מוזיאון ריינה סופיה, מדריד- הנחה בלעדית ומידע מקיף | Museo Reina Sofía

עדכון מרץ, 2024

אנו נמצאים במעבר שבין החורף לאביב במדריד וכמות התיירים הולכת ועולה. העלייה בעומס מורגשת במיוחד במוזיאונים הפופולאריים, כמו מוזיאון ריינה סופיה, ולכן מומלץ להזמין כרטיסים מראש. כך תוכלו לדלג על הקופות בכניסה למוזיאון ולקצר את זמן ההמתנה בחוץ, וגם להבטיח את הכניסה שלכם במועד המתאים לכם ביותר. להזמנת כרטיסים מראש למוזיאון ריינה סופיה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

מידע כללי והיסטוריה

מוזיאון ריינה סופיה (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía) הוא המרכז לאמנויות והמוזיאון הלאומי של ספרד, קרוי על שם ריינה (המלכה) סופיה, מלכת ספרד. מוזיאון זה הוא צלע ממשולש האמנות של מדריד, הצלעות האחרות הן מוזיאון הפראדו ומוזיאון תיסן בורנמיסה. המוזיאון נחנך לראשונה ב10 בספטמבר 1992, ונמצא סמוך לתחנת הרכבת והמטרו אטוצ’ה (Atocha). אםמוזיאון הפראדו מפורסם באמנות הקלאסית – הריינה סופיה מתרכז באמנות מודרנית ומוצגים בו מיטב האומנים הספרדים מהמאה העשרים כמו פיקאסו, דאלי ומירו והוא חגיגה לחובבי האמונות המודרנית באשר הם.

המוזיאון מיועד לא רק לחובבי אומנות. הוא מרתק גם למי שטיפה מתעניין בהיסטוריה (ראה ההיסטוריה של ספרדההיסטוריה של מדריד וההיסטוריה של ברצלונה), חברה ופוליטיקה של ספרד. כיאה למדינה שחוותה במאה העשרים טלטלות רבות – ממלחמת אזרחים, שלטון פאשיסטי ותהליך דמוקרטיזציה ובניה מחדש של לאומיות ספרדית מאוזנת יותר עם זהויות לאומיות מתחרות (בעיקר קטלונית ובאסקית אך לא רק) מוזיאון ריינה סופיה עוסק רבות ביחסים בין קבוצות בספרד ובהיסטוריה המדממת של המדינה.

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

חזית מוזיאון ריינה סופיה (צילום מקורי)

חזית מוזיאון ריינה סופיה 

רוצים להכיר את מדריד בדרך כיפית ומעניינת?
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא סיור עם מדריך צמוד דובר עברית שילווה אתכם במקומות המעיינים ביותר בעיר ומחוצה לה. בין אם אתם מחפשים סיור להכרת העיר, סיור קולינרי בו תטעמו מהמטבח הספרדי, סיור גרפיטי מרתק או יציאה ממדריד לסיור בעברית בטולדו וסגוביה, תוכלו להבטיח את מקומכם בסיורים המבוקשים כאן.




סרטון מידע על מוזיאון ריינה סופיה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

המוזיאון המשיך להציג תערוכות זמניות עד שנחנך רשמית ב1992 בו הוצג האוסף הקבוע של המוזיאון. כל הרווחים שמניב המוזיאון מוקדשים להרחבת האוסף על מנת לקדם את הידע של הציבור הרחב ולהעניק גישה לאמנות עכשווית. מטרת המוזיאון היא להציג תערוכות ברמה בינלאומית, בליווי הדרכה, פעילויות חינוכיות והערכה – הוא מקדם את הידע בתחום האמנות הספרדית ובתוך המוזיאון ישנה ספריה מעניינת המתמקדת בנושא זה (הכניסה אליה חינם והיא תמיד שוקקת בסטודנטים וחוקרים).

המוזיאון כולל שני אגפים, האגף הראשון – בניין סבטיני, והאגף השני הינו מגדל נובל, פרויקט של הארכיטקט הצרפתי ז’אן נובל אשר העבודות עליו החלו ב2001 והוא נפתח לקהל באוקטובר 2005. הפרויקט של נובל כולל אולם תערוכות, ספריה, אודיטוריום ומסעדה. בספריה מעל 100 אלף ספרים (יכולה להכיל עד 200 אלף ספרים). האודיטוריום מכיל עד 450 איש. הפרויקט, שעלה כ90 מיליון אירו, הגדיל את המוזיאון ב60 אחוז (51,297 מ”ר לפני האגף החדש, 84,048 מ”ר אחרי תוספת האגף החדש), ולכן נחשב המוזיאון לאחד מהמוזיאונים לאמנות מודרנית הגדולים בעולם.

מה רואים במוזיאון?

כאמור במוזיאון מוצגות מגוון יצירות אמנות מהמאה ה20, בדגש על אוספים של אמנים בולטים בספרד – מירו, פבלו פיקאסו וסלבדור דאלי וגם שמות (קצת) פחות מוכרים כמו אדוארדו צ’יידה הפסל המפורסם, ואלפונסו פונסה דה ליאון הצייר הייחודי. כמו כן יצירות רבות במוזיאון עוסקות בהיסטוריה של ספרד במאה העשרים וביחסים הפנימיים של ספרד ולא מעט ציורים ופסלים המציגים חלקים שונים של ספרד שאינם אזור קסטיליה (מתערוכת צילום מראשית המאה ה20 של ברצלונה, דרך הציורים של קאדקס של דאלי ועד ליצירות אמנות מאזור אנדלוסיה ודרום ספרד). יצירת האמנות המפורסמת ביותר במוזיאון הינה ה”גרניקה” של פיקאסו עליה נרחיב בהמשך. במוזיאון מוצגות כיום תערוכות קבועות וזמניות של אמנות ספרדית מודרנית מהמאה ה20, בדגש על קוביזם, סוריאליזם וריאליזם. מלבד ציורים תמצאו במוזיאון גם קטעי וידיאו, צילום, פסלים, רישומים ועוד.

הגרניקה של פיקאסו

היצירה החשובה ביותר במוזיאון היא הגרניקה של פיקאסו. הציור שאולי מתאר יותר מכל את זוועות המלחמה המודרנית ואת ההיבטים הפסיכולוגים של טרור וחשיפה לאלימות הוא יצירה שהוזמנה על ידי הממשל הספרדי בעיצומה של מלחמת האזרחים (שפרנקו עוד לא שלט במדריד) לטובת היריד הבינלאומי שהתקיים בפריז ב1937. פיקאסו צייר את ההפצצה של חיל האוויר הגרמני (שהיה חלק מהקואלציה הפאשסטית שנלחמה לצד פרנקו במלחמת האזרחים) את העיירה גרניקה שנמצאת בצפון ספרד – בחבל הבאסקים.

גרניקה

גרניקה יצירת המופת של פיקאסו המתארת את מלחמת האזרחים הספרדית (שימוש בתמונה על בסיס שימוש הוגן). 

מלחמות הם דבר קשה תמיד, אבל מלחמות אזרחים – שהאזרחים הפשוטים הם גם לוחמים וגם מטרה מובחנת הם מהמלחמות הקשות ביותר והרצחניות ביותר שיש (מבלי לפגוע ברצחניות של מלחמות אחרות). דבר זה ניבט בציור הנ”ל. פיקאסו הצליח לבטא בצורה של משחק עם אור וצל גם הבזק של אור שמלווה בהפצצה אווירית, גם את האימה הניבטת מעייני המופצצים וגם הכאוס המוחלט שהפצצה אווירית על ישוב לא מוגן יוצרת.
בזמן הביקור במוזיאון, תראו לא מעט תמונות “קטנות” מתוך התמונה הכללית שהיו בעצם הסקיצות אותן צייר פיקאסו לפני שהגיע לצייר את התמונה הגדולה והמלאה. וכך תוכלו לראות את הפרטים של הציור המרשים הזה. ניתן לדבר עליו רבות, אנו ממליצים להתמקד ב:

  • דמות הלוחם המת והיד הגדולה שלו המסמלים את הגבורה – אך הגבורה שמתה ואינה עוד.
  • בהבעת האימה של האם המחזיקה תינוק (מוטיב שלקוח עמוק מהתרבות הנוצרית ופסלי וציורי הפייטה – רחמים של מריה לישו המתארים את האם  המבכה את בנה).
  • בסוס והשור שמסמלים גם את האכזריות לבעלי החיים שנכלאו למלחמה ללא רצונם וגם בהיותם סמלים חשובים בצדדים הניצים (סוס מסמל את בן הלוויה של הלוחם הספרדי ומסמל את הגאווה ואת ניסיון העמידה מול התוקף שלמעשה גוסס, ושור הוא סמל ספרדי חשוב שמסמל את העם הספרדי ויש שמסבירים זאת לצד השני כייצוג של הכוחות הפאשיטסים של ספרד).
  • בסימנים המדמים אותיות דפוס – שמנסה להמחיש את הכתבה בעיתון שפרסמה את דבר ההפצצה – ואת העובדה שההרג והאימה יהפכו בעצם לאותיות דפוס לאקוניות.
  • בדיסוננס שקיים בין המנורה המסורתית הספרדית והנורה המבזיקה מלמעלה ומסמלת את הקדמה ואת הסכנה שבה – היא מייצגת את ההפצצה עצמה שיוצרת על ידי התאורה הנוצרת ממנה את מרבית ההתרחשות בציור. הנורה בספרדית Bombilla הדומה למילה Bomb – פורצת את התקרה הדמיונית שיש בציור כהפצצה פתאומית הפורצת אל חייהם של המופצצים.
  • במרכז הציור למטה, בידו של הפרטיזן /הלוחם המת אנו רואים שני אלמנטים חשובים. האחד הוא הפגיון השבור – המסמל כניעה או הפסד ומחזק את העובדה שהלוחם מת ואינו יכול להתנגד עוד. האלמנט השני הוא למעשה האלמנט האופטימי היחידי בתמונה – הפרח שנראה קצת לא קשור. הפרח מסמל שני דברים חשובים – אחד את הלוחם המת שהופך לפרח (מוטיב מוכר בתרבות המערבית המופיע גם אצלנו למשל בשיר “אל תקטוף” ושמו של הפרח “דם המכבים”). מצד שני הוא מסמל תקווה, את הסיכוי שבתוך האימה הזו יצמחו פרחים שיכסו על המוות והזוועות.

הזמנת כרטיסים משולבים וסיורים מודרכים במוזיאון האומנות ריינה סופיה

שאלות נפוצות על מוזיאון ריינה סופיה

מוזיאון ריינה סופיה מיועד לחובבי האומנות בכלל והאומנות המודרנית בפרט, הוא מרתק גם למי שטיפה מתעניין בהיסטוריה (ראה ההיסטוריה של ספרד, ההיסטוריה של מדריד וההיסטוריה של ברצלונה), חברה ופוליטיקה של ספרד.

מומלץ להגיע למוזיאון ריינה סופיה בתחבורה ציבורית, הדרך הנוחה ביותר היא באמצעות הטיוב- בקו 1 (תכלת) עד לתחנת Atocha. או קו 3 (צהוב) עד לתחנת Lavapiés.

יש מספר אפשרויות לקניית כרטיסים למוזיאון ריינה סופיה. ניתן לקנות כרטיסים מהאתר הרשמי של מוזיאון ריינה סופיה וניתן לקנות בקופות האתר, אך במקרים רבים זמינות הכרטיסים באתר הרשמי ובקופות נמוכה, ועל כן האפשרויות המומלצות על ידינו הן:
להזמנה עם 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) היכנסו לקישור הזה.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה.

יש אפשרויות רבות לדילוג על התור אשר מתאימות מאוד למי שרוצה לחסוך זמן. אפשרות ראשונה המומלצת על ידינו היא רכישת כרטיס אשר כולל דילוג על התור בכניסה למוזיאון ריינה סופיה עם 5% הנחה לגולשי אתר הכל על (קוד קופון HAKO5) בקישור הזה או בקישור הזה המאפשר ביטול חינם עד 24 שעות לפני ההגעה.

כן, קיימות אפשרויות לסיורים מודרכים במוזיאון ריינה סופיה. האפשרות המומלצת על ידינו היא רכישת כרטיס לסיור מודרך בשפות אנגלית/ספרדית האורך שעה ורבע וכולל דילוג על התורים. בעבור אפשרות זו ישנה הנחה של 5% בלעדית לגולשי אתר הכל על (קוד קופון HAKO5) בקישור הזה או בקישור הזה המאפשר ביטול חינם עד 24 שעות לפני ההגעה.

מוזיאון ריינה סופיה הוא צלע ממשולש האומנות של מדריד, לכם מומלץ לשלב את הביקור גם בצלעות האחרות- מוזיאון הפראדו ומוזיאון תיסן בורנמיסה.

בין המלונות המומלצים באזור מוזיאון ריינה סופיה ניתן לציין את מלון הארד רוק מדריד (Hard Rock Hotel Madrid), מלון פסאו דל ארטה (Hotel Paseo Del Arte) ומלון מדיודיה (Hotel Mediodia).

כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת אסטסיון דל ארת (Estacion Del Atre) , תוכלו לראות את האופציות השונות בקישור הזה.

כן יש כרטיסים המשלבים מוזיאון ריינה סופיה עם אטרקציות נוספות, למשל:
כרטיס המשלב ביקור במוזיאון ריינה סופיה ובמוזיאון הפראדו, וכולל כניסה למוזיאון הפראדו בשילוב עם כניסה בדילוג על התור במוזיאון ריינה סופיה. להזמנת הכרטיס עם הנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (קוד קופון HAKO5), היכנסו לקישור הזה.
כרטיס המשלב ביקור במוזיאון ריינה סופיה, אוטובוס התיירים במדריד, מוזיאון הפראדו ומוזיאון התיסן, וכולל גישה ל2 מסלולים עם מדריך קולי באוטובוס התיירים במדריד בשילוב כניסה בדילוג על התור למוזיאון הפראדו, ריינה סופיה ותיסן. להזמנת הכרטיס עם הנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (קוד קופון HAKO5), היכנסו לקישור הזה.




המלצות "הכל על" למבקר במוזיאון

  • מומלץ להשקיע במוזיאון לפחות 3 שעות. קחו בחשבון שיש גם גג בקומה ה4 ממנו נשקף נוף לעיר שחבל לפספס. אם אתם מתכננים לבקר בכל שלושת המוזיאונים המרכזיים של מדריד (פראדו, מוזיאון תיסאן וריינה סופיה) יש לכם שתי אופציות מומלצות לדעתינו. אופציה ראשונה היא לקנות כרטיס משולב לשלושתם (באתר של מוזיאון הפראדו) או לחילופין אם אתם חושבים גם על אתרים נוספים ואטרקציות נוספות בתשלום במדריד לקחת בחשבון שאתר זה כלול בחבילה של כרטיס המדריד קארד, לכן למי שמעוניין בו שווה לבדוק האם הכרטיס הנ"ל משתלם עבורו (לא בהכרח, אך רצוי לבדוק)..
  • לחובבי האמנות והארכיאולוגיה כדאי לדעת שמתקיימת כעת במדריד תערוכה אימרסיבית מיוחדת המוקדשת לימים האחרונים של העיר הרומית פומפיי, לפני התפרצות הר הגעש וזוב. ניתן לרכוש כרטיסים מראש בקישור הזה עם הנחה ייחודית לגולשי הכל על של 5% בהזנת קוד קופון HAKO5.
  • במקום פועל בית קפה ומסעדה, כך שאפשר להתרענן בכוס קפה. כמו כן ניתן לצאת החוצה ולחזור למוזיאון ואין כל בעיה לאכול בכל אחת מהמסעדות ובתי הקפה שיש באזור (ראה מסעדות במדריד).
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת אסטסיון דל ארת (Estacion Del Atre) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • למוזיאון שתי כניסות – אחת מבניין נובל (Ronda de Atocha Street) והשנייה מבניין סבטיני (Santa Isabel Street).
  • ישנם שעות וימים בהם הכניסה למוזיאון היא חינם, לא מומלץ כי סביר להניח שיהיה עמוס נורא ולכן לא תספיקו לראות הכל (ימים שני, רביעי עד שבת – 19:00-21:00, ימי ראשון 13:30-19:00. ובתאריכים – 18 באפריל, 29 באפריל, 18 במאי, 12 באוקטובר, 6 בדצמבר, לאורך כל היום).
  • שימו לב כי בתאריכים מסוימים המוזיאון סגור (כל יום שלישי, ובתאריכים הבאים: 1 בינואר, 6 בינואר, 1 במאי, 15 במאי, 9 בנובמבר, 24, 25 ו 31 בדצמבר).
  • בימי ראשון ניתן לרכוש כרטיסים עד השעה 13:30 (מלבד כרטיסים שהוזמנו מראש).
  • ​מחיר: 8 אירו למוזיאון, 4 אירו לתערוכה הזמנית. ניתן לרכוש כרטיס משולב עם סיור בארמון המלכותי בעלות של 14 אירו.

מי שהתעניין בעמוד זה אולי יתעניין גם בעמודים הבאים:

המלצות לקריאה נוספת:

מידע שימושי על מוזיאון ריינה סופיה

שעות פתיחה

ימי שני ורביעי עד שבת – 10:00-21:00. ימי ראשון 10:00-19:00 (החל מ14:30 רק חלק מהמוזיאון פתוח). שלישי סגור

כתובת

Calle de Santa Isabel, 52, 28012, מדרידספרד

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו 1 (תכלת) עד לתחנת Atocha. או קו 3 (צהוב) עד לתחנת Lavapiés.

directions_bus
אוטובוס

קווים 34, C2, N12, N15, N17 עד לתחנת Ronda de Atocha – Pº Sta. Mª Cabeza