אילת לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

אילת לדתיים ושומרי מסורת - מידע כללי

אילת היא יעד מאוד פופולארי ואהוב על דתיים ושומרי מסורת – מצד אחד אפשר להרגיש בחו”ל ואת הניתוק מהשגרה, ומצד שני אין צורך לדאוג מראש ולתכנן איפה לאכול ואיפה ללון כדי לשמור על כשרות או שבת במידה ומגיעים לחופשה הכוללת סוף שבוע. מרבית המסעדות באילת הינן מסעדות כשרות, וכך גם בתי המלון. נוסף על כך בניגוד לחופשה בחו”ל בה יש לחפש היטב היכן יש בתי כנסת פעילים, שלפעמים מצריכים לינה באזור מרוחק ולא נגיש – באילת תוכלו למצוא בתי כנסת רבים בכל רחבי העיר, גם באזור המלונות שליד הטיילת או המרינה (ערכנו עבורכם רשימה מלאה של בתי הכנסת באילת). כל אלו בשילוב עם הנוף המקסים, הטבע הייחודי שעוטף את העיר והיעדר המע”מ בעיר הופך אותה ליעד פופולארי ואהוב.

אזור המלונות של אילת כפי שנראה מקצה הטיילת, מראה שקשה להישאר אדיש אליו (צילום מקורי)




אתרים מומלצים לדתיים ושומרי מסורת באילת וסביבתה

אופי עיר הנופש אומנם לא דתי במהותו, אבל יש לא מעט אתרים ואטרקציות אשר מתאימים לדתיים המגיעים לחופשה בעיר.

המצפה התת ימי

אומנם פארק המצפה התת ימי באילת מוגדר כ”אקווריום”, אבל למעשה הוא הרבה יותר מרק אקווריום. המצפה התת מימי באילת הוא עולם של ממש. ולמעשה מדובר במתחם ענק הכולל מספר אזורים שונים הכוללים בין השאר מתחמי זוחלים ימיים, אזור צפיה בכרישים וצפיה מתוף מגדל הנטוע בים הצופה אל תוך המים של שמורת חוף אלמוג. זוהי דרך נהדרת לראות את היופי של השמורה מבלי לצלול ומבלי להיכנס לחופים מעורבים.

שימו לב: המקום פועל בחגים ושבתות וסגור ביום כיפור בלבד, עם זאת יש תיירים דתיים המבקרים ונהנים במצפה.

כדאי לקרוא בהרחבה כאן על פארק המצפה התת ימי.

הכניסה למצפה התת מימי באילת (צילום מקור)

הכניסה לפארק המצפה התת ימי (צילום מקורי)

הגן הבוטני

הגן הבוטני הוא אתר מעט פחות מוכר באילת, אבל מקסים. ליד הכניסה לעיר תמצאו גן בוטני בו תוכלו להכיר את הצמחייה הייחודית של אזור אילת מצד אחד, כמו גם צמחים מאזורים אחרים של העולם, חלקם צמחים נדירים במיוחד. מבין האטרקציות התיירות של אילת הגן הבוטני הינו פנינה ייחודית, ומציג את הטבע למבקרים בו בצורה נעימה ונוחה וזמין כמעט לכל אורך עונות השנה.

שימו לב: המקום אינו מותאם ב100% לצרכי התייר הדתי, מאחר והמקום פועל בחגים ושבתות, מצד שני ישנם תיירים דתיים שמבקרים בגן ומסתדרים עם התנאים הקיימים בו.

כדאי לקרוא בהרחבה כאן על הגן הבוטני באילת.

הגן הבוטני באילת (צילום מקורי)

חוף הדתיים

זהו החוף הנפרד היחיד באילת, בו תוכלו לרחוץ בים סוף בנוחות ובראש שקט. חוף הדתיים נמצא באזור החוף הצפוני אחרי הגשר שעובר מעל המרינה החדשה (הגשר שאחרי זה שנמצא ליד מלון מלכת שבא). מסביב לחוף ישנה גדר גבוהה ואטומה, ויש מחיצה גבוה ואטומה בין אזור הנשים לאזור הגברים, אשר נכנסת גם 15 מטרים אל תוך הים ולא נמצאת על החוף עצמו בלבד. זהו אחד מארבעת החופים שהינם חופים מוכרזים ולכן יש בו שירותי הצלה. ניתן להגיע אליו בהליכה של בין 20-10 דקות ממרבית המלונות שנמצאים באזור הטיילת והמרינה של אילת. החסרון היחיד של חוף זה הוא שאינו נגיש כלל להגעה עם כסאות גלגלים ולכן לא מתאים לבעלי מוגבלות בתנועה, על החופים הנגישים באילת תוכלו לקרוא בעמוד הייעודי – אילת למוגבלי תנועה.

פארק הולנד

פארק הולנד נמצא לא רחוק מהגן הבוטני, ליד הכניסה הצפונית לעיר. זהו פארק שמרבית העצמים בו נינטעו על ידי קק”ל ויש בו מסלול מעגלי וקליל שאורכו 2.5 ק”מ במהלכם תראו עצים מדבריים המאפיינים את ישראל וגם כאלו שמאפיינים מדבריות שונות – כמו עצי הבואבב שגדלים באופן טבעי באפריקה. הפארק נמצא בפאתי העיר, אבל תוך כמה צעדים תרגישו שאתם צועדים במדבר המקסים שסביב אילת, ותוכלו לעלות לנקודת תצפית (עליה לא קשה במיוחד) ממנה תוכלו להשקיף גם על מפרץ אילת וגם על ההרים הסובבים אותה.

מפרץ אילת כפי שמתגלה בעליה לנקודת התצפית בפארק הולנד (צילום מקורי)

פארק תמנע

אחד הפארקים הגדולים ביותר בישראל וללא ספק אחד המרשימים ביותר. בפארק תמנע תוכלו לנסוע בין נקודות העניין הרבות בו ברכב פרטי, לבחור לעשות מסלול רגלי או מסלול אופניים, ואפילו ללון בפארק באוהלים. בפארק ישנן תופעות גיאולוגיות מרתקות אשר הובילו להיווצרות עמודי שלמה, סלעים בצורת פטריות וקשתות ענק בסלע ההר. הפארק משלב גם ממצאים ארכיאולוגים רבים ואף הוקם בו שחזור של אוהל מועד בהתאם למתואר במקרא.

שימו לב: המקום פועל בחגים ושבתות כך שחלק מהאוכל הנמכר בפארק יכול להיות בעיה לחלק מהתיירים הדתיים, המסעדה אינה מבשלת בשבת, אך כן מוכרת שתיה שמכינים ממיחם. יחד עם זאת יש תיירים דתיים מכל הזרמים המבקרים ונהנים מהפארק, למי שחושש מעניין המזון מומלץ להביא אוכל מהבית – לא חסרות נקודות מקסימות שאפשר לעשות בהן פיקניק בפארק.
עוד כדאי לשים לב שכמו אתרים ארכיאולוגים רבים אחרים ישנן סתירות מסויימות בין ההסברים המופיעים במקום והתכנים שתקבלו בהדרכות אל מול פרשנויות שונות של התנ”ך, אם הנושא מפריע לכם – קחו זאת בחשבון.

יש עוד דברים רבים לומר על הפארק, כדאי לקרוא בהרחבה כאן על פארק תמנע.

הפטריה בפארק תמנע (צילום מקורי)

הקניון האדום

הקניון האדום נמצא במרחק חצי שעה נסיעה מאילת והוא אחד המסלולים האהובים ביותר בקרב מי שמגיע לעיר. המסלול עובר בתוואי הנחל, ונכנס איתו לקניון שנוצר בעקבות שחיקה של מים ותזוזה של הקרקע. הקניון נוצר באבן גיר עשירה בברזל, ולכן הצבע שלה ורדרד חום מיוחד עם כוונים רבים ושכבות בגוונים שונים, מה שהופך את ההליכה בקניון למיוחדת במינה.

כדאי לקרוא בהרחבה כאן על הקניון האדום – על המסלולים השונים שיש בו וטיפים נוספים.

הר צפחות

ישנם שני מסלולים היוצאים ממש מאזור המלונות בחוף הדרומי, אחד מהם הוא המסלול העולה להר צפחות והשני הוא מסלול בתוואי נחל שלמה עליו נפרט מיד. הר צפחות הוא למעשה החלק האחרון של שביל ישראל – או הראשון, תלוי מאיפה מתחילים. אחרי שתטפסו לראש ההר תגיעו לאחת מנקודות התצפית היפות והמיוחדות בארץ – תשקיפו על אילת ומפרץ אילת, על ירדן ממזרח, סיני ממערב, ובימים עם ראות טובה תוכלו לראות גם עד ערב הסעודית. משך המסלול נע בין שעתיים לארבע שעות – כתלות בקצב ההליכה ובכמה זהן שוהים בנקודת התצפית בראש ההר.

כדאי לקרוא בפירוט כאן על הר צפחות.

נקודת ההתחלה של המסלול העולה להר צפחות בסמוך למלון קלאב אין אילת (צילום מקורי)

נחל שלמה

נחל שלמה עובר למרגלות הר צפחות, הר יהושפט והר רחבעם, כאשר ברקע מתנשא הר שלמה אותו ניתן לזהות לפי המעבר מאבן גיר בהירה לאבן גרניט כהה. המסלול הוא מעגלי ואינו קשה במיוחד. אורך המסלול הינו 4.5 ק”מ בהם תוכלו להתנתק לכמה רגעים מההמולה של העיר ולהתחבר לטבע ולמדבר.

כדאי לקרוא כאן עוד על נחל שלמה.

הר שלמה, קשה לפספס את חלקו הבהיר של ההר אשר בולט בין ההרים הכהים (צילום מקורי)

מסעדות ואוכל כשר באילת

בשנים האחרונות יותר ויותר מסעדות באילת הופכות למסעדות כשרות בשל הביקוש העולה למסעדות אלו, ולכן תוכלו למצוא ברחבי העיר בכלל ובאזור המלונות בפרט מסעדות רבות המציעות אוכל כשר, טעים ומגוון. ברשימה הבאה ציינו את המסעדות הכשרות באילת לפי סגנון האוכל המוצע בהן.

מסעדות כשרות באילת:

בשרים / גרילהלב הרחבמסעדת אחלהפינצ’טוראנץ’ האוס (במלון רויאל ביץ’), ללו (מרוקאי), ישראלית (במלון ישרוטל רויאל גארדן) וג’קניס (אוכל ביתי).

איטלקי, פיצהאנג’לינהאיטליקהאיל פנטולינו ופינה בים (בטיילת מלון דן).

בתי קפה (חלבי)קפה קפה אילת – אייסמול (כשר למהדרין), שיבוליםקפה בריושקפה קפה – קניון מול הים וארומה – ביג אילת.

סושי: סושי מושי ואיזבלה סושי בר.

שונות: המקסיקני (בשרי), אלדו (גלידה, חלבי), שאטו באילת (מסעדה בר במתחם לה פלאז’, חלבי) וחומוס אליהו.

המסעדות ברשימה הבאה, הן לא רק כשרות אלא גם מתאימות למבקרים באילת עם ילדים. מגיעים לאילת כמשפחה ומחפשים מה לעשות עם הילדים? בדקו גם את עמוד אילת למשפחות עם ילדים.

מסעדות כשרות  באילת שמתאימות גם למשפחות עם ילדים:

בשריעומר’ס (אוכל ביתי ישראלי וכריכים), אשכרה (גריל בר, עם עסקיות למבוגרים בשעות הצהריים), מקדונלד’ס ביג אילת (אוכל מהיר), בורגרים – אילת בעיר.

חלביפיצה עגבניה.

האם מצאתם עוד מסעדות כשרות חלביות שמתאימות לכל המשפחה והילדים נהנו בהם? אנא ספרו לנו ואנו נעדכן פה באתר למען הקוראים הבאים.

מלונות ומקומות לינה מומלצים לדתיים ושומרי מסורת באילת

למרות שאין באילת בית מלון או דירות אירוח בעל צביון דתי מוחלט, רוב המלונות באילת מתחשבים בציבור הדתי ושומר המסורת בהיבטי כשרות ושמירת שבת. יחד עם זאת, יש לשים לב שגם המלונות המומלצים ביותר עבורכם עדיין מארחים בנוסף גם ציבור חילוני ולכן ייתכן חילול שבת במרחבים הציבוריים.

למי שרוצה ללכת על בטוח ולהימנע מאי נעימויות שעלולות להיווצר בשל חשיפה לחילול שבת במרחבים הציבוריים, כדאי לשקול חופשה באילת במהלך השבוע, דבר שיפתור לגמרי את עניין השבת. במקרה כזה, מגוון המלונות הוא נרחב יותר ולכן כדאי לבחור מלון לפי המיקום שיתאים לכם ביותר בלי צורך להתפשר על המיקום בשביל מעלית שבת או מפתח שבת. כל המלונות בעיר יגישו אוכל כשר, אם כי בחלק מהן הכשרות היא רק בהשגחת רבנות העיר ולא מהדרין.

אזור הטיילת שוקק וסואן, ובאזור זה מלונות לדתיים ושומרי מסורת הם: מלון מלכת שבא, מלון קלאב הוטלמלון אסטרל מאריסקיסר פרימייר, מלון ורט (קראון פלאזה לשעבר), מלון דן אילתדן פנורמה אילת ומלון יו מג’יק פאלאס. בכל המלונות יש בית כנסת.

החוף הדרומי, לעומת זאת, שקט ורגוע יותר והמלונות המתאימים באזור זה הם: יו קורל ביץ’מלון קלאב אין אילת ומלון פרימה מיוזיק. בשלושתם יש בית כנסת.

למי שמגיע לחופשה באילת במהלך סוף השבוע, חשוב לבדוק שהמלון יתאים לדרישות שמירת השבת הפרטניות שלכם- שעון שבת, מפתח שבת ומעלית שבת (או חדר בקומות הנמוכות). כמו כן יש לקחת בחשבון שבאזורים כמו הבריכה והלובי יש מוזיקה בשבת, גם אם לא מדליקים חשמל או אש בחדר האוכל במהלך השבת.

לינה במלון היא האפשרות הנפוצה ביותר אם כי לא היחידה. האפשרות הזולה והשקטה יותר היא לינה בדירות או וילות אירוח, מה שמאפשר גם שליטה מרובה יותר על מידת שמירת השבת. כדאי לבחור בדירות גדולות ומאובזרות שנמצאות במרחק הליכה קצר מבית הכנסת. החיסרון בדירות הוא שהמטבח אינו כשר ומופרד ולכן תצטרכו לדאוג לכלי מטבח, את זה ניתן לפתור גם על ידי סעידה באחת מהמסעדות הכשרות שבעיר, חלק מהדירות מציעות פלטת שבת לפי ביקוש. דירות המתאימות לדתיים ושומרי מסורת הן: וילה אמייזינגדירת אוראלהדירה של מישל ו-North Shore Apartment.

על מנת למצוא את בית הכנסת הסמוך לדירה שבחרתם, בדקו תחת בתי כנסת באילת.

לקריאה מפורטת יותר, הרחבה והמלצות, כדאי לבדוק את העמוד מלונות לדתיים ושומרי מסורת באילת, בו בעבור כל מלון פירטנו מה הוא מציע מבחינת שמירת כשרות ושמירת שבת.

בתי כנסת וזמני תפילה באילת

באילת יש מעל ל-30 בתי כנסת בעשרה נוסחים שונים. בכל בתי המלון שמתאימים לדתיים ושומרי מסורת אשר ציינו מעלה, יש בית כנסת, מי מהם גדולים ומפוארים יותר, ומי מהם קטנים צנועים וחלקם אף דחוקים. במידה ואתם רוצים למצוא בית כנסת בנוסח מסוים המתאים במיוחד לכם, תוכלו להיעזר ברשימה הבאה.

בתי הכנסת באילת לפי הנוסחים השונים:

עדות המזרח

  • היכל שלמה.
    כתובת: משעול הדס, אילת.
  • הליכות עולם
    כתובת: שדרות ירושלים – אילות, אילת.
  • חזון עובדיה
    כתובת: זהרון 11, מעל מרכז עינת, אילת
  • חסד לאברהם
    כתובת: לוס אנג’לס 5, אילת.
  • ישורון
    כתובת: המלחה 13, אילת
  • נצח ישראל
    כתובת: האגס 51, אילת.
  • מזמור לאסף
    כתובת: תרשיש 8, מלון לאונרדו פלזה, אילת.
  • פחד יצחק
    כתובת: נחשון, אילת
  • שיח ישראל
    כתובת: ששת הימים 180 פינת ארגמן, אילת.
  • שערי צדק
    כתובת: שור ליד דואר ג’, אילת.
  • שערי רפואה
    כתובת: בית חולים יוספטל, דרך יותם, אילת.

חב”ד

  • בית חב”ד אילת למטייל
    כתובת: הים 2, אילת.
  • בית חב”ד
    כתובת: רודד 6, אילת.
  • משכן משה
    כתובת: רחל אמנו 5, אילת.
  • חב”ד שחמון
    כתובת: נחל זרחן 6, אילת.

ספרדי

  • המרכזי מגן אברהם.
    כתובת: החורב 7, אילת.
  • הרמב”ם
    כתובת: הקוטרים, אילת.
  • שוהם
    כתובת: אנטיב 8, במלון הילטון מלכת שבא, אילת

מרוקאי

  • הליכות עולם
    כתובת: סמטה ללא שם היוצאת מרחוב שדרות ירושלים השלמה 5, אילת.
  • רבי שמעון בר יוחאי
    כתובת: האגס 51, אילת.
  • רמב”ם
    כתובת: משעול הפטל 1, אילת.

חסידי

  • שמחת ישראל
    כתובת: לוס אנג’לס 610, אילת.

ירושלמי

  • אור החיים
    כתובת: שדרות התמרים 55, אילת.

תימני שאמי

  • גאולי תימן
    כתובת: שדרות התמרים 54, אילת.

תימני בלדי

  • מתימן יבוא
    כתובת: קדש 9, אילת.

הודי

  • שערי שלום
    כתובת: נחושתן 2, אילת.

אחיד

  • צאלים
    כתובת: יהל 15 ליד בית ספר צאלים, אילת.

בהמשך העמוד ציינו מספר דירות ווילות אירוח המתאימות לדתיים ושומרי מסורת. לנוחיותכם, ציינו כאן את בתי הכנסת הקרובים ביותר לדירות אלו:

  • בית כנסת ע”ש רבי מאיר בעל הנס
    נמצא במרחק כ-7 דקות הליכה (550 מטרים) מדירת וילה אמייזינג, 5 דקות הליכה (450 מטרים) מהדירה של מישל ו-6 דקות הליכה (550 מטרים) מ-North Shore Apartment.
    נוסח: עדות המזרח.
    כתובת: שדרות חטיבת הנגב, אילת.
  •  בית כנסת חסד לאברהם, נמצא במרחק 4 דקות הליכה (300 מטרים) מדירת אוראל
    נוסח: עדות המזרח.
    כתובת: לוס אנג’לס 5 ,אילת.

מקוואות באילת

באילת הבחירה מבין המקוואות היא מצומצמת שכן נכון ל-2022 יש בה רק 3 מקוואות וכולם נמצאים במרכז העיר ולא בחלק התיירותי. בשל כך, אלו שבחרו ללון בחוף הדרומי תצטרכנה לסוע אל מרכז העיר. גם מי שלנה באזור המלונות של החוף הצפוני והטיילת של אילת תצטרך להגיע אל מרכז העיר. במקרה זה מדובר בנסיעה קצרה יותר שכן איזור המלונות קרוב יותר למרכז העיר מאשר החוף הדרומי, אם כי זה עדיין מרחק שלא יהיה נעים לחלקנו ללכת אותו ברגל בחום האילתי בקיץ (כחצי שעה למקווה הקרוב ביותר) .

להלן רשימת המקוואות באילת:

  •  מקווה בני ישראל (שחמון)– זהו המקווה המומלץ ביותר באילת שכן הוא המצויד והמפנק ביותר. בכל חדר תמצאו סלסלה עם אביזרי טיפוח, מוצרי רחצה ומראה ללא תשלום נוסף, ומבקרות רבות במקום ציינו לטובה את הניקיון והפאר. מקווה זה הוא הדרומי ביותר בעיר ולכן קרוב ביותר ללנים בחוף הדרומי.
    כתובת: בני ישראל 24, אילת. טלפון: 08-6344060.
    ניתן להגיע אליו בקווי האוטובוס 1 ו-ו2 (לרדת ברחוב עין נטפים). המקווה פתוח בכל ימות השבוע.
  • מקווה אילת (החורב / שכונה א’) – זהו המקווה הקרוב ביותר אל אזור המלונות בחוף הצפוני וגם אל הדירה של מישל (20 דקות הליכה). המקווה עבר שיפוץ נרחב והוא נעים ואסתטי.
    כתובת: חורב, אילת. טלפון 08-6373801.
    ניתן להגיע אליו בקווי האוטובוס 1 (לרדת בתחנה ברחוב חטיבת גולני/החורב) ו-2 (לרדת בתחנה ברחוב אילות/התמרים או אילות/אגמונים) ויש לידו חניה. המקווה פתוח משקיעת השמש למשך 3 שעות, כולל לילות שבת ומוצאי שבת.
  •  מקווה מערב אילת- זהו מקווה חדיש הנמצא במקום נעים- ממתחם ייעודי לקהילה הדתית בעיר הכולל בית ספר, בית כנסת וישיבה. במקווה ניתן לרכוש  קוסמטיקה ולשאול מגבת בתשלום. זו המקווה הקרוב ביותר אל דירת וילה אמייזינג (20 דקות הליכה), דירת אוראל (10 דקות הליכה) והדירה של מישל (20 דקות הליכה).
    כתובת: ששת הימים 7014, אילת. טלפון: 08-6323446.
    ניתן להגיע אליו בקווי האוטובוס 1, 5 ו-5א’ (לרדת בתחנת ששת הימים/יהושפט) או 2, 6 ו-6א’ (לרדת בתחנת ששת הימים/יותם) ויש לידו חניה. המקווה נפתח כ-15 דקות לאחר השקיעה בכל ימות השבוע.

 




המלצות "הכל על" לדתיים ושומרי מסורת באילת

  • כאן תוכלו לראות מהם זמני כניסת ויציאת השבת באילת.
  • מי שאוהב צלילה ומעוניין להכיר את העולם מקרוב יותר ישמח לדעת כי מועדון הצלילה דיפ סיאם מציע קורסי צלילה מופרדים המיועדים לציבור הדתי.
  • במידה ואתם מגיעים לחופשה הכוללת גם שבת כדאי לשקול לקחת דירה ולא מלון (לפחות לשבת עצמה) במידה ואתם רוצים להימנע מחילול השבת במרחב הציבורי. גם במלונות אשר מציעים את כל הדרוש לשמירת שבת – מפתחות שבת, שעון שבת, חדר אוכל כשר ומעלית שבת – אורחים רבים הלינו על היעדר אווירת ותחושת השבת בגלל אורחי המלון שאינם שומרי שבת והמלון עצמו אשר השמיע מוזיקה במרחבים ציבוריים במהלך השבת לדוגמא. לינה בדירה יכולה למנוע זאת.