1. עמוד הבית
  2. »
  3. ספרד 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אוביידו, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Oviedo

אוביידו, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Oviedo

כמה מילים על אוביידו

אוביידו (Oveido) היא עיר בצפון ספרד, אשר שוכנת במרחק של 20 קילומטרים מהים הקנטברי (Mar Cantábrico). אוביידו נמצאת מערבה לעיר בילבאו (Bilbao) וצפונה לעיר מדריד (Madrid). אוביידו היא בירת חבל אסטוריאס (Asturias). אוביידו היא לא מפנינות התיירות הידועות של ספרד כמו ברצלונה (Barcelona) פלמה דה מיורקה (Palma de Mallorca) ואיביזה (Ibiza), אך היא עיר מעניינת וציורית בעלת היסטוריה עשירה וייחודית שיכולה להציע מוקדי עניין רבים לתיירים המבקרים בה. אוביידו נוסדה במאה השמינית לספירה על ידי ממלכת אסטוריאס, ובמהרה שגשגה והפכה לבירת הממלכה ולמקום מושבם של המלכים ושל הבישוף. בגלל משכנה בצפון בספרד, הרחק ממעוזם של המוסלמים כובשי ספרד, אוביידו מעולם לא נכבשה על ידי החליפות המוסלמית ונשארה עיר חופשית לאורך כל שנות קיומה. חלק גדול מהשגשוג של אוביידו נגרם כתוצאה מייסודו של הקאמינו דה סנטיאגו (Camino de Santiago), מסע צלייני פופולארי (עד ימינו) אשר מתחיל במזרח ספרד בגבול עם צרפת ומגיע עד לעיר סנטיאגו דה קומפוסטלה (Santiago de Compostela). במאה העשרים ידעה אוביידו אי יציבות פוליטי ונשלטה במשך עשרות שנים בידי תנועות מהפכניות. כיום אוביידו היא שקטה ושלווה, אשר מהווה מוקד משיכה תיירותי מקומי. באוביידו יפגוש המטייל מרכז עירוני המשלב היסטוריה ומודרניות, פנינות אדריכלות מונומנטלית, פארקים גדולים ללא סוף ורחובות שוקקי חיים ועמוסים מלאים חנויות ומסעדות. אוביידו ידועה כיום בשל היותה בית לתרבות ענפה וייחודית של פסלים עירוניים, אותם ניתן לראות בכל פינה לעיר, ובנוסף בשל היותה תחנה חשובה לקראת סוף המסלול הצפוני של מסע הקמינו דה סנטיאגו, שנהנה מפופולאריות גבוהה כיום. מעבר לקמינו דה סנטיאגו, אוביידו מהווה נקודה פופולארית ליציאה לטיולים בשמורת הטבע המקסימה פיקוס דה אירופה שנמצאת במרחק שעה נסיעה מהעיר ברכב.

מה עושים באוביידו

העיר אוביידו שוכנת בצפון ספרד, במרחק של כ-25 קילומטרים מהים. סביבתה הטבעית של אוביידו מורכבת משטחים ירוקים רחבים המלאים יערות צפופים ושדות חקלאיים. אזורה הגיאוגרפי של אוביידו הוא יחסית הררי עם הבדלים טופוגרפיים יחסית משמעותיים בין אזורים שונים בעיר. מרכז העיר אוביידו מכיל בחלקו הגדול את אוביידו ההיסטורית, שחלק ממבניה השתמרו יפה מימי הביניים. באוביידו סמטאות מרוצפות וצרות התחומות בין רחובות רחבים ובעלי מראה מודרני יותר. האדריכלות העירונית די מגוונת, כאשר לצד בתים בעלי חזות עתיקה של בניית אבן ועץ ניצבים בתי בטון וזכוכית מודרניים לחלוטין.

הרחובות הראשיים של אוביידו, כמו רחוב Calle Uría, שוקקי חיים, תרבות, חנויות, מסעדות ובתי קפה, לצד פנינות אדריכלות היסטורית. חלקו הצפוני של מרכז העיר מתפקד כרובע קניות, עם מבחר עצום של חנויות ורשתות שיווק מכל הסוגים. מרכז העיר עמוס בפארקים, כמו פארק סן פרנסיסקו (Parque San Francisco) הגדול, מולו ניצב הפסל המפורסם מברונזה של וודי אלן. המבקר באוביידו ישים לב להרבה מטיילים ותרמילאים שמסתובבים בעיר, מכיוון שאוביידו היא תחנה במסלול הקמינו דה סנטיאגו – מסלול צלייני המתחיל בצרפת ומסתיים בעיר סנטיאגו דה קומפוסטלה.

סימטאותיה של אוביידוסימטאותיה של אוביידו

טיולי יום מחוץ לאוביידו

טיול לאגמי קובאדונגה (Lakes of Covadonga)

אגמות קובאדונגה כוללים את שני האגמים, Erica ו-Enol, בפארק הלאומי Picos de Europa שבצפון ספרד. האגמים מוקפים הרים יפיפיים וחיות באזור חיות בר רבות, בחלקם סביר כי תוכלו להבחין. בסיור המודרך (ראו כאן או כאן) תגיעו לנקודת תצפית על ההר לעבר האגמים ויתר פסגות ההרים. מעבר לביקור באגמים, חלק מהסיורים משלבים ביום הטיול גם ביקור בבזיליקת קובאדונגה (Basilica of Covadonga).

טיול לעיירות לוארקה (Luarca), קודילרו (Cudillero) ואבילס (Aviles)

שלושת העיירות, לוארקה קודילרו ואבילס, שוכנות על קו החוף או בסמוך לו. על כן, היוצאים ליום טיול זה יהנו מנופים מרהיבים של מיזוג הים עם ההרים. מלבד הטיול בין העיירות, תהנו ממטעמי המקום, מרחובותיהן היפים ומהאתרים המרכזיים בכל אחת מהן. המעבר בין העיירות יעשה באוטובוס וילווה במדריך מקומי אשר יספק עבורכם מידע אודות האתרים השונים. הסיורים (למשל כאן או כאן) שונים במקצת זה מזה ולכן מומלץ לוודא את שכולל הכרטיס אותו הינם מעוניינים לרכוש.

למגוון טיולי יום נוספים מאוביידו עם אפשרות לביטול בחינם לחצו כאן

אגמי קובאדונגה, ספרדאגמי קובאדונגה, ספרד

5 אטרקציות ואתרים מרכזיים באוביידו

קתדרלת אוביידו

קתדרלת אוביידו (Catedral de San Salvador). היא המבנה הדתי הגדול והחשוב ביותר בעיר. הקדתרלה עתיקה מאוד וראשיתה במאה השמינית לספירה, אז הוקמה על ידי המלך הויזיגותי של ממלכת אסטוריאס אלפונסו השני. מאז בנייתה עברה הכנסייה עבודות שיפוצים נרחבות ושולבה בה מבנים נוספים על לכדי יצירת הקתדרלה כפי שהיא נראית כיום. בגלל משך זמן בנייתה הארוך והשיפוצים הרבים הסגנון האדריכלי של הקתדרלה מעורב ונע בין אדריכלות פרה-רומנסקית לאדריכלות גותית ובארוקית. בחזית הכנסייה מתנשא צריח גבוה ומרשים.

לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר התיירות הרשמי של חבל אסטוריאס

קתדרלת אוביידו, המבנה הדתי הגדול והחשוב ביותר בעיר. קתדרלת אוביידו, המבנה הדתי הגדול והחשוב ביותר בעיר.

שעות פתיחה:

שני עד שבת 10:00-13:00, 16:00-18:00

ראשון סגור

המוזיאון לאמנות

המוזיאון לאמנות של אוביידו (Museo de Bellas Artes de Asturias) הוא מוזיאון האמנות החשוב ביותר בעיר ובכל חבל אסטוריאס. למוזיאון שלושה בניינים שונים, והוא אוצר יצירות אמנות מהרנסאנס ועד לעת המודרנית. במוזיאון בעיקר יצירות של אמנים ספרדיים מקומיים, אך בנוסף יצירות של אמנים פלמיים ואיטלקיים.

ניתן למצוא עוד פרטים באתר הרשמי של המוזיאון

מוזיאון האמנות החשוב ביותר בעיר ובכל חבל אסטוריאס (צילום: charles lecompte, רישיון)מוזיאון האמנות החשוב ביותר בעיר ובכל חבל אסטוריאס (צילום: charles lecompte, רישיון)

שעות פתיחה:

שלישי עד שישי 10:30-14:00, 16:30-20:30

שבת 11:30-14:00, 17:00-20:00

ראשון 11:30-14:30

שני סגור

המוזיאון לארכיאולוגיה

במוזיאון לארכיאולוגיה של אוביידו (Museo Arqueológico de Asturias) מוצגים ממצאים מהתקופה הפרהסיטורית ועד לסוף ימי הביניים והעת החדשה. המוזיאון שוכן בבניין עתיק ששימש בעבר כמנזר. המוזיאון עשיר מאוד בממצאים ונגיש מאוד, ומומלץ ביותר לבקר בו עבור אלו שרוצים להכיר לעומק את ההיסטוריה העשירה והמעניינת של ממלכת אסטוריאס, אוביידו וסביבתה הטבעית.

ניתן לקרוא עוד באתר הרשמי של המוזיאון

מוזיאון לארכיאולוגיה של אוביידו, מספר את סיפורה ההיסטורי של ממלכת אסטוריאס, אוביידו , והסביבה. (צילום: Nacho, רישיון)מוזיאון לארכיאולוגיה של אוביידו, מספר את סיפורה ההיסטורי של ממלכת אסטוריאס, אוביידו , והסביבה. (צילום: Nacho, רישיון)

שעות פתיחה:

רביעי עד שישי 09:30-20:00

שבת 09:30-14:00, 17:00-20:00

ראשון וחגים 09:30-15:00 (הכניסה חינם)

שני ושלישי סגור

פארק סן פרנסיסקו

פארק סן פרנסיסקו (Parque de San Francisco) הוא הפארק הגדול והחשוב ביותר במרכז העיר אוביידו. הפארק נעים ומזמין, מלא בצמחייה ומדשאות. בפארק מצויים גם ספרייה עירונית ובר. חלק מהפסלים העירוניים המפורסמים של אוביידו, כמו הפסל של מפלדה, נמצאים בפארק סן פרנסיסקו. מומלץ לבקר בפארק בין האטרקציות השונות בעיר, וזהו מקום טוב למנוחה וצבירת כוחות.

ניתן לקרוא פרטים נוספים באתר התיירות הרשמי של חבל אסטוריאס

פארק סן פרנסיסקו, הפארק הגדול והחשוב ביותר במרכז העיר אוביידו. (צילום: yo, רישיון)פארק סן פרנסיסקו, הפארק הגדול והחשוב ביותר במרכז העיר אוביידו. (צילום: yo, רישיון)

כנסיית סנטה מריה דל נרנקו

ליד נהר הנרנקו (Naranco) במרחק כמה קילומטרים מאוביידו שוכנת כנסיית סנטה מריה דל נרנקו (Iglesia de Santa María del Naranco). הכנסייה עתיקה מאוד – בנייתה הושלמה ב848 והיא אחד מהבניינים העתיקים ביותר באוביידו וסביבתה. הכנסייה ייחודית מאוד והמבנה שלה אינו דומה לאף מבנה של כנסייה ידועה נוספת בעולם העתיק, ובשל כך היא הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו. קיימות תיאוריות רבות על האופן שבו נוצל החלל של הכנסייה, והנושא נמצא בוויכוח עד היום.

ניתן להשיג פרטים נוספים באתר הרשמי של הכנסייה

כנסיית סנטה מריה דל נרנקו , כנסייה עתיקה וייחודית מאוד בעולם העתיק.כנסיית סנטה מריה דל נרנקו , כנסייה עתיקה וייחודית מאוד בעולם העתיק.

שעות פתיחה:
יום ראשון ושני 09:30-13:00
שלישי עד שבת – 09:30-13:00, 15:30-19:00




לינה באוביידו

ישנן אופציות לינה רבות באוביידו – בימים אילו אנו בונים את המידע המקיף בנושא. בניתיים תוכלו לבדוק כאן אפשרויות לינה עם אפשרות ביטול. להשוואת מחירים על אפשרויות הלינה השונות ביעד וחוות דעת נוספות תוכלו להיכנס לכאן או לכאן

השכרת רכב באוביידו

ההגעה עם רכב שכור לאוביידו היא אפשרות קיימת ומאוד פופלארית.מאחר וישנו ביקוש רב לרכבים שכורים מומלץ מאוד להזמין רכבים מראש, במיוחד אם מדובר בהשכרת רכב בשיא עונת התיירות או במידה ואתם מחפשים רכב של יותר מ-5 מקומות, ג’יפים או ואנים. למי שחושש מההתחייבות כדאי להזמין בקישור הזה, בו תוכלו לבטל את הרכב גם לאחר ביצוע ההזמנה. למי שמעוניין להוזיל את עלות ההשכרה כדאי להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על וכך לחסוך באחת ההוצאות המשמעותיות בחופשה.
אנו ממליצים לקרוא את העמוד שלנו אודות השכרת רכב בספרד.

איך מגיעים לאוביידו?

בחבל אסטוריאס שדה תעופה קטן אחד, אשר משרת באופן כמעט בלעדי טיסות פנים ספרדיות. ניתן להגיע לאוביידו בעזרת טיסה ישירה למדריד, וממנה טיסת המשך לשדה התעופה OVD באסטוריאס המרוחק כ47 קילומטרים מאוביידו, וממנו ניתן להגיע לעיר בעזרת תחבורה ציבורית או רכב שכור. תוכלו להזמין טיסות וחבילות בקישור הזה.
דרך נוספת להגיע לאוביידו היא בעזרת טיסה לפורטו (Porto) שבפורטוגל. ממדריד ניתן להגיע לאוביידו בעזרת רכבת שכור, רכבת (4 וחצי שעות, 50 יורו לאדם) או אוטובוס (5 ורבע שעות, 36 יורו לאדם).

מזג האוויר באוביידו

אוביידו שוכנת בצפון ספרד, במרחק של כ20 קילומטרים מהים הקנטברי (חלק מהאוקיינוס האטלנטי), ולכן האקלים בה הוא אוקייני מתון, עם חורפים וקיצים מתונים וגשומים. הטמפרטורות בקיץ נעות בין 13 ל23 מעלות צלסיוס, והטמפרטורות בחורף נעות בין 4 ל12 מעלות צלסיוס. אוביידו גשומה עם ממוצע של כ1000 מילימטר משקעים בשנה. בקיץ ישנן בממוצע 8 ימי גשם בחודש, ובחורף בין 11 ל13 ימי גשם בחודש. אוביידו יחסית מעוננת, כאשר גם בקיץ כמות שעות השמש ביום עומדת על כ5 שעות, בעוד בחורף הכמות צונחת לכ3 שעות ביום. למטיילים באוביידו מומלץ להתכונן לאפשרות של ירידת גשם ועננות בכל זמני השנה, להצטייד בהתאם ולהכין תכניות חלופיות למקרה של גשם כבד.

פירוש השם אוביידו והחשיבות ההיסטורית של העיר

העיר אוביידו נוסדה בשנת 761 לספירה על ידי שני נזירים – מקסימוס ופרומנטנוס. ראשיתה של אוביידו היא במנזר אשר ייסדו, שלבסוף התפתח לכדי עיר. השם אוביידו נובע מהשם הלטיני של העיר אובטום (Ovetum), שמשמעותו כבשה (sheep). אוביידו נוסדה בראש גבעה על קרקע בתולה שלא יושבה לפני, באזור שהיה בשליטת הממלכה האסטורית, ממלכה ויזיגותית ונוצרית שנוסדה בראשית המאה השמינית ושלטה על אזור החוף הצפוני של חצי האי האיברי במשך מאות שנים. במהלך המאה השמינית נכבשה רוב ספרד על ידי החליפות המוסלמית שכונתה בפי הספרדים “מורים”. המוסלמים החלו את כיבוש ספרד מדרום והתקדמו לכיוון צפון. הכובשים המוסלמים די התעלמו מחלקה הצפוני של ספרד ולא טרחו לכבוש אותו, ולכן אוביידו מעולם לא נשלטה על ידי החליפויות המוסלמיות בספרד. האסטורים והמוסלמים חיו בעוינות, ועדות לכך ניתן לראות בביזת אוביידו על ידי המוסלמים שהתרחשה בשנת 794. מעמדה של אוביידו עלה במהירות ובשנת 810 היא הפכה לבירת הממלכה האסטורית. שגשוגה של העיר קשר בעבותות להתפתחותה של דרך הקמינו דה סנטיאגו – מסלול צלייני פופולארי מימי הביניים ועד היום, שמתחיל במזרח ספרד, עובר באוביידו וממשיך עד לסנטיאגו דה קומפוסטלה. במהלך המאות התשיעית והעשירית העיר חוותה תנופה בנייה משמעותית, וכנסיות מתקופה זו עדיין קיימות ועומדות ברחבי העיר, כעדות לכוחה של העיר בעת העתיקה. המבנה הכללי של העיר העתיקה התעצב במאות האחרונות של ימי הביניים. בתחילת המאה ה17 נוסדה האוניברסיטה העירונית, שהייתה האוניברסיטה היחידה בממלכה. במהלך המאות ה19 וה20 אוביידו גדלה והפכה לעיר מתועשת. במאה ה20 אוביידו נחשבה למעוז מהפכני ותוסס בספרד, וב1934 התרחשה בה הפיכה פרולטרית בה כורי הפחם השתלטו על העיר באלימות. באוביידו התרחש קרב חשוב של מלחמת האזרחים הספרדית- כוחות הלאומנים ערכו מצור ארוך על העיר, עליה הגנו כוחות רפובליקנים מאולתרים. הרפובליקנים הדפו את הפלישה לעיר כ3 חודשים, עד שכוחות הלאומנים תוגברו והעיר נכבשה. כיום אוביידו היא עיר שלווה ומהווה את בירתה של מחוז אסטוריאס. אוביידו נחשבת לעיר יחסית מתוירת בזכות האדריכלות המונומנטלית שבה וההשתמרות הנאה של מרכז העיר ההיסטורי.

אוביידו דרך רחפן




המלצות "הכל על" למבקרים באוביידו

  • מומלץ מאוד לשלב את הביקור באוביידו עם יעדים מעניים אחרים בקרבה יחסית אליה, כמו בילבאו, לאון (León) וגיחון (Gijón).
  • אוביידו ידועה מאוד בתרבות הפסלים הציבוריים הייחודית בה (Esculturas de Oviedo). במאה העשרים החלו להיות מוצבים פסלים ציבוריים רבים בעיר, עד שהדבר הפך למסורת המייחדת את העיר ולמוקד עניין בה. בכל רחבי אוביידו ההיסטורית ניתן למצוא פסלים של דמויות שונות, חלקם מוכרים יחסית כמו פסל וודי אלן ופסל מפלדה (Mafalda). ישנה דרך פסלים (Ruta de las Esculturas) בה ניתן לצעוד ולראות את המסורת המעניינת הזו מקרוב.
  • מרכז אוביידו צפוף יחסית וחלק גדול ממנו הן סמטאות צרות שאינן מתאימות למעבר של רכבים. לכן, מומלץ שלא להגיע למרכז העיר עם רכב שכור, אלא להשאיר אותו בחלקים פרפריאליים של העיר ומהם להגיע למרכז בהליכה קצרה או בעזרת אוטובוס.
  • לאוביידו קבוצת כדורגל עירונית בשם ריאל אוביידו (Real Oviedo) המשחקת בליגה השנייה בספרד, לה אצטדיון כדורגל גדול המכיל כ30,000 מקומות. מומלץ מאוד לנסות וללכת לצפות במשחק כדורגל בכדי לחוות את האווירה העירונית.

שאלות נפוצות על אוביידו

הביקור באוביידו מומלץ לאלו המבקרים בחבל הארץ אסטוריאס, לזוגות אשר מחפשים יעד ציורי ופחות מתויר עבור חופשה רומנטית, ועבור בני הגיל השלישי המחפשים עיר קטנה ונוחה לבקר בה במהלך ביקור בספרד.

מומלץ לבקר באוביידו בעיקר בחודשי הקיץ. זאת משום שבקיץ באוביידו החום מתון מאוד וכמות ירידת המשקעים נמוכה. אוביידו היא לא מערי התיירות העיקריות של ספרד ולכן ניתן לבקר בה בחודשי הקיץ בלי לפגוש עומס תיירותי חריג.

מומלץ להשקיע בביקור באוביידו בין יום ליומיים. אוביידו היא אינה עיר גדולה מאוד, וזוהי כמות זמן מספקת ביותר לחוות את כל האטרקציות והאתרים המרכזיים שיש לעיר להציע.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: