קואנקה, ספרד Cuenca

מידע כללי והיסטוריה

קואנקה (Cuenca) היא עיר הבירה של מחוז קואנקה בקהילה האוטונומית קסטיליה-לה מנצ’ה שבספרד. בעיר מתגוררים קרוב ל 56 אלף תושבים (נכון ל2014). העיר העתיקה שלה שוכנת על מצוק מעל הנהרות ווקאר וחוקאר, דבר שהקל על השולטים בה בהגנה עליה.
מקור השם הוא ככל הנראה מהמילה הלטינית Conca שפירושה “אגן ניקוז”, וזאת בהתייחס למיקומה של העיר במפגש הנהרות. אפשרות נוספת למקור השם הוא מבצר קואנקה שהוקם ע”י המוסלמים כששלטו באזור.

עם הגעתם המוסלמים לספרד, ב711 לספירה, הם הבחינו בתנאים הטופוגרפיים של האזור והקימו בו את מבצר קואנקה. מפה גם יצאו מאוחר יותר לכיבוש טולדו. בשנת 1011 הפכה העיר לבירת המחוז ובעקבות המינוי החל פיתוח מואץ בעיר. היא בוצרה, אוכלוסייתה גדלה, והכלכלה בה שגשגה בזכות תעשיית טקסטיל ומפעל השנהב שהוקם בעיר.
בשנת 1177 כבש את העיר אלפונסו השמיני, מלך קסטיליה, והיא חזרה אל שלטון הנוצרים. העיר המשיכה לשגשג, בעיקר בזכות תעשיית הטקסטיל אך החל מהמאה ה16 העיר דעכה ואיבדה מחשיבותה לטובת ערים אחרות בקסטיליה כמו טולדו.

קואנקה – (צילום: Tamorlanרישיון)




אתרים מרכזיים

הבתים התלויים (Casas Colgadas)

תיאור כללי: מעל נהר ווקאר ניצב מצוק ובו הבתים התלויים. היום הבתים האלו הם הסיבה העיקרית לביקור בעיר והם גם הסיבה שהעיר קיבלה הכרה מארגון אונסק”ו כאתר מורשת עולמית ב1996. הבתים נבנו במאה ה14 על מנת לארח מלכים, מתוך שכונה שלמה שרדו רק שניים ואחד מהם נקרא בית המלך (Casa del Rey). הבית השני זכה לכינוי בית הסירנה (Casa de la Sirena) לזכר זעקותיה של עלמה שהתגוררה בו והמאהב שלה הרג את בנה. כיום הבתים משמשים כמוזיאון לאמנות מופשטת (Museo de Arte abstracto español) ומסעדה.

  • המלצות: את התצפית הטובה ביותר על הבתים ניתן לראות מגשר סן פבלו.
  • כתובת: Casas Colgadas, 16001, קואנקהספרד
  • שעות פתיחה: שני עד שבת 11:00-14:00, 16:00-18:00. ראשון 11:00-14:30.
  • אתר אינטרנט: https://www.march.es/arte/cuenca/?l=2

הבתים התלויים כפי שנצפים מגשר סן פבלו

קתדרלת קואנקה (Cuenca Cathedral)

תיאור כללי: קתדרלת קואנקה היא קתדרלה גותית, וזוהי הקתדרלה הגותית הראשונה שנבנתה בקסטיליה, עבודתה החלה בשנת 1196 והושלמה בשנת 1257. אשתו של המלך אלפונסו השמיני, אלינור, היא מקור ההשארה לקתדרלה. יש פה השפעה אדריכלית מבית המשפט נורמן של המלך אלפונסו השמיני. הקתדרלה הייתה המבנה הראשון שנבנה לאחר כיבושה מחדש ע”י הנוצרים ולכן היא מציגה את כל הפאר של הכנסייה. חזית הקתדרלה נבנתה מחדש בתחילת המאה העשרים בשנת 1902. הקתדרלה הוגדרה באופן רשמי כבזיליקת דה נואסטרה סניורה דה גרציה (הבזיליקה של הגברת שלנו מלאת החסד) ובניגוד לרוב הקתדרלות בספרד – הצילום בפנים אסור.

גשר סנט פול (Bridge of Saint Paul)

תיאור כללי: גשר סנט פול או גשר סן פבלו (Puente de San Pablo) נבנה במאה ה16 מעל נהר חוקאר (Huecar) על מנת לחבר את העיר העתיקה אל מנזר סנט פול העתיק (Old convent of Saint Paul) המשמש היום כבית מלון פאראדור. הגשר המקורי התמוטט ונבנה גשר חדש ב1902. הגשר החדש נבנה על שרידי הגשר הישן, עשוי מעץ וברזל ומגיע לגובה 40 מטרים ולאורך 60 מטרים.

מגדל מאנגאנה (Mangana Tower)

תיאור כללי: מקורות המגדל עדיין אינם ברורים. ידוע כי בשנת 1565 הוא כבר הופיע ביצירות אמנות ולכן הדבר מציין כי באותה עת הוא כבר היה בנוי. ניכר כי יש מוטיבים דקורטיביים מוסלמים. לאחר פגיעת ברק מאה ה18 המגדל ספג מכה קשה ושופץ ב1926 ושוב ב1968, אז הוא גם קיבל את המראה הנוכחי שלו שיותר מזכיר מבצר. על אחד מקירותיו קיים שעון, ובמגדל עצמו קיימת הקלטה של צלצול פעמונים אשר נשמע בעיר העתיקה כל רבע שעה. כיום במקום פועלת מסעדה בשם המפתיע Mangana המגישה טאפסים ספרדיים כמיטב המסורת.

אתרים נוספים בעיר:

  • בית העירייה (Town Hall)
  • הטירה – אל קסטיו (The Castle)
  • ארמון הבישוף (Bishop’s Palace)
  • כנסיית סנט פטר (Church of Saint Peter)
  • כנסיית סנט מייקל (Church of Saint Michael)

לינה בקואנקה

האזור המבוקש ביותר לתיירים המבקרים בקואנקה הוא סמוך לתחנת הרכבת קואנקה בשל המיקום המרכזי והנגישות. ישנן מספר אפשרויות לינה באזור זה ממלונות ועד דירות מרווחות. למחפשים מלון יוקרתי ביחס לאזור אנו ממליצים על Hotel Torremangana, לעומת זאת, מבקרים המחפשים לינה זולה יותר יכולים לבחור ב Hotel Pedro Torres. לאלו אשר מעוניינים בדירה מרווחת Alizaque Lodge היא אופציה טובה באזור. בתקופת הקיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין לינה מראש למתלבטים, ניתן למצוא בקישור הזה מקומות לינה עם אפשרות ביטול.




המלצות "הכל על"

  • מומלץ להשקיע בעיר לפחות חצי יום, ועד יום לכל היותר. סה”כ מדובר ביעד שקט ונחמד שחבל לפספס אך אין צורך גם להשקיע בו יותר מדי זמן. עדיף לעבור בו “על הדרך” בדרככם ליעד אחר.
  • ניתן לשלב את הביקור בעיר יחד עם ביקור בטולדו (Toledo) המקסימה ועם גוודלחרה (Guadalajara).
  • מומלץ להגיע עם רכב שכור. באופן זה יהיה קל יותר לשלב את הטיול בעיר עם יעדים נוספים – ראה השכרת רכב במדריד וקסטיליה והשכרת רכב בספרד.

מידע שימושי