חדרים 1-3 – כניסה, ראשית האנושות ותערוכות מתחלפות (אולי האזור הכי פחות מעניין במוזיאון)
The Sloane astrolabe (חדר 1) – אחד הממצאים העתיקים ששימש בעבר לחקר מתמטי של גורמי השמים והארץ. מתקן זה אפשר לאנשים לקבוע את התאריך, השעה והמיקום שליהם על פני הגלובוס.
אבן החיתוך העתיקה מטנזניה (חדר 2) – אבן זו, מלפני שני מיליוני שנים, היא דוגמה לראשית ה”טכנולוגיה האנושית” ומסמלת את התקופה בה האדם החל לבנות כלים שיעזור לו לשלוט בטבע.
עוד באזור זה של המוזיאון תוכלו לראות דגם מוקטן של כנסיית הקבר מירושלים.
חדר 4 – מצרים העתיקה (אחד החלקים המתוירים והמרתקים במוזיאון)
בחלק זה תוכלו לחוות את התרבות של האחת מהאימפריות הגדולות והמפורסמות בעולם העתיק. תוכלו לראות כאן קברי מלוכה, מצבות וכתבי חרטומים של מצרים העתיקה.
בין המוצגים המפורסמים בחלק זה:
אבן רוזטה (Rosetta Stone) (חדר 4) – אבן גרניט שהתגלתה במצרים (על ידי משלחת מדעית של הצבא הצרפתי של נפלואון שהגיע להילחם בבריטים ששלטו במצריים באותה תקופה) .
על האבן חרוט צו מלכותי הכולל הטלת מיסים בשלוש שפות: כתב חרטומים, שפה מצרית קדומה, ששימשה כשפת היומיום, ויוונית. אבן זו תמיד זוכה לתשומת לב גדולה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבזכותה התאפשרה קריאתו של כתב החרטומים והתאפשרה פריצת דרך ענקית בהבנת התרבות המצרית.
בתמונה אבן רוזטה (צילום: ESA)
פסלו של רעמסס הגדול (Bust of Ramesses the Great) (חדר 4) – בתוך חדר המלא בממצאים מתרבות מצרים העתיקה, כולל פסלים, מצבות ואבנים בעלי כתב חרטומים (כמו אבן רוזטה), נמצא פסלו של רעמסס הגדול. פסל זה הוא סמל לפיסול מצרי. ראו את הגוף העירום, הזקן המסמל את הפן האלוהי שבמנהיג. הבנייה עשויה כולה מגוש אחד חצוב, ומעניקה תחושה סטאטית מעט. פסל זה הוא חשוב ביותר מפני שהוא מתאר את המלך רעמסס השני ששלט באימפריה המצרית קרוב ל-67 שנה!
פסל רעמסס, דוגמה לפיסול מצרי (צילום מקורי)
בחדרים 62-65 תוכלו לראות עוד מוצגים ממצרים העתיקה, והפעם את הדבר האמיתי. שם תוכלו לפגוש במומיות אמיתיות, שהן למעשה בני משפחת הפרעונים ובני אצולה שנקברו בשיטה המצרית ששמרה על הפיגורה ועור הפנים שלהם קרוב ל-3000 שנה!המומיה המפורסמת ביותר היא זו של קתבת (Mummy of Katebet), שהיא כנראה מומיה של אשה ששימשה זמרת בארמונו של המלך תות ענח’ אמון. הסיבה לייחודה הוא שבזכותה למדו רבות על דרכי החניטה, שהיו נהוגות במצרים העתיקה.
מומיות (צילום מקורי)
אזור מסופוטמיה – אמפריית אשור, ננווה ובבל – ממלכות אזור נהר החידקל
(“להבין את התנ”ך בידיים”)
תוכלו לראות כאן מוצגים שאולי יהיו מוכרים לכם משיעורי התנ”ך, כמו סנחריב, נמרוד, ננווה וכדומה. חלק זה הוא פחות מתויר על ידי הבריטים אך יש בו כמה מהמוצגים המדהימים הנמצאים במוזיאון, במיוחד עבור תושבי המזרח התיכון ובני העם היהודי. כאן תוכלו לראות כמה מהמוצגים החשובים בהם נעזרו ארכיאולוגים וחוקרי תנ”ך בכדי להבין את הכתוב בו וכאן תוכלו לראות את צמיחתה של האימפריה שהובילה לחורבן הבית הראשון.
אזור זה מתאר את האחת האימפריות הגדלות ביותר שהגיעו ממזרח. ממלכת אשור, שלידה עמדה ממלכת ננווה, שלטה באגן הים התיכון בין השנים 500-700 לפנה”ס והיא אחת הממלכות שהשפיעו רבות על העם היהודי (הם שכבשו את ישראל והגלו את עשרת השבטים, ומהם גם יצאה האימפריה הבבלית שכבשה את יהודה והשמידה את בית המקדש הראשון עד לשיבת ציון הראשונה בימי עזרא ונחמיה).
בין המוצגים: פסל המתאר את כיבוש ישראל ויהודה, שחזור של מקדש וארמון מתקופת נמרוד, טבלית מארמונו של מלך לכיש והפסל המפורסם ביותר – פסל ציד האריות (Assyrian Lion Hunt reliefs) (חדר 10) – פסל זה ממחיש את ציד האריות, שנחשב בימים שלפני הספירה לספורט בו עסקו בני מלוכה והאצולה. הפסל מתאר כנראה את מלך נינווה Ashurbanipal, ששלט בין השנים 631-668 לפני הספירה.
מוצג חשוב נוסף הוא הספרייה המלכותית של אשורבניפל, שהיא למעשה אוסף של חלקי חרסים שמלמדים על התרבות של אשור ושל אזור מספוטמיה. הממצאים המעניינים ביותר לתייר היהודי הוא מנסרת סנחריב שמספרת את סיפור מסעו של סנחריב לכיבוש ישראל, וחשוב מכך הוא גליל עליו חרוטה “הצהרת כורש” שאפשרה את עליית עזרא ונחמיה ובניין בית שני.
שרידים ממקדש מתקופת נמרוד (צילום מקורי)
באותו הקשר, בחדר 34 ישנם מוצגים מהציוויליזציה האיסלאמית – בעיקר מטבעות וכלים מפוארים.
למידע נוסף על המוצגים במוזיאון הבריטי בנושא מסופוטמיה:
https://www.mesopotamia.co.uk/menu.html
מוצגים מתקופת יוון הקלאסית
חדרים 11-23 מייצגים את אחד האוספים החשובים ביותר של המוזיאון הבריטי, והמבוקרים ביותר. אזור יוון הקלאסית (וקצת מוצגים מתקופת רומא). בחלק זה של המוזיאון תוכלו לראות את האוסף הגדול ביותר של יצירות אמנות (ואף אדריכלות) של התרבות שהשפיעה יותר מכל על הציוויליזציה המערבית.
המוצגים העיקריים באזור זה:
האריה מקנידוס (Knidos Lion) – פסל אריה משיש שנמצא באסיה הקטנה (תורכיה של היום).
שיש אלגין, אפריז ופסלי הפרתנון (Parthenon Marbles / Parthenon sculptures) (חדר 18) – מקדש הפרתנון באתונה הוקם לכבודה של האלה אתנה ועמד בימים עברו על האקרופוליס. מקדש הפרתנון היה בזמנו המבנה המרשים ביותר בעולם וניתן לצפות בשחזור שלו לצד פסלי השיש המקוריים במוזיאון הבריטי.
השרידים שהובאו לבריטניה במהלך המאה ה-19, לאחר שניזוקו ונבזזו במהלך השנים, הם מוקד למאבק בין יוון לברטיניה (ראה את הויכוח על בעלות על המוצגים).
פסלי הפרתנון והשחזור שלו ימחישו לכם את עוצמתם של הבנייה והפיסול היווני הקלאסי, שהשאירו את יסודות הבנייה הזאת עד ימינו (כדי להיווכח בכך ראו את מבנה המוזיאון). תוכלו לחוש את הפרופורציות המדויקות, הירידה לפרטים והדיוק. הביטו על סידור הפסלים היוצר את הגג הגמלוני (צורת משולש פחוס). שימו לב שוב לדיוק, לתחושת התנועה של האבן ולפאר. צפו באלי האולימפוס במערומיהם – מוטיב מובהק לבנייה יוונית.
החלק המפורסם ביותר משרידי הפרתנון הוא שיש האלגין שמתאר סצנות ממלחמת הקנטאורים והליפתים (עם מיתי שקדם ליוונים – ההלנים) שהתקיים לאחר שהקנטאורים השתכרו וניסו לפגוע בליפתים ובנשותיהם, והליפתים בעזרת תזאוס ניצחו אותם. קרב זה הוא אירוע מכונן בתרבות ההלנית מכיוון שהוא מתאר את ניצחון האיזון בין הגוף, הרוח והתבונה (שמוצג על ידי הליפתים ותזאוס הגיבור האתונאי הגדול) על פני הגוף בלבד וחוסר שליטה ותכלית (מיוצג על ידי הקנטואורים).
שחזור של הפרתנון (צילום מקורי)
פסל הספורטאי היווני אחד המוצגים החשובים במוזיאון הממחיש את תחילת הווצרות הפיסול הקלאסי (צילום מקורי)
פסלי המואי מאיי פסחא (Easter Island statue) (חדר 24) – פסלים שנמצאו באיי פסחא ומתארים ראשים אנושיים בגודל עצום. ההערכות הן שמדובר בפסלים של אלים או ששימשו כפולחן לאלים. הסברות טוענות שהם פוסלו על ידי עם של עבדים ששועבד על ידי עם אחר. הפסלים נבנו כאשר הם בגבם לים וזכו לתיאוריות מיתיות רבות בהקשר לבנייתם והצבתם, כולל סברה שטוענת שהם פסלי חייזרים.
פסל המואי מאיי (צילום: Mike Peel)