בזיליקת סן מרקו בונציה – כרטיסים בהנחה, דילוג על התור סיורים מודרכים ומדריך מקיף | Basilica di San Marco

עדכון אביב 2024

האביב מביא איתו תיירים רבים המגיעים לחופשה בונציה והכמות שלהם תלך ותעלה ככל שהימים ינקפו ונגיע אל הקיץ. על אף שבמרבית המקרים בזיליקת סן מרקו לא מהאטרקציות שעולות לראש כשחושבים על הזמנה מראש (בניגוד למוזיאונים או תצפיות למשל), אבל הזמנה מראש מומלצת במידה ואתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע או מתכננים כעת את חופשת הקיץ שלכם. הזמנה מראש תבטיח את כניסתכם ותוכל לקצר את זמן ההמתנה מחוץ למקום. להזמנת כרטיסים מראש לבזיליקת סן מרקו: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

המדריך המקוצר למבקר בבזילקת סאן מארקו

בזיליקת סאן מארקו (Basilica di San Marco) היא אחת מאתרי התיירות המרשימים בוונציה. לפי לשכת התיירות האיטלקית, כשני מיליון אנשים מבקרים בה כל שנה ורבים נוספים רק עוברים ליד וצופים בה מבחוץ. הזרמים המתמידים של תיירים הופכים את הבזיליקה לאחת האתרים הפופולריים ביותר בעיר הפלגים הונציינית. מספרי המבקרים אינם מפתיעים במפני שגם מבחינה אדריכלית וגם מבחינה היסטורית, הבזיליקה היא אחת היצירות הגדולות של אירופה. מעבר למבנה המיוחד בזיליקת סאן מארקו מזוהה עם הנוף המרהיב של כיכר סן מרקו – שאין תייר בעיר שלא עובר בה לפחות פעם אחת (רובם הרבה יותר).

סאן מארק

באזליקת סאן מרקו היא מסמליה החשובים של ונציה ואין תייר בעיר שלא פוגש בה

אומנם רבים מבין התיירים מעדיפים לראות את הבזיליקה מבחוץ, אך ישנם רבים שבוחרים להיכנס ולחוות את הפנים המפוארות והמוזהבות שבה. בשל הפופולריות הרבה, כדי להבטיח את מקומכם וכדי לצמצם את התורים בקופות מומלץ להזמין כרטיסים מראש (לפרטים והזמנה עם הנחה לגולשי הכל על) או להשתתף בסיור מודרך, בו ניתן לדעת ולהבין את ההיסטוריה והסיפור המאחורי התיאור המרהיב של הבזיליקה מחד ודלג על התורים בכניסה ובתוך הבזיליקה על ידי כניסה דרך הכניסות המיועדות לקבוצות (לפרטים והזמנה של סיורים אילו עם אפשרות ביטול חינם). הביקור בבזיליקת סאן מארקו יכול להתחבר היטב עם סיור בפלאצו דוקאלה ושיט בתעלה הגדולה, מאחר והם נמצאים באותה האזור ההיסטורי בוונציה. והכן שילוב זה מאוד פופלארי לסיורים מאורגנים בונציה כיוון שיחד, הם מאפשרים לתיירים לחוות את התרבות העשירה וההיסטוריה של אחת הערים היפות ביותר בעולם (לפרטים והזמנה של סיורים אילו עם הנחה לגולשי הכל על | לפרטים והזמנה של סיורים אילו עם אפשרות ביטול חינם). לאילו המכתננים לבקר לא רק בבזיליקה אנו ממליצים לבדוק את הכרטיסים המאפשרים הנחה על האטרקציות המרכזיות של ונציה למשל כרטיס זה או כרטיס זה שיכולים לחסוך כסף רב למתכננים לבקר בתוך האתרים והאטרקציות המרכזיות של ונציה.

המזואיקות המוזהבות בתוך הבאזיליקה – לא כולם נכנסים פנימה, מי שנכנס לא מתחרט

מידע כללי  למבקר והיסטוריה חשובה

בזיליקת סן מרקו (Basilica di San Marco) ממוקמת בכיכר סן מרקו (Piazza San Marco), הכיכר המרכזית של ונציה. הבזיליקה מוכרת גם בשם ״כנסיית הזהב״ בשל הפסיפסים המוזהבים שבה. לפי האמונה הנוצרית בבזיליקה קבור מרקוס הקדוש (כותב הבשורה על פי מרקוס), ועל כן נקראת הבזיליקה סן (קדוש) מרקו. המבנה הראשון של הבזיליקה נבנה במאה ה-9. במהלך השנים הוא נהרס ונבנה מחדש, והמבנה אותו רואים היום הוא הגרסה השלישית של הבזיליקה. הבזליקה היא יהלום אדריכלי בלתי נתפס בלב ונציה והיא נחשבת לאחת הכנסיות היפות באירופה. בוני הבזיליקה השקיעו בה מאמצים ויצירתיות רבה, מאז היסוד הראשון שלה במאה ה-9. החלק המפורסם ביותר הוא חזית המלאכים של הבזיליקה – שמשאיר הרבה  תיירים מופתעים מהיופי המרהיב של הכנסייה גם כאשר הם רק עוברים לידה בפיאצה מבלי להיכנס לתוכה. המבקרים בבזיליקה יזכו לחוויה בלתי נשכחת: הם יצפו בריצופים  המיוחדים, בתקרות הזהובות המרשימות, באמנות הביזנטית הייחודית ובאוספי האומנות היקרים שהובלו מכל רחבי העולם לאורך השנים. עוד חשוב לציין את המרפסת של הבזיליקה המציעה למבקרים נוף מדהים של העיר

העיטורים בחזית הבזיליקה

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

ייחודה של הבזיליקה הוא בשילוב הסגנונות – מצד אחד היא משמרת את הבנייה הנוצרית האיטלקית מצד שני היא בעלת השפעות ביזנטיות ומזרחיות מה שהופך אותה לאחת מהכנסיות היפות והמיוחדות ביותר שיש. היא ידועה במיוחד באוצרות קונסטנטינופול (עירו של קונסטנטינוס, היום – איסטנבול) הבזוזה המעטרים אותה, אך למעשה יש בה חפצי אמנות ועיטורים ממקומות רבים – כיוון שבתקופת העושר של ונציה כל אונייה שהייתה נכנסת לנמל הייתה צריכה לעלות מס לכנסייה ולכבודו של מרקוס הקדוש.  מבחינה גיאוגראפית הבזיליקה מחוברת בצדה הדרומי לארמון הדוג’ה (פאלאצו דוקאלה) – (Palazzo Ducale) ולמעשה בעבר הייתה הכנסייה הפרטית של שליטי ונציה, רק ב1807 בזיליקה זו החליפה את כנסיית סן פייטרו די קסטלו (ראה מידע נוסף בעמוד על אזור קסטלו) והפכה להיות הקתדרלה של ונציה ומאז היא גם משמשת כמקום מושבו של הארכיבישוף של ונציה.

תיירים בכניסה לבזיליקת סן מרקו

הכניסה לבזיליקה והתיירים המחכים בפתחה




מה רואים בבזיליקה די סן מרקו?

כאמור הבזיליקה היא מבנה הכולל עירוב סגנונות. המבנה כולו בנוי כצלב יווני שווה זרועות.

חזית

החזית המערבית של הכנסייה מחולקת ל-3. החלק התחתון מכיל שערים ועמודי שיש, קשתות, חלונות ותבליטים רבים המתארים סצינות מחיי ישו, פסיפסים המתארים סצינות מההיסטוריה של הבאת שרידי סן מרקו (סיפור מרתק הכולל הברחה של חלקי גופתו של הקדוש תחת נתחי בשר חזיר על מנת להסתירו מהמוסלמים) ועוד. החלק העליון של החזית מכיל פסלים רבים המתארים מצוות וחסדים תיאולוגיים נוצריים וקדושים הצופים על העיר, כולל את סן מרקו. בחזית המרפסת ניצבים פסלי סוסים מפורסמים הפונים אל הכיכר. פסלי סוסים אלו המתארים את סוסיו של מרקוס הקדוש הם העתקים של סוסי ארד מוזהבים (הפסלים המקוריים נמצאים היום במוזיאון הבזיליקה). החלק האחרון והעליון ביותר הוא הכיפות של המבנה, אשר עיצובן מאפשר כניסה של אור לתוך המבנה. לפני הכיפה מעל השער המרכזי תזהו את מרקוס הקדוש ולצידו מלאכים. דמויות אלו הם תוספות מאוחרות לבזיליקה מהמאה ה-15.

כיפות בזיליקת סן מרקו

כיפות הבזיליקה

פנים הבזליקה

פנים הכנסייה בנוי בצורת צלב יווני, כשכל יד של הצלב מחולקת ל-3, ומעל לכל יד ומעל במרכז הצלב ניצבת כיפה. הכיפה המרכזית והמערבית גדולות יותר. מבפנים כל כיפה מתארת סיפור אחר בעזרת אמנות הפסיפסים (למשל כיפת השבועות מתארת את ירידת רוח הקודש – תזהו אותה בדמות היונה הבולטת, בכיפת העלייה לשמיים תראו את דמותו של ישו מוקף ב12 השליחים). הרצפה, מהמאה ה-12 עשויה שיש, משובצת כולה בפסיפס בצורות גיאומטריות ועם דוגמאות של חיות. החלק התחתון של הקירות והעמודים מכוסה כולו בחתיכות שיש צבעוניות.

פסיפסים

החלקים העליונים של פנים הכנסייה (וכאמור גם חלקים מהרצפה), מכוסים לגמרי בפסיפס בוהק המכסה שטח של 8000 (!) מטר רבוע. הפסיפסים מתארים תמונות שונות, והרקע של רובן הוא זהב היוצר מראה בוהק לכנסייה כולה (מה שנותן לה את שמה כנסיית הזהב).
העבודה על הפסיפס נמשכה שנים רבות, וניתן לראות באמנות זו את מרוצת הזמן והסגנונות שמשתנים עם התקופות (למידע נוסף על – ההיסטוריה של ונציה). היא החלה בתחילת המאה ה-11, וב-220 השנים הראשונות יצרו את הפסיפס מסדנה ונציאנית מקומית. כ-100 שנים לאחר מכן פרצה שריפה שגרמה לנזק רציני, ובשיפוצים לאחריה תחילה ניסו לשמר את הסגנון ימי הביניימי אך החל מתחילת המאה ה-16 עבודה נוספת על הפסיפס התקיימה בסגנון בר אותה תקופה.
בפסיפסים ניתן לראות דמויות של ישו ונביאים שונים, תלמידיו, סצינות מחייו, מריה, קדושי ונציה ועוד. כפי שתואר במשך השנים שיפוצים ותיקונים נעשו בפסיפסים כך שרבים מגדולי האמנים של תקופות שונות נתנו את ידם במלאכה.

חדר הכומר

על היד המזרחית של הצלב (מבנה הכנסייה מבפנים) נמצא חדר הכומר ובו מזבח המופרד על ידי עמודי שיש אדומים ופסל בראשם, הנחשב ליצירת מופת בסגנון גותי. בחלק זה פסלי ברונזה ומזבח גדול בו נמצאים השרידים של מרקוס הקדוש. קישוט המזבח נקרא פאלה ד’אורו (הבד המוזהב) והוא לוח מסתובב הנחשב לשיא האומנות הביזנטית וליצירה המרכזית בכנסייה. על הלוח כאלף פנינים ואלף אבני חן וציורים המתארים סצנות מהברית החדשה. האגדה מספרת שגופתו של מרקוס הקדוש אבדה בשריפה של הבזיליקה במאה ה10 ואיכשהו צצה מחדש מאה שנה לאחר מכן בבנייה של המבנה החדש של הבזיליקה – מיותר לציין שלא אמתנו את הסיפור.

רכישת כרטיסים לבזיליקת סן מרקו

בית האוצר

בית האוצר מכיל אוסף ייחודי של חפצי מתכת ביזנטיים, אמייל ואוצרות שונים, רובם נבזזו מקונסטנטינופול במהלך מסע הצלב הרביעי. כמו כן האוצר מכיל עבודות איסלמיות, ועבודות מצפון אירופה. ולא מעט יצירות איטלקיות ייחודיות.

מוזיאון סן מרקו

בבזיליקה תראו מדרגות המובילות אתכם למטה. כאן תוכלו לראות את מוזיאון סן מרקו בו נמצאים בין השאר הסוסים המקוריים שהיו בחזית הבזיליקה (הם נבזזו מקוסטנטינופול במאה 13), בנוסף תמצאו חפצי אמנות אחרים, מתכשיטים ועד שטחי קיר הדורים.

מגדל הפעמונים (Campanile di San Marco)

מגדל הפעמונים של הבזיליקה הוא בעצם מבנה נפרד ממנה – המבנה הורוד והגובה הפך להיות שם נרדף לעיצוב ואדריכלות ונציאנית (כאשר אומרים עמוד ונציאני מתייחסים לצורותו של מגדל זה). מגדל זה מאפשר חוויה של ביקור מאוד נחמדה, הכוללת טיפוס לא פשוט (או לחילופין שימוש במעלית) וצפייה בחלקים הפנימיים של המגדל והשעון, והיחשפות לקוריוזים היסטורים מעניינים (למשל תוכלו לראות בהנצחה של האירוע בו הציג גלילאו גלילי את הטלסקופ שלו לשליטי ונציה על מגדל זה, או העובדה שהמגדל בכלל נועד במקור לשמש כמגדלאור לאוניות המגיעות לונציה) צריך רק לזכור שמגדל זה הוא לא המגדל המקורי והוא מבנה שנחנך רק במאה ה-20 במסגרת חגיגות יומו של מרקוס הקדוש).
אבל יותר חשוב מזה, זו היא אחת הנקודות הפופולריות ביותר לתצפית על מרכז ונציה (ביום יפה רואים מפה חלקים רבים מלגונת ונציה ולא רק את העיר המרכזית), ומרבית התיירים המטפסים למגדל זה מתעניינים בביצוע תצפית וסלפי עם הנוף של גגות העיר.

מגדל הפעמונים (דוגמא לעמוד ונציאני)

הפעמונים בתוך מגדל הפעמונים (לא נעים להיות בתוך המגדל כשהם מדנדנים – צילום מקורי)

תצפית ממגדל הפעמונים על ונציה (צילום מקורי)

מגדל השעון (Torre dell’Orologio)

מצדה הצפוני של הבזיליקה, אפשר לראות את מגדל השעון המפורסם של ונציה. הוא נבנה במהלך המאה החמש עשרה וכמו שעונים דומים מתקופה זו באירופה (למשל השעון האסטרונומי בפראג, או השעון האסטרונומי של וינה) בה אסטרולגיה הייתה מדע של ממש הוא מציג הן את השעה, אך גם את תנועת הירח ואת המזלות השונים. האגדה מספרת שאחרי הקמת שעון זה עקרו את עיני המתכננים על מנת שלא יקימו שעון דומה בעיר אחרת.

סרטון לימודי המסביר על בזיליקת סן מרקו

סיור מודרך בערב בבזילקת סן מרקו

סיור מודרך בערב בבזילקת סן מרקו (St. Mark’s Basilica: VIP Guided Tour By Night) מאפשר הצצה אל אחד האתרים הפופולריים ביותר בונציה, בשעות הערב, כשכל התיירים כבר עזבו את המקום. הסיור מתבצע בקבוצות קטנות (עד 15 איש) ומתבצע בשעות הערב, בשעה בה הבזילקה מוארת בתאורת הלילה הכה מיוחדת שלה.

את הסיור ילווה מדריך צמוד בשפה האנגלית, ויחשוף אתכם לשלל סודות המקום. הסיור אורך כ-3 שעות, ואינו כולל כניסה אל מגדל הפעמונים, אך כן כולל כניסה אל פנים הכנסייה. את הקבוצה תפגשו בPiazzetta dei Leoncini, אם עומדים עם הפנים לבזיליקה – מצד שמאל.

בזיליקת סן מרקו היא מבנה מרשים בפני עצמו גם באור יום, אך לצפות בה מוארת לאור הירח זה משהו אחר לגמרי. רק מספר קבוצות מורשות להיכנס אל המבנה בשעות האלו מה שהופך את הסיור למאוד אקסלוסיבי.

  • איפה מקבלים את הכרטיס? את הכרטיסים ניתן להדפיס או לשמור על הסמארטפון, אין צורך באיסוף.

המלצות "הכל על"




  • בזיליקת סן מרקו מומלצת מאוד לביקור והיא מאתרי החובה של ונציה. כלומר כולם עוברים פה, אפשר לבקר בה לזמן קצר להציץ ולהתרשם עשר דקות. אך למי שמעוניין להתרשם מהבזיליקה כמו שצריך, וודאי אם הוא בוחר לבקר גם במוזיאון סן מרקו ובמגדל הפעמונים, כדאי לתכנן לפחות שעה נוספת לביקור במקום. למי שממש רוצה להנות מחווית הביקור וגם לחסוך את התור האורך בכניסה (בקיץ הוא מאוד ארוך) מומלץ להצטרף לסיור מודרך ראה לינק זה), כמו כן ניתן לרכוש כרטיס משולב הכולל דילוג על התור והדרכה (באנגלית) בבזילקת סן מרקו ובארמון הדוג’ה- בלינק זה.
  • עדיף לבקר באתר בשעות הבוקר המוקדמות, כשהאתר נפתח, כדי להימנע מתורים ארוכים וליהנות מהמזג האוויר הנעים. המלצה זו תקפה במיוחד בקיץ.
  • ניתן לבקר באתרים אלו לפי הסדר הבא: מוזיאון קוררכיכר סן מרקובזיליקת סן מרקו וארמון הדוג’ה, לעבור על גשר האנחות (כולם במרחק הליכה קצר מאוד זה מזה), משם להתקדם מרחק קצר אל תחנת המעבורת S. Zaccaria B ולנסוע עם סירת האוטובוס (ואפורטו) תחנה אחת אל כנסיית סן ג’ורג’ו מג’ורה. כדאי גם לדעת שחלק מאתרים אלה (כיכר סן מרקובזיליקת סן מרקוגשר האנחות וכנסיית סן ג’ורג’ו מג’ורה) הם בחינם, למידע נוסף על ונציה בחינם.
  • אם ברצונכם לדלג על התור (שנמשך בממוצע כ-45 דקות, אך כשהאתר עמוס עלול להגיע לזמן של חמש שעות המתנה) תוכלו להזמין באינטנרט כרטיסים המדלגים על התור. השירות מותנה בתשלום נוסף וזמין בין החודשים אפריל עד נובמבר. ניתן להזמין את הכרטיסים עד 10 דקות לפני שעת ההגעה הרצויה, עד 8 אנשים. שימו לב שבחודשי החורף (נובמבר עד מרץ) שירות זה אינו רלוונטי מכיוון והאתר אינו עמוס במבקרים.
  • חשוב! – אין אפשרות להיכנס עם תיקים גדולים לבזיליקה, אך קיים שירות שמירת חפצים (במחיר מופקע) בשער הפרחים (Porta dei Fiori), הכניסה הצפונית לבזיליקה.
  • הכניסה לכנסייה חינם, המוזיאון עולה 5 יורו, וצפיה באוצרות המזבח העליון עולה 2 יורו (נכון לשנת 2017).
  • הבזיליקה הינה מקום קדוש ולכן הכניסה תתאפשר בלבוש צנוע בלבד (כלומר מכנסיים/ חצאית ארוכים, ובלי גופיות).
  • אסור לצלם ולהסריט בתוך הכנסייה ולכן יש להערך בהתאם.
  • דרך ההגעה המומלצת לבזיליקה היא ברגל או באמצעות סירת האוטובוס (ואפורטו), קווים 1 2  5.1  ו-  N . למידע נוסף על תחבורה בונציה.
  • אתר זה, כמו רוב האתרים בונציה, אינו נגיש לרכב פרטי, אותו מומלץ להשאיר במגרשי החניה שברובע סנטה קרוצ׳ה (יש לזכור כי אין גישה לתוך ונציה עם רכב פרטי- למידע נוסף על חניה בונציההשכרת רכב בונציה והשכרת רכב באיטליה).
  • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד תחנת ריאלטו (Rialto) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • לדעתינו האתר אינו מתאים למטיילים עם ילדים קטנים- התור ארוך מאוד, והתמורה בסוף היא סיור של 10 דקות במהלכו הילדים יצטרכו לשמור על השקט – קצת קשה אחרי עמידה ארוכה בתור. ראו גם ונציה עם ילדים.
  • בזיליקת סן מרקו נגישה לבעלי מוגבלויות בתנועה, אך הכניסה עבורם אפשרית רק בשער הפרחים (Porta dei Fiori) ובשער סנט אליפיו (Porta di Sant’Alipio). כמו כן יש גישה עם מעלית למוזיאון סן מרקו. למידע נוסף על ונציה למוגבלי תנועה.
  • עבור מי שמטעמי דת אינו יכול להיכנס לבזיליקה – מומלץ בכל זאת להגיע למקום ולהתרשם מהמבנה מבחוץ. למידע נוסף על ונציה לדתיים ושומרי מסורת.
  • הלינה ליד הבזיליקה אידיאלית עבור מי שמעוניין בלינה במרכז העניינים ומוכן גם לשלם עבור כך. האיזור נחשב ליקר יותר מרוב האיזורים בעיר, לכן עבור מי שמעוניין לחסוך בעלויות הלינה מומלץ להתרחק מהאיזור. ריכוז גדול של מלונות ניתן למצוא בכל חלקי הרובע, ויש לקחת בחשבון כי מדובר ברובע התוסס והתיירותי של ונציה, ועל כן גם הרועש ביותר. המלונות המומלצים ליד בזיליקת סן מרקו ניתן לציין את מלון דניאלי (Hotel Danieli, a Luxury Collection Hotel)מלון פגנלי (Hotel Paganelli) ומלון Hotel Rio, למידע נוסף על מלונות ליד בזיליקת סן מרקו ומלונות בונציה.
  • למתעניינים בכנסיות ניתן לבדוק את עמוד התוכן שלנו – כנסיות בונציה.
  • להמלצות כלליות על ונציה – ראו ונציה מידע כללי – המלצות.

מידע שימושי על בזיליקת סן מרקו

שעות פתיחה

נובמבר עד אפריל 9:45-16:00. אפריל עד נובמבר 9:45-16:45.

כתובת

San Marco, 328, 30100, ונציהאיטליה.

אתר רשמי
הגעה
directions_boat
בסירת אוטובוס (ואפורטו)

קו 1, קו  2 , קו  10 , קו  A , קו  B , קו  N  (קו לילה) עד לתחנת S. Marco.

קו 1, קו  4.2 , קו  5.1 , קו  5.2 , קו  14 , קו  20  עד לתחנת S. Zaccaria.

למידע נוסף על הואפורטו של ונציה.