כל מה שמבקרי הבולבוסים של נחל קידר צריכים לדעת

תופעת טבע מדהימה בנחל קידר. כל המידע שצריך לדעת לפני שמבקרים – למי מומלץ? מתי כדאי לבוא? וטיפים רבים נוספים

מידע כללי על הבולבוסים של נחל קידר

נחל קידר נמצא במרחק 40 דקות נסיעה מאילת, ותוכלו להיחשף בו לתופעת טבע מרשימה המלווה בסיפורים רבים על אופן היווצרותה – הבולבוסים של נחל קידר. נחל קידר הוא לא המקום היחיד בישראל בו תוכלו לראות בולבוסים, אך הוא ללא ספק המקום עם הבולבוסים הגדולים ומרשימים ביותר, חלקם בגודל של קוטר הגדול ממטר!

מהם בעצם בולבוסים ואיך הם נוצרו?

בולבוסים עם סלעי גיר גדולים ועגולים, שנוצרו ללא מגע אדם או סיתות הסלע.
איך הם נוצרו? התשובה לזה תלויה בעיקר במי עונה על השאלה הזו. לפי הבדווים הבולבוסים נוצרו כעונש של אלוהים לאנשים רעים שגרו באזור. מאחר והאנשים היו רעים אלוהים המטיר עליהם סלעים ואבנים אשר הרסו את ביתם והרגו אותם. לפי תושבה זו הבולבוסים הם דווקא לא האבנים אותם המטיר אלוהים, אלא הגולגלות של האנשים הרעים שמתו – אשר מזכירות לנו שעלינו להתנהג באופן טוב ומוסרי – אם אנחנו לא רוצים לסיים את חיינו כמותם.

גרסה אחרת טוענת שיש קשר בין הבולבוסים לבין מאובנים. מאובן הוא בעצם התגבשות גיר סביב גופה של יצור, ככל שהיצור יותר גדול, כך התגבשות הגיר שתקיף אותו תהיה יותר גדולה. כאשר חוקרים חצו בולבוס לרוחבו (אם תשימו לב ישנו מעיין קו משווה העובר באמצע של הבולבוסים לרוחבם) הם גילו שרידי מאובנים, מה שתומך בגרסה זו. נזכיר שוב כי זו שמורת טבע ואסור להרוס, להזיז או לקחת את המממצאים והסלעים בה, והאישור ניתן לחציית הבולבוס לצרכי מחקר בלבד.

הידעת? המשמעות המילולית של בולבוס היא למעשה תפוח אדמה

בולבוסים  - תופעת טבע מרשימה (צילום: V sosnitsky)בולבוסים – תופעת טבע מרשימה (צילום: V sosnitsky, רישיון)

מה רואים ועושים בבולבוסים של נחל קידר?

“המסלול בנחל קידר הוא קצר וקליל, וניתן לעשות את מרביתו ברכב. אורך המסלול הוא 3 ק””מ של נסיעה בשטח והגעה לשדה הבולבוסים. המסלול הינו מסלול מעגלי וקל אשר מתאים לכל המשפחה. במהלך המסלול תוכלו לראות תצפית מקסימה על אזור הערבה. מאחר ומדובר במסלול מאוד קצר שמרביתו נעשה בכלל ברכב הוא לא לוקח יותר מידי זמן, ולכן אם נוסעים לראות את הבולבוסים בהחלט אפשרי לשלב זאת עם אחד המסלולים והאתרים השונים הנמצאים לאורך כביש 12 מאילת למשל – הקניון האדום או חולות כסוי.

שימו לב! נחל קידר נמצא בשטח אשר צה””לי ועל כן הכניסה אליו מותרת בשבתות בלבד, יש לתאם את הכניסה אליו מול צהל – מתא””ם דרום, טל’ 08-9902926.










המלצות "הכל על" למבקר בהבולבוסים של נחל קידר

  • ניתן להגיע לנחל קידר והבולבוסים ברכב בלבד, אין תחבורה ציבורית המגיעה לאזור זה.
  • אומנם מרבית הטיול בנחל קידר נעשה ברכב, אבל מאחר ואין הרבה צל פחות מומלץ להגיע אליו בקיץ בגלל עומס החום והחשיפה לשמש, אולם אם יוצאים בשעות שבהן יש פחות שמש זה יותר אפשרי גם בעונה זו.
  • המסלול קצר מאוד ורובו נעשה ברכב, ולכן הוא מתאים מאוד גם למשפחות עם ילדים קטנים ומשפחות שאינן מטיילות הרבה.
  • אין דמי כניסה למסלול, והחנייה בסמוך לבולבוסים בחינם.

מידע שימושי על הבולבוסים של נחל קידר

  • שעות פתיחה: זהו שטח אש הפתוח בסופי שבוע וחגים, יש לתאם את הכניסה אליו עם צה”ל.
  • כתובת: נקודת התחלה – צומת מחנה סיירים.
  • דרכי הגעה: למגיעים עם רכב – כביש 12 לכיוון בקעת עובדה.
  • אתר אינטרנט: https://www.parks.org.il/trip/kedar/

[wpgmza id="23" cat="5" marker="4126" zoom="15"]