פלאזה פוארטה דל סול, הכיכר הפעילה של מדריד | Plaza Puerta del Sol

פלאזה פוארטה דל סול הינה נקודת ההתחלה המושלמת לסיור במדריד. הכיכר הסואנת מהווה נקודה מרכזית ואחת מהנקודות השוקקות בעיר מדריד.

מידע כללי

כיכר פוארטה דל סול (Puerta del Sol)בעבר הייתה הכיכר סמוכה לחומות המזרחיות של העיר (החומות שהפרידו בין מדריד לפרבריה) כאשר אזור  הפראדו התפתח במאה ה18 תחת הידיים של שלטון בית בורבון הפכה כיכר זאת לכיכר מרכזית בתוך העיר העתיקה של מדריד.




מקור שמה של הכיכר נעוץ בשמו של השער המזרחי של העיר שהוקם כאן במאה ה-15. השער נקרא כנראה על שם שמש שצוירה עליו, ומכאן השם כיכר פוארטה דל סול או כיכר “שער השמש” (סברה אחרת היא שהשם ניתן לה על שום הדרכים הרבות היוצאות ממנה כמו קרני שמש) הצורה האליפטית למחצה של הכיכר אותה רואים כיום גם היא חדשה והיא נוצרה במאה ה-19. כיום, למרות שהכיכר ריקה לרוב ממכוניות, היא סואנת באנשים היוצאים לעבר מספר רחובות עמוסים ומובילים לכמה מהאתרים המרכזיים של מדריד.

סרטון מידע על כיכר פוארטה דל סול מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

מה רואים בכיכר?

כיום, יחד עם פלאזה מאיור הסמוכה, כיכר דל סול היא אחת הכיכרות המרכזיות של מדריד העתיקה. מלבד היותה כיכר תוססת והומת אדם, המשלבת בין חלונות ראווה, קולות נגינה ואומני רחוב, לכיכר ישנם כמה נקודות תיירותיות חשובות:

כיכר פוארטה דל סול - מדריד

כיכר פוארטה דל סול , תמיד מלאה בתיירים

  • פסלו של המלך קארלוס השלישי, הקאסה דה קראוס ומגדל השעון

פסלו של המלך קרלוס השלישי הוצב בכיכר ב-1997 ונחשב לפסל מרשים ביותר. פסלו של המלך צופה על מבנה אדום לבנים יפהפה מהמאה ה-18 ושמו קאסה דה קראוס. המבנה הוצב ב-1768 כמבנה הדואר המרכזי בעיר (כאן הודפס הבול הספרדי הראשון). המבנה עוצב ע”י ארכיטקט צרפתי בשם ז’אק מארקה. במהלך המאה ה-19 המבנה שימש כמשרדו של שר הפנים הספרדי. מאוחר יותר, במהלך המהפכה של הדיקטטור פראנקו, שימש המבנה כמפקדה הראשית של המשטרה, ובו נכלאו מתנגדים פוליטיים. כיום המבנה המפואר הוא ביתה של מועצת הקהילה המקומית של מדריד.
בנוסף, אחד האייקונים החשובים של העיר מדריד מוצב בכיכר – מגדל השעון. הוא בנוי על הקאסה דה קראוס והוא הוסף לכיכר מאוחר יחסית, ב-1866.

  • קילומטר אפס

מול קאסה דה קראוס, על המדרכה, נמצאת הלוחית “קילומטר אפס”, המסמנת את מרכז רשת הכבישים הספרדית. זוהי נקודת ההתחלה של מדידת כל הכבישים המהירים. בשנת 2000 הופק סרט ספרדי שנקרא “קילומטר 0”, בו הדמויות נוהגות לקבוע נקודת מפגש במקום זה. אתם תזהו את נקודה זו בקלות אם תגיעו לכיכר בשעות אור היום כיוון שכמעת תמיד יש תיירים שמצטלמים עם נקודה זו.

קו ציון האפס בכיכר

קו ציון האפס בכיכר

  • פסל הדוב ועץ התות – אל אוסו אי אל מאדרוניו (El Oso y el Madroño)

מלבד כל האתרים הללו, כיכר פוארטה דל סול היא גם המיקום של סמלה המפורסם ביותר של מדריד – פסל הדוב המלחך את עץ התות. פסל זה שוקל 20 טון והוא מופיע גם על סמלה ועל דגלה של העיר. נקבת הדוב מסמלת את האדמה הפוריה של מדריד והעץ מסמל את משפחת המלוכה והאריסטוקרטיה הספרדית

פסל הדוב ועץ התות, מסמלי העיר מדריד 

פסל הדוב ועץ התות, מסמלי העיר מדריד 

לינה באזור פלאזה פוארטה דל סול

הכיכר היא אחת הנקודות המרכזיות והפופולאריות ללינה במדריד .לצד מלונות היוקרה של העיר ניתן למצוא בה גם אפשרויות לינה זולות במיוחד לתיירים צעירים. חלק מהמלונות באזור הינם מהמלונות המומלצים שלנו בעיר.  יש לשים לב שהאזור קצת יקר ומאופיין בבתים צפופים ולכן לא מומלץ ללינה למשפחות, כמו כן יש לו בעיית נגישות לתחבורה (חלק מהמלונות לא ניתנים לגישה למונית למשל) מה שהופך את חלק מהמלונות בו לבעייתיים לתיירים בעלי מוגבלות תנועה (ראה עוד תחת מלונות למוגבלי תנועה במדריד). בין המלונות המומלצים ניתן למצוא את מלון Eurostars Casa de la Lírica הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. למחפשים מלון עם תמורה טובה לכספם אנו ממליצים ללון ב B&B HOTEL Madrid Centro Puerta del Sol. לאלו אשר מעוניינים בדירה מרווחת Blume Cruz Suites היא אופציה טובה באזור. שימו לב כי בתקופת קיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים באזור פלאזה פוארטה דל סול להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה באזור פלאזה פוארטה דל סול כדאי להיכנס לעמוד מלונות בפוארטה דל סול. (למידע נוסף על מלונות במדריד).




המלצות "הכל על" למבקרים בכיכר

  • הביקור בכיכר הוא ביקור חובה. במיוחד למי שמבקר במדריד בפעם הראשונה. ניתן לחבר אותה עם שאר אתרי העיר העתיקה (מאוד פופלארי לבקר בה ובפלאסה מאיור ביחד וסמטאות המחברות בניהן הינן מהדרכים המתויירות ביותר של העיר). יש לקחת בחשבון שבתקופת הקיץ הכיכר יכולה להיות מאוד עמוסה ושוקקת. נושא זה יכול להגביל תיירים עם כסאות גלגלים ועגלות ילדים. למבקרים עם ילדים קטנים אנו ממליצים להגביר עירנות כדי להימנע מילד אובד. כמו כן מומלץ בכיכר זו לשים לב טוב לנושא של כייסים (למרות הנוכחות המשטרתית הגדולה הנמצאת בה).
  • בערב ראש השנה האזרחית המוני מקומיים מתקבצים בכיכר ומחכים לספירה לאחור. בעודם ממתינים הם אוכלים 12 ענבים, כל עינב מסמל
    צלצול אחד בפעמון של מגדל השעון (מספר הצלצולים של שעת חצות).
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת סול (Sol) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • לא ניתן להגיע לכיכר עם רכב פרטי (הכיכר סגורה לרכבים שאינם מורשים) – רצוי להגיע רק בתחבורה ציבורית. למגיעים עם רכב שכור למדריד מומלץ להחנות את הרכב באחד מהחניונים שאינם במרכז העיר ולהתשמש בתחבורה הציבורית – כדאי לקרוא על כך עוד תחת השכרת רכב במדריד והשכרת רכב בספרד. לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של מדריד).
  • הכיכר נחשבת כאחת מנקודות השופינג החשובות של העיר מדריד – ויש סביבה כמה וכמה חניות תכשיטים, שעונים ונעלים יוקרתיות. שווה להזכיר בנידון את הקניון EL CORTE INGLES הסמוך האהוב מאוד על תיירי העיר שמנצלים את קומת הגג שלו לתצפית על הכיכר.

המלצות לקריאה נוספת:

המלצות אילו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו: מדריד למטיילים – Madrid for travelers:

  • כיכר סול- כיכר הומת אדם, בימי שבת וראשון מלאת אנשים! יש שם חנויות של ספורה, אפל, זארה, אל קורטה אינגלס ועוד. קונדיטוריה מומלצת La Mallorquina- לא יצא לנו לאכול שם כי היא הייתה מלאה אבל העוגות נראו מטריפות מהחלון ראווה. ליד הכיכר נמצא צ׳ורוס 1902 וצ׳ורוס סאן חינס.
  • התרשמתי מאוד מפוארטה דל סול שתוכננה בחוכמה כשמש שלה. מלא קרניים שכל קרן היא ציר מרכזי מתויר.
  • B&B Hotel Puerta del Sol מלון מומלץ מאד באיזור מעולה! בין פוארטה דל סול והגראן ויה.
    אין ארוחת בוקר אבל יש קפה/מיץ/פירות חופשי 24 שעות וכל בוקר שמים שקית על הדלת עם שני בקבוקי מים, שני תפוחים ושני מאפים קטנים.
    החדרים לא גדולים אבל מרווחים, המינוס היחידי – השירותים והמקלחת ממש מרגישים באמצע החדר.
  • המלצה על מאפייה מטורפת: la mallorquina ליד כיכר סול. עולים 5 קילו רק מלהסתכל על חלון הראווה.
  • לנו במלון Room Mate Mario. החדר קטן אך נקי מאד. ארוחת בוקר סבירה לחלוטין. המקום נמצא דקה מכיכר איזבל השנייה ו4 דקות מכיכר סול. מומלץ וקרוב לרוב האטרקציות.
  • *העיר פשוט מהממת ולכן מומלץ פשוט ללכת הרבה ולהנות ממנה. לכו ברגל לפוארטה דל סול וצאו ממנה לרחובות הקטנים, לכו מגראן ויה לארמון המלך ובאמצע תעצרו בכיכר מאיור ובשוק שצמוד אליו. פשוט כייף.
  • מציעה להגיע לכיכר אל סול ,אספאנה,מאיור ולהסתובב בסמטאות הקטנות כדי להגיע לפנינות נסתרות.
  • אני רוצה להמליץ על Mallorquina
    מגדנייה בכיכר סול. חוויה באמת אחרת. המונים מגיעים לשם, יש מקום לשבת למעלה, אנחנו אכלנו עם המקומיים בעמידה (יש דלפקים לקפה ועוגה או סנדוויץ׳). אחרי הביקור הראשון חזרנו כי זה פשוט קטע. סוג של בית חרושת לעוגות מעולות. הכי היתה לנו טעימה העוגה עם התותים, למרות שגם מיני השוקולד והקוואסונים זכו לביקורות חיוביות.
  • בכיכר פוארטה דל סול יש קונדיטוריה ממש בפינה של הכיכר פשוט מדהימה עם כיתוב בורוד, והמחירים בה מגוחכים! אני לא זוכרת את שמה, אבל אי אפשר לפספס אותה בדר”כ בגלל התור המטורף שיש אליה. מומלצת בחום!
  • לא להחמיץ את כיכר ה-porta de sul שנמצאת ממש קרוב לארמון המלך. שלל מסעדות ומזרקות והשדרה שמובילה לארמון מפוצצת בחנויות מכל הסוגים. מקום מושלם לחובבי הקניות.
  • אשמח להמלצות על פאב באזור גראן ויה/כיכר סול.
    • O’Neill’s – Calle del Príncipe, 12, 28012 Madrid, Spain. +34 915 21 20 30
    • מצטרפת להמלצה על אונילס!
    • Baton rouge – בר קוקטילים מעולה.

מידע שימושי על פוארטה דל סול

שעות פתיחה

שטח ציבורי, פתוח כל היום

כתובת

Plaza de la Puerta del Sol, s/n, 28013 Madrid, Spain




הגעה
directions_subway
מטרו

קו 1 (תכלת), קו 2 (אדום), קו 3 (צהוב) עד לתחנת Sol. או קו 3 (צהוב) ו קו 5 (ירוק) עד לתחנת  Callao

directions_bus
אוטובוס

קווים: 1, 2, 9, 20, 44, 50, 51, 52, 53