פיאצה נבונה, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית | Piazza Navona

המדריך המקוצר למבקר בפיאצה נבונה

פיאצה נאבונה (Piazza Navona) היא כיכר מרכזית בלבו של האזור התיירותי של רומא הנוצרית ושוכנת בסמוך למבנה הפנתאון. בתקופת האימפריה הרומית שימשה הכיכר כאתר ספורט של מרוצי סוסים והיא מהיצירות היפות שיש ברומא מתקופת הבארוק. הכיכר הבארוקית היפה שוקקת תיירים שבאים לראות המזרקה היפיפיה במרכזה: פונטנה די קואטרו פיומי, להינות מהגלידה המצויינת ליד הכיכר, מופיעי הרחוב הדוכנים והאווירה שבקיץ מאוד מאוד שוקקת (למי שמעוניין במידע נוסף על הכיכר, המזרקה והדוכנים ראו בהמשך עמוד זה). עקב מרכזיותה רבים מהסיורים המודרכים ברומא יעברו בכיכר ויקדישו לה את הזמן אפשר לראות פירוט של כמה מהם בהמשך העמוד (מומלץ להזמין את הסיורים הללו מוקדם במיוחד בקיץ – לפרטים והזמנה).

כיכר נבונה בכריסמס, הכיכר היא מוקד בילו שוקק בקיץ ובחגים.

כיכר נבונה היא אופציה מצויינת ללינה, היא נעימה ונוחה – אומנם פחות מרכזית מאזור המדרגות הספרדיות אבל עדין חלק מהמרכז התיירותי של רומא. יש בה כמה וכמה אופציות נוחת ללינה בכל הרמות. אפשר למנות אופציות מומלצות כמו:Al centro di Roma (באד אנד ברקפסט פשוט ונעים),Hotel Primavera(הקטן והפונקציונאלי) ו Eitch Borromini Palazzo Pamphilj (הגדול והמפנק). מומלץ להזמין את הלינה באזור כמה שיותר מוקדם בגלל הביקוש הרב במיוחד כאשר מדובר במשפחות או קבוצות מעל שני אנשים. מומלץ למי שרוצה להרחיב בנושא לקרוא את העמוד המקיף שלנו על מלונות באזור כיכר נבונה.




ההיסטוריה של פיאצה נאבונה

בתקופת האימפריה הרומית היה זה אזור ציבורי, בסמוך היה הפנתאון, ששימש כאחד המקדשים המרכזיים. במקום המדויק של הכיכר עמד אצטדיון של דומיטיאנוס עוד מהמאה הראשונה של העיר,בו נערכו תחרויות של מרוצי סוסים ומירוצי מים.

מזרקת הנהרות פיאצה נבונה

מזרקת הנהרות

בימי הרנסנס קיבל על עצמו ברניני את משימת בניית הכיכר והפך אותה פחות או יותר למה שאנו רואים כיום. בני האצולה היו מציפים את הכיכר במיים בקיץ את הכיכר ומנסים לקיים בה תחרויות על מרכבות מוזהבות, כמו בימי הרומאים.

אחד הסיפורים המעניינים הקשורים במקום הוא סיפורו של פסקווילוס (מיוונית) – פסל הבנוי בסגנון יווני, וכמו הפסלים המפורסמים של אתונה, גם הוא כרות ידיים. אם שמו של הפסל נשמע לכם מוכר, זאת מכיוון שהוא הבסיס למילה היידישאית “פשקוויל” (כרוז הנתלה ברחוב החרדי ונושא בדרך כלל מסר שלישי בשפה מליצית וגבוהה). הפסל שימש בזמנו ככלי של הלאומנים שניסו למרוד בשלטון הדתי האפיפיורי בתקופת המאה ה-16. הם היו תולים בו מודעות רבות בגנות הכנסייה והממשל המרכזי. – הפסל נמצא בסמטה המחברת לכיכר בכתוך כיכר קטנה משל עצמו הנקראת “כיכר פאסקווליס”

כדי למנוע את המשך ההסתה הפרועה נגד המשטר, הציבו אנשי הכנסייה שומרים על הפסל. האיטלקים הלאומנים שקראו לפסל “פסקינו” או “הפסל המדבר” עברו להדבקת מודעות על פסלים אחרים. פעולה זו נקראה בעגה האיטלקית “מועצת שנונים” וכללה חמישה פסלים “מדברים”, עליהם היו המוחים מדביקים את מודעותיהם. כשהבינה הכנסייה שלא תוכל לעמוד בפרץ המחאות החליטה להדביק מודעות משלה (היה לה הרבה יותר כסף לדפוס) וכך נוצרה על פסלים אלו תרבות של תליית מודעו. תרבות זו השתמרה אפילו בימי השלטון הדיקטטורי.

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

מזרקת ארבע הנהרות (פונטנה די קואטרו פיומי) העומדת במרכז הכיכר היא כאמור יצירה של ברניני (שפיסל במו ידיו רק את הסוס).
עבור מרבית בני העיר הקמת המזרקה, שהיא אחת היפות והמרשימות ברומא, לא היייתה מאורע משמח, כיוון שהם נדרשו לשלם עבורה מסים מוגדלים (הוטלו מיסים על קניית לחם על כל תושבי רומא כדי לממן את בנייתה!). אולי הם לא היו שמחים אז, אבל אנחנו זכינו לצפות באחת מיצירות הרנסנס המרשימות…

על כיכר נבונה, מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

מה רואים בפיאצה נאבונה?

הביקור בכיכר מתחיל בהליכה עליה, בינות לסמטאות כמו וילה דל ג’וברנו וקיו או קורסו דה לה רינסקימנטו שמשרים אווירה נהדרת הכוללת מסעדות ובתי קפה לצד כמה מהמבנים העתיקים והיפים של רומא הרנסנסית.

בתוך הכיכר תוכלו לראות ארבע מזרקות המרכיבות את ה”פונטנה די קואטרו פיומי”. המזרקות מייצגות את ארבע הנהרות הגדולים בעולם, שכביכול זורמים לכיוון רומא, כדי להמחיש את השאיפה לשליטה של הנצרות בכל יבשות העולם עליהן רצה האפיפיור לשלוט.

פסלו של האל והסוס מייצגים יחד עם נהר הדנובה את יבשת אירופה, את יבשת אמריקה מייצג נהר ריו דה לה פלטה והארמדילו, את אסיה הגנגס (שפסלו נראה כפסל שיכור, כפי שתפסה הכנסייה את האסייתים) ופסלו של האל היושב תחת עץ הדקל מייצג את אפריקה יחד עם נהר הנילוס ופסל האריה.

במרכז הכיכר תוכלו לראות אובליסק שהובא ממצרים כדי להמחיש את נצחונה של הנצרות על העולם ה”ברברי” המוסלמי. סמל היונה הוא סמלה של משפחת פמפילי, שהזמינה מברבריני את היצירה היפה הזו.

האובליסק פיאצה נבונה

האובליסק של כיכר נאבונה

קשה להגיד שהאפיפיור באמת הצליח לשלוט באופן אבסולטי על כל היבשות הללו, אך אין ספק שהנצרות הקתולית והדורסנית שמרכזה היה ברומא השיגה את דריסת הרגל לה היא ציפתה. בפינה הדרומית של הכיכר ניצבת מזרקת המורו, שהוקמה ב-1653 גם היא בידי ברניני, ובצד הצפוני מזרקת אל המים נפטון (הפסל נוסף למזרקה זו רק במאה ה-19).

סביב הכיכר האלפטית ישנם ארמונות רבים הבנויים בסגנון הבארוק. המבנה המפורסם שבהם היא כנסיית סנטה אגנס אין אגונֶה (Sant’Agnese in Agone). הכיכר היא אזור תיירותי עמוס למדי, לכן היא מוקפת מסעדות, חנויות לתיירים ובתי קפה.

הפסל המסמל את נהר הנילוס ויבשת אפריקה
(צילום: tm-tm)

עוד בכיכר תוכלו לראות דוכנים של ציירי רחוב שיינסו להוציא מכם מטבע או שניים תמורת ציור פורטרט שלכם. לחובבי הז’אנר, בעונות התיירות הכיכר מהווה בית למופעי רחוב רבים ומגוונים, כולל שחקנים, זמרים ונגנים. במהלך חודש דצמבר מתקיים בכיכר פסטיבל אפיפני (“ההתגלות”).

סיורים מודרכים באזור כיכר נבונה

יום סיור מלא ברומא העתיקה ורומא הרנסנסית: פיאצה נבונה, קולוסיאום ועוד

מושלם עבור המבקרים בפעם הראשונה, 3 שעות בבוקר, הסיור מתחיל עם טיול עדין במעלה הגבעה ומאפשר ליהנות מנופים בלתי נשכחים של קולוסיאום – רומא העתיקה.

 ורחצי יום סיור – ברומא הרנסנסית ורומא העתיקה

בקרו בקולוסיאום, פורום רומי וברומא “Centro storico” (מרכז היסטורי) 6 וחצי שעות סיור רומא מציע את המבוא המושלם להיסטוריה הסוערת של העיר. לשמוע סיפורים על הקרב גלדיאטורים  תוך בחינה של הרובד הראשון והשני של קולוסיאום; ללמוד על מונומנטים כמו הרג’יה בתוך הפורום הרומי; וליהנות מעצירות צילום באטרקציות הגדולות של רומא כמו מזרקת טרווי, פיאצה נאבונה ועוד!

סיור לילי בפיאצה נבונה ורחבי רומא

אתם מוזמנים לצעוד אחורה בזמן אל ימי האימפריה הרומית! 3 שעות הליכה ברומא בלילה. תוכלו לגלות את האטרקציות העיקריות של העיר, כגון מזרקת טרווי (Trevi Fountain), פיאצה נאבונה (Piazza Navona) והפנתיאון. לשוטט מתחת לחורבה הרומית העתיקה בפורום על גבעת הקפיטול, ולהתפעל מהקולוסיאום האדיר. פעילות מושלמת לפני ארוחת הערב, זה 3 שעות סיור מודרך הליכה והדרך האידיאלית לחוות את המראה המפורסם של רומא ואווירה בלילה. לחוות את הרומנטיקה והיופי של רומא כמו השמש שוקעת ואת אורות הערב! מוזמנים להאיר את העיר…

סיור קולינרי ברומא – קפה, גלידה וטרמיסו

סיור אוכל רגלי בקבוצה קטנה בלב העיר – אספרסו, גלידה איטלקית (ג’לטו) וטרמיסו. סיור חובה לאוהבי האספרסו ו/או המתוקים האיטלקיים, ולכל מי שרוצה להתפנק בסיור איכותי ואינטימי במחיר הוגן.  הסיור כולל הסברים על תהליכי הקלייה והכנת הקפה וכמובן טעימות בבתי הקפה, בקונדיטוריות ובגלידריות המפורסים בעיר.




המלצות "הכל על" למבקר בכיכר נאבונה

מידע שימושי

שעות פתיחה

כל היום

כתובת

Piazza Navona, 00186 Roma. Italy




הגעה
directions_bus
אוטובוס

קווים 30, 40, 62, 64, 70, 87, 116