האיים המזרחיים – מפרץ תאילנד Gulf of Thailand

גן עדן טרופי אמיתי

מידע כללי והיסטוריה

האיים המזרחיים הם קבוצת איים השוכנים במפרץ תאילנד (Gulf of Thailand), דרומית לבנגקוק (Bangkok) וצפונית מזרחית מפוקט (Phuket). מדובר בקבוצת איים חלומיים, כאלו שבדרך כלל רואים בגלויות – אז המציאות מתעלה על כל גלויה. האזור מחולק למספר מחוזות: מחוז סוראט תאני (Surat Thani), מחוז נאקון סי תאמאראט (Nakhon Si Thammarat), מחוז סונגקלה (Songkhla), מחוז יאלה (Yala), מחוז פאטאני (Pattani), ומחוז נאראתיוואט (Narathiwat). כאשר מחוז סוראט תאני הוא המרכזי ביותר, אליו משתייכים גם האיים הפופולריים קוסמוי (Ko Samui)קופנגן (Ko Pha Ngan), וקו טאו (Ko Tao) והוא מהווה צומת חשובה לתחבורה של האזור, למעשה כל מי שמגיע אל/מ האיים דרך היבשה עובר כאן.

נוף טיפוסי בחופי מפרץ תאילנד (צילום מקורי)




מחוזות

מחוז סוראט תאני (Surat Thani) – המחוז הגדול ביותר בדרום תאילנד, עיר הבירה של המחוז קרויה על אותו השם, וכפי שציינו קודם – סביר מאוד שתגיעו לכאן אם אתם מתכננים להגיע אל האיים דרך היבשה ולא בטיסה. במחוז זה נמצאים גם האיים קוסמויקופנגן וקו טאו.

  • הפארק הלאומי קאו סוק (Khao Sok National Park) – פארק המשתרע על פני 646 קמ”ר של יער גשם ובו מפלי מים, מערות, צוקים גירניים ומסלולי הליכה. בפארק חיים בעלי חיים רבים כמו פיל הבר, נמר, קוף הלנגור, טיגריס, דוב מלזי ויותר מ150 מיני ציפורים. יער הגשם קאו סוק הוא שריד של מערכת אקולוגית עתיקה ועשירה (אפילו יותר מיעדרות האמזונס ויערות מרכז אפריקה). צמוד אליו שוכנים עוד שני פארקים לאומיים ושמורות חיות וביחד הם מהווים את אזור הטבע המוגן הגדול ביותר בחצי האי התאילנדי – 4000 קמ”ר. בפארק יש מגוון פעילויות מלבד מסלולי ההליכה – שייט בקאנו, ראפטינג, ושייט בסירה באגם צ’יו לאן (Chiaw Lan). לקריאה נוספת על הפארק הלאומי קאו סוק >>
  • צ’אייה (Chaiya) – עיירה קטנה הנמצאת 60 ק”מ מצפון לבירה סוראט תאני בה מתבצעת מדי חודש סדנת מדיטציה במרכז המדיטציה הבודהיסטי וואט סואן מוקאפאלאראם (Wat Suan Mokkhaphalaram). המרכז משתרע על פני 1200 דונם של יער. הסדנה מתחילה בכל 1 לחודש ומסתיימת ב11 לחודש, ניתן להירשם ביום האחרון של החודש הקודם לו באתר הרשמי: https://www.suanmokkh-idh.org/index.html, לא ניתן לבצע הרשמה מוקדמת. יש אפשרות לבקר במנזר בימים שלא מתקיימת סדנה, כלומר מה11 ועד סוף כל חודש.

סדנת המדיטציה במרכז המדיטציה הבודהיסטי וואט סואן מוקאפאלאראם 
(צילום: מתוך האתר הרשמי של המרכז)

מחוז נאקון סי תאמאראט (Nakhon Si Thammarat) – רוב המחוז הררי ומיוער, מאופיין בג’ונגל ירוק עשיר בצמחייה. לאורך חופו הצפוני תמצאו חופים ציוריים ומפלים, זהו אזור מבודד ורגוע שמאוד נדיר להיתקל בו בתיירים.

  • אאו קאנום (Ao Khanom) – מפרץ השוכן 70 ק”מ מסוראט תאני ובו ארבעה חופים לבנים ושוממים. המומלץ שבהם הוא האט נאי פלאו (Hat Nai Phlao) שמזכיר ביופיו את קוסמוי אך ללא התיירים והמסחריות.
  • הפארק הלאומי קאו לואנג (Khao Luang National Park) – משתרע על פני 570 קמ”ר ובו נחלים, מפלים ומסלולי הליכה. בשטחי הפארק נמצאים בעלי חיים רבים, צמחייה רבה ויותר מ300 מיני סחלבים. עיקר הפעילות בפארק היא מסלולי ההליכה, כאשר המסלול הקצר הוא באורך 2 וחצי ק”מ ומסתיים בראש המפל נאם טוק קארום (Nam Tok Karom), והארוך יותר אורך כ14 שעות המתפשרות על פני שני ימי טיול עם לינה בשטח ומסתיימים בפסגת ההר קאו לואנג. את המסלול הארוך רצוי ומומלץ לעשות עם מדריך הילווה אתכם ויראה לכם דברים שלבד לא תצליחו לראות. יש סיכוי גדול להיתקל בנמרים ובדובים ולכן כדאי להיות בחברת מדריך מקומי שיודע כיצד להתנהג. אתר רשמי: https://www.dnp.go.th/parkreserve/asp/style1/default.asp?npid=198&lg=2

מפל בפארק הלאומי קאו לואנג (צילום: מתוך האתר הרשמי של הפארק)

מחוז סונגקלה (Songkhla) – בירת המחוז היא העיר סונגקלה אשר מוקפת בחופים, יש בה מספר פארקים ירוקים ורובע היסטורי, אך האווירה כאן היא אווירה של עיר נידחת והתיירות לא ממש משגשגת.

מחוז יאלה (Yala) – המחוז המשגשג ביותר בדרום מרפץ תאילנד, בעיקר בזכות הכנסות מתעשיית הגומי. נחשב למרכז חשוב ללימודים גבוהים ולעסקים. אם אתם מתעניינים במקדשים – יש פה בשפע, מעבר לזה אין לתייר הישראלי הרבה מה לחפש כאן.

מחוז פאטאני (Pattani) – אזור מוסלמי ברובו שהתרבות השולטת וההתנהלות יותר מזכירים את מלזיה מאשר את תאילנד ולכן הם גם מנסים לשאוף לעצמאות. יש כאן את החופים היפים ביותר בדרום מפרץ תאילנד, אך מכיוון והתרבות המוסלמית היא השולטת – יש להתלבש בלבוש צנוע בכל עת, גם בחוף הים וגם בעת הרחצה בים. כלומר, נשים צריכות ללבוש חולצה מעל בגד הים.

מחוז נאראתיוואט (Narathiwat) – משתרע על גדות נהר באנג נארה (Bang Nara) והשפה השולטת פה היא יואי, ניב מקומי. המצב הביטחוני בחלק זה של המדינה השבית לחלוטין את ענף התיירות, מגיעים לפה בעיקר מי שמעוניינים לעבור את הגבול למלזיה.

איים מרכזיים

קוסמוי | Ko Samui

קוסמוי (Ko Samui) הינו האי השלישי בגודלו בתאילנד, אחרי פוקט וקו צ’אנג. נמצא כ- 644 ק”מ דרומית לבנגקוק, במפרץ תאילנד במחוז סוראט תאני ומתפרש על פני 228 קמ”ר. הוא נחשב לאחד האיים המתויירים בתאילנד…
לקריאה נוספת על קוסמוי | Ko Samui »

קופנגן | Ko Pha Ngan

קופנגן (Ko Pha Ngan) הוא אחד האיים המפורסמים בתאילנד בזכות מסיבות הענק המתרחשות בו, הוא נמצא במפרץ תאילנד, כחצי שעה (20 ק”מ) הפלגה מקוסמוי וכשעה וחצי מקו טאו (38 ק”מ). מעבר למסיבות הפול מון…
לקריאה נוספת על קופנגן | Ko Pha Ngan »

קו טאו | Ko Tao

קו טאו (Ko Tao) הוא אי קטן הנמצא 38 ק”מ צפונית לקופנגן במפרץ תאילנד. משמעות השם קו טאו היא “אי הצבים”, על שם להקות הצבים שנהגו לקנן כאן. האי ידוע בעיקר בשל אתרי הצלילה שבו…
לקריאה נוספת על קו טאו | Ko Tao »

הפארק הלאומי קאו סוק | Khao Sok National Park

הפארק הלאומי קאו סוק (Khao Sok National Park) שוכן במחוז סוראט תאני שבמפרץ תאילנד, כ-100 ק”מ מהעיר סוראט תאני. משתרע על פני 646 קמ”ר של יער גשם ובו מפלי מים, מערות, צוקים גירניים ומסלולי הליכה…
לקריאה נוספת על הפארק הלאומי קאו סוק | Khao Sok National Park »




המלצות "הכל על" למבקר באיים המזרחיים

  • הזמן הטוב ביותר לביקור באיים המזרחיים הוא בעונה החמה והיבשה, בין החודשים פברואר עד סוף יוני. חודשים יולי עד אוקטובר מאופיינים בגשם לפרקים ואוקטובר עד ינואר ברוחות חזקות. ראה מידע נוסף על מזג האוויר בתאילנד.

מפה ומידע שימושי

איך מגיעים? 

  • אוטובוס: אוטובוסים יוצאים מבנגקוק או מקראבי ומגיעים עד לסוראט תאני, משם ממשיכים במעבורת לאיים. מדובר לרוב באוטובוסים ממוזגים המיועדים לתיירים בלבד. ישנה אפשרות לרכוש כרטיס משולב המעניק נסיעה באוטובוס וכרטיס למעבורת. המחירים יחסית זולים.
  • רכבת: רכבת לילה יוצאת מבנגקוק לסוראט תאני, משם ממשיכים במעבורת לאיים. ניתן לרכוש כרטיסים למחלקה ראשונה (חדרים פרטיים עם מיטות). מחיר הכרטיס יקר יחסית אך הוא מבטל לכם לילה בבית מלון ולכן עדיין משתלם.
  • טיסה: טיסות לקוסמוי מגיעות מדי יום מבנגקוקפוקטפאטאיהצ’אנג מאי וקראבי. ראה מידע נוסף על טיסות פנימיות בתאילנד.