1. עמוד הבית
  2. »
  3. ראיונות עם הדמויות המובילות של תעשיית התיירות בישראל – הכל על
  4. »
  5. עומר לוגסי- המומחה הישראלי לקולינריה בלונדון

עומר לוגסי- המומחה הישראלי לקולינריה בלונדון

בראיון איתנו מספר עומר לוגסי איך הגיע ללונדון, מה הוא כל כך אוהב באוכל בעיר ואיזה מסעדה שאף ישראלי לא מכיר אסור לפספס

להמלצות, תמונות והזמנת סיורי אוכל בלונדון

עם חברת סיורי אוכל, חשבון אינסטגרם משגשג  וניהול  אתר ״לונדוניסט״ הידוע כאתר המרכזי בעברית לקולינריה בעיר, נחשב עומר לוגסי למומחה הישראלי מספר אחת בכל מה שקשור באוכל בלונדון. בסיורים שהוא מעביר הוא חושף את התיירים הישראלים למגוון התרבותי והקולינרי שיש ללונדון להציע ומתמקד בסצנת אוכל המהגרים המשגשגת שהתפתחה בעיר.

 

עומר לוגסי רעבים בלונדון

(צילום: עומר לוגסי)

אבל לא האוכל הוא שגרם לעומר לעזוב את ישראל ולעבור ללונדון, אלא דווקא פגישה טלפונית מקרית עם מי שתהפוך בסופו של דבר לאשתו. ״לפני 9 שנים בערך חבר טוב שלי עבר לגור בלונדון כדי לשפר את האנגלית שלו ועבד באותו משרד עם מי שלימים תהיה אשתי, לוסי״ הוא מספר. ״הייתי מתקשר אל החבר למשרד, והיא הייתה עונה לפעמים, וכך יצא לנו לדבר. גיליתי שהיא בעצם בריטית, אבל עברה מאוגנדה ללונדון לפני 16 שנים, והתפתח בינינו חיבור טוב מאוד כך שהחלפנו מספרי טלפון. המשכנו להתקשקש במשך שלושה חודשים (אני עוד גרתי ב״עיר האורות״ פתח תקווה באותה תקופה), עד שיום אחד היא אמרה לי: ״תשמע, בכל שנה יש לי חופשה מהעבודה של שבועיים וחצי, ואני כל שנה טסה לחברה שלי בהונג קונג, וקצת נמאס לי, אז אולי הפעם אני אבוא אליך, אכיר אותך וביחד נטייל בישראל?״ אני כמובן הסכמתי, היא עלתה על המטוס, טיילנו שבועיים בארץ – והתאהבנו״.

 

בלונדון תמצאו מעל 300 שווקים שונים (צילום: עומר לוגסי)

 אחרי הטיול בישראל לוסי חזרה ללונדון, ועומר נשאר בפתח תקווה, ואז התחילו להן שנתיים של קשר מרחוק עם מפגשים: פעם באירופה, פעם בארץ ופעם בלונדון. אחרי שנתיים מאתגרות של געגועים, באחד מהביקורים שלו בלונדון עומר הציע לה נישואין: ״לקחתי שייט על התמזה עם ארוחת ערב, שיחקתי אותה רומנטי, והצעתי לה נישואין, כשאני מטמיע בתוך התפריט של המסעדה עמוד שמציע ״ספיישל של השף: בחור ישראלי להיתקע איתו, לנצח״. ואז, אחרי עוד חצי שנה של בירוקרטיה בריטית משובחת, עברתי ללונדון בצורה מסודרת״.

ואיך נכנסת לתחום סיורי האוכל?

״אני מאוד אוהב הדרכה ובא מהתחום, לכן כשעברתי לפה, העבודה הראשונה שלי כשעברתי ללונדון הייתה להיות מדריך של בני נוער בריטים. בסופי השבוע, כשלא הייתי עובד, הייתי מגיע לעיר וחורש את השווקים והמסעדות, ונהייתי בלוגר קולינרי (שילוב של שני דברים שאני אוהב – אוכל וכתיבה). גיליתישיש פה סצנת שווקים מטורפת (300 שווקים) ודווקא בגלל שהקולינריה הבריטית עצמה לא כל כך מרתקת, קם פה בעצם מגרש משחקים תוסס למאכלי מהגרים מכל העולם. זה סוג של קולינריה שלא יכלה להתפתח בארצות כמו איטליה, צרפת, או תאילנד למשל, מכיוון שיש להם קולינריה מאוד ברורה משלהם. בלונדון לעומת זאת, דווקא בגללשהבריטים יודעים שהקולינריה שלהם היא בעיקר מנות של פאבים או אוכל מטוגן, וגם התיירים והמהגרים מבינים את זה, התפתחה סצינה מטורפת של אוכל מהגרים ופיוז׳נים מעניינים, ואני החלטתי לקחת את המצב הזה ולעשות ממנו מטעמים, תרתי משמע״.

 

עומר ומטיילים במהלך סיור קולינרי (צילום: עומר לוגסי)

עומר מספר שמוטיבציה נוספת שלו הייתה לגלות לתיירים הישראלים אוכל בלונדון שהם לא מכירים: ״היה לי בוער, גם מבחינה אידיאולוגית, לשנות את התדמית השלילית שיש לישראלים על אוכל בלונדון. הרבה ישראלים היו בטוחים שגרוע פה מבחינה קולינרית וזה הציק לי, אמרתי: ״אני חייב להראות לישראלים שהעיר הזאת הרבה יותר טעימה ממה שהם חושבים! זה גרם לי לקום ולעשות מעשה, ואני שמח שהיום אנשים כבר יודעים שלונדון זה הרבה יותר מפיש אנד צ׳יפס״. 

ספר לנו קצת על הסיורים

״לפני חמש שנים הקמתי את ״רעבים בלונדון״ שזה מותג של סיורי אוכל ברמה גבוהה, סיורים מעמיקים עתירי ידע, ומשהו שמתאים לא רק לתיירים אלא גם ל״מתקדמי לונדון״ ואפילו למקומיים שחיים כאן ורוצים להכיר את הסצנה הקולינרית של לונדון יותר לעומק. לא מדובר בסיורי טעימות אלא בסיורי אוכל של ממש, בהם אנחנו לוקחים מטיילים (מקומיים או תיירים) לשכונות מגניבות, כמו שכונת שורדיץ׳ במזרח לונדון, שיש בה בין השאר סצנת אוכל אסייתי מעניינת ובפרט אוכל בנגלדשי, לצד אמנות רחוב, או שכונת בריקסטון בדרום לונדון, שהיא פייבוריט אישי ומומחיות שלי, ואני היחיד כמעט שעושה שם סיורים בכל שפה, לא רק בעברית. זאת שכונה שנחשבת ל״ג’מייקה הקטנה״ של לונדון, אני לוקח לשם ישראלים למסעדות פועלים אפרו-קריביות לאכול מאכלים מאוד אותנטיים ואופיינים לג׳מייקה כמו ג׳רק צ׳יקן וקארי גואוט, בדיוק אתמול היה לנו סיור בשכונה והחבר׳ה שהשתתפו (כולל לונדונים שגרים פה יותר מעשור) עפו באוויר מהאוכל המיוחד, ובעל המקום אפילו הביא לקבוצה פונץ׳ רום ג׳מייקני שהוא מכין בעצמו״.

מה ההבדל בין סיור טעימות לסיור אוכל?

״הרבה פעמים באים אנשים לסיורים בעולם, טועמים קצת גבינות, מנסים מעט נקניקים, רטבים וחומרי גלם, שזה נחמד  אבל זה פשוט זן אחר של סיורים. הגישה שלי היא שאצלי באים לאכול ממש, לא רק לטעום, וממש מנות ולא רק חומרי גלם, ויוצאים מלאים. הסיורים עצמם מושקעים עד הפרטים הקטנים ביותר ואני מתייחס אליהם כחוויה מושקעת. אני קורא לזה ״סיור״ כי זה מה שאנשים רגילים ומחפשים, וכדי שיהיה מובן לכולם, אבל זה הרבה יותר מסיור –  מדובר בחוויה מושקעת עד לפרטים הקטנים ביותר, עם המון ערך מוסף.״

 

(צילום: עומר לוגסי)

יש עוד סיורים חוץ מסיורי אוכל?

״בזכות העובדה שאני לא לבד ויש לנו חמישה מדריכים בחברה, התחלנו להתרחב לתחומים נוספים. לפני שנתיים בערך התרחבנו לתחומים נוספים כמו סיורי מוזיקה, יש לנו סיורי מוזיקה מאוד מיוחדים בשם ״רוק בלונדון״ עם מדריך בשם ברי כהן שהוא דיג׳יי ושדרן רדיו. האמת שלפני שבועיים השקנו השקנו סיור פאבים שמשלב מוזיקה בעקבות הפאבים שאיימי ווינהאוס הכי אהבה. זה סיור לילי באזור קמדן שהאווירה בה בשעות האלה שונה מהאווירה בקמדן המתויירת של שעות היום. חוץ מזה, אנחנו עושים גם סיורי גרפיטי בשורדיץ׳, שהפכה לבירת האומנות והגרפיטי של לונדון בהם אנחנו עוברים בסמטאות וברחובות הפנימיים של השכונה וחושפים מי עומד מאחורי ציורי הקיר והאומנות ברחובות, ואנחנו גם משיקים עכשיו ליין של סיורי שכונות מיוחדות, שישראלים פחות מכירים, סיורי פאבים, ועוד. לכל זה אפשר להגיע דרך עמוד הפייסבוק או האינסטגרם המושקע של ״רעבים בלונדון״.  ״

האם הסיורים הם רק לקבוצות בהזמנה מראש או שאפשר להצטרף כיחידים?

״אפשר גם וגם, לרוב אנחנו עושים סיורים פתוחים אליהם ניתן להצטרף דרך האתר לקבוצה קיימת, אבל יש לנו כמובן גם אפשרויות לסיורים פרטיים ולסיורים לחברות שאפשר להזמין מראש.״

וכל הסיורים הם בעברית?

״כל הסיורים בעברית, אלא אם רוצים לעשות סיור חברה פרטי באנגלית או סיורים של פרטיים לקבוצה בהזמנה מראש.״

עומר לוגסי 3

 הסיורים מתמקדים בסצינת אוכל המהגרים בלונדון (צילום: עומר לוגסי)

נשתמש קצת בידיעותיך על לונדון. תוכל להמליץ לנו על שכונה חדשה ומעניינת בלונדון לישון בה בחופשה? משהו שונה ממה שכולם ממליצים?

״אם מישהו רוצה לחוות שכונה קצת אחרת ומעניינת שעדיין לא מוכרת לישראלים, ואגב אנחנו בקרוב משיקים בה סיור, זו שכונת אנג׳ל. שכונה מאוד מגניבה שלא רחוקה מקינגס קרוס ומשכונת קמדן ויש בה סמטה פסטורלית ומעניינת מלאה בחנויות בוטיק וגם תעלות מים ובתי סירה סטייל אמסטרדם.
שכונה מעניינת נוספת, שכיום היא כבר ״להיט״ בקרב המקומיים, ויש בה אפילו אוסף של דוכני רחוב, מבשלות בירה ואווירה היא שכונת ברמונדסי, המכונה ״ביר מייל״ כי יש שם סצנת בירה לא רעה בכלל.

שאלה אחרונה, מה המסעדה המומלצת בלונדון לטעמך למי שמעוניין לגלות את סצנת הקולינריה של המהגרים בעיר?

יש אינסוף מקומות ככה שמאוד קשה לבחור רק אחת, אבל אם אומרים לי תבחר רק מקום אחד אני הייתי הולך על לה פט (Lah Pet). זאת מסעדה בורמזית שמגישה אוכל שלא קיים כמעט מחוץ לבורמה (מיאנמר, מדינה גדולה בין תאילנד להודו), ובכל יבשת אירופה יש סך הכל חמש מסעדות בורמזיות, כך שאין הרבה הזדמנויות לטעום את סוג האוכל הזה. האוכל מזכיר אוכל תאילנדי עם טאץ׳ הודי אבל יותר מעודן, ואפילו יש השפעות צרפתיות כי בורמה הייתה קולוניה צרפתית. יש שם בין השאר מרק קוקוס משגע וסלט עלי תה ששווה לנסות, וכל מיני דברים מאוד מיוחדים כמו דג גניס מטוגן בריבת בצל ועגבניות, ועוד.

גם אצלנו בסיורי האוכל הדגש יהיה על לאכול דווקא מנות שישראלים פחות מכירים. בכללי אני ממליץ לאנשים בלונדון לצאת מאזור הנוחות של האיטלקי, ההמבורגרים, הסטייקים והסושי, ולחפש דווקא מאכלים שלא טעמו מעולם. אצלי באינסטגרם תוכלו לקבל הרבה המלצות מיוחדות כאלה 🙂

נתראה בלונדון, או כמו שאומרים כאן – לאנדן 🙂