כל מה שמבקרי נחל גשרון צריכים לדעת

מסלול יפהפה בנחל גשרון- נוף מהמם, אבני חול צבעוניות,ערוץ נחל מקסים ונקודות תצפית מרהיבות. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מתי כדאי לבוא? וטיפים רבים נוספים.

מידע כללי על נחל גשרון

נחל גשרון נמצא במרחק רבע שעה נסיעה מאילת, בסמוך לגבול מצרים. יש שני מסלולים שניתן לעשות בנחל גשרון, האחד קצר וקליל יותר והשני אורך יום שלם ומיועד למיטיבי לכת בלבד. בנחל עובר החלק האחרון של שביל ישראל (אשר מסתיים בהר צפחות). תוואי הנחל הוא למעשה אזור גבול בין ישראל למצרים, ולאורך ההיסטוריה היו לא מעט מחלוקות בנוגע לאופן חלוקת נחל וקניון גשרון בין המדינות. מיקום הנחל התווה את השם שקיבל, הנחל מהווה למעשה את הגשר אשר מגשר בין שתי המדינות, ועל כן נקרא נחל גשרון.

מסלול נחל גשרון עליון הוא מסלול קצר, מעגלי ובדרגת קושי נמוכה יחסית, כך שמתאים לכל הגילים. המסלול מתחיל למעשה בסמוך לחניה של הר יואש, במהלכו תעברו ליד מספר נקודות עניין מרתקות – כמו מלכודת נמרים עתיקה, מערה, סלעי חול בצבעים שונים וכמובן תצפית מדהימה של 360 מעלות ממנה תוכלו להשקיף על חצי האי סיני. אורך המסלול הוא בערך 3 ק””מ וההליכה לוקחת בערך שעתיים וחצי.

המסלול של נחל גשרון (ולא רק החלק העליון שלו) הוא מסלול ארוך בהרבה – נע בין 14-8 ק””מ תלוי בשבילים בהם עושים את המסלול – וכולל עליות וירידות תלולות בהרבה מאשר המסלול בחלקו העליון של הנחל בלבד. מסלול זה מתאים למיטיבי לכת.”

תצפית על נחל גישרון (צילום: Onzd)תצפית על נחל גישרון (צילום: Onzd, רישיון)

מה רואים ועושים בנחל גשרון?

לפני הירידה לתוך ערוץ הנחל אפשר להתרשם מאתר ארכיאולוגי: קטע ששחוזר ונשתמר מהדרך העתיקה מקהיר למכה. בתחילת המסלול תבחינו בתצורת מעניינות בסלעי החול בצידי המסלול – מלפני 500 מליון שנה! ניתן יהיה להבחין גם בכמות גדולה של אבני קוורץ בצורה שמזכירה ביצה שנוצרה בעקבות שחיקת המים לאורך שנים רבות.
בתחילת המסלול, תגיעו למבנה ארכיאולוגי מוקף בגדר קטנה – זהו שריד מלכודת עתיקה הנועדה ללכוד נמרים וחיות גדולות אחרות ששלטו אז באזור, שבה השתמשו עד לפני כמה מאות שנים – עד שהנשק החם נכנס לתמונה.
בהמשך ישנו סלע גדול המזכיר שולחן, ועליו עצמות של גמלים. קוראים לו גם “שולחן הצבועים” שכן צבועים הביאו לשם את העצמות של הפגרים מהם ניזונו.
לאחר מכן תוכלו לראות מערה המסומנת בגל אבנים, וניתן להיכנס אליה מצד אחד ולצאת מצידה השני. במערה ניתן לראות מעין “חורים” בפני הסלע, בגדלים שונים.
בסיום המסלול תעלו נקודת תצפית מרהיבה נוספת.

מדובר בשמורת טבע, ולכן חשוב מאוד לזכור לא לגעת, להזיז או לשחק בשרידים ובאבנים על מנת לשמור עליהם למען המטיילים הבאים.

כאשר השביל עוזב ונפרד מתוואי הנחל חשוב מאוד להמשיך על השביל ולא על תוואי הנחל, כי הנחל עצמו ממשיך למצרים.










המלצות "הכל על" למבקר בנחל גשרון

  • דרך ההגעה המומלצת לנחל גשרון הינה ברכב.
  • על מנת להימנע מחשיפה לשמש או הליכה בשעות החשכה, וכמו כן לצפות בנוף המרהיב, מומלץ להגיע בשעות הבוקר המוקדמות. ניתן גם להתחיל בשעות אחר הצהריים המוקדמות – תלוי עונה ובשעות האור.
  • מאחר ובמסלול אין הרבה צל לא מומלץ להגיע אליו בקיץ בגלל עומס החום והחשיפה לשמש, אולם אם יוצאים בשעות שבהן יש פחות שמש המסלול של נחל גישרון עליון אפשרי גם בעונה זו. את המסלול המלא של הנחל לא מומלץ לעשות בקיץ בכל מקרה.
  • המסלול בחלק העליון של נחל גשרון מתאים לכל המשפחה – ילדים מגילאי חמש-שש ומעלה גם יוכלו לעשות אותו. המסלול הארוך פחות מומלץ למשפחות, אלא אם מדובר על משפחות עם ילדים יחסית גדולים אשר מנוסות בטיולים.
  • המסלול לא מונגש ואינו מתאים למוגבלי תנועה.
  • אין דמי כניסה למסלול, והחנייה (לא בחניון מוסדר) בחינם.
  • חשוב ללכת רק בשבילים המסומנים (עדיף עם מפת שבילים), להצטייד במספיק מים בכל עונות השנה ולתכנן את הטיול וההגעה למסלול כך שתסיימו מספיק זמן לפני רדת החשיכה. כמו כן תמיד מומלץ להתחיל מסלול עם סוללה מלאה בטלפון הנייד ועם שקית לאיסוף האשפה לשמירה על הסביבה.

  • שימו לב כי מאחר ומדובר במסלול הנמצא ממש על הגבול עם מצרים יש לוודא כי הוא פתוח, בזמנים בהם יש מתיחות גבוהה כוחות הביטחון לעיתים מחליטים לסגור אותו.
  • מידע שימושי על נחל גשרון

    • שעות פתיחה: מקום ציבורי פתוח בכל שעות היום.
    • כתובת: נחל גשרון עליון.
    • דרכי הגעה: למגיעים עם רכב, דרך כביש 12 במרחק של כ-10 ק”מ לאילת, פונים לתחילת המסלול לנחל גשרון/ הר יואש.

    [wpgmza id="23" cat="5" marker="4102" zoom="15"]