שער אלקאלה, מדריד | Alcala Gate

מידע כללי והיסטוריה

שער אלקאלה (Puerta de Alcalá) הוא אנדרטה לאומית ספרדית הנמצאת בכיכר העצמאות (Plaza de la Independencia) בקצה של רחוב אלקאלה, סמוך למרכז העיר ולכניסה הראשית לפארק בואן רטירו. רחוב זה הוא הרחוב הארוך ביותר במדריד, סה”כ אורכו 10.5 קילומטרים.
הרחוב יוצא מכיכר פוארטה דל סול עד לקצה הצפון-מזרחי של מדריד. שמם של הרחוב והשער ניתן להם משום שדרך זו הובילה בעבר ממדריד ל”אלקאלה דה הנרס”, עיירה שעמדה בדרך שבין קסטיליה לאראגון.

שער אלקאלה בפריחה

שער אלקאלה בפריחה




ב-1764, המלך קארלוס השלישי הטיל משימה על הארכיטקט האיטלקי סאבטיני לבנות שער גדול שיחליף את אחיו הקטן מהמאה ה-16, אשר נבנה ע”י המלך פיליפ ה-3 (שער זה היה שער כניסה לפעתים המזרחיים של העיר שהתחילה ממש רק מפאורטה דל סול) . קארלוס השלישי סבר שהגשר שסימן את גבולה המזרחי של מדריד היה קטן מדי בתור שער המעבר מקסטליה לאראגון והשער אינו מותאם לפיתוח הכללי שעבר אזור הפראדו במאה השמונה עשרה והפך למעשה להיות תחילה המזרחית של העיר מדריד החדשה.

בניית השער ארכה תשע שנים, ולבסוף הסתיימה ב-1778. הגשר הפך במהרה לאחד מסמליה של העיר מדריד. כמו בכל עיר בירה ספרדית, נפגע השער מרסיסי פגזים במסגרת מלחמת האזרחים הספרדית, סימני הפגיעה נראים על השער עד היום. ומסמלים את המוות המלחמה הקשה שהמדינה עברה רק לפני שלוש דורות ולעיתים ניתן לשכוח אותם בכל היופי וההדר שהיא מציע.

מה רואים בשער אלקאלה?

עיצובו של סבאטיני, אותו אנו רואים היום, הוא למעשה שער עשוי גרניט ובנוי בסגנון ניאו-קלאסי המאופיין כל כך עם מדריד (למי שלא מומחה בארכיטקטורה, הכוונה לסגנון נקי ומאופק ששומר על סטנדרטים טבעיים ותיאור נאמן יחסית של המציאות).

השער כולל שלוש קשתות גדולות שאמורות לספק מעבר לכרכרות ו/או פרשים ועוד שתיים קטנות ומרובעות ששימשו את הולכי רגל. כל אחת מהקשתות מעוטרת בפסל של ראש אריה, שפוסל ע”י הפסל רוברטו מיקל. ראש השער עוטר בפסלים בעיצובו של פרנסיסקו גוטיירז.

סרטון מידע על שער אלקאלה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על




מידע נוסף והמלצות "הכל על" למבקר בשער אלקאלה

  • את הביקור בשער שווה לשלב עם ביקור באתרים סמוכים כמו – הגראן ויה, פלאסה סיבלס מוזיאון הפראדו ופארק רטירו מצד אחד ואזור פלאסה קולון המוזיאון הארכיאולוגי (על שלל החניות והמסעדות הנמצאות בצידם) מצד שני. הוא לא דורש יותר מהשקעה של עשר דקות בערך אלא אם אתם מתכננים לשבת ולשתות קפה באחד מבתי הקפה שיש מסביב לשער. אחד היתרונות שלנו הוא הנגישות הרבה שלו לתחבורה ציבורית מה שהופך אותו למקום פופלארי להתחלה / סיום של מסלול באתרים אותם הזכרנו קודם לכן. זה לא אתר חובה של העיר למי שאינו מתעניין באדריכלות או היסטוריה, פשוט אתר שכדאי לעבור בו.
  • אם אפשר שווה לעבור במקום פעמיים באור יום ובשעות החשכה כיוון שהתאורה שמאירה את השער הופכת אותו לייחודי יותר (במיוחד בתקופות חגים), בנוסף בגלל שמצפון לשער וממערב לו יש לא מעט מסעדות, מועדונים וחיי לילה שוקקים – סביר שעוברים באזור שלו גם בשעות החשכה.
  • כאמור סביב הכיכר ישנן לא מעט מסעדות ואפשר פשוט לבחור אחת אפשר להזכיר למשל את ‪ ואת ‪Horcher‬ ואת harina‬ שהן שתיים מהמסעדות האוהבות במדריד על תיירים – אבל זה ממש דוגמא קטנה ישנן רבות וטובות נוספות סביב הכיכר וברחובות הסמוכים לה.
  • באזור ישנם כמה אפשרויות לינה לא רעות למי שמחפש לינה זולה אך נגישה למרכז ומצויים בה כמה מהמלונות המומלצים של מדריד – למשל מלון פטיט פאלאס סנטה ברברה (Petit Palace Santa Bárbara Hotel) , מלון VP ז’רדן דה רקולטוס (VP Jardin de Recoletos) ומלון גראן מליה פניקס (Gran Melia Fenix)  – קרא עוד על הנושא תחת מלונות במדריד.
  • התנועה במקום מאוד סואנת וגדושה – למגיעים עם רכב פרטי מכיוון אראגון וסארגוסה ומתכננים לבצע סיור רגלי של יום במדריד – אנו ממליצים לא לעבור את השער עם רכב פרטי לתוך העיר – מומלץ לחפש חנייה מחוץ לשער ולהמשיך ממנו ברגל / תחבורה ציבורית ראה עוד תחת השכרת רכב במדריד והשכרת רכב בספרד. לבעלי כרטיס לאוטובוס התיירים של מדריד - סמוך למקום יש תחנה נגישה ונוחה מאוד לשימוש (למידע נוסף על אוטובוס התיירים של מדריד).

מידע שימושי על שער אלקאלה

שעות פתיחה

שטח ציבורי, פתוח כל היום

כתובת

Puerta de Alcala, מדרידספרד




הגעה
directions_subway
מטרו

קו 2 (אדום) לרדת בתחנת Retiro‎

directions_bus
אוטובוס

19, N2, N3, N8