לאון, ספרד | Leon

ליאון בכמה מילים

לאון (Leon) היא עיר בצפון מזרח ספרד, בירת המחוז לאון שבחבל קסטיליה-לאון. אוכלוסיית העיר מונה 132 אלף תושבים (נכון ל2012). העיר הייתה בעבר ממלכת לאון. האזור היה מיושב עוד מימי הרומאים, ב30 לפני הספירה, והעיר ידעה עליות ומורדות כאשר במאה ה12 התאחדה הממלכה עם ממלכת קסטיליה ואיבדה מחשיבותה. רק במאה ב19 התעוררה לאון לחיים והתנגדה לכיבוש נפוליאון, ואט אט השיגה מעמד של בירת מחוז. במאה ה20 התפתחה לאון בקצב מהיר בזכות מיקומה כצומת מסילות ברזל וכמרכז לתעשיית כריית פחם.

העיר לאון והקדתרלה הגותית המפורסמת שלה

העיר לאון והקדתרלה הגותית המפורסמת שלה

, רוב התיירים הישראלים מגיעים ללאון כחלק מטיול שלם באזור צפון מערב ספרד – בעיקר לפני או אחרי הגעה למוקדי תיירות חשובים כמו פיקוס דה ארופה, סלמנקה או חבל הבאסקים וכמובן כתחנה בדרך הצרפתית אל הנטיאגו דה קופוסטלה. אבל ליאון היא לא רק תחנה בדרך היא יכולה להעניק למבקר בה חוויה אותנטית ומרתקת. לאון ידועה בקתדרלה הגותית שלה ובניינים היסטוריים אחרים כמו הבזיליקת איזידור הקדוש, מנזר מרקוס הקדוש וקאסה בוטינס של גאודי. בזכות כל אלו ואחרים הוכרזה העיר ע”י ארגון אונסק”ו כאתר מורשת עולמית. בנוסף היא כוללת מסעדות מקומיות טובות.

לאון

ההגעה לליאון היא לרוב ברכב שכור, הכבישים הם נוחים (הכביש הפופלארי המוביל ללאון וכך גם כבישים אחרים המחברים את ליאון למרכז ספרד A-60 הוא מהיר ונוח). החניה בתוך העיר נוחה יחסית מלבד במרכז העיר העתיקה. הנוסעים בבאזור זה לרוב נתקלים בביקוש גבוה לרכבים ולפעמים רכבים מבוקשים נגמרים מהר (במיוחד ג’יפים, ואנים ורכבים אוטומטיים) ולכן אנו ממליצים להשכיר רכב כמה שיותר זמן מראש, דרך אתרים בהם יש אפשרות ביטול (למשל דרך אתר זה בו ישנה אפשרות לביטול חינם). אופציה נוספת היא השכרת רכב עם הנחה ייעודית של כ10% לגולשי הכל על בלבד, דרך קישור זה. אנו ממליצים לקרוא יותר לעומק על נסיעה ברכב פרטי באזור בעמוד הבא: השכרת רכב בספרד.

אפשרויות נוספות להגעה לליאון שיכולות להתאים לתיירים ישראלים רבים הן באוטובוסים או רכבות.  הבוחרים להגיע באוטובוס לרוב יעשו את זה באוטובוסים הנוחים של ALSA, יש אפשרות לעשות זאת עם אוטובוסים מברצלונה או מדריד וקו הרכבת הפופלארי ביותר לעיר, הוא זה היוצא ממדריד, אנו ממליצים להזמין כרטיסים מוקדם כדי להבטיח כרטיסים במחיר טוב וישיבה משותפת של הנוסעים (במיוחד אם אתם יותר מזוג) – לפרטים והזמנה של אוטובוסים ורכבות ללאון.

מרבית התיירים הישראלים שמחפשים לינה בליאון יתעניינו באזור המרכז  באפשרויות לינה מומלצות כמו Hotel Real Colegiata San IsidoroOpens in new window, Barceló León Conde LunaOpens in new window, Occidental León Alfonso VOpens in new window אזור זה מבוקש במיוחד, בעיקר בחודשים החמים, ולכן מומלץ להזמין בו מקום לינה מראש ככל האפשר. למי שמתכנן להגיע עם רכב, יש לשקול אופציות לינה באזורים מסביב לאזור המרכז, שם ישנה אפשרות חניה וגישה נוחה יותר לרכב פרטי, כמו ב PISOS TURISTICOS 3M,  apartamentovaldivia es Parking incluido, Housingleon Casa con Jardín privado. למי שרוצה ללמוד עוד על אופציות הלינה בליאון, מומלץ לעיין במדריך המלא שלנו: מלונות ודירות מומלצים בליאון.

 




אתרים מרכזיים

העיר לאון בנויה מרחובות צרים וצבעוניים. בחלקים מסוימים בעיר העתיקה אין תנועת רכבים מה שהופך את המסע הרגלי להרבה יותר נעים.

קתדרלת לאון (Catedral de León)

תיאור כללי: קתדרלה קתולית הבנויה בסגנון הגותי הקורן (Rayonnant), והיא היחידה מסוגה שנבנתה בספרד בסגנון זה. בניית הקתדרלה החלה במאה 13 והושלמה במאה ה16. הקתדרלה ידועה בעיקר בזכות שעריה, חלונות הרוזטה (חלון ויטרז’ עגול), בית המקהלה, והחזית המערבית שלה בעלת שני המגדלים, המופרדים מגוף הספינה הראשית ומשאירים רווח בו ניתן לראות את התמיכות המרחפות של הקתדרלה. בחלל הפנים של הקתדרלה קיימים ציורים, פסלים ומסך פלאטרסק מרשים ניצב מאחורי קברו של המלך אורדוניו. מוזיאון הקתדרלה מכיל אוסף המונה כ-1500 פריטים מהעת העתיקה ועד המאה ה18. במוזיאון פועל גם ארכיון והוא כולל יצירות של אמני ספרד, את תנ”ך המוזערבים ואת כתב היד הראשון שנכתב בשפה הלאונית – הנודיציה דה קסוס (Nodicia de Kesos). הקתדרלה הוכרזה כאתר נכס תרבותי ב1844.

  • המלצות: מומלץ להגיע לקראת השקיעה ולהיכנס פנימה, אפקט הוויטרז’ים עוצר נשימה.
  • כתובת: Plaza Regla, s/n, 24003, לאוןספרד
  • שעות פתיחה: שני עד שבת 8:30-13:30, 16:00-19:00. ראשון 8:30-14:00. הכניסה דרך הקלויסטר.
  • אתר אינטרנט: https://www.catedraldeleon.org/

בזיליקת איזידור הקדוש (Basilica of San Isidoro)

תיאור כללי: כנסייה הממוקמת באתר של בית מקדש רומי עתיק. בשנת 1063 הבזיליקה מוקדשת לסנט איזידור מסביליה. איזידור היה ארכיבישוף של סביליה, והתיאולוג האקדמי המפורסם ביותר של הוויזיגותית ספרד בתקופה שקדמה לפלישת צבאות ערב. בהסכמת עבד אל מוט’אדיד השני, השליט המוסלמי של סביליה, הובאו השרידים של איזידור אל לאון על מנת שייקבר באדמה נוצרית. הקבר של הקדוש עדיין מושך מבקרים רבים היום. במקום פועל מוזיאון, והפנינה שלו – הפנתיאון, או הקפלה הסיסטינית של האמנות הרומנסקית. בו קבורים גדולי המלוכה של לאון והתקרה – כמו בקפלה הסיסטינית במוזיאון הוותיקן שברומא– מספרת מגוון סיפורים כמו לידת ישו, הסעודה האחרונה ועוד. בנוסף קיים מוזיאון אוצרות, ובו פריטים רבים של אנשי המלוכה הקבורים במקום.

  • כתובת: Plaza de San Isidoro, 4, 24003, לאוןספרד
  • שעות פתיחה: ספטמבר עד אפריל – שני עד שבת 10:00-14:00, 16:00-19:00. ראשון 10:00-14:00. מאי עד אוגוסט – שני עד חמישי 10:00-14:00, 16:00-19:00. שישי שבת 10:00-15:00, 16:00-20:00. ראשון 10:00-15:00. שימו לב כי קיים לו”ז מפורט, הכולל ימי חג ותאריכים מיוחדים, באתר האינטרנט של המוזיאון.
  • אתר אינטרנט: https://www.museosanisidorodeleon.com/#!inicio-eng/cd47

מנזר מרקוס הקדוש (Convent of San Marcos)

תיאור כללי: המקום פעל בעבר כבית חולים וכמנזר, היום פועל פארדור (בית מלון מפואר) במקום הכולל כנסייה ומוזיאון. זהו אחד המלונות המונומנטליים יוצאי הדופן של אירופה. מדובר בבניין מרשים הממוקם ליד גשר החוצה את נהר ברנסגה (Río Bernesga) ובנייתו החלה במאה ה16 והוא שימש כמשכן המטה הראשי של צבא סנטיאגו. העבודה מומנה על ידי המלך פרדיננד. המלון הוא מוזיאון חי של חדרים מפוארים, ספרייה וקלויסטר מרשים. במקום פועלת גם מסעדה מעולה המציעה מאכלים מסורתיים.

קאסה בוטינס (Casa de Botines)

תיאור כללי: הבניין המודרניסטי בצורת טרפז נבנה ב 1893 על ידי אנטוני גאודי והוא אחד מבין שלושה בניינים שגאודי בנה מחוץ לגבולות קטלוניה. הוא שימש כמטה הראשי של קאז’ה אספנייה (Caja España) בנק השקעות מקומי. ב2010, בעקבות המשבר הכלכלי, התאחד הבנק עם מוסדות דומים וכיום פועל בבניין תאגיד גדול.

אתרים נוספים בעיר:

  • פלאזה מאיור (Plaza Mayor)
  • פלאזה דל גראנו (Plaza del Grano)
  • מוזיאון לאון (Museo de León)
  • אוניברסיטת לאון (University of León)

לינה בלאון

מרבית התיירים הלנים בלאון יבחרו מקום לינה באזור מרכז העיר בגלל המיקום המרכזי, הקרבה לאטרקציות והמסעדות הרבות באזור זה. בין המלונות המומלצים ניתן למצוא את מלון Parador de Turismo de León הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. לעומת זאת, מבקרים המחפשים לינה זולה יותר יכולים לבחור ב Hospedería Monástica Pax . במידה ואתם מעדיפים דירה על פני מלון אנו ממליצים על Apartamentos m.bell . שימו לב כי בתקופת הקיץ  רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. למתלבטים, ניתן למצוא בקישור הזה מקומות לינה עם אפשרות ביטול. (ראה עוד תחת מלונות בלאון)




המלצות "הכל על"

  • מומלץ להשקיע חצי יום-יום בעיר.
  • מומלץ לשלב עם הביקור בעיר ביקור במערת הנטיפים (Cueva de Valporquero) הממוקמת מרחק שעה נסיעה מהעיר לאון. במקרה הזה מומלץ ללון בלאון .
  • מומלץ להגיע עם רכב שכור או ברכבת. בעיר עצמה קל מאוד להתנייד עם תחבורה ציבורית או בהליכה. לא כדאי להסתובב עם הרכב בעיר מכיוון ובעיר העתיקה רחובות רבים אינם מיועדים לתנועת רכבים.

מידע שימושי ואיך מגיעים לליאון