון אופציות מצויינות ללינה באזור המדרגות הספרדיות עם אפשרות ביטול ולמי שרוצה לנסות לחסוך במחיר, אפשר למצוא בקישור זה מגוון הנחות ודילים לאופציות לינה מומלצות נוספות באזור המדרגות). בין אפשרויות הלינה המומלצות באזור ניתן למנות את:The First Dolce – Preferred Hotels & Resorts  המפנק, Parlamento Boutique Hotel הבוטיקי ובקטגורית הדירות הפונקציונאליות והנוחות את Anna’s Crazy Place. יש עוד אופציות רבות נוספות שיכולות להתאים לכם ראו עוד בנושא בעמוד המקיף שלנו: דירות ומלונות מומלצים במדרגות הספרדיות ברומא.

תצפית מהמהדרגות הספרדיות

תצפית מראש המדרגות הספרדיות על אזור רומא הרנסנסית




ההיסטוריה של הכיכר ושל המדרגות הספרדיות

הכיכר נבנתה במאה ה-16 כחלק מגל בניית המזרקות של האפיפיורים. עיצבו אותה פייטרו ברניני ובנו המפורסם יותר ג’ובאני לורנצו ברניני (שחתום על מבנים רבים מתקופת רומא הנוצרית, כמו כנסיית סנט פייטרו ופיאצה נבונה). המדרגות הספרדיות נבנו מאוחר יותר בין השנים 1725-1723. הן אמנם נמצאות ברומא ושמן הוא המדרגות הספרדיות, אבל המימון לבנייתן של המדרגות הוא בכלל צרפתי.

לא תמיד היו הכיכר והמדרגות כאלו מרכזיות. היום הם חלק ממרכזי עירוני מפרוסם ויפה, אך בעת הקמת הכיכר המרחב היה פריפריאלי מאוד ולא ממש מפואר ו/או מרכזי כמו היום, ואפשר לומר שהסביבה של הכיכר הייתה כפרית. אפשר לראות זאת גם בציור המופיע פה למטה וגם ברישום זה מרשית המאה ה19: Piranesi, G. B. (1800). Veduta di Piazza di Spagna.

המדרגות הספרדיות במאה ה-17 (ציור: ג’ובני בטיסטה, מקור)

במהלך השנים הכיכר התפתחה יחד עם רומא, היא עברה גלגולים רבים. מאזור כפרי ופריפראילי, לאזור עירוני ובוהמיאני שמשך אליו אומנים ויוצרים בינ”ל שחיפשו את המוזה שלהם ליצור, ועד שהיא התגלגלה למה שהיא היום – מרכז יוקרתי של רומא שמאופיין בלא מעט חנויות ומלונות יוקרה ובהרבה מאוד תיירים שפוקדים את האזור עד שבקיץ מאוד צפוף בו ומי שרוצה להינות ממנו בצורה יותר רגוע -צריך לבוא בשעות מוקדמות של הבוקר או מחוץ לעונות התיירות. תיירות היתר הזו במדרגות שהובילה לצפיפות, פגיעה בנוף ובחיי התושבים הקבועים המעטים שנשארו וגם ללא מעט אירועיים חוליגניים הובילו לשינוי תקנות בצורת ההתנהלות במדרגות ולניסיונות של השלטונות האיטלקיים למתן את התופעה. תקופת הקורונה שפגעה באזור הזה כמו אזורים תיירותיים אחרים ברומא, מעמידה אותו במבחן ויכול להיות מאוד שנראה בעתיד שאזור המדרגות הספרדיות ישנו שוב את פניהן.

המדרגות הספרדיות לא עמוסות

המדרגות הספרדיות בשעות פחות עמוסות

אחת מהנקודות היותר מעניינות מבחינה היסטורית באזור זה הוא פסל הסירה, נפרט עליו יותר בהמשך העמוד.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

מה רואים במדרגות הספרדיות?

מזרקת הסירה (Fontana della Barcaccia)

במרכז הכיכר נמצא “פסל הסירה” המכונה גם “מזרקת הספינה” או הברקאצ’יה (Barcaccia –  הסירה הישנה באיטלקית). מעט מאוד מזרקות זכו לתגובות כה מנוגדות כמו המזרקה הזו של ברניני שנבנתה בבהזמנת האפיפיור אורבן השמיני, ולא מעט כתבים פרטו את כוונתה וגם הביאו את דעתם על המזרקה.  כדי לא להעלאות ננסה לסכם שהרעיון להקמת מזרקה עם סירה במקום זה נבע כנראה בעקבות הצפה של נהר הטיבר, שהביאה לכך שסירה נסחפה בשיטפון והגיעה עד לאתר זה. דעה אחרת טוענת שהסירה והמזרקה הן הנצחה לאצטדיון המים, בו היו נערכות תחרויות שיט בימי רומא העתיקה, יש שהצביעו על כך שהיא חלק מתעמולה פוליטית שנועדה לעודד את המדיניות המיליטנטית של השלטון האפיפיורי בתקופה של ברניני או שהיא בכלל סמל לרומא ששקעה תחת מימי הטייבר. אבל ההסבר המוכר ביותר למזרקה הוא היותה של הסירה סמל לחפץ חסר ערך שנסחף עם השיטפון של הנהר ולא ממש מעניין אף אחד – ולכן נשאר זרוק בצד. המלצה שלנו למי שרוצה להעמיק בנושא המרתק הזה הגולל את סיפורה של הסירה לקרוא את עבודת המחקר הפתוחה של Tchikine, A. (2011)*

פסל הסירה ברניני רומא מוקף באנשים

פסל הסירה ברניני רומא מוקף באנשים (צילום: Mark Ahsmann)

מבלי להכריע בדיונים של החוקרים האם מדובר בסירת מלחמה או לא, ולמה בדיוק התכוון הפסל – אפשר להגיד שהמים והצורה בה הם יוצאים מהמזרקה הם ללא ספק המרכיב המרכזי בתפיסה הכוללת של הברקצ’יה – אבל לא פחות חשוב מכך הוא הקימורים והמבנה הפשוט והטבעי של הסירה והגימורים הקטנים. כל זאת יחד עם המראה המלא והחצי תובע מחד של הסירה, מצד שני העובדה שהמים יוצאים כסילונים החוצה והסירה עדין עומדת – הם המרכיבים שהופכים את הפסל והמזרקה לחשובים כל כך – ומביאים לעובדה שרבים מצטלמים ליד יצירה מופלאה זו של ברניני.

המוני תיירים ביום כל הקדושים על המדרגות הספרדיות, לפני ההנחיה האוסרת על ישיבה על המדרגות (צילום מקורי)

עמוד האימקולטה

בפינה הדרום מזרחית של הכיכר מוצב עמוד ה”אימקולטה” (La Colonna della Immacolata – לידת הבתולין שמייצגת את ההתעברות ללא רבב של מריה שהובילה ללידותו של ישו) שהוקם בשנת 1854. בראש הפסל ניצבת מריה הבתולה ולרגליו פסלים של דוד המלך, ישעיהו, יחזקל  ומשה (הדמות המקורננת – הנובעת מטעות בתרגום התנ”ך מעברית ללטינית ופירוש מוטעה של התיאור “קרנו פניו”. אמני הרנסנס נהגו לתאר את משה לפי פירוש לפיו למשה צמחו קרניים של חיה – מוטיב חוזר ברבים מפסלי משה באותה תקופה). הפסל מסמל את התפיסה הנוצרית הקתולית שתופסת את הברית הישנה כבסיס ודברי האל שממנה יצאה הנצרות הנעלה ממנה. גם למי שקצת פחות מתחבר לפסל בגלל רגשות גאווה יהודיות – ודאי ירצה לדעת שהפסל הוא סמל היום לכבאי רומא, שהם מקפידים לתת בכל שנה לפסלה של אמו של ישו – זר פרחים חדש.

המדרגות הספרדיות

עמוד האימוקוולאטה (Immacolata ) בקצה המדרגות הספרדיות (צילום: ג’ואן)

הסביבה של המדרגות הספרדיות

עם כל הכבוד לפסלים ולהיסטוריה והאמנות, רבים באים לפה כדי לראות ולהראות.  המרחב של המדרגות הוא פשוט מאוד ייחודי ויפה.

המדרגות הספרדיות כוללות 138 מדרגות, המחברות כאמור בין פיאצה די אספניה (Piazza di Spagna) לבין כנסיית “טריניטה די מונטי”. מראה המדרגות בתקופות של פריחה הוא מראה עוצר נשימה. תוכלו לראות את מדרגות השיש המרשימות, את הפריחה המדהימה ואת המוני התיירים המגיעים לשבת עליהן בכל שעות היום. במעלה המדרגות תוכלו לבצע תצפית קטנה על מרחבי רומא הנוצרית, לקנות ציור מאחד מציירי הרחוב או להמשיך לכיוון גני וילה בורגוזה.

מהמדרגות הספרדיות תוכלו לפנות לרחוב ויה דל קורסו – הרחוב המרכזי של רומא. אזור זה רצוף חנויות מסוגים שונים, החל מחנויות היוקרה דרך חנויות מוכרות כמו Gap או H&M וכלה בחנויות מזכרות לתיירים וסמרטוטים ביורויים בודדים

סרטון על המדרגות הספרדיות מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

שימו לב!!! החל מאוגוסט 2019 הישיבה על המדרגות הספרדיות אסורה, ונאכפת על ידי המשטרה. לעתים גם מחולקים קנסות ליושבים על המדרגות, לכן על אף שהחלטה זו של העיריה מעוררת מחלוקת ונטולה לביקורות, אנו ממליצים להמנע מישיבה עליהן.

סיור פאנוראמי במדרגות הספרדיות במערכת של גוגל מאפס




המלצות "הכל על" למבקר במדרגות הספרדיות

  • הביקור במדרגות הספרדיות ברומא, הוא ביקור חובה למבקר בעיר (במיוחד אם זו הפעם הראשונה) מבחינה תיירותית, הכיכר והדרגות נחשבים כהמרכז התיירותי של העיר (ב”ה” הידיעה). הביקור באתר מתאים לכל סוגי התיירים – הזוגות הרומנטיים יהנו מאוד מהפריחה, המזרקות והתצפית, המשפחות עם ילדים יהנו מאווירה השוקקת, חובבי האומנות מהפסלים הייחודיים וחובבי הקניות והמסעדות ימצאו כאן בוודאי מסעדה ו/או חנות אליה יתחברו.
  • זמן הביקור במדרגות מאוד משתנה. יש שיבקרו זמן קצר, יראו ויעברו הלאה ויש כאלה שישבו ויהנו מהאווירה ולהם יקח קצת יותר זמן. בנוסף כדאי מאוד לעבור באתר גם בלילה. המקום שונה לחלוטין באופיו בשעות השונות של היום.
  • שימו לב! החל מאוגוסט 2019 הישיבה על המדרגות הספרדיות אסורה, ונאכפת על ידי המשטרה. לעתים גם מחולקים קנסות ליושבים על המדרגות, לכן על אף שהחלטה זו של העיריה מעוררת מחלוקת ונטולה לביקורות, אנו ממליצים להמנע מישיבה עליהן.
  • ליד המדרגות תוכלו לראות את ויה קונדטי – אחד מהרחובות ההומים של רומא, בו תוכלו לקנות קפה (או לעשות שופינג באחת מחנויות המעצבים הרבות) ולהביט על העוברים ושבים מכל העולם. למידע נוסף על קניות ברומא.
  • למי שמעוניין להכיר את הכיכרות והמזרקות המרכזיות של העיר אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו להכיר את רומא: סיור בעברית בכיכרות ומזרקות רומא וסיורים מודרכים ברומא בעברית.
  • באזור יש שפע של מסעדות טובות, בין המומלצות שלנו – NinoAlla RampaIl Margutta. למידע נוסף על מסעדות ברומא.
  • מומלץ לשלב את הביקור באתר עם אתרים קרובים נוספים כמו כיכר ברבריניוילה בורגזהכיכר דל פופלו וויה דל קורסו.
  • חשוב להדגיש כי האזור יכול להיות עמוס מאוד בתיירים, במיוחד בקיץ וימי חג – שימו לב! אנו ממליצים מאוד באזור זה לשים לב לכייסים ונוכלויות תיירים כאלו ו/או אחרות. למשל – אם זר מציע לצלם אתכם על רקע המדרגות אל תתפתו להסכים, לרוב הם ידרשו תשלום עבור זה (לאחר שכבר צילמו).
  • תחנת המטרו Spanga נמצאת ממש בסמוך למדרגות, מה שהופך את האתר לאידיאלי כנקודת פתיחה או סיום לסיור ב.
  • אזור המדרגות הספרדיות הוא אחד האזורים המבוקשים ללינה ברומא, מדובר באזור שוקק חיים ומלא בתיירים אך בעל כמות מצומצת יחסית של מלונות, וכשהביקוש מתעלה על ההיצע – מרגישים זאת בעיקר במחיר. בין המלונות המומלצים הנמצאים באזור ניתן למנות את מלון סנטרל (Hotel Centrale)מלון מדריד (Hotel Madrid) ומלון פיאצה די ספניה (Piazza di Spagna). ראו גם מלונות ליד המדרגות הספרדיות ומלונות ברומא.
  • לכל האזור הזה מאוד לא מומלץ להיכנס עם רכב פרטי (ראה השכרת רכב ברומא והשכרת רכב באיטליה), הכיכר עצמה אסורה לכניסה של רכב שאינו מורשה. ההגעה לכאן מאוד נוחה עם האוטובוסים הרבים שעוצרים ליד, ובמטרו הסמוך (התחנה היא אחת התחנות השוקקות ברומא). כמו כן, לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של רומא - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של רומא).
  • מומלץ לילדים בכל הגילאים.
  • מחיר: חינם.

תגובות והמלצות של גולשים למדרגות הספרדיות:

תגובות והמלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים – Rome for travelers:

  • לחובבי נספרסו, ליד המדרגות הספרדיות בוטיק נספרסו ב 30 אחוז פחות מהארץ.
  • סיור לילי- הלכנו למקומות המרכזיים שוב בלילה כדי לראות איך נראים בלילה. אכזבה! לא משהו. אין איזה ואוו. אולי בקיץ יותר משקיעים. ככר נאבונה למשל הגענו ב21:00 ולא היה כלום. סתם אנשים מסתובבים. אין מופעים או משהו. גם במדרגות – לא משהו מיוחד בלילה. במזרקה היה נחמד. פנתאון בלילה- כלום. אפילו אור בקושי היה. כנראה שכולם בטרסטברה. מחר נבדוק בערב.
  • לא מבין את הענין, המדרגות הספרדיות – מדרגות עם המון אנשים שיושבים עליהם.
  • ממליצה על קפה גרקו באזור המדרגות הספרדיות. בית קפה עתיק, משנת 1760 ומאוד מיוחד.

קריאה נוספת מומלצת בעברית על המדרגות:

קריאה אקדמית על המדרגות:

  • Galera, Navicella, Barcaccia? Bernini’s fountain in Piazza di Spagna revisited, Anatole Tchikine, 2011.

מידע שימושי

שעות פתיחה

כל היום.

כתובת

Piazza di Spagna, רומאאיטליה.




הגעה
directions_bus
אוטובוס

קווים 116, 119, 590

directions_subway
מטרו

קווים A (כתום) או B (כחול) לתחנת Spanga