אזור איסאן – צפון מזרח תאילנד Isan – Northeast Thailand

אזור איסאן – החצר האחורית של תאילנד

מידע כללי והיסטוריה

אזור איסאן (Isan) כולל בתוכו 19 מחוזות המרכיבים את צפון-מזרח תאילנד. זהו אזור שקט, רגוע והרבה פחות מפותח ביחס לשאר האזורים בתאילנד. אזור זה גובל בנהר המקונג בצפון ובמזרח (לאורך הגבול עם לאוס), בקמבודיה ובהרי פרצ’ינבורי בדרום ובצפון ובמרכז תאילנד במזרח.

אזור זה נחשב לאזור העני ביותר בתאילנד, מאוד לא מפותח ורוב התושבים החיים בו מתבססים על חקלאות ועבודת אדמה (למעשה רוב העובדים התאילנדים המגיעים לישראל לעסוק בחלקאות – מגיעים מהאזור הזה של תאילנד). השפה, האוכל והתרבות מזכירים יותר את לאוס וניכר כי לתושבים יש יותר זיקה לחיי הכפר של פעם.

מקור השם הוא “איסאנפורה”, שהייתה בירתה של הממלכה הקמבודית הקדומה צ’נלה.

פאנום רונג – מקדש קמרי הבנוי סביב פסגת הר געש כבוי, מחוז בוריראם
(צילום: Benh LIEU SONG, רישיון)




מחוזות

אזור איסאן כולל בתוכו 19 מחוזות:

  • מחוז נאקון ראטצ’אסימה (Nakhon Ratchasima) – ברחבי המחוז פזורים מקדשים קמריים מתקופת אנגקור. גם מפעלים רבים לייצור משי נמצאים במחוז זה, מכאן מגיעים הבדים הטובים ביותר באזור.
  • ​מחוז אובון ראטצ’אתאני (Ubon Ratchthani) – מהווה נקודת מפגש בין הגבולות עם לאוס וקמבודיה, מכונה גם “משולש האזמרגד” (בדומה ל”משולש הזהב” בצפון תאילנד) בזכות הנופים הירוקים הנפלאים שלו. בעיר הבירה שלו קיימים מקדשים רבים, ואי קטן (קו האט וואט טאי Ko Hat Wat Thi) המשמש כאתר פיקניקים.
  • ​מחוז בוריראם (Buriram) – מחוז קטן ובו שוכנים לא פחות מ-143 אתרי עתיקות! רוב האתרים נמצאים בחלקו הדרומי של המחוז.

אתר העתיקות של פימאי – פראסאט פימאי, מחוז נאקון ראטצ’אסימה
(צילום: IPhi044, רישיון)

  • ​מחוז קון קן (Khon Kaen) – מחוז בלב איסאן, עיר הבירה של המחוז קרויה גם היא קון קן והיא סמל למערביות ולחדשנות. העיר מקושטת בגורדי שחקים, אורות ניאון והמון ברים ומסעדות. זוהי עיר צעירה ומתקדמת ובה האוניברסיטה הגדולה באזור.
  • מחוזות נוספים: מחוז צ’אייאפום (Chaiyaphum), מחוז רואי אט (Roi Et), מחוז נונג קאי (Nong Khai Province), מחוז לאי (Loei Province), מחוז נאקון פאנום (Nakhon Phanom), מחוז סאקון נאקון (Sakon Nakhon), מחוז יאסותון (Yasothon), מחוז מוקדאהאן (Mukdahan), מחוז סורין (Surin) ומחוז סי סאקט (Si Saket).

מוקדי עניין עיקריים

הפארק הלאומי קאו יאי – הפארק הלאומי הוותיק ביותר בתאילנד
(צילום: Kawpodmd, רישיון)

  • אתר העתיקות של פימאי – פראסאט פימאי (Prasat Pimai) – (מחוז נאקון ראטצ’אסימה) מקדש הינדי-בוסהיסטי שנבנה במאה ה-10 לספירה, שוחזר באופן יוצא דופן ונחשב לאחד המבנים השלמים ביותר מבין המקדשים בתאילנד.
  • פאנום רונג (Phanom Rung) – (מחוז בוריראם) מקדש קמרי הבנוי סביב פסגת הר געש כבוי ושוחזר באופן מרשים במיוחד. השחזור ארך כ-17 שנים והוא נחשב לאחד השחזורים הטובים ביותר שנעשו על מבנה בתאילנד. הטיפוס אליו קשה אך שווה את המאמץ, במיוחד בשעות הזריחה והשקיעה.
  • פראסאט מאנג טאם (Prasat Meuang Tam) – (מחוז בוריראם) המקדש המשוחזר הזה שוכן בכפר הקטן קוק מאנג (Khok Meuang). המקדש נבנה במאה ה-10, כל כולו מוקף בחומת חימר ובתוך החומה יש ארבע בריכות מים גדושות פרחי לוטוס.
  • הפארק הלאומי פו וויאנג (Phu Wiang National Park) – (מחוז קון קן) ב-1976 התגלו באזור זה מאובנים של דינוזאורים, הוקם סביב השטח פארק לאומי בו ניתן לסייר בין אתרי העצמות ומערות פרה-היסטוריות.
  • הפארק הלאומי נאם נאו (Nam Nao National Park) – (מחוז קון קן) נחשב לאחד הפארקים הלאומיים היפים והחשובים ביותר בתאילנד, משתרע על פני 1,000 קמ”ר וכולל בתוכו יער עבות מעורב, יער במבוק וחורשות בננות. יש בו מספר מסלולי הליכה המובילים אל כמה נקודות תצפית על האזור.

הפארק הלאומי נאם נאו – מבט מאחת מנקודות התצפית הרבות שבפארק
(צילום: Hdamm, רישיון)




המלצות "הכל על" למבקר באזור איסאן

  • הביקור באזור מתאים בעיקר למי שמגיע לתאילנד לתקופה ממושכת ומעוניין להתרשם מחיי הכפר של התאילנדים. יש פה כמה מקומות מרהיבים במיוחד, אך אתם עלולים לבזבז זמן יקר בניסיון לחפש אותם ולכן הביקור פה פחות מתאים למי שמוקצב בזמן.

[wpgmza id="17" cat="5" marker="2587" zoom="8"]