הר הגעש טיידה, טנריף – המדריך המקיף בעברית | teide

עדכון אפריל, 2024

בשבועות הקרובים כמות התיירים בטנריף במגמת עליה, ובהתאם לכך גם הביקוש לאטרקציות המבוקשות ביותר. לכן, אם אם מתככנים להצטרף לאחד הסיורים הפופולאריים, למשל סיור להר הגעש טיידה, מומלץ להזמין מקום בסיור לפחות כמה ימים מראש, שכן הסיורים מתמלאים במהירות, במיוחד בסופי שבוע. להזמנת כרטיסים מראש לסיור להר הגעש טיידה ניתן להיכנס לקישור הזה בו ניתן לרכוש כרטיסים עם אפשרות ביטול בחינם.

הר הגעש טיידה בכמה מילים

מתי בפעם האחרונה קפצתם לביקור בכוכב הלכת מאדים? הר הגעש טיידה מספק בדיוק חוויה כזו: בשל היותו אתר וולקני-געשי, סיור בו יחשוף אתכם למראות של אבנים אדמדמות, רכסים בלתי נגמרים וככל שתטפסו למעלה בגובה, תחשפו לנוף מיוחד של האי הלא גדול במיוחד טנריף, כולל האוקיינוס האטלנטי המקיף אותו ואת שאר האיים הקאנריים. הר הגעש טיידה מהווה תופעת טבע נדירה במיוחד ועל כך הוכרז לא מכבר כאתר מורשת של אונס”קו. מדובר בהר הגבוה בספרד, ומבין הרי הגעש הגבוהים בעולם. הוא עדיין נחשב לפעיל על אף שהתפרצותו האחרונה הרשומה התרחשה לפני יותר מ-100 שנים, בשנת 1909.

הר הגעש טיידה מהווה חלק בלתי נפרד מהפארק הלאומי טיידה, פארק לאומי מתוייר הצופן בחובו שפע של מסלולי טיול ואף צמחייה ובעלי חיים הייחודיים לאי טנריף ונמצאים רק בו. מרוב היחוד של הר הגעש טיידה הוא מקשט את דגל טנריף, ובעל חשיבות עולמית בשדות המחקר הוולקניים והגיאולוגים מבחינת למידה על דרכי מניעה של אסונות טבע לשנים הבאות.
לא סתם הר הגעש טיידה הוא אחד מפלאי הגאולוגיה המיוחדים ביותר בעולם, ולכן תוכלו לצפות לראות בו מראות שונים ומיוחדים, ולראות ממנו כנקודת תצפית גבוהה ומיוחדת נופים שלא תראו בשום מקום אחר. כדי להבין מה מיוחד בהר הגעש טיידה כדאי להתעמק בפן הגאולוגי שלו, כי הרי הר געש שונה בתכלית מהר רגיל. המראות, התחושות ואפילו הריחות בטיול להר געש יהיו שונים מכל מה שאתם מכירים על טיול או טיפוס להרים רגילים.

מפלאי הגאולוגיה- הר הגעש טיידה בלב הפארק הלאומי הייחודי טיידה השוכן באי טנריף (צילום: מפלאי הגאולוגיה- הר הגעש טיידה בלב הפארק הלאומי הייחודי טיידה השוכן באי טנריף

מה רואים בהר הגעש טיידה

הר הגעש טיידה ידוע בדמיונו לכוכב לכת מוכר במיוחד – מאדים. בפסגת ההר תוכלו להרגיש ממש כאילו אתם צועדים על כוכב הלכת האדום והמרוחק: מכל עבר תהיו מוקפים באדמה סלעית געשית בצבע חום-אדמדם. גודלו של הר הגעש המורכב מרכסים שונים מעניק את חווית עזיבת כדור הארץ לטובת טיול ארוך וחוויתי בחלל. החוויה מתעצמת במיוחד משום שמדובר בהר הגבוה ביותר בספרד שנמצא על אי, ועל כן תוכלו לראות גם את נופי הים ככל שתטפסו גבוה יותר.
תופעה מעניינת במיוחד היא תופעת הצל של טיידה: הר הגעש טיידה מטיל את צילו על הים, במה שידוע כצל הגדול בעולם, בשעות השקיעה. לצל יש צורת משולש מושלמת בשל הפרספקטיבה האווירית המיוחדת, ומומלץ לטפס אל ראשו בשקיעה כדי לחזות בתופעה המיוחדת הזו.
בפסגת ההר אל תצפו למצוא טבע וצמחיה, אך הר הגעש טיידה הוא הרבה יותר מרק פסגה – למעשה, רוב שטחו הוא פארק לאומי מוכרז, ועל כן טיול למרגלות הר הגעש יחשוף אתכם לסוגים רבים של צמחייה ובעלי חיים. משום שאדמת הבזלת עשירה בחומרים מזינים ומינרלים מתאפשר למרגלות ההר בית גידול לצמחים רבים שחלקם יחודיים לאי טנריף ולא נמצאים באף מקום אחר בעולם. תוכלו לראות לאורך טיול בפארק הלאומי טיידה סוגי פרחים נדירים, לטאות ועטלפים. באופן כללי מדובר באתר טבעי, געשי ומיוחד, שלא קיימים דומים לו בעולם.

סרטון על הר הגעש טיידה

כרטיסים להר הגעש טיידה

כרטיסים לרכבל הר הגעש טיידה

כרטיס הכולל רק עליה או רק ירדה יעלה כ-21 יורו. כרטיס המשלב עליה וירידה ברכבל יעלה כ-38 יורו וניתן לרכוש אותם באתר הרשמי של טיידה, כאן.

כרטיסים לפארק הלאומי טיידה

הכניסה לפארק הלאומי טיידה היא בחינם, העלות היא רק עבור הרכבל.

כרטיסים משולבים הגעה וסיור בהר הגעש טיידה ובפארק הלאומי

יש שלל דרכים לסייר בהר הגעש טיידה ובשטח הפארק הלאומי שהוא נמצא בו. האפשרות הראשונה והזולה ביותר היא סיור קבוצתי מודרך באזור הפארק הלאומי טיידה שכולל סיור בגנים הבוטאניים בו ובמורדות ההר עצמו, במחיר של 25 יורו. כרטיס לסיור ניתן לרכוש כאן. אפשרות זו מתאימה למי שלא דחוף לו לטפס לפסגת הר הגעש בהכרח או שאין לו יכולת לעשות זאת, לדוגמה כמו משפחה עם ילדים.

אפשרות שנייה היא כרטיס הכולל סיור מודרך בפארק הלאומי טיידה, תחבורה הלוך ושוב, ואפשרות לעלות עם הרכבל אל פסגת הר הגעש, במחיר של 29 יורו. ניתן לרכוש את הכרטיס כאן. כרטיס זה מתאים למי שרוצה להנות מראש שקט לגבי הגעה למקום ויציאה ממנו, ולהנות מהדרכה צמודה מפי מדריך בעל סמכות המכיר את האזור יחד עם שילוב אפשרות עליה ברכבל למי שירצה בכך בתוספת תשלום.

אפשרות שלישית היא כרטיס הכולל טיפוס מודרך לפסגת הר טיידה מתחנת הרכבת העליונה. ניתן לבחור מבין מגוון שבילי טיפוס ולהנות מהדרכה צמודה של מדריך מקומי, במחיר של כ-111 יורו, כאן. כרטיס זה מתאים למי שרוצה להנות ממלוא החוויה ולחוות על בשרו הגעה לפסגת ההר הגבוה ביותר בספרד, ולמי שנמצא בכושר טוב ורוצה הרפתקאה אתגרית.

אפשרות רביעית היא כרטיס הכולל טיול ג’יפים בפארק הלאומי טיידה בעלות של כ59 יורו, ניתן להזמינו כאן. כרטיס זה מתאים למי שרוצה להנות מהפארק הלאומי מזווית קצת אחרת, אתגרית יותר, אך ללא הליכה מרובה ברגל.

איך מגיעים להר הגעש טיידה

משום שמדובר באתר תיירות פופולרי מאוד ומיוחד במינו בעולם שמנפיק אך ורק 200 אישורי גישה לפסגה מדי יום, אם אתם מטיילים באופן עצמאי חשוב להכיר דרכים להגעה באופן עצמאי לפארק הלאומי טיידה, לעלייה ברכבל לפסגה, ולטיול לפסגה עצמה. בהמשך נרחיב גם לגבי אפשרויות טיולים מאורגנים ומודרכים.

הגעה באופן עצמאי לפארק הלאומי טיידה

לכל מי שמעוניין להגיע לפסגת הר הגעש טיידה, אך גם למי שרוצה רק לטייל בפארק הלאומי עצמו ללא הפסגה הגעשית, חשוב להכיר את דרכי הגישה העיקריות לפארק הלאומי טיידה. למעשה, הפארק הלאומי טיידה מתפרש על רוב שטחו של האי טנריף (Tenerife) ויש בו שני מרכזי מבקרים עיקריים: אחד באל פורטילו (El Portillo) הנמצא בצפון-מזרח האתר והשני בפראדור נשיונל (Parador Nacional) הנמצא בדרום האתר.

כדי להגיע באופן עצמאי למרכז המבקרים שבפראדור נשיונל תוכלו לקחת אוטובוס מוילפלור (vilaflor), כפר שאליו ניתן להגיע באופן נגיש באמצעות תחבורה ציבורית או רכב פרטי מכל עיירה בה אתם שוהים באי. כדי להגיע באופן עצמאי למרכז המבקרים שבאל פורטילו תוכלו לקחת אוטובוס מהעיירות Puerto de la Cruz או Santa Cruz כתלות במקום בו אתם שוהים. לשני מרכזי המבקרים ניתן גם להגיע ברכב פרטי אם בחרתם להשכיר אחד כזה.

במרכזי המבקרים תוכלו לקבל הכוונה לכניסה לפארק הלאומי עצמו, המלא במסלולי טיול רגליים, ואף מסלולי נסיעה כך שתוכלו לסייר בו מתוך הרכב המושכר שלכם.

הגעה באופן עצמאי לרכבל המוביל אל פסגת הר הגעש טיידה

לאחר טיול בפארק הלאומי תוכלו להגיע לאזור ממנו יוצא הרכבל אל פסגת הר הגעש טיידה, מנקודה אשר נקראת טלפרי טיידה (Teleferi Teide). תוכלו להגיע באוטובוס עד לנקודה זו, או ברכב פרטי ולחנות בנקודה. הגעה באופן עצמאי לפסגת הר הגעש טיידה כפי שציינו מקודם, ללא אישור טיפוס להר לא תוכלו לעשות זאת, ואישורים כאלו ניתנים בהזמנה מראש דרך אתר האינטרנט הרשמי של הפארק הלאומי, כאן. מחולקים 200 אישורים ליום לפי שעות ולכן חשוב לארגן זאת מראש.

טנריף למרגלות הר הגעש טיידה (צילום: טנריף למרגלות הר הגעש טיידה

- 5% הנחה רק לגולשי הכל על הזמנת סיור בהר הגעש טיידה כלל נסיעה ברכבל

המלצות "הכל על" למגיעים להר הגעש טיידה

  • הביקור בהר הגעש טיידה מומלץ למי שאוהב לחזות בתופעות טבע מיוחדות, גאולוגיות, טבעיות וייחודיות בעולם. אם אתם בכושר טוב תוכלו לבחור לטייל במסלולי הטיול הרבים שבפארק הלאומי טיידה ואף לטפס לאזורים שונים בו, אך גם למי שלא בכושר טוב במיוחד הביקור מומלץ משום שניתן לטייל בו גם באופן רגוע יותר, ברכב וברכבל.
  • הר הגעש טיידה הוא חלק מפארק לאומי שיש בו הרבה מאוד דברים לראות. לכן כדאי להקדיש יום שלם לביקור, ולא מומלץ להגיע בשעות הערב משום שלא תספיקו להנות ממנו. כדי להפיק הנאה מיטבית מביקור בהר ובפארק מומלץ להגיע בשעות הבוקר ובחודשי השנה שאינם חמים מדי, בין נובמבר ליוני.
    כפי שהזכרנו קודם, תופעה ייחודית מאוד בשם הצל של טיידה מתרחשת בשעות השקיעה, ועל כן אפשר לשלב ביקור בפסגת הר הגעש טיידה בשעות השקיעה כדי לחזות בתופעה מרשימה זו.
  • בהר הגעש טיידה מומלץ להקדיש בין חצי יום ליום שלם.
  • אם הגעתם לביקור באי טנריף שנמשך מספר ימים, מומלץ להקדיש ימים נוספים לביקור בפארק המים סיאם פארק (Siam Park) ובגן החיות לורו פארק (Loro Parque) הנמצאים גם הם באי טנריף.
  • כפי שפירטנו קודם, ניתן להגיע לפארק הלאומי טיידה גם בתחבורה ציבורית וגם באמצעות רכב פרטי מושכר. עם רכב פרטי תהיה לכם יותר עצמאות ותחבורה ציבורית תגרום לכם להיות תלויים בשעות הספציפיות בהם האוטובוס עובר בנקודות השונות, ולכן צריך לתכנן את הטיול היטב אם מסתמכים רק על תחבורה ציבורית.
  • חשוב לדעת שלילדים מתחת לגיל 3 אסור לעלות ברכבל לפסגת הר הגעש טיידה. ניתן לטייל עם ילדים בכל גיל בכל שאר מתחמי הפארק הלאומי, עם זאת חשוב לשים לב שישנם מסלולי טיול לא פשוטים שלא מיועדים למי שאינו ברמת כושר ממוצעת או לילדים קטנים במיוחד, ולכן חשוב לתכנן לפני כן בצורה פרטנית טיול עם משפחה אם מדובר על ילדים קטנים. כמו כן, תנועה עם עגלות לא אפשרית בחלק ממסלולי הטיפוס.
  • יש מספר סוגי לינה אפשריים באזור הר הגעש טיידה, באי טנריף: העיירות באי טנריף מרוכזות לאורך קו החוף סביב כל האי, והר הגעש טיידה נמצא ממש במרכזו, כך שמבחינת זמן נסיעה אין הרבה הבדל באיזו מהעיירה תבחרו ללון, אם הבחירה היא בין עיירות החוף.העיירה Santa Cruz de Tenerife לדוגמה תספק לכם מגוון אפשרויות לינה ליד קו החוף כדוגמת בית המלון Hotel Adonis Plaza או Urban Anaga Hotel Tenerife, והנסיעה ממנה לאזור הפארק הלאומי אורכת כשעה ברכב פרטי.עיירה קרובה יותר לפארק הלאומי שמאפשרת הגעה נוחה באופן ישיר עם תחבורה ציבורית היא העיירה Vilaflor שלא נמצאת על קו החוף אלא למרגלות הפארק הלאומי מדרום אליו, ובה אפשר ללון בבית המלון Hotel Spa Villalba או בבית המלון Hotel Rural Vilaflor.
  • הכניסה לפארק הלאומי טיידה אינה עולה כסף, וגם הטיפוס הרגלי לפסגת ההר עצמו אינו עולה כסף. כרטיס עליה וירידה ברכבל יש לרכוש במחירים הבאים: 38 יורו לכרטיס המשלב עליה וירידה ברכבל, או כרטיס הכולל רק עליה או רק ירידה ב-21 יורו. ניתן לרכוש את הכרטיסים מראש באתר הרשמי של הר הגעש טיידה כאן.
  • ילדים בין הגילאים 3-13 ישלמו 19 יורו על כרטיס המשלב עליה וירידה ברכבל. כיוון אחד יעלה לילדים 10.75 יורו.
  • אין הנחיות מיוחדות בקשר לביטחון אישי באתר של הר הגעש טיידה.
  • אם בחרתם להשכיר רכב באי טנריף תוכלו להגיע איתו ולהתנייד איתו באופן עצמאי בתוך הדרכים הסלולות המתאימות לנסיעות רכבים ברחבי הפארק הלאומי טיידה ולחוות אותו מבחינה זו. דרכים מסוימות מתאימות רק לרכבים 4X4 ולכן חשוב לשים לב לכך.
    אם ברצונכם להגיע למקום ולהמשיך טיול רגלי, תוכלו לחנות במרכזי המבקרים שהזכרנו קודם.
  • פעילות מיוחדת ובלתי שגרתית שמומלץ לנסות בהר הגעש טיידה היא צפייה בכוכבים דרך מצפה הכוכבים שקיים באתר. בזכות היות הר הגעש לפסגה הגבוהה ביותר בספרד התצפית ממנו נקיה במיוחד וקיימים סיורים מודרכים שתוכלו במסגרתם להנות מפעילות מיוחדת במצפה הכוכבים. תוכלו לרכוש כרטיסים כאן.
  • מבחינת הזמן בו כדאי להגיע לביקור בהר הגעש טיידה, מדובר בהר געש הנמצא על האי טנריף בו שורר מזג אוויר טוב לאורך כל השנה. חשוב לדעת שהחודשים החמים ביותר הם חודשי הקיץ בין יולי לאוקטובר, כך שאם אתם רוצים להימנע מתנאי חום קיצוני ולטייל במזג אוויר נעים, כדאי להגיע בין נובמבר ליוני.

שאלות נפוצות על הר הגעש טיידה

בהר הגעש טיידה מומלץ להקדיש בין חצי יום ליום שלם.

הר הגעש טיידה הוא חלק מפארק לאומי שיש בו הרבה מאוד דברים לראות. לכן כדאי להקדיש יום שלם לביקור, ולא מומלץ להגיע בשעות הערב משום שלא תספיקו להנות ממנו. כדי להפיק הנאה מיטבית מביקור בהר ובפארק מומלץ להגיע בשעות הבוקר ובחודשי השנה שאינם חמים מדי, בין נובמבר ליוני.
כפי שהזכרנו קודם, תופעה ייחודית מאוד בשם הצל של טיידה מתרחשת בשעות השקיעה, ועל כן אפשר לשלב ביקור בפסגת הר הגעש טיידה בשעות השקיעה כדי לחזות בתופעה מרשימה זו.

הביקור בהר הגעש טיידה מומלץ למי שאוהב לחזות בתופעות טבע מיוחדות, גאולוגיות, טבעיות וייחודיות בעולם. אם אתם בכושר טוב תוכלו לבחור לטייל במסלולי הטיול הרבים שבפארק הלאומי טיידה ואף לטפס לאזורים שונים בו, אך גם למי שלא בכושר טוב במיוחד הביקור מומלץ משום שניתן לטייל בו גם באופן רגוע יותר, ברכב וברכבל.
מבחינת הזמן בו כדאי להגיע לביקור בהר הגעש טיידה, מדובר בהר געש הנמצא על האי טנריף בו שורר מזג אוויר טוב לאורך כל השנה. חשוב לדעת שהחודשים החמים ביותר הם חודשי הקיץ בין יולי לאוקטובר, כך שאם אתם רוצים להימנע מתנאי חום קיצוני ולטייל במזג אוויר נעים, כדאי להגיע בין נובמבר ליוני.

מידע שימושי