קתדרלת קורדובה – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור והמדריך המקיף ביותר בעברית | Cordova Mosque-Cathedral

עדכון אביב 2024

עם האביב מגיעים תיירים מכל רחבי העולם לביקור בקורדובה והמספר שלהם רק יעלה ככל שנתקרב אל הקיץ ושיא עונת התיירות. באטרקציות הפופולאריות העומס כבר מורגש, ובחלקן גם התורים הולכים ונהיים אורכים. אומנם קתדרלת קורדובה לא מהאתרים הראשונים עליהם חושבים כשמדובר על הזמנה מראש של כרטיסים לאטרקציות, שלא כמו פארקי שעשועים או ארמונות, כדאי להזמין מראש, במיוחד אם אתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע, וכך להבטיח את כניסתכם בזריזות יותר מאשר המתנה במקום. להזמנת כרטיסים מראש לקתדרלת קורדובה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

קתדרלת קורדובה בכמה מילים

קתדרלת קורדובה, אשר נקראת גם מסגד הקתדרלה של קורדובה (Mosque-Cathedral of Cordoba) נמצאת בעיר קורדובה (Cordoba) אשר קרובה יחסית למרכז ספרד בחלקה הדרומי, ושייכת לקהילה האוטונומית של אנדלוסיה (Andalusia).

היסטוריה

קתדרלת קורדובה נבנתה בסוף המאה השמינית לספירה בתור מסגד ובהוראת השליט המוסלמי באותה התקופה: עבד א-רחמן הראשון (Abd ar-Rahman I). קורדובה באותו הזמן היתה בירת מחוז אל-אנדלוס (Al Andalus), אשר חלקים רבים מספרד ופורטוגל המודרניות היו שייכים אז למחוז זה כחלק מהכיבושים על ידי המוסלמים.

כל שליט שהגיע אחרי השליט הראשון דאג להוסיף מבנים ותוספות למסגד, ועל כן הבניה האדריכלית של המסגד מושפעת מגורמים שונים ומגוונים בהתאם לתקופות ההיסטוריות.

שילוב המסגד עם הכנסיה

נקודת מפנה התרחשה בתחילת המאה המאה ה-13, כאשר נכבשה קורדובה מהמוסלמים על ידי הנוצרים, והמסגד הוסב לקתדרלה נוצרית על ידי המלך הספרדי שכבש את האזור: פרדיננד השלישי. למרות המרת המבנה לקתדרלה אשר הכנסיה היא חלק ממנה, רוב מבני המסגד נשארו על כנם עד המאה ה16 מלבד שינויים קלים.

קתדרלת קורדובה במאה ה-19

במאה ה-19 מספר שחזורים מודרניים של המבנים העתיקים הובילו לאפשרות ללמוד עוד על אופן האדריכלות המוסלמית והבניה בתקופה האיסלאמית העתיקה. נחשפו מבנים קדומים שונים שלא היו גלויים עד כה ונערכו שיפוצים נרחבים כדי לשמר את המבנים שהתגלו.

קתדרלת קורדובה במאה ה-21

בשנת 1984 קתדרלת קורדובה הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו. מתקיימים פרוייקטים שונים של שיקום עד ימינו על מנת לשמור על המבנה המיוחד במינו. היום המבנה משמש כקתדרלה ומיסה, טקס נוצרי שמתקיים בכנסיות המשחזר את הסעודה האחרונה וכולל תפילות נוצריות, נחגגת בו מדי יום. מבנה המסגד מהווה כיום לאנדרטה המעידה על האדריכלות האסלאמית והנוצרית העתיקות גם יחד.

הקפלה המלכותית בקתדרלת קורדובה (צילום: Arnoldius, רישיון) (צילום: הקפלה המלכותית בקתדרלת קורדובה (צילום: Arnoldius, רישיון)

מה רואים בקתדרלת קורדובה

קתדרלת קורדובה מהווה למבנה מיוחד במינו משום שהיא מאגדת בתוכה מסגד מוסלמי עתיק בשילוב של קתדרלה נוצרית עתיקה. השילוב של שני מבנים אדריכליים אלו, יחד עם השפעות שספגו מהדתות הנוצרית והמוסלמית וממאות השנים לאורכן הקתדרלה קיימת ושבמהלכן עברה שינויים רבים בהתאם למי ששלט בקורדובה וסביבתה באותה התקופה, גורמים למבנה ההיסטורי להתאפיין במגוון אלמנטים שקשה לראות במבנים היסטוריים אחרים. בקדרלת קורדובה ניתן לראות סוגי מבנים רבים. בין היתר נפרט על המסגד המקורי שנמצא בתוך הקתדרלה, קפלות שונות ויפהיפיות שנמצאות ברחבי מבנה הקתדרלה, מגדל הפעמון החיצוני שעבר שינויים שונים לאורך השנים, חצר עצי התפוז הייחודית ודלתות שונות ברחבי הקתדרלה שאי אפשר להתעלם מיופיין. המאפיין המאחד את כלל מבנים אלו הוא האדריכלות ההיסטורית, בחלקה מושפעת מהאיסלאם כאשר הם אלו ששלטו באזור בו נמצאה הקתדרלה, ובחלקה מושפעת מהנצרות כאשר השליטים הנוצרים דאגו להוסיף אלמנטים המושפעים מדתם.

המסגד המקורי שנבנה על ידי השליט עבד אל-רחמן הראשון (Mosque of Abd al-Rahman I)

השליט המוסלמי שהיה אחראי על בניית המסגד המקורי שנבנה במאה השמינית לספירה שאב את השראתו ממסגדי דמשק ואל-אקצא. ניתן לראות באופן בניית המסגד השפעות מהאמנות ההלניסטית והרומית. קורות העץ והאבן רוויות בגילופים מיוחדים ועיתורים חגיגיים. השליטים המוסלמים הבאים אחריו הוסיפו כל אחד בתורו הרחבות שונות למסגד המקורי, קישוטים, מערכת קשתות לתמיכה בתקרה, ועוד.

אולם התפילה (The Hypostyle hall)

אולם התפילה שימש במקור לחלל התפילה העיקרים של המוסלמים, שלא מורשים להתפלל בו היום עקב הכרתה של הקתדרלה כנוצרית. אולם התפילה מאופיין בעמודים רבים המחוברים באמצעות קשתות גבוהות בניהם, ויוצרים אפקט ויזואלי מעניין הדומה ל-“אולם מראות”, בשל המחזה שמזכיר יער אין סופי של עמודי אבן.

קפלת מחראב (Mihrab Chapel)

מבין הקפלות (באנגלית Chapel, מילה הלקוחה מהמילה הלטינית Capella המתארת חדרי תפילה נוצריים) הרבות שיש ברחבי הקתדרלה אחת היפות שבהן היא קפלת מחראב, אשר נמצאת בסמוך לאולם התפילה. קפלה זו בולטת בזכות ציורי הקיר שמעטרים אותה, עיטורי הפסיפסים המקושרים לאדריכלות ביזנטית, וכתובות שונות המתעדות פסוקים מהקוראן.

מגדל הפעמון (Bell Tower)

מגדל הפעמון מהווה היום את המבנה הגבוה ביותר בעיר קורדובה. בגובה 54 מטרים, המגדל מתנוסס מעל קתדרלת קורדובה ומהווה חלק בלתי נפרד ממנה. בעבר המגדל הוגדר כצריח בלבד אשר נבנה בתקופת בניית המסגד, וגם הוא כמו מבנים אחרים הוסב לאחר הכיבוש הנוצרי למגדל פעמונים. עד המאה ה16 מגדל הפעמונים היה בשימוש עד שלאחר רעידת אדמה הוחלט לבנות אותו מחדש ולשמור אותו כמבנה סמלי. מבנהו של המגדל עצמו מעיד על אופיו ההיסטורי המיוחד: החל מקירות האבן הסימטריים ועד לעיטורי האבן החיצוניים.

חצר עצי התפוז (Patio de los Naranjos)

בעבר חצר עצי התפוז היתה חצר הרחצה כחלק מטקסי התפילה המוסלמיים. לאחר שהפכה לחצר נוצרית תפקידיה השתנו ומאז היא נחשבת כאזור חיוני בקתדרלה לטקסים נוצריים שונים. בחצר ישנם עצי תפוז, ברושים ודקלים הנטועים בשורות מסודרות, ונדמים להיות ההמשך של העמודים הנמצאים באולם התפילה. בחצר ישנן גם מזרקות שונות ומיוחדות.

דלתות מיוחדות וציורי קיר

שני אלמנטים יחודיים תופסים מקום רב מבנה הקתדרלה: הדלתות המיוחדות וציורי הקיר. ישנן דלתות שונות כגון “דלת הדקלים” ו-“דלת הסליחה” אשר מעוצבות בצורה מיוחדת: לאורך ולרוחב משקופי הדלת ישנם ציורי קיר עדינים ואופן הבנייה של הדלתות עצמן מעניין ומיוחד. בקתדרלה ישנם ציורי קיר רבים המציגים את הסיפורים הבולטים בהיסטוריית הדת הנוצרית כגון ציורי קיר של טבילת ישו והסעודה האחרונה (לא מדובר בציור המפורסם של לאונרדו דה וינצ’י שנמצא באיטליה אלא בציור דומה של צייר ספרדי.)

האולם המרשים של קתדרלת קורדובה (צילום: האולם המרשים של קתדרלת קורדובה

סרטון על קתדרלת קורדובה

כרטיסים לקתדרלת קורדובה

ניתן למצוא מספר סוגי כרטיסים שיאפשרו לכם סיור חוויתי ומעשיר בקתדרלת קורדובה.

כרטיס כניסה לקתדרלת קורדובה הכולל דילוג על התור

האופציה הזולה ביותר עבור ביקור בקתדרלת קורדובה היא כרטיס הכולל דילוג על התור אשר ניתן לרכוש כאן. הכרטיס מיועד למי שאינו רוצה לבזבז זמן בהמתנה בתור ולמי שמעדיף לטייל לבד ובאופן עצמאי באתר ולא מעוניין בהדרכה.

כרטיס כניסה לקתדרלת קורדובה הכולל סיור מודרך

תוכלו לרכוש כרטיס לסיור מודרך קבוצתי בקתרלה שאורך כשעה ורבע. הסיור עולה 24 יורו ותוכלו לרכוש אותו כאן. הסיור מתאים למי שמעוניין להעמיק את הידע על אודות היסטוריית ומבנה הקתדרלה במסגרת קבוצתית, ולמי שרוצה להתמקד בקתדרלה הספציפית הזו בלבד.

כרטיס כניסה לקתדרלת קורדובה הכולל סיור במקומות נוספים בעיר

באפשרותכם לרכוש כרטיס לסיוך מודרך משולב הן בקתדרלת קורדובה והן בבית הכנסת של קורדובה (Cordoba Synagogue) שברובע היהודי בעיר, ובאלקאזאר (Alcazar) בקורדובה: מבצר מרשים ועתיק בעל גנים מרהיבים, פסיפסים מיוחדים, ציורי קיר ונופים מדהימים ממגדליו. עלות כרטיס היא 46 יורו, הכרטיס כולל סיור מודרך במבנים אלו וכניסה אליהם הכוללת דילוג על התור. ניתן להזמין את הכרטיס כאן. הכרטיס מתאים למי שמעוניין לחוות סיור היסטורי ומרתק בשלושה מונומטים מיוחדים בעיר קורדובה, ולעשות זאת במסגרת מודרכת הכוללת הסברים מפורטים על ההיסטוריה ועל האדריכלות.

כרטיס כניסה לקתדרלת קורדובה המשלב הסעה מהעיר גרנדה (Granada)

ניתן לרכוש כרטיס כניסה לקתדרלת קורדובה המיועד למי שמגיע מהעיר גרנדה ומשלב הסעה מהעיר. מדובר על סיור שאורך כ-7 שעות כולל את זמן השהייה בקתדרלה וזמן הנסיעות ולכן הוא מתאים למי שנמצא כבר בעיר גרנדה ורוצה להקדיש זמן לביקור בקתדרלת קורדובה. הכרטיס כולל את ההסעה הלוך ושוב, מדריך מקומי לאורך היום, כניסה לקתדרלה, סיור מודרך בה וגם זמן פנוי בקורדובה עצמה. הכרטיס עולה 99 יורו וניתן לרכוש אותו כאן.

כרטיסי כניסה נוספים לקתדרלת קורדובה

כרטיסי כניסה נוספים לקתדרלת קורדובה הכוללים בין היתר סיור-שמע, כניסה לאזורים נוספים בעיר במחירים שונים וסוגי הדרכות שונות ניתן למצוא כאן.

הזמנת כרטיסים לקתדרלת קורדובה - 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים לקתדרלת קורדובה

  • הביקור בקתדרלת קורדובה מומלץ לכולם בהיותה מונומנט יחודי המורכב ממסגד וכנסיה בו זמנית. הביקור בקתדרלה מומלץ במיוחד לכל מי שחובב אמנות מיוחדת, אדריכלות היסטורית, ומעוניין להביט מקרוב על מבנה חוצה-תרבויות ודתות.
  • קתדרלת קורדובה היא אחד האתרים התיירותיים ביותר בספרד ולכן מומלץ להימנע מלהגיע בחודשים בהם צפוי להיות עומס תיירים בכניסה לאתר. על מנת להגיע כאשר מזג האוויר נעים מומלץ להגיע בין החודשים אפריל – יוני, או ספטמבר.
  • מומלץ להקדיש בין 3-4 שעות לביקור בקתדרלת קורדובה.
  • את הביקור בקתדרלת קורדובה מומלץ לשלב יחד עם ביקור בארמון אלהמברה (Alhambra), מבנה אדריכלי והיסטורי מרשים נוסף שנמצא גם הוא בעיר קורדובה. אם זמנכם מצוי בידכם מומלץ להגיע גם לעיר סיבליה (Seville) הנמצאת בדרום-מערב ספרד ולבקר בקתדרלת סביליה המרשימה הנמצאת בה (Seville Cathedral) או באקווריום סבילה, אטרקציה מומלצת במיוחד למשפחות עם ילדים (Aquarium of Seville).
  • קיימת תחבורה ציבורית לאתר כפי שפירטנו קודם לכן. כתלות במקום ממנו מגיעים ייתכן ויהיה נוח יותר להגיע לקתדרלת קורדובה בטיול רגלי באזוריה היפים של קורדובה.
  • באם ילדיכם מתעניינים בדתות שונות או בהיסטוריה וארכיטקטורה עתיקה הם יהנו מהביקור בקתדרלת קורדובה. גם לילדים שפחות מגלים עניין בנושאים אלו מומלץ הביקור במגדל הפעמון הנמצא מחוץ לאתר.
  • אזור הלינה המומלץ ביותר למי שמעוניין לשלב הגעה לקתדרלת קורדובה הוא מרכז העיר (Centro), האזור הפופולרי ביותר בקורדובה שבו נמצאים גם מגוון מסעדות, חיי לילה ואופציות בילוי שונות. בין היתר ממערב לקתדרלת קורודבה נמצא הרובע היהודי הכולל את בית הכנסת של קורדובה בו, וגם בסביבה זו אפשר למצוא אופציות רבות ללינה.

    אפשרויות לינה מומלצות הנמצאות ממש מחוץ לקתדרלת קורודובה הן מלון שני כוכבים קיירלס בוטיק (Hotel Boutique Caireles) או מלון הדירות לוס פאטאיוס דה לה ג’ודריה (los Patios de la Judería Apartamentos).

  • נכון ל2022, ביקור בקתדרלת קורדובה למבוגר עולה 11 יורו.
  • לאורך השבוע בין הימים שני עד שבת הכניסה היא בחינם למגיעים בין השעות 08:30 עד 09:30.

    לאוכלוסיות שונות יש הנחות שונות על כרטיס הכניסה. ילדים עד גיל 10 נכנסים בחינם לקתדרלת קורדובה. כרטיס לילדים בין הגילאים 10-14 עולה 6 יורו, בעוד שכרטיס לסטודנטים עד גיל 26 עולה 9 יורו. מבוגרים מעל גיל 65 זכאים גם הם להנחה וישלמו 9 יורו. ישנם גם הנחות למשפחות ולנכים כפי שמפורט כאן, באתר הרשמי של קתדרלת קורדובה.

  • מומלץ לשים לב לציוד האישי שלכם בעת ביקור בקתדרלת קורדובה.
  • מרכז העיר קורדובה בו נמצאת קתדרלת קורדובה הינו צפוף באופן כללי ולכן ההמלצה היא להימנע מהגעה עם רכב. אם בכל זאת אתם מעוניינים לעשות זאת חשוב לדעת שאין חניה מוסדרת בקרבת הקתדרלה, ועל כן תצטרכו לחנות בחניונים שונים בתשלום הנמצאים ברחבי מרכז העיר קורדובה.

שאלות נפוצות על קתדרלת קורדובה

מומלץ להקדיש בין 3-4 שעות לביקור בקתדרלת קורדובה.

קתדרלת קורדובה היא אחד האתרים התיירותיים ביותר בספרד ולכן מומלץ להימנע מלהגיע בחודשים בהם צפוי להיות עומס תיירים בכניסה לאתר. על מנת להגיע כאשר מזג האוויר נעים מומלץ להגיע בין החודשים אפריל - יוני, או ספטמבר.

הביקור בקתדרלת קורדובה מומלץ לכולם בהיותה מונומנט יחודי המורכב ממסגד וכנסיה בו זמנית. הביקור בקתדרלה מומלץ במיוחד לכל מי שחובב אמנות מיוחדת, אדריכלות היסטורית, ומעוניין להביט מקרוב על מבנה חוצה-תרבויות ודתות.

מידע שימושי

  • שעות פתיחה: בימי שני עד שבת המסגד פתוח בין 10:00 – 18:00. בימי ראשון ובחגים דתיים המסגד פתוח בשעות משתנות, ועל כן לפני ההגעה מומלץ לבדוק באתר הרשמי של המקום לפי היום והשעה המדויקים בהם אתם מתכננים להגיע, בכתובת הבאה.
  • כרטיס כניסה לאתר למבוגר עולה 11 יורו.
  • כתובת קתדרלת קורדובה: Cabildo Catedral de Córdoba C/ Cardenal Herrerro, s/n 14003, Córdoba
  • על מנת להגיע לקתדרלת קורדובה באוטובוס תוכלו לקחת את הקווים העירוניים מספר 3 או 12 ולרדת בתחנה בשם “Puerta del Puente” הנמצאת בצמוד לצד הדרומי של הקתדרלה.
  • אתר רשמי: https://mezquita-catedraldecordoba.es/en/
  • משום שמדובר במקום דתי חשוב לבדוק קודם לכן את יום ושעת ההגעה שלכם ולשים לב לזמני תפילות או לחגים בהם הקתדרלה תהיה סגורה לתיירים.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: