1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות אתרים ואזורי תיירות מרכזיים ברומא – המדריך המקיף ביותר בעברית.
  6. »
  7. הקפלה הסיסטינית, רומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Sistine Chapel

הקפלה הסיסטינית, רומא – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Sistine Chapel

עדכון דצמבר, 2024

עד אמצע דצמבר כמות התיירים ברומא נמוכה, אבל באטרקציות הפופולאריות ביותר, כמו הקפלה הסיסטינית, עדיין מורגש עומס, במיוחד בסופי שבוע וסביב החגים הנוצרים - אז מגיעים תיירים לחופשת כריסמס. במידה ואתם מגיעים לקראת סוף החודש כדאי להזמין כרטיסים מראש כדי לשריין זמן כניסה מתאים ולא להמתין בתור מחוץ למוזיאון, וגם לוודא את שעות הפתיחה של המוזיאון ביום הביקור, שכן הן עשויות להשתנות בכלל הכריסמס וראש השנה האזרחית. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון הוותיקן והקפלה הסיסטינית: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

בעמוד זה תמצאו את המידע החשוב לתייר הישראלי המבקר בקפלה הסיסטינית (Sistine Chapel) שבמוזיאון הותיקן: מה הולכים לראות, הזמנת כרטיסים, קצת היסטוריה וטיפים חשובים נוספים.

מידע כללי

הקפלה הסיסטינית או הסיקסטינית (La Cappella Sistina) היא כנסייה הנמצאת במתחם ארמון האפיפיור שבקריית הוותיקן והיא גולת הכותרת של מוזיאון הותיקן. הקפלה מכילה את אחד הציורים המפורסמים בעולם והיא אחת האטרקציות המתוירות ביותר ברומא. שמה ניתן לה על שמו של סיקסטוס, האפיפיור שבימי כהונתו היא נבנתה.

בימים בהם בוחרים אפיפיור חדש, הקפלה משמשת לקיומה של ה”קונקלווה” (בה בוחרים את האפיפיור החדש). בשאר הימים היא משמשת אתר עלייה לרגל לתיירים מכל העולם, שמגיעים לראות את ציורי האמנים האיטלקיים מתקופת הרנסנס. המפורסם שבהם הוא כמובן הצייר מיכאלאנג’לו, שצייר את הציור “יום הדין” ואת תקרת הקפלה בטכניקת “פרסקו” – ציור על טיח טרי המאפשר שימור לאורך זמן של הציור.

תמונה א’ – הסעודה האחרונה. ציור: רוסילי

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

ההיסטוריה של הקפלה הסיסטינית

הקפלה אינה הכנסייה הראשונה שעמדה במקום. לפניה ניצבה כאן “הקפלה הגדולה”, שכבר אז היייתה המקום בו התכנסו ראשי הממסד האפיפיורי. מיקומו של הותיקן על גדות נהר הטייבר הביא לכך שהקפלה עמדה בפני סכנת התמוטטות (כמו כנסיית סנט פטרוס), ולכן במאה ה-15 הוחלט לבנותה מחדש.
שמו של האדרכיל שבנה את הקפלה היה באצ’ו פונטלי. לאחר סיום בנייתה נשלחו מטעמו קבוצה של ציירים מפירנצה כדי שיעטרו את קירות המבנה, כאקט של רצון טוב לאחר סיום הלחימה בין פירנצה לאפיפיור.




הקפלה נפתחה ב-9 באוגוסט 1483, אך כנראה שהקדושים מהותיקן לא למדו את הלקח מנטיית הקירות הקודמת. הטייבר הוכיח שוב שהשפעתו על הקרקע חזקה מתפילות האפיפיור ויצר סדקים בתקרה, ולכן עשרים שנה בלבד לאחר בנייתה הקפלה נסגרה שוב למשך שנה שלמה והשיפוצים הרסו את מראה הקפלה.

ארבע שנים מאוחר יותר החליט האפיפיור יוליוס השני לתקן את הנזק בתקרה ולהזמין פרסקו חדש לתקרת הקפלה. הוא הטיל את המשימה על מיכאלאנג’לו, אמן הרנסנס המדויק והדתי ביותר. הפרסקו “יום הדין האחרון” הוא התוספת האחרונה שנוספה לקפלה הסיסטינית. את הפרסקו הזה צייר מיכאלאנג’לו בהזמנת האפיפיור קלמנס השביעי, ב-1534 (יותר מעשרים שנה לאחר ציורו של הגג הקפלה).
כיום דואגים לשמר את פרסקאות הקפלה מהנזקים הנגרמים לו מהקטורת ומביקורי התיירים הרבים.

מיכאלאנג’לו בואונרוטי (1475-1564)

מיכאלאנג’לו הוא אחד מאמני הרנסנס החשובים ביותר. כמו אמנים רבים אחרים מתקופה זו, הוא לא הסתפק ביצירה מסוג אחד בלבד ועסק בציור, פיסול, אדריכלות ואף מדע. למרות עיסוקיו השונים, ידוע שראה בפיסול את פסגת האמנות. מיכאלאנג’לו היה אחד האמנים המדויקים ביותר והדתיים ביותר של תקופת הרנסנס. בניגוד ליריבו המושבע ליאונרדו דה וינצ’י, היה ידוע כאישיות נוקשה ומסוגרת. כמה מיצירותיו החשובות מוצגות ברומא ובפירנצה, כמו גג הקפלה הסיסטינית, פסל דוד, פסל משה ופסל הפייטה.

מיכאלאנג’לו בציור של דל קונטה

הזמנת כרטיסי כניסה, דילוג על התור, הדרכות ופעילויות בקפלה הסיסטינית

מה רואים בקפלה הסיסטינת?

  • מבנה הקפלה

למען האמת, המבנה של הקפלה הסיסטינית הוא החלק הפחות מעניין שלה, לפחות מהסתכלות מבחוץ. הוא מבנה מלבני נקי מעיטורים כלפי חוץ. הכניסה אל המבנה היא מתוך ארמון האפיפיור בלבד, ולכן אין במבנה חזית או דלתות הפונות אל החוץ. החלל המרכזי של הקפלה עוצב על פי מידות בית המקדש הראשון בירושלים (באורך של 40.5 מטר, ברוחב של 13.2 מטר ובגובה של 20.7 מטר).

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.
  • הציורים בקפלה

הקפלה מורכבת מכמה חלקים ומהמון פרטים. אנו רוצים להסביר על כל אחד ואחד מהם כראוי, ולכן רצוי לעקוב היטב אחר ההסבר והדוגמה. התמונות יעזרו לכם להבין על איזה חלק מדובר בזמן שהותכם בקפלה.
הציורים בקפלה מציגים סיפורים רבים מהברית החדשה ומהתנ”ך, כך שרבים מהסיפורים יראו לכם מוכרים אך עם נקודת מבט נוצרית-רנסנסית אירופית.
החלק הראשון (ולדעתנו הפחות חשוב) אליו תשימו לב הוא הדמויות המציצות אליכם בן חלונות הקפלה. אלו הן דמויותיהם של ראשוני האפיפיורים.

  • חייהם של משה וישו

החלק המרכזי של הקפלה מורכב משני מחזורים של פרסקאות המתארים אירועים מחיי משה ומחייו של ישו, כחלק מהשיטה הנוצרית-רנסנסית ליצור חיבור בין האירועים התנ”כים לנצרות ובין ישו ובין משה (בציורים אלו משה דומה מאוד לישו). מחזורי הפרסקאות מתחילים בקיר המזבח ומתקדמים בצורה כרונולוגית לאורך קירות הקפלה (חסרים שני פרסקאות שנהרסו לטובת פרסקת “יום הדין” של מיכאלאנג’לו). בדף זה נסביר על שני המחזורים, אך נפרט יותר על החלק בחייו של משה.

הנושאים המתוארים במחזור מחיי משה:
חזרת משה ממצרים וברית המילה של בניו – מאת פינטוריקיו (תמונה ב’).
תמונה זו מתארת את חזרתו של משה למצרים לאחר שברח למדיין. הסצנה המתארת את ציפורה מלה את בניה (גרשום ואליעזר) ולידה מלאך ה’.

תמונה ב’ – שיבת משה למצרים וברית המילה של בניו.
ציור: פינטוריקיו

סצנות מחיי משה – מאת בוטיצ’לי (תמונה ג’).
פרסקו זה מתאר תמונות שונות בחייו של משה. תוכלו לזהות כאן את הריגת המצרי שהביאה לבריחתו של משה למדיין, ההגעה לבאר מדיין, הפגישה עם בנותיו של יתרו וההגנה עליהן מפני רועֶי מדיין, ההתגלות האלוהית בסנה הבוער ויציאת מצרים.

תמונה ג’ – סצנות מחייו של משה. ציור: בוטיצ’לי

חציית ים סוף – מאת קוזימו רוסלי (תמונה ד’).
תמונה זה מציגה את סצנת טביעת חיל פרעה בים סוף (המצויר בצע אדום, מכיוון שרוסלי לקח את שמו “הים האדום” פשוטו כמשמעו). ביור ניתן לראות את משה מצויר כישו, מרים אחותו יושבת לידו ואוחזת בנבל כדי להתחיל לנגן את שירת הים, ואילו משה (הדמות המרכזית) מחזיק במטה ומביט לעבר מצרים הסופגת את מכות מצרים, ברד וחושך.

תמונה ד’ – חציית ים סוף. ציור: רוסלי

משה על הר סיני והערצת עגל הזהב – מאת רוסלי (תמונה ה’).
בתמונה מדהימה זו, ניתן לראות את משה יורד מהר סיני ופוגש בבני ישראל העובדים את עגל הזהב, מה שמביא אותו לשבור את לוחות הברית בזעם. המיוחד בתמונה זו, היא שמשה שונה לחלוטין מדמותו בתמונות האחרות. בנוסף, לוחות הברית מרובעים (כמו במסורת היהודית העתיקה) ולא מעוגלים בראשם, כפי שצוירו לרוב על ידי אמני הרנסנס.

תמונה ה’ – משה ועגל הזהב. ציור: רוסלי

עונשם של קורח, דתן ואבירם – מאת בוטיצ’לי (תמונה ו’).
בתמונה זו מתואר עונשם של דתן, עבירם וקורח על כך שערערו על סמכותו של אהרון ומשפחתו להיות כוהנים. בתמונה נראים “מכשפים” המענישים את קורח ועדתו. משה מתואר בתמונה זו עם קרניים (כפי שהוא מתואר פעמים רבות באמנות הרנסנסית עקב תרגום לקוי ללטינית של המושג “קרני שכינה”) ואילו מידיו של אהרון נראה כאילו יוצאים ברקים.

תמונה ו’ – עונשם של קורח, דתן ועבירם. ציור: בוטיצ’לי

מות משה – מאת לוקס סיניורלי (תמונה ז’).
תמונה זו מתארת את מותו של משה ואת ההתאבלות עליו. הפרסקאות המתארות את מחזור חייו של ישו נבנו כך שחלקן יהיו מקבילות, הן בסיפור והן בעיצוב האמנותי שלהן, לאלו של משה. זאת על מנת ליצור את האמירה שישו הוא ממשיכו של משה.

תמונה ז’- מות משה. ציור: סיניורלי 

טבילתו של ישו – מאת פינטוריקיו ופורוג’ינו. תמונה זו עומדת במקביל לחזרתו של משה למצרים וממחישה את הפיכתם ל”מושיעים”. ההטבלה מושווית כאן לברית המילה. שימו לב גם להעמדה של הדמויות, הדומה בשתי התמונות.
העמדת ישו בניסיון וטיהור המצורע – מאת בוטיצ’לי.
ירידת רוח הקודש על השליחים – מאת גירלנדיו. ציור שעומד במקביל לחציית ים סוף.
הדרשה על ההר – מאת רוסלי. עומד במקביל לחטא עגל הזהב.
מתן המפתחות לפטרוס הקדוש – מאת פורוג’ינו. ציור המתאר את הפיכתו של פטרוס לשליח החשוב המחזיק במפתחות לשמים ולארץ (קרא עוד בדף עלבזיליקת פטרוס). פרסקו זה עומד במקביל לעונשו של קורח (שימו לב לקשת קסטנטינוס, המופיעה בשניהם).
הסעודה האחרונה – מאת רוסלי (תמונה א’), המתארת את הסעודה האחרונה של ישו עם שניים עשר שליחיו. תמונה זו היא אולי המפורסמת ביותר בין הציורים המופיעים בקפלה הסיסטינית והיא עומדת במקביל לפרסקו המתאר את מותו של משה.

  • תקרת הקפלה

תקרת הקפלה צוירה כאמור בידיו של מיכאלאנג’לו ועוזריו עשרים שנה לאחר בניית הקפלה. מיכאלאנג’לו ועוזריו (תלמידיו מהאקדמיה בפירנצה) ציירו את הקפלה בטכניקת ה”פרסקו”.
זו שיטת ציור שלוקחת זמן רב – היא כוללת צביעה של התקרה על טיח טרי, וכך מאפשרת לצייר כל פעם חלק קטן בלי יכולת תיקון. לכן ציור קירות הקפלה ארך ארבע שנים (בכל זאת, 520 מטר של פרסקו לא הולך ברגל…).התקרה העליונה מורכבת מסדרה של תשע ציורי משנה המתארים חלקים מספר בראשית. שלושת הציורים הראשונים מתארים סצנות מסיפורו של נוח: כולל השתכרותו של נוח לאחר היציאה מהתיבה, המבול וקורבן התודה שהקריב נוח לאל לאחר סיום המבול.
במרכז מופיעים שלושה ציורים מימי גן העדן: החטא הקדמון והגירוש מגן העדן, בריאת אדם ובריאת חווה.
שלושת הציורים האחרונים מתארים את בריאת העולם: הפרדת הים מהיבשה, בריאת המאורות והפרדת האור מהחושך.

כל הסצנות הללו ממוסגרות בזוגות עירומים שבין רגליהם ישנו מדליון המתאר סיפורים מתולדות המכבים או מסיפורי התנ”ך. רוב התיאורים האלה קטנים למדי ומצריכים משקפת כדי להתבונן בפרטיהם מן הרצפה. בתמונות המדליונים ניתן לזהות את עקדת יצחק, עליית הנביא אליהו השמימה, ריפוי נעמן מצרעתו, מות אבשלום, הקיסר אלכסנדר לפני הכהן הגדול, מות ניקנור, עונשו של הליודורוס, מתיתיהו הורס את מזבח היוונים, התאבדותו של רזיס ונפילתו של אנטיוכוס מן המרכבה.

בתקרה הנמוכה יותר מוצגים תיאורים של נביאים כמו ירמיהו, יואל, יחזקאל וחמש הסיבילות (נביאות המופיעות בספרים החיצוניים שחיברו יהודים-הלניסטיים). ממסביב לתקרה מתוארים ארבעה עשר גברים המייצגים את שושלת האבות הרוחניים של ישו (יעקב, יוסף, נחשון ואביו עמינדב וכדומה). בפינות ניתן לראות ארבעה סיפורים תנ”כיים נוספים: יהודית והגנרל היווני הוֹלוֹפֶרְנֶס, המאבק של דוד וגולית, ריפוי החולים על ידי נחש הנחושת וצליבת המן.

בריאת האדם בקפלה הסיסטינית

תקרת הקפלה הסיסטינית: הגירוש מגן העדן

תקרת הקפלה הסיסטינית: נחש הנחושת

תקרת הקפלה הסיסטינית כולה

  • פרסקו יום הדין האחרון

חלק זה כאמור הוא מאוחר יותר ונעשה 20 שנה לאחר ציור גג הקפלה. הציור כולל מעל 200 דמויות שונות והוא צויר על ידי מיכאלאנג’לו, לבקשתו של האפיפיור קלמנס השביעי. התמונה מתארת את קורות יום הדין האחרון, בו על פי האמונה הנוצרים יגאלו ואילו הכופרים “יזכו” לחיי סבל נצחי בגיהנום.

בחלק העליון של התמונה מצויירים מלאכים חסרי כנפיים. המלאכים הימניים מחזיקים עמוד מלקות, אליו יגיעו החוטאים. המלאכים משמאל מחזיקים צלב, אליו יגיעו הצדיקים של יום הדין המאמינים באמונה הנוצרית.

במרכז הפרסקו יושב ישו, המשמש כשופט כל בשר והמכריע העליון לגבי גורלם של כל בני האדם המגיעים אליו למשפט. לצדו של ישו האבות הקדושים ואמו מריה.
משני צידי הקדושים מתוארים כל בני האדם לאחר שנשפטו – החוטאים מימין והצדיקים משמאל.

החלק התחתון מציג את החוטאים הנופלים אל האש, ולידם חצוצרנים המעידים על בואו של יום הדין. בתחתית מופיע משיט המעבורת של אל השאול המיתולוגי, כארון, עם ספינתו. מהספינה נופלים החוטאים לממלכת השדים. כניגוד לנפילת החוטאים, בחלק הימני התחתון מתוארת תחיית המתים ועליית הצדיקים השמיימה.




המלצות "הכל על" למבקר בקפלה הסיסטינית

  • כדאי מאוד להזמין מראש כרטיס דילוג על התור שיחסוך המתנה בתורים הארוכים לקניית הכרטיסים לאתר, אשר ארוכים שבעתיים בעונה החמה. כרטיס דילוג על התור הכולל כניסה למוזיאון הותיקן ולקפלה הסיסטינית ניתן למצוא בלינק זה. וכמו כן ישנה אפשרות לרכוש כרטיס משולב הכולל את מוזיאון הותיקן והקפלה הסיסטינית יחד עם אוטובוס התיירים של רומא ל-48 שעות- בלינק זה.
  • שימו לב כי חובה להגיע למוזיאון הותיקן (ובכלל זה לקריית הותיקן) בלבוש צנוע ולא חשוף מדי.
  • בביקור בקפלה הסיסטינית אין לצלם, להרעיש או לשבת שלא במקומות המיועדים לכך. כדאי לדעת זאת ולהימנע מאי נעימיות (במיוחד אם מגיעים עם ילדים שאיבדו את סבלנותם…), הכוללות נזיר המגיע להעיר לכם.
  • כדאי להביא עמכם משקפת קטנה אם ברצונכם לראות את תקרת הקפלה כראוי.
  • מומלץ לבצע סיור וירטואלי בקפלה (לפני הגעה או כדי להתרשם ממנה במידה ולא נוסעים לרומא): https://www.vatican.va/various/cappelle/sistina_vr/index.html
  • למתעניינים בפועלו של מיכלאנג’לו וההתלבטויות שהיו לו לפני ציור הקפלה, כדאי לשקול את המופע הזה, עם אפקטי צלילים ולייזר.
  • יש לשים לב שמגיעים בלבוש צנוע, כלומר ללא גופיות, חצאיות או מכנסיים קצרות, אחרת הכניסה לא תתאפשר.
  • למי שמעוניין להכיר את מוזיאון הותיקן והאזור לעומק אנו ממליצים על סיור מודרך בעברית. למידע נוסף ראו רומא הנוצרית: סיור בעברית במוזיאון הותיקן והסביבה וסיורים מודרכים ברומא בעברית.
  • אזור הוותיקן הפך בשנים האחרונות לאזור מומלץ ללינה למי שמחפש לינה יחסית זולה באזור קרוב למרכז ולינה שבעיקר מומלצת למשפחות וקבוצות. יש בו ריכוז גובהה של דירות ובאד אנד ברקפסט טובים לצד מלונות בכל הרמות שמחירם נוח יותר מהמלונות באזורים מבוקשים יותר כמו המדרגות הספרדיות. בין המלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את: אינסולה ותיקנה (Insula Vaticana)גאלו ותיקן אפרטמנטס (Gallo Vatican Apartments) ודומוס מאנלי (Domus Manlii Bed & Breakfast).
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת אוטביאנו (ottaviano) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:

מידע שימושי על הקפלה הסיסטינית

ראה מידע שימושי על מוזיאון הוותיקן.

קישורים מעניינים:
סיור וירטואלי בקפלה הסיסטינית: https://www.christusrex.org/www1/sistine/0-Tour.html