ואיאדוליד, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Valladolid

כמה מילים על ואיאדוליד

ואיאדוליד (Valladolid) הנקראת גם פוצ’לה (Pucela), הינה בירת קסטיליה אי לאון וכן העיר המאוכלסת ביותר בקסטיליה אי לאון ,עם יותר מ-300,000 תושבים. עשירה ומושכת בהיסטוריה שלה ובמגוון שמציעה. ויאדוליד היא תחנה חשובה בדרך לאילו הנוסעים מכיוון ליאון ופיסקוס דה ארופה לכיוון מדריד ]

ויאדוליד בירת קסטיליה לאון

ואיאדוליד היא עיר ספרדית פרובינציאלית תוססת בצפון ספרד. מקום אטרקטיבי עם אופי ספרדי, וכן המשיכה של העיר היא בהתזה של מונומנטים מרשימים, פלאזה מאיור (הכיכר המרכזית) המשובחת לא מעט מוזיאונים מצוינים. בלילה, ואיאדוליד מתעוררת לחיים, כשאוכלוסיית הסטודנטים הגדולה שלה עולה על גדותיה מהברים הסוערים של העיר.

ההגעה לויאדוליד היא לרוב ברכב שכור, הכבישים הם נוחים (הכביש הפופלארי בין מדירד לויאדוליד A-6 הוא מהיר ונוח). החניה בתוך העיר נוחה יחסית מלבד במרכז העיר העתיקה. הנוסעים בבאזור זה לרוב נתקלים בביקוש גבוה לרכבים ולפעמים רכבים מבוקשים נגמרים מהר (במיוחד ג’יפים, ואנים ורכבים אוטומטיים) ולכן אנו ממליצים להשכיר רכב כמה שיותר זמן מראש, דרך אתרים בהם יש אפשרות ביטול (למשל דרך אתר זה בו ישנה אפשרות לביטול חינם). אופציה נוספת היא השכרת רכב עם הנחה ייעודית של כ10% לגולשי הכל על בלבד, דרך קישור זה. אנו ממליצים לקרוא יותר לעומק על נסיעה ברכב פרטי באזור בעמודים הבאים: השכרת רכב במדריד והשכרת רכב בספרד.

הקתדרלה המרכזית של ויאדוליד

אפשרויות נוספות להגעה לויאדוליד שיכולות להתאים לתיירים ישראלים רבים הן באוטובוסים או רכבות. הבוחרים להגיע באוטובוס לרוב יעשו את זה באוטובוסים הנוחים של ALSA, יש אפשרות לעשות זאת עם אוטובוסים מברצלונה או מדריד וקו הרכבת הפופלארי ביותר לעיר, הוא זה היוצא ממדריד, אנו ממליצים להזמין כרטיסים מוקדם כדי להבטיח כרטיסים במחיר טוב וישיבה משותפת של הנוסעים (במיוחד אם אתם יותר מזוג) – לפרטים והזמנה של אוטובוסים ורכבות לויאדוליד

מרבית התיירים הישראלים שמחפשים לינה בויאדוליד יתעניינו באזור המרכז באפשרויות לינה מומלצות כמו Hotel Mozart, Hotel Imperial, ELE Enara Boutique Hotel למי שמתכנן להגיע עם רכב, יש לשקול אופציות לינה באזורים מסביב, שם ישנה אפשרות חניה וגישה נוחה יותר לרכב פרטי, כמו ב אזור זה מבוקש במיוחד, בעיקר בחודשים החמים, ולכן מומלץ להזמין בו מקום לינה מראש ככל האפשר. AC Hotel Palacio de Santa Ana by Marriott , Ibis Valladolidאו Jardin de la Abadia. . למי שרוצה ללמוד עוד על אופציות הלינה בויאדוליד, מומלץ לעיין במדריך המלא שלנו: מלונות ודירות מומלצות בויאדוליד.

מה עושים בואיאדוליד

ואיאדוליד מוכרת בעיקר בעקבות קבוצת הכדורגל שלה “ריאל ואיאדוליד” אך מכילה הרבה מעבר. בעיר תוכלו להנות מנהר ה-Pisuerga העובר בעיר, ממגוון רחב של אתרי ארכיטקטורה, כגון, הכיכר המרכזית, הקתדרלה הראשית, האוניברסיטה, כנסיית מריה הקדושה (Church of Saint Mary the Ancient), הארמון המלכותי (Royal Palace of Valladolid), שלל מוזיאונים בניהם ביתו של מיגל דה סרוואנטס- הכותב של “דון קיחוטה”, וכן ביתו של כריסטופר קלומבוס.

כיכר העיר ההיסטורית ויאדוליד כיכר העיר ההיסטורית בואיאדוליד

ישנם סיורים בעיר המודרכים על- ידי מדריכים מקומיים (למשל כאן או כאן), במהלכם תוכלו לעבור באתרים ההיסטוריים והתרבותיים הרבים שבעיר. המדריך יספק מידע אודות האתרים ותנתן לכם האפשרות לשאילת שאלות ולהגדלת הידע שלכם. חלק מהסיורים מועברים ביום וחלקם בלילה, בהם תוכלו למקסם את חווייתכם בזכות התאורה המושקעת באתרים השונים. לאוהבי היינות, תוכלו להנות מטעימת יין ואכילת טאפסים במהלך הסיור המודרך (למשל כאן).

למגוון פעילויות וסיורים מודרכים בויאדוליד עם אפשרות לביטול בחינם לחצו כאן.

האוניברסיטה והקתדרלה המרכזית בואיאדוליד, ספרדהאוניברסיטה והקתדרלה המרכזית בואיאדוליד, ספרד

5 אטרקציות ואתרים מרכזיים בואיאדוליד

קתדרלת ואיאדוליד

קתדרלת ואיאדוליד (Catedral de Valladolid) הקתדרלה של ויאדוליד, הידועה בשם “לה אינקונקלוזה”, הייתה פרויקט שאפתני של חואן דה הררה, שנקטע בגלל הבעיות הפיננסיות של אותה תקופה. המקדש, כפי שתוכנן במקור, היה אחד המבנים הנוצריים הגדולים ביותר באותה תקופה. הבניין בנוי רק עד לטרנספט וכרגע חסר לו גם אחד המגדלים שכן הוא קרס ב-1841.

הקתדרלה בעלת סגנון טהרני ומפוכח, והאלמנטים הדקורטיביים המעטים שיש בה מורכבים מיצירות מזבח, ביניהם בולטת זו של חואן דה ג’וני, שנעשתה עבור כנסיית סנטה מריה דה לה אנטיגואה. אחד החלקים המעניינים ביותר בביקור בקתדרלת ואידוליד הוא הטיפוס למגדל. מעלית פנורמית תיקח אתכם לנקודת התצפית של הקתדרלה, בגובה של יותר מ-60 מטרים. מכאן תקבלו נופים ייחודיים של העיר ותוכלו לראות את מגדל הפעמונים ואת מכונות השעון שבתוכו.
הקתדרלה מכילה גם את מוזיאון הדיוקסאן והקתדרלה, המעניין שכן הוא ממוקם בשרידי הקתדרלה הישנה. המוזיאון נוצר על ידי סט של קפלות. קפלות המחוברות לכנסייה הקולגיאטית מהמאה ה-13. במוזיאון יש מבחר של פסלים, ציורים, עבודות זהב וכסף, שנהבים וקישוטים אחרים השייכים לאוצר הקתדרלה.

שעות פתיחה ועלות:
למוזיאון: עלות של כ3 אירו
שלישי עד שישי: 10:00 עד 13:30, 16:30 עד 19:00.
שבתות, ראשון וחגים: 10:00-14:00
הכניסה לקתדרלה עצמה הינה בחינם אך על מנת להנות מנקודת מבט במגדל, יעלה לכם כ5 אירו

קתדרלת ואיאדוליד

קתדרלת ואיאדוליד

מוזיאון ואיאדוליד

מוזיאון ואיאדוליד (Museo de Valladolid) נוצר בשנת 1879 ומוקם בארמון “פאביו נלי”. המוזיאון עטוף בשלל רהיטים, שטיחי קיר, עבודות מתכת וקרמיקה ספרדית מסורתית, ציורים וכן אוסף קטן המוקדש להיסטוריה של העיר הטומנים בתוכן מגוון של ארכיאולוגיה ואומנויות מהמאה ה15-17.

שעות פתיחה:
ימי ראשון: 10:00-14:00, ימי שלישי-שבת: 10:00-14:00, 17:00-20:00, ימי שני סגור
עלות כניסה : 1 אירו לאדם

מוזיאון ואיאדוליד המוקדש להיסטוריה של העיר מוזיאון ואיאדוליד המוקדש להיסטוריה של העיר

פארק קמפו גרנדה

פארק קמפו גרנדה (Campo Grande de Valladolid) נוצר בסוף המאה ה18 ומאז הוא מהווה נווה מדבר נעים שבו המקומיים והייחוד התיירים אוהבים ללכת לאיבוד. האזור הבולט ביותר של הפארק הוא סביב הבריכה, שם ניתן למצוא מפל קטן.
ביום קיץ חם, תוכלו להנות מהפארק המכיל מגוון רחב של עצים (יותר מ60 מינים), בניהם ניתן לראות את הדקל הסיני, עץ האהבה, ארמון הסוס, ברוש הביצות וארז הלבנון, אשר יקנו לכם צל ומזג אוויר קליל ונעים ביחס לחום שתחוו אם תסתובבו ברחובות העיר.

פארק קמפו גרנדה (צילום: Porquenopuedo , רישיון)פארק קמפו גרנדה (צילום: Porquenopuedo , רישיון)

חוף מוראס

תושבי ויאדוליד שלא הייתה להם אפשרות לצאת לחופשה צפונה, פספסו את האפשרות ליהנות מהים, בשנת 1951 הותקן חוף צנוע, חוף לאס מוראס (Playa de las Moreras), ליד נהר פיסורסה . הרעיון כבש את האוכלוסייה מיידית, ותמונת החול הגדוש אנשים על גדות הנהר הייתה שכיחה למדי בחודשי הקיץ.
פלאיה דה לאס מוראס השתפרה מאוד בעשורים האחרונים והבטיחה שאזרחים רבים מגיעים מדי קיץ כדי לנצל את קרני השמש וליהנות מאווירת החוף מבלי לעזוב את העיר. בנוסף, פלאיה דה לאס מוראס היא זירת אירועים מרכזיים בעיר, כמו התזמורות של פסטיבלי ויאדוליד או המדורות של הלילה המיתולוגי של סן חואן .

חוף מוראס, נהר המשמש כחוף ים לתושבי העיר (צילום: Porquenopuedo, רישיון)חוף מוראס, נהר המשמש כחוף ים לתושבי העיר (צילום: Porquenopuedo, רישיון)

מוזיאון לאומנות פטיו הרריאנו

במוזיאון פטיו הרריאנו (Museo Patio Herreriano) לאמנות ספרדית עכשווית יש אוסף חשוב של יצירות בסגנון עכשווי שנוצרו על ידי אמנים ספרדים משנת 1918 ועד היום. המוזיאון לאמנות ספרדית עכשווית ממוקם באחד הקלויסטרים של המנזר לשעבר של סן בניטו אל ריאל , הידוע כפטיו הרריאנו. הקלויסטר נבנה בסוף המאה ה-16 ושוחזר ונבנה מחדש כדי לשכן את המוזיאון, שנחנך ב-2002. אוסף המוזיאון, המכיל למעלה מ-900 יצירותיו בולטים עשרות ציורים, 34 פסלים, 406 רישומים ומורשת של יותר מ-35,000 מסמכים, מאפשר מעקב אחר האמנים הספרדים העיקריים והנטיות האמנותיות של המאות ה-20 וה-21, ומציע מסלול המראה את רצף האירועים המרכזיים של האמנות הספרדית במאות אלו.

שעות פתיחה: כניסה חופשית
ראשון: 11:00-15:00, שלישי עד שישי : 11:00-14:00, 17:00-20:00, שבת 11:00-20:00
ימי שני סגור

מוזיאון לאומנות פטיו הרריאנו , מוזיאון לאמנות ספרדית עכשווית (צילום: Lourdes Cardenal , רישיון)מוזיאון לאומנות פטיו הרריאנו , מוזיאון לאמנות ספרדית עכשווית (צילום: Lourdes Cardenal , רישיון)




לינה בואיאדוליד

בואיאדוליד ישנם פחות מ-150 מקומות לינה מסוגים שונים – מלונות, דירות ואפשרויות הארחה נוספות. מה שאומר שההיצע קטן, אפשרות הבחירה מצומצמת וכדאי מאוד להזמין מקום לינה מראש ולא לחכות לרגע האחרון. אפשרות הלינה הנפוצה ביותר הינה דירות (למשל דירות Plaza Mayor 18-19), כך שלמי שאפשרות זו מתאימה יהיה מעט יותר היצע לבחור מתוכו את מקום הלינה המתאים לו.
האזור המרכזי סביבו מרבית התיירים בוחרים ללון הינו מרכז ויאדוליד ובמיוחד ליד כנסיית Catedral de Valladolid.

4 מקומות לינה מומלצים בואיאדוליד

AC Hotel Palacio de Santa Ana by Marriott  – מלון 5 כוכבים בדרום העיר. מקום זה מתאים לאירוח של עד 2 אנשים ומומלץ בגלל בריכת השחייה והעיצוב הייחודי.
למידע נוסף על המלון

Hotel Mozart– מלון 3 כוכבים במרכז העיר. מקום זה מתאים לאירוח של עד 3 אנשים ומומלץ בזכות המיקום המרכזי וניקיון החדרים.
למידע נוסף על המלון

The Book Factory Hostel – בית הארחה במרכז ויאדוליד. מקום זה מתאים לאירוח של עד 5 אנשים ומומלץ בזכות המיקום המרכזי והצוות האדיב.
למידע נוסף על המלון

Calixto Fernández de la Torre 2 – דירות במרכז ויאדוליד. מקום זה מתאים לאירוח של עד 5 אנשים ומומלץ בזכות המיקום וחדרי המשפחה הגדולים.
למידע נוסף על המלון

עוד על מלונות בואיאדוליד תוכלו לקרוא כאן.

השכרת רכב בואיאדוליד

ההגעה עם רכב שכור לואיאדוליד היא אפשרות קיימת ומאוד פופלארית. מאחר וישנו ביקוש רב לרכבים שכורים מומלץ מאוד להזמין רכבים מראש, במיוחד אם מדובר בהשכרת רכב בשיא עונת התיירות או במידה ואתם מחפשים רכב של יותר מ-5 מקומות, ג’יפים או ואנים. למי שחושש מההתחייבות כדאי להזמין בקישור הזה, בו תוכלו לבטל את הרכב גם לאחר ביצוע ההזמנה. למי שמעוניין להוזיל את עלות ההשכרה כדאי להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על וכך לחסוך באחת ההוצאות המשמעותיות בחופשה.
אנו ממליצים לקרוא את העמוד שלנו אודות השכרת רכב בספרד.

איך מגיעים לואיאדוליד?

כיום אין טיסות ישירות לואיאדוליד, הגעה לואיאדוליד מתבצעת באמצעות טיסה מנמל התעופה בן גוריון בישראל לנמל התעופה ואיאדוליד בסמוך לוילנובה באמצעות עצירה אחת או שתיים. כמו כן, תוכלו לקחת טיסה מנמל התעופה בן גוריון בישראל לשדה התעופה מדריד-ברחאס בספרד , אוטובוס לתחנה המרכזית ומשם רכבת renfe לואיאדוליד. לנסיעות בין עירוניות, במיוחד בשיא עונת התיירות, מומלץ להזמין כרטיסים מראש, תוכלו לעשות זאת בקישור הזה, וכך להבטיח השובה יחד גם בשיא עונת התיירות, בנוסף תוכלו לערוך השוואה בין זמני הנסיעה ועלות אפשרויות ההגעה השונות.
אם אתם באזור לכמה ימים ורוצים להשכיר רכב תוכלו לשכור הן במדריד (כשעתיים וחצי נסיעה) והן בשדה התעופה בוילנובה מחברת avis ומשם לנסוע לואיאדוליד, כעשרים דק נסיעה. ניתן להזמין רכב בקישור הזה עם ביטול בחינם או בקישור הזה עם הנחה בלעדית

מזג האוויר בואיאדוליד

האקלים של ואיאדוליד הוא קיצוני למדי, ובמקרים מסוימים הוא יכול להגביל את הזמן שנבחר לביקור בעיר. אם אין לך בעיות עם תאריכים, ההמלצה שלנו היא לבקר בואיאדוליד באביב ובסתיו. כך תהנה מטמפרטורות נעימות כמעט כל היום, ולמרות שאתה עלול להיתקל בגשם, תוכל לנצל את ההזדמנות למצוא מקלט באחד מהמוזיאונים שלה.

ההיסטוריה של העיר ואיאדוליד

ואיאדוליד הינה עיר תעשייתית אשר התחילה את דרכה ככפר קטן ובמאה ה12-13 גדלה במהירות וזכתה לאכלוס מחדש לאחר הרקונקיסטה, כיבוש חצי האי האיברי על ידי הנוצרים מהמוסלמים והפכה למושב הכתר הקסטיליאני. במהלך השנים, דמויות חשובות ביותר בהיסטוריה הספרדית קשרו קשר בואיאדוליד, כריסטופר קולומבוס מת בויאדוליד. במאה ה -13 הגיעה העיר, הודות למלכים פרדיננד השלישי ואלפונסו העשירי, לעידן המפואר ביותר בתולדותיה. וכן, התארסו, בארמון לוס ויורו, פרדיננד ואיזבל, “המלכים הקתולים”, ואיגדו את שתי הממלכות הגדולות של אותה תקופה.
כמו כן, ואיאדוליד הייתה מקום הולדתם של פליפה השני ופליפה השלישי, שהעבירו לבסוף את בית המשפט למדריד במאה ה -17 . לאחר העברת השלטון, העיר החלה לרדת ועד המאה ה -18 ירדה אוכלוסיית העיר מ-100,000 תושבים ל-20,000 בלבד. בתחילת המאה ה-19 פלשו הצרפתים לויאדוליד.
במאה ה -20 , לאחר מלחמת האזרחים בספרד, חוותה העיר צמיחה מרהיבה הודות לפיתוח תעשייתי, בעיקר בתעשיית הרכב. כיום, ויאדוליד היא עיר מודרנית עם אוכלוסייה של כ-400,000 וכן מהווה כבירה הנוכחית של קסטיליה וליאון, האזור האוטונומי הגדול ביותר באירופה.

סרטון על ויאדוליד




המלצות "הכל על" למבקרים בואיאדוליד

  • ואיאדוליד היא אחת הערים הקרות ביותר בספרד, אז מי שסובל מקור לא צריך לבקר בה בין דצמבר לפברואר, שכן בחודשים אלו נהוג לראות טמפרטורות מתחת לאפס ושלג. אם הקור לא מהווה בעיה עבורכם, תוכלו לנצל את ההזדמנות לבקר בה בחג המולד, תקופה שבה ואיאדוליד הרבה יותר יפה ותוססת בזכות האורות והשווקים שנותנים חיים לפלאזה מאיור ולאנדרטאות חשובות אחרות.
  • כל שנה ביום השישי הראשון של חודש ספטמבר מתחילות חגיגות “דה לה וירג’ן דה סן לורנצו” האורכות כשבוע, בהם תוכלו להנות ממגוון רחב של אירועים מוזיקליים בפלאזה מאיור (הכיכר המרכזית), דוכני מזון וכן קונצרטים ליילים של אמנים מכל רחבי ספרד.
  • בשל מזג האוויר במקום והגשמים שעלולים להפתיע אפילו cימים חמים, מומלץ להסתובב עם עליונית ומטרייה.

שאלות נפוצות על ואיאדוליד

הביקור בואיאדולידטרגונה מומלץ לכלל הקהל הרחב. זוגות צעירים ומבוגרים, משפחות, חובבי היסטוריה ומוזיאונים, נוף ועוד שלל אטרקציות שהעיר מציעה.

מומלץ לבקר בואיאדוליד באזור האביב, מרץ-יוני, כאשר הימים עוד נעימים ותפגשו בסבירות נמוכה בגשמים. כמו כן, לאלו המעוניינים לבקר בחודשי החורף נמליץ לכם להגיע לקראת חג המולד כאשר העיר מתכסה ביופי שלה וכן להתלבש הצורה חמה ונעימה.

אנו ממליצים לכם להשקיע כ2-3 ימים בואיאדוליד על מנת להנות מכלל האטרקציות באזור.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: