קתדרלת יוליה הקדושה בברצלונה – המדריך המקיף ביותר בעברית | La Seu Cathedral

מידע כללי ומקור השם של הקתדרלה

קתדרלת יוליה / אולליה הקדושה הקרויה גם קדראלת ליסאו (La Sue Cathedral) על שם הכיכר הסמוכה אליה, היא הקתדרלה המרכזית של העיר ברצלונה, ונמצאת בסמוך לתיאטרון ליסאו. 150 שנה נמשכה בניית הקתדרלה העצומה הזו (יש חלקים שסיימו את העבודה עליהם רק במאה ה-20). הקתדרלה הבנויה ברובע הגותי (Barri Gotic) משמשת בין השאר כביתו של הארכיבישוף הקתולי של חבל קטלוניה וכמקום התפילה המרכזי של תושבי העיר.

מקור שמה של הקתדרלה:

הקתדרלה קרויה על שם “יוליה פטרונית העיר” שסיפורה הוא סיפור זוועה שנעשה לא רחוק מהקתדרלה. בתקופה הרומית של ברצלונה הייתה יוליה ילדה נוצריה בת שלוש עשרה שהייתה דבקה באמונתה, אך הרומים שנלחמו בנצרות ניסו להעבירה על דתה.

הנערה לא הסכימה לוותר על אמונתה בדתם של האב, הבן ורוח הקודש, ולכן הפשיטו אותה החיילים הרומים בכיכר העיר ושלג כיסה את מבושיה. לאחר מכן צלבו הרומים את יוליה וכרתו  את ראשה. בני העיר מאמינים שמצווארה יצאה יונה (סמל לרוח הקודש בתרבות הנוצרית הקתולית). ארונה של יוליה הוכנס לכנסייה רק במאה השמינית לספירה (למי שמתעניין עוד בתקופה זו מומלץ לקרוא גם את עמוז זה ספרד תחת שלטון הרומאים).

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:




ההיסטוריה של הקתדרלה

בני העיר החלו לעמול על בניית הקתדרלה במאה ה-13 לספירה. על פי חוק “שימור הקדושה”, הקובע כי “מקום קדוש ישאר קדוש” קתדרלה זו היא למעשה הכנסייה השלישית שנבנתה באותו מקום. לפני הקתדרלה היו במקום שתי כנסיות עתיקות יותר (הראשונה שבהן הייתה הכנסייה הראשונה בברצלונה במאה הרביעית לספירה והיא מסמלת את כניסת הנצרות לעיר ברצלונה – קרא עוד בהיסטוריה של העיר) ובתקופה שקדמה לכנסיות אזור זה היה אזור פולחן פגאני שהוקדש לאלים הרומים.

סרטון הדרכה על הקתדרלה מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על

פרט טריוויה חשוב הוא שסמוך לכנסייה נערך “משפט ברצלונה” או “ויכוח הרמב”ן”, בו האשימו ראשי הכנסייה את היהודים בכך שעדיין מחזיקים באמונה היהודית ולא מקבלים על עצמם את האמונה הנוצרית המוסרית. בויכוח זה בו פסק המלך ג’ייקוב הראשון ששלט בקטלוניה ואראגון התדיינו מספר ימים הרמב”ן ויהודי שהתנצר וכל יושבי העיר הקשיבו. אומנם, מספרים המקורות היהודים כי בויכוח זכה הרמב”ן (המקורות הנוצריים מספרים כמובן משהו שונה לחלוטין), אך לכל הדעות הוא הביא לבריחתו של הרמב”ן מספרד ולעלייתו לארץ (ראה על הרמבן בקטלוניה מידע נוסף בדף על העיר חירונה).

מבנה הקתדרלה

מבנה הקתדרלה מרתק והוא נחשב לאחד מסמלי העיר ברצלונה, ולא בכדי. הקתדרלה מורכבת מ-28 קאפלות המקיפות אותה, והיא עצמה מבנה מרשים ביותר מבחוץ ומבפנים. האור הנכנס לקתדרלה עובר דרך ויטראז’ים ההופכים את התאורה בקתדרלה לצבעונית ויפה במיוחד. בקתדרלה עמודים בגובה של 26 מטרים.

 

מבנה הכנסייה (צילומים מקוריים)

בתוך הקתדרלה ישנם מספר אולמות ומתחמי תפילה מוקפים בגילופי עץ מרהיבים ושלל שיטות הפחדה גותיות (שנועדו להפחיד את הרוחות הרעות) – כמו בעלי חיים דמיוניים חושפי שיניים. ניתן למצוא בתוך הקתדרלה מרכיבי אמנות רבים (פסלים ותמונות) של היוצרים הקטלונים. התמונה המפורסמת ביותר היא של ה”אנדינים המוטבלים”, שמתארת את סיפור הפיכתם לנוצרים של ילידים מאמריקה שהביא עימו קולמבוס, כאשר חזר לעיר לבשר למלכה איזבלה על גילוי אמריקה.
בעבר, בחצר הפנימית של הקתדרלה היו מתבצעים שיעורים ווויכוחים בין הנזירים שהתגוררו בה. היום במקום נזירים תוכלו למצוא אווזים ומולארדים (הכלאה של אווז וברווז) “קדושים” המשוטטים בחצר ומלקטים לחם מצליינים ותיירים מכל רחבי תבל.

מבנה הכנסייה מבחוץ (צילום מקורי)

קסטל בקתדרלת יוליה הקדושה

מופע ראווה של בניית “קסטל” בניינים אנושיים מחוץ לקתדרלה בקיץ (צילום מקורי)

ניתן לעלות במעלית אל גג הקתדרלה ולבצע תצפית על העיר מאחד מהמגדלים השולטים בנוף של העיר העתיקה והרובע הגותי, או לחלופין לרדת אל ה”קריפטה”, חלל הקבורה התת-קרקעי של המבנה. כדאי להגיע בזמני תפילות או שירת המקהלה של העיר.
ליד הקתדרלה תוכלו לראות את כיכר ליסהו וארמון הנובה, הנמצאים בין הרובע הגותי לבין החלק החדש יותר של ברצלונה מתקופת המאה ה-19. אזור זה הוא מהסואנים ומהמתויירים שברובע הגותי.

 

אווזים בחצר הפנימית של הקתדרלה ובירזייה המעוטרת בפסלו של ג’ורדי הורג הדרקון דוגמא לשתראו בחצר הפנימית (צילום מקורי)

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר בקתדרלה

​המלצות לקריאה נוספת:

מידע שימושי על קתדרלת יוליה הקדושה

שעות פתיחה

8:00-12:45, 17:00-19:30.

כתובת

Pla de la Seu, s/n, 08002 Barcelona, ספרד




הגעה
directions_bus
אוטובוס

קווים 17, 19, 45.

directions_subway
מטרו

קו 3 (ירוק) לרדת בתחנת Liceu