שבע גבעות רומא העתיקה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Seven hills of Rome

“זה המובן ובו חכמה שבעת הראשים שבעת הרים המה אשר האשה ישבת עליהם” (חזון יוחנן פרק י”ז פס’ 9)

מידע כללי

שבע גבעות רומא הוא הכינוי של שבע הגבעות השוכנות ממזרח לנהר הטיבר. הן מהוות את ליבה של העיר רומא העתיקה.
נפרט כאן על כל גבעה וגבעה, ונספר את סיפורה.

שבע הגבעות המקוריות של רומא, מקור Renata3

גבעת אוונטין (Aventino)

גבעה זו, הצופה על רומא מדרום, הייתה בעבר אזור לא מיושב שלא היה חלק מרומא. זאת עקב האמונה של בני העיר, שעל הגבעה רובצת קללה משום שרומלוס ניסה להתנבות עליה, מה שהביא באחת מגרסאות האגדה, לחיכוך שלו עם אחיו ולרצח שלו.

כנראה שבסביבות שנת 600 לספירה הורחבה החומה שהקיפה את העיר העתיקה וכללה גם את גבעת אוונטין בתוך שטחה.כיום גבעה זו היא אחד מהאזורים היקרים של העיר רומא והיא מחזיקה באחד האתרים המעניינים ביותר שאינו נמצא באזור המתויר של העיר – מרחצאות קרקלה.




גבעת פאלאטיום (Colle Palatino)

גבעה זו היא ערשה של רומא. יחד עם גבעת קפיטולין היא מהווה את החלק המרכזי של תקופת רומא העתיקה.
האגדה מספרת שכאן שרומלוס בנה את ביתו ובכך התחילה העיר רומא. אך גבעה זו הפכה חשובה באמת כאשר הקיסר אוגסטוס החליט להקים בה את ביתו.
גבעה זו היא אחד האזורים עמוסי התיירים ברומא, מפני שהיא מאכלסת שרידים של מבנים מפוארים מתקופת הקיסרים של רומא והיא מאפשרת תצפית על הסירקוס מקסימוס מצד אחד ועל הפורום הרומאי מצד שני.

קווירינאלה (Quirinale)

זו היא הגבעה הגבוהה ביותר מבין שבע הגבעות של רומא. לכן היא שימשה כמקום מושב השלטון לאורך השנים. בעבר התגוררו כאן האפיפיורים ושנכבשה רומא על ידי המלוכנים הפכה גבעה זו למקום מושבו של המלך. לאחר ביטול המלוכה והפיכת איטליה לדמוקרטית (פחות או יותר…) הפך הארמון שעל ראש הגבעה לבית המגורים של נשיא איטליה.

מלבד ארמון המלוכה תמצאו בגבעה זו את כיכר אומונימה, בה ניתן לראות את פסלי קסטור ופאלוקס ואת האובליקס של אוגסטוס. את בנייני החוק והשלטון, כמו בית המשפט העליון של רומא ובניין הסקודריה (Scuderie), שמשמש כמרכז התערוכות של העיר רומא.

למעלה: פלאצו דלה קונסולטה בגבעת קווירינאלה. בולט האובליסק של אוגסטוס לצד פסלי קסטור ופאלוקס (ציור: Ippolito Caffi)
למטה: מתחם אוגסטוס על גבעת פלטין (צילום: Jensens)




וימינלה (Viminale)

גבעה מרכזית והנמוכה ביותר בין גבעות רומא העתיקה, התוחמת את אזור רומא העתיקה מצפון. בין האתרים המרכזיים הנמצאים על הגבעה: התחנה המרכזית של רומא טרמיני (ראה תחבורה ברומא), בניין האופרה של רומא, ארמון התערוכות (Palazzo delle Esposizioni), כיכר הרפובליקה בעלת הקשתות הרבות ומזרקת דה לה ניאדי במרכזה.

בניין התערוכות (צילום: Wappi76)

אולם האופרה של רומא (צילום: LPLT)

גבעת אסקווילינו (Esquilino)

פירוש השם “אסקווילינו” לא ברור, יש הטוענים שמדובר ביושבים מחוץ לעיר (משום שהגבעה לא הייתה תמיד במתחם של העיר רומא), יש הסוברים שהפירוש הוא “הגבעה ללא תושב” ויש המסבירים שהוא מגיע בכלל מהמילה הלטינית “עצי אלון” (exculi), שבעבר צמחו על גבעה. גבעה זו אכן הייתה דלה בתושבים מימי ראשיתה של רומא העתיקה. היא הבנויה משלוש פסגות ברורות יחסית, ושמרה פחות או יותר על צורתה המקורית.
במהלך ההיסטוריה הייתה ביתם של המשוררים והאמנים הרומאים, ולאחר מכן ביתו של אחד הקיסרים השנואים ביותר – נירון. הוא בית הזהב של נירון Domus Aurea)) הוא אחד האתרים המרכזיים באזור. אתר מרכזי נוסף הנמצא על הגבעה הוא כנסיית סנטה מריה מג’ורה, אחת הכנסיות היפות והמיוחדות של רומא. כנסייה נוספת היא בזיליקת סן פייטרו אין וינקולי (וראה גם כנסיות ברומא). עוד תוכלו לראות בגבעה אתרים יפים ופחות מרכזיים, כמו כיכר ויטוריו עמנואל המיוחדת, האודיטורים של מיקונטיס והשרידים של מרחצאות טריאנוס, שבעבר היו מבנה אדיר מימדים.

סמלו של רובע אסקווילינו – עץ אלון (אחת הגרסאות למקור שמה של הגבעה) ותחתיו שלוש פסגות המרכיבות את הגבעה זו.

כיכר ויטוריו עמנואל העתיקה (צילום: Lalupa)

גבעות סליו (Celio)

גבעת סליו היא הגבעה הכי פחות מיושבת של רומא, ולא רק בימינו. המאפיין העיקרי של הגבעה הוא הצוק הארוך שלה, שבעבר היה כולו מלא בעצי אלון ולכן נקרא שמו Monte delle Querce (“הר האלונים” בעברית).
גבעה זו היא אחד מהאזורים העתיקים והשקטים של רומא ומומלץ מאוד לעבור בה ולצפות בבניינים העתיקים והרבים במיוחד.

האתרים המרכזיים של הגבעה הם פארק סליו, וילה צ’לימונטאנה (Villa Celimontana), אך כאמור החלק המומלץ באזור לתיירים הוא הסמטאות והמבנים העתיקים, הכוללים קשתות אבן ומבנים ציורים ביותר.

סמל אזור סליו – אפריקאי עם קרני פיל, כעדות לפסל אפריקאי עתיק שנמצא בגבעה והובא אליה בימי האימפריה הרומית.

דוגמאות לסמטאות של רובע סליו (צילום: MarkusMark)




גבעת קפיטולינו (Capitolino)

גבעה זו שימשה כמרכז הדתי והפוליטי של העיר בתקופת האימפריה הרומית והפכה להיות מרכז אמנותי בתקופת הרנסנס. כיום היא משמשת כבית למוזיאון הקפיטוליני הנפלא, לו הקדשנו עמוד נפרד. (קרא עוד על גבעת הקפיטולין).

[wpgmza id="13" cat="5" marker="1514" zoom="15"]