1. עמוד הבית
  2. »
  3. ספרד 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אנדלוסיה, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Andalucia

אנדלוסיה, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Andalucia

כמה מילים על אנדלוסיה

הקהילה האוטונומית של אנדלוסיה בדרום ספרד היא אחת מהמקומות העשירים ביותר מבחינה היסטורית ותרבותית באירופה. בחבל הארץ העצום הזה, שחולש על כל דרומה של ספרד, הגיעו לשיאן כל אחת מהתרבויות החשובות שעיצבו את האנושות. אם זה הסוחרים הפניקים ששלטו בסחר לאורך הים התיכון מאות שנים ושגשגו דווקא באנדלוסיה, ההוגים והמדענים המוסלמים הגדולים שפעלו באזור בימי הביניים, או האימפריה הספרדית שיישבה את חופי העולם החדש- כולם צמחו ופרחו באותו חבל ארץ. בהתאם לכך, אנדלוסיה היא עושר עצום של רב תרבותיות ואחת מהדוגמאות היפות ביותר לעולם למיזוג נכון והרמוני בין מזרח ומערב, בין איסלאם יהדות ונצרות, בין ים תיכון לאירופה. וכשכל העושר התרבותי הזה נמצא באחד מחבלי הארץ היפים ביותר באירופה, על שלל חופיו ורכסיו- אין פלא שהפנינה הזו מושכת מספר רב של תיירים מדי שנה.
התייר הישראלי עוד לא גילה את אנדלוסיה על כלל סודותיה ונפלאותיה, דבר שמאפשר חוויה יותר אותנטית וביתית, אך לא ירחק היום בו ימצא התייר הישראלי את אנדלוסיה כאחד מהיעדים הנחשקים ביותר באירופה.

מה עושים באנדלוסיה

בחבל אנדלוסיה תראו את המיזוג הטוב ביותר בין האדריכלות והתרבות המוסלמית, לבין שותפתה הנוצרית. חבל הארץ כולו אוצר בתוכו סיפור מרתק הנע בין תרבויות אלו, ובהתאם ניתן לראות את סגנונות הבנייה לכל אורך המחוז משתלבים זה בזה בצורה הרמונית ויפהפה. באנדלוסיה תוכלו להנות מקבלת הפנים החמה והנעימה של המקומיים (שנייה בעולם זה לזאת הישראלית), ממזגם הרגוע ומהשלווה שנחה על כל אחד מהכפרים והעיירות השונות במחוז. כל זה לצד חלק מפנינות הטבע המפורסמות ביותר באירופה: חופי הים של קוסטה דל סול וקוסטה טרופיקל, רכס ההרים סיירה נבאדה (אשר פסגתו היא הגבוהה ביותר בכל ספרד היבשתית- 3,500) ושמורת הטבע קאבו דה גאטה, אשר מהווה בית למיני צמחים ובעלי חיים ייחודים לחצי האי האיברי. כמו כן, תוכלו לבקר בכמה מהערים היפות ביותר בספרד, לרבות סביליה, מלאגה, גרנדה וקורדובה.

סדנאות, פעילויות ואטרקציות באנדלוסיה

סיורים מודרכים באנדלוסיה

ברחבי אנדלוסיה מוצעים מאות סיורים מודרכים למבקרים. הסיורים המודרכים מגוונים מאוד אך כוללים בעיקר ביקור בחלקים ההיסטוריים של ערים קטנות וגדולות, ביקור במונומנטים היסטוריים כמו כנסיות וארמונות וביקור במוסדות עירוניים ואזוריים חשובים, שחוויית הטיול במקום לא תהיה שלמה בלעדיהם. סיורים מומלצים הם הסיור המודרך הזה בארמון אלהמברה בגרנדה והסיור המודרך הזה בקתדרלת סביליה, בחירלדה וברויאל אלכרז. כמו הסיור המומלץ הזה מידע נוסף על סיורים מודרכים רבים בסביליה, ולהזמנת כרטיסים עם אפשרות ביטול במקרה צורך, תוכלו למצוא כאן. עוד מידע וכרטיסים לסיורים באנדלוסיה תמצאו בקישור הזה.

ריקוד הפלמנקו

ישנן פעילויות ואטרקציות רבות בנושא ריקוד הפלמנקו הידוע שמקורו באנדלוסיה, שהתפרסם במרוצת השנים בכל העולם. פעילויות מומלצות סביב עולם הפלמנקו מרוכזות בעיקר בעיר סביליה, כמו לדוגמא מופע הפלמנקו הזה הכולל ביקור במוזיאון הפלמנקו ומופע הפלמנקו הזה בתיאטרון של סביליה.

סיורי אוכל ויין באנדלוסיה

אנדלוסיה היא מרכז קולנרי בספרד ובכל אירופה, ומאכלים רבים, אהובים ומוכרים בכל רחבי העולם, מוצאם בחבל ארץ זה, לדוגמא: הגספצ’ו (מרק עגבניות עם לחם) והאחו בלנקו (מרק עם שקדים, שום ולחם). ישנם מאכלים ספרדיים רבים להם ווריאציות מקומיות ספציפיות באנדלוסיה, כמו החאמון (בשר חזיר בבישול איטי), הפאייה (תבשיל אורז עם ירקות, בשר או פירות ים) ומאכלים רבים נוספים. סיורי אוכל מומלצים הם סיור יין וטאפאס במלגה וסדנאת הכנת פאייה בסביליה. לעוד מידע והזמנת כרטיסים בקרו בקישור הזה (עם אפשרות ביטול בחינם למקרה הצורך) או בקישור הזה. כמובן שבאנדלוסיה תמצאו גם יין נהדר שלא נופל מיין הריוחה של צפון ספרד, ותמצאו בכל רחבי חבל הארץ סיורי יינות, יקבים וכרמים נהדרים, כמו סיור היין הזה ברחבי חבל הארץלחצו כאן בכדי להזמין כרטיסים לסיורים (עם אפשרות ביטול) ולקרוא עוד מידע.

מרק גספצ'ו אנדלוסימרק גספצ’ו אנדלוסי

טיולי יום ברחבי אנדלוסיה

בחבל הארץ תמצאו טיולי יום רבים, אשר רובם יוצאים מערים גדולות ובינוניות למרחב הטבעי והכפרי שמסביבן. זוהי הזדמנות נהדרת לחוות את החלקים הלא עירוניים של אנדלוסיה ואת האזורים הכפריים הייחודיים והיפיפיים שלה. אנו ממליצים מאוד לקחת לפחות טיולים יום אחד בחבל הארץ, ולהינות מכל היופי שיש לו להציע למבקרים בו. חלק מטיולי היום יציעו כמו כן נסיעה וסיור מודרך מעיר גדולה לעיר גדולה אחרת או לעיר בינונית, וזוהי דרך מעולה להתנייד ולהינות מסיור מודרך עבור אלו שנמצאים באחת מערי אנדלוסיה, ורוצים לחוות בנוסף עיר אחרת. טיולי יום מומלצים הם טיול ממאלגה וקוסטה דל סול לגיברלטר, טיול מסביליה לפואבלוס בלנקוס ורונדה וטיול יום לגרנדה מסביליה. למידע נוסף והזמנת כרטיסים לטיולי יום באנדלוסיה עם אפשרות ביטול בחינם לחצו על הקישור הזה.

ספורט אתגרי, הרפתקאות ואקסטרים באנדלוסיה

אנדלוסיה גדולה בערך פי 4 מישראל, וכמובן שהיא שופעת בהרים, עמקים, מקורות מים, אפיקי נחלים ותופעות טבע ייחודיות. הסביבה הטבעית של חבל הארץ מאפשרת את קיומן של פעילויות חוץ רבות, כמו סיורי רכיבה על סיורים, רכיבות אתגריות על אופניים, הליכה על גשרי עץ וחבלים, קניונינג (Canyoning),כמו פעילות קניונינג בקניון קמיניטו דל ריי, טיול ג’יפים במדבר טברנס ורכיבת סוסים במחוז אלמרה. תוכלו למצוא מידע נוסף על פעילויות מסוג זה בקישור הזה, ולהזמין כרטיסים עם אפשרות ביטול בחינם.

גשר עץ בקניון Caminito Del Rey שבאנדלוסיהגשר עץ בקניון Caminito Del Rey שבאנדלוסיה

7 אתרים מרכזיים באנדלוסיה

סביליה

סביליה (seville,נהגה סבייה) היא עיר הבירה של חבל אנדלוסיה ואחת ממרכזי התרבות החשובים ביותר בחצי האי האיברי. בעיר העתיקה העצומה (השנייה בגודלה באירופה) תוכלו למצוא בין היתר ארמון מלוכה מפואר, את קברו של מגלה הארצות הנודע כריסטופר קולומבוס וסגנון מוזיקה וריקוד שהתפתח באנדלוסיה ונודע בכל העולם בעקבות התשוקה הרבה שהוא מבטא- הפלמנקו.

סביליה עיר הבירה של אנדלוסיה (צילום: סביליה עיר הבירה של אנדלוסיה

מאלגה

מאלגה (malaga) היא אחת מערי הנמל העתיקות באירופה ומקום הולדתו של אחד מגדולי האמנים בכל הזמנים- פאבלו פיקאסו. בין הרחובות המרוצפים ואבני השיש הרבות בעיר העתיקה תוכלו למצוא מעליכם מצודות מוסלמיות, כנסיות מרהיבות וסצנת אמנות ותרבות עכשווית מבעבעת.

גרנדה

גרנדה (granada) מזכירה יותר מכל את ירושלים. סמטאותיה המתפתלות והצרות העשויות מאבני גיר, השווקים הערביים הרבים בה, ההרים העצומים הסובבים אותה ואופייה המיוחד הופכים אותה לאחד מהיעדים הפופולאריים לצעירים האירופאיים, ולתרבות ואמנות אלטרנטיבית בועטת.

גרנדה אנדלוסיה (צילום: גרנדה אנדלוסיה

קורדובה

קורדובה (Cordoba) ידועה יותר מכל בהיותה עיר הולדתו של אחד ההוגים והפילוסופים הגדולים בהיסטוריה היהודית- הרמב”ם. ישנו בעיר רובע יהודי עתיק, אשר מנציח את פועלו והגותו של הרמב”ם בעיר, כמו גם את עוצמתה הרוחני והתרבותי של הקהילה היהודית בעיר בימי הביניים. אך קורדובה מפורסמת גם בשלל דברים אחרים, החל מהמסגד הגדול של קורדובה, ששימש גם כקתדרלת העיר והוא נחשב לשילוב המושלם והעילאי ביותר בין אמנות מוסלמית ונוצרית, מופיעי פלמנקו רבים ותרבות רחוב שוקקת.

קוסטה דל סול

קוסטה דל סול (Costa del Sol) היא אחד מיעדי התיירות הפופולאריים ביותר בשנים האחרונות, ולא בכדי. שמה (בתרגום מספרדית- חוף השמש) מעיד על מה שניתן למצוא באזור- שמש,והרבה. הרצועה משתרעת מהעיר מלאגה בצפון מזרח ועד המושבה הבריטית גילברטר בדרום מערב ומונה מספר רב של עיירות חוף נהדרות, חופים מרהיבים וצלולים, ומגוון רחב של אטקרציות תיירותיות מגוונות

קאדיס

קאדיס (Cádiz) היא העיר המיושבת העתיקה ביותר במערב אירופה וכן היא גם עיר הנמל שהיוותה את השער לעולם החדש בין המאה ה-16 למאה ה-19. בעיר ניתן להרגיש את השפעותיה החזקות של התרבות הדרום אמריקאית, לצד עיר עתיקה המעוצבת בסגנון מורי, ושרידיו של אחד מהנמלים העתיקים ביותר בהיסטוריה.

אלמריה

חבל אלמריה (Almería) בדרום מזרח אנדלוסיה הוא מרוחק יחסית מהערים הגדולות והמשמעותיות של אנדלוסיה, אך הוא מציע מגוון מיוחד של חופים מרהיבים, ושמורות טבע ייחודיות, כמו גם את מדבר טברנס (Tabernas desert) שהוא המדבר האמיתי היחיד באירופה והוא אתר צילום נודע כל כמה מהסרטי מערבונים המפורסמים ביותר בעולם.




לינה באנדלוסיה

באנדלוסיה ישנם אלפי מלונות ובתי אירוח מסוגים שונים כאשר המגוון הרחב מאפשר למטיילים למצוא מקומות לינה התואמים את אופי הטיול המתוכנן. מרבית המלונות באנדלוסיה מרוכזים לרוב בארבע ערים עיקריות – סביליה, מאלגה ,קורדובה וגרנדה. סיביליה היא בירתה של אנדלוסיה, והעיר הרביעית בגודלה בספרד היא ידועה במבניה העתיקים והמפוארים. מאלגה היא עיר נמל ומולדתו של הצייר פאבלו פיקסו, בעיר ישנן אטרקציות עירוניות לצד נמל וחופי רחצה. קורדובה היא עיר עתיקה בעלת מרכז היסטורי מרשים וגרנדה הידועה בארכיטקטורה המוסלמית של מבניה. אפשרות הלינה הנפוצה ביותר ברחבי אנדלוסיה היא דירות, מלון דירות מומלץ לדוגמא הוא Aqua Granada Inn Apartments בעיר גרנדה. לצד הדירות ישנו מגוון רחב של מלונות שלושה כוכבים, כמו למשל מלון Casual del Mar Málaga הממוקם בעיר מאלגה. כמובן שגם תיירים המתכננים חופשה מפנקת יוכלו למצוא מלונות ארבעה וחמישה כוכבים המתאימים לאופי הטיול המתוכנן כמו למשל מלון חמשת הכוכבים Eurostars Torre Sevilla הממוקם בסיביליה ומלון ארבעת הכוכבים Hesperia Córdoba הממוקם בקורדובה.

חמש מלונות מומלצים באנדלוסיה

Eurostars Torre Sevilla – זהו מלון חמישה כוכבים בעיר סיביליה, המלון הממוקם ב13 הקומות הגבוהות ביותר של המגדל הכי גבוה באנדלוסיה. מתאים במיוחד לזוגות המתכננים חופשה מפנקת.
Soho Boutique Capuchinos & Spa– זהו מלון ארבעה כוכבים הממוקם בעיר העתיקה קורדובה במרחק הליכה מפלאזה דה לה קורדרה. המלון מתאים לזוגות המעוניינים חופשה מפנקת במיקום מרכזי.
Soho Boutique Urban– זהו מלון שלושה כוכבים הממוקם במאלגה, המלון מתאים לזוגות המעוניינים בלינה נוחה ופונקציונלית במחיר נוח ובמיקום טוב, המלון ממוקם במרחק הליכה משוק אטרזנס.
Hotel Colón– זהו מלון בעיר רונדה המדורג בכוכב אחד, המלון ממוקם במרחק הליכה מכיכר לה מרסד. מצויין לזוגות המעוניינים בלינה במיקום מרכזי במחיר נוח.
Kamping OH Tarifa– זהו אתר קמפינג בטריפה, באתר ישנם אוהלים מרווחים ונעימים הנמצאים במרחק הליכה מחוף הים. מתאים למחפשי חוויה שונה מהלינה במלון ולאוהבי הים.
למידע נוסף ניתן לקרוא כאן.

השכרת רכב באנדלוסיה

השכרת רכב באנדלוסיה היא אפשרות קיימת ומאוד פופלארית בקרב מי שרוצה לעשות טיול רחב יותר בדרום ספרד.מאחר וישנו ביקוש רב לרכבים שכורים מומלץ מאוד להזמין רכבים מראש, במיוחד אם מדובר בהשכרת רכב בשיא עונת התיירות או במידה ואתם מחפשים רכב של יותר מ-5 מקומות, ג’יפים או ואנים. למי שחושש מההתחייבות כדאי להזמין בקישור הזה, בו תוכלו לבטל את הרכב גם לאחר ביצוע ההזמנה. למי שמעוניין להוזיל את עלות ההשכרה כדאי להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על וכך לחסוך באחת ההוצאות המשמעותיות בחופשה.
אנו ממליצים לקרוא את העמוד שלנו אודות השכרת רכב בספרד.

איך מגיעים לאנדלוסיה?

באנדלוסיה ישנם מספר רב של נמלי תעופה אך המרכזיים בהם הם נמלי התעופה של סביליה ומלאגה. כיום אין טיסות ישירות מנתב”ג לשדות תעופה אלו אך ישנה תדירות גבוהה של טיסות פנים אירופאיות אל יעדים אלו, לכן ניתן לקחת טיסה עם עצירת ביניים קצרה באחת מערי אירופה.
תוכלו להזמין טיסות וחבילות בקישור הזה.

עוד אפשרות היא הגעה מעיר הבירה מדריד באמצעות רכבת מהירה לאחת מהערים הגדולות של אנדלוסיה (אם אתם מגיעים מכיוון מדריד, המלצתנו היא להתחיל את הטיול בקורדובה). לנסיעות בין עירוניות, במיוחד בשיא עונת התיירות, מומלץ להזמין כרטיסים מראש, תוכלו לעשות זאת בקישור הזה, וכך להבטיח השובה יחד גם בשיא עונת התיירות, בנוסף תוכלו לערוך השוואה בין זמני הנסיעה ועלות אפשרויות ההגעה השונות.
באופן כללי, אם אתם מתכננים טיול אשר כולל לא רק את הערים הגדולות באנדלוסיה, המלצתנו היא לשכור רכב באחת מסוכניות ההשכרה הרבות המוצעות. לא ניתן להסתמך על תחבורה ציבורית ביעדים הכפריים והמרחביים של המחוז, ונדרש רכב פרטי. ניתן להזמין רכב בקישור הזה עם ביטול בחינם או בקישור הזה עם הנחה בלעדית

מזג האוויר באנדלוסיה

אנדלוסיה גדולה פי 4 מישראל, ולכן ישנו שוני רב באקלים בין אזורים שונים במחוז. ממדבר טברנס באזור אלמריה, ועד להרים המושלגים של סיירה נבאדה.
באופן כללי האקלים הוא ברובו ים תיכוני, ומתאפיין בקיצים יחסית יבשים (אך חמים מאוד,בעיקר בדרום) ובחורפים מתונים (לאורף החוף). הטמפרטורות הממוצעות באזור החוף בחורף הן בין 10-11 מעלות ואילו בהרים הטמפרטורות הממוצעות מגיעות ל3-4 מעלות, יחד עם אירועי שלג תדירים. בקיץ הטמפרטורה הממוצעת נעה בין 27-29 מעלות, אך בשנים האחרונות חווה האיזור מספר רב של גלי חום קיצוניים, שהגיעו ליותר מ45 מעלות. המלצתנו היא בכל עונה בה מגיעים לאנדלוסיה, לבדוק את מזג האוויר המעודכן, והרלוונטי ליעד הטיול שלכם. אם אתם מתכוונים לשלב בין החופים לבין ההרים מומלץ להיערך בהתאם לשתי האפשרויות, תלוי בעונה.

מקור השם אנדלוסיה והמשמעות ההיסטורית של המרחב

לקראת סוף האלף השנייה לפני הספירה החלו הפניקים (עם של סוחרים ויורדי ים מפורסמים בהיסטוריה הים תיכונית) להקים מספר התיישבויות ונמלים בדרום חצי האי האיברי, אשר פיתחו באזור מרחב סחר וכלכלה משגשג, שהמשיך לכל אורך התקופה הקרתוגאית והרומית (על עף המלחמות התכופות שחלו באזור זה).
לאחר נפילת האימפריה הרומית כבשו את האזור הונדלים, ושם האזור שונה לוונדלוסיה (ארץ הוונדלים). עם הכיבוש המוסלמי שובש השם ע”י הערבים ל”אנדלוסיה” והחלה תקופת “תור הזהב” של אנדלוסיה. מבנים מפוארים נבנו, מדענים, פילוסופים ומשוררים פעלו בכל הערים הגדולות (ביניהם גם מספר לא מבוטל של אישים יהודים, דוגמת ר’ יהודה הלוי ור’ שלמה אבן גבירול) והאזור חווה שגשוג כלכלי ותרבותי נרחב, אשר השאיר את אותותיו עד היום.
בסוף המאה ה-15, עם נפילת אמירות גרנאדה בידי הנוצרים, חדל השלטון המוסלמי להתקיים באנדלוסיה (ובספרד בכלל) וההשפעות הנוצריות הקתוליות באזור התחזקו.

אנדלוסיה-קסם,חופים,אדריכלות




המלצות "הכל על" למבקרים באנדלוסיה

  • מומלץ לשלב את הביקור באנדלוסיה יחד עם ביקור במחוזות הגובלים אותה, דוגמת אקסטרמדורה, קסטיליה לה מאנצ’ה והמושבה הבריטית גילברטר
  • חפשו את מופעי הפלמנקו המתקיימים בכל עירעיירה אליה אתם מגיעים. המופעים לרוב מבוצעים ע”י מקומיים, תוך שימוש בכלי הנגינה והלבוש המסורתיים של נגני ורקדני הפלמנקו.
  • אנדלוסיה היא מקום לידתו של אחד מהחשובים המנהגים-הלוא היא הסיאסטה המפורסמת. אל תהיו מופתעים אם מספר רב של חנויות יסגרו בשעות הצהריים (בין 13:00 ל17:00) ויפתחו שוב בערב
  • אם ברצונכם לחוות את המרחב הכפרי והטבע שיש לאנדלוסיה להציע, אנחנו ממליצים בחום לשכור רכב לתקופת השהייה שלכם במחוז. עם זאת, כשאתם מגיעים לערים גדולות, אנחנו ממליצים להשאיר את הרכבים באחד מהחניונים באזור הפריפריאליים של העיר, או סמוך לתחנות הרכבת המרכזיות, ולהיכנס לעיר עם תחבורה ציבורית
  • מחוז אנדלוסיה הוא מחוז גדול מאוד ( גודלו פי 4 מישראל) ויש בו מספר רב של אתרים ואטרקציות מיוחדים במינם, לכן אנו ממליצים לתכנן את הטיול מראש כך שכל אתרי החובה שבהם תרצו להיות יכנסו בראש בתכנון

שאלות נפוצות על אנדלוסיה

הביקור באנדלוסיה מומלץ לכל סוגי התיירים. בגלל גודלו הרב של המחוז ישנו מגוון רב של אתרים ואטרקציות למטיילים, החל מחופים צלולים ומהריבים, דרך אדריכלות ייחודית, חיי תרבות ואמנות שוקקים, סצנה קולינרית משובחת והרים לחובבי הטראקים.

הזמן המומלץ ביותר לבקר בטורינו הוא בחודשים מאי-ספטמבר, אך חובבי הסקי ימצאו מגוון רב של אתרים גם בחורף (בסיירה נבאדה).

בגלל גודלו הרב של המחוז לא ניתן לגמוע את כל המחוז במספר ימים מצומצם. בכל אחת מהערים הגדולות (סביליה, מלאגה, קורדובה, גרנאדה) ניתן לשהות בממוצע בין יומיים לשלוש, ובשל המרחקים הרבים והנסיעות הרבות שתיאלצו לבצע- מומלץ להשקיע לפחות שבוע (אם לא יותר) לטיול במחוז.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: