1. עמוד הבית
  2. »
  3. ספרד 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. גיברלטר, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Gibraltar

גיברלטר, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Gibraltar

כמה מילים על גיברלטר

גיברלטר (Gibraltar) היא עיר השוכנת בחצי אי קטן בחלק הדרומי ביותר של חצי האי האיברי. חצי האי הוא חלק מהמצר אשר מהווה את נקודת המפגש בין הים התיכון והאוקיינוס האטלנטי, במקום שבו אפריקה ואירופה כמעט ונפגשות (המרחק ביניהן בדרום מיצרי גיברלטר הוא כ15 קילומטר). גיברלטר היא טריטוריה בריטית הנמצאת תחת השלטון הפוליטי של הממלכה המאוחדת (UK). גיברלטר גובלת בחבל אנדלוסיה שבספרד בחלקה הצפוני, והיא נמצאת במרחק של כ100 קילומטרים ממלגה (Malaga) ו150 קילומטרים מסביליה (Sevilia) ו200 קילומטרים מקורדובה. גיברלטר היא אינה מפנינות התיירות של בריטניה כמו לונדון או מנצ’סטר או של ספרד כמו מדריד (Madrid) וברצלונה (Barcelona), אך היא מקום מעניין וייחודי עם הרבה להציע לתייר המבקר בה.

גיברלטר מיושב כבר עשרות אלפי שנים, ומעניין שהיא ידועה גם בתור המקום הראשון אי פעם בו מצאו שלד של ניאנדרטל, וגם כמקום בו מוצאים את אחרוני הניאנדרטלים שחיו באירופה ובעולם בכלל, רגע לפני הכחדתם כ30,000 שנים לפני זמננו. התרבות ההיסטורית הראשונה ששלטה על גיברלטר היא הפיניקית, שיחסה לחצי האי קטן קדושה והקימה בו מתחמי פולחן. מסורת זו של קדושה המשיכה גם לתוך התרבויות הקלאסיות, שראו בסלע גיברלטר הענק שמצוי באי כעדות לכוחו הרב של הגיבור המיתולוגי הרקולס, שלפי המיתולוגיה יצר את המצר שכמעט ומחבר בין אפריקה לאירופה. גיברלטר נחשבה למקום קדוש ומשמעותי אך לא יושבה באופן רציף עד לכיבושה בידי המוסלמים במאה השמינית לספירה. בסוף ימי הביניים ובעת החדשה נכבשה גיברלטר בידי גורמים פוליטיים שונים, עד שלבסוף הגיעה לידי הבריטים.

כיום גיברלטר היא אחד מהיעדים הייחודיים והמעניינים לחופשה באירופה. מזג האוויר בה הוא כמעט טרופי, והסביבה הטבעית בה כוללת את סלע גיברלטר הנודע שבו שמורת טבע יחידה במינה בה חיים אוכלוסיית הקופים היחידה באירופה. העיר גיברלטר היא עיר ים תיכונית אירופאית קלאסית, אך השלטון המוסלמי שהתקיים בה במשך מאוד שנים ניכר עד היום. שנוח מאוד להסתובב בה ולטייל ברחובותיה היפים. על אף שגיברלטר היא קטנה מאוד, יש בה אטרקציות רבות כמו שמורות טבע, גנים בוטניים, אתרים ארכיאולוגיים ועוד הרבה פעילויות שיגרמו לזמן שלכם בעיר להיות מנוצל היטב.

מה עושים בגיברלטר

גיברלטר ממוקמת בחצי אי קטן בדרום חצי האי האיברי ומהווה את הגבול המזרחי של המצר הטבעי שבין אפריקה ואירופה. גיברלטר היא עיר קטנה וצפופה מאוד, הרחובות בה צרים, ארוכים ומפותלים והסגנון האדריכלי השולט בה הוא ים תיכוני מודרני, בדומה לחלקים מדרום ספרד ודרום צרפת. הבנייה בעיר נמוכה והטופוגרפיה העירונית די הררית, כאשר חלק ניכר מהבתים בנויים על צלע סלע גיברלטר.

בתים על חוף גיבלטר, ספרדבתים על חוף גיבלטר, ספרד

סיורים מודרכים בגיבלטר

בגיברלטר, המתאפיינת בניגודיות חדה בין עירוניות צפופה לבין טבע, ישנם שרידים רבים להיסטוריה המוסלמית ארוכת השנים של המקום, בדמות מסגדים וארמונות רבים השייכים לשליטי החליפויות השונות ששלטו במקום. ישנם סיורים מודרכים במהלכם תוכלו לבקר באתרים המרכזיים בגיבלטר ובהם, מגדלור אירופה (Europa Point lighthouse), מערת סנט מייקל (St Michael’s Cave) וסלע גיבלטר (the Rock of Gibraltar) וכיכר ה-Casemates Main Square, זאת תוך למידה אודותם בעזרת מדריך מקומי. בחלק מהסיורים ההתניידות ממקום למקום הינה בעזרת מיניבוס (למשל כאן או כאן) ובחלק מהסיורים בהליכה רגלית (למשל כאן).

רכבל לפסגת סלע גיבלטר, ספרדרכבל לפסגת סלע גיבלטר, ספרד

מומלץ לבקר בסלע גיברלטר (למשל כאן או כאן), האלמנט הגיאוגרפי הבולט בנוף ומקור הפרסום והגאווה של העיר, הוא מונולית (כלומר כולו עשוי אבן אחת!) באורך של כ3.5 קילומטר ובגובה של 426 מטרים. סלע גיברלטר הוא המונולית התשיעי בגודלו בעולם, והוא נוצר לפני 200 מיליון שנים כתוצאה מהתנגשות בין הלוחות הטקטוניים של היבשות אירופה ואפריקה.

למגוון סיורים מודרכים בגיבלטר עם אפשרות לביטול בחינם לחצו כאן

סלע גיבלטר, ספרדסלע גיבלטר, ספרד

אטרקציות ופעילויות בגיבלטר

רבות מהאטרקציות בעיר קשורות לעצם מיקומה הגיאוגרפי של גיבלטר כגבול של מצר גיבלטר (Strait of Gibraltar). בביקורכם בעיר, תוכלו לצאת לשייט במצר (ראו כאן או כאן) ולהתפעל מנופים מרהיבים ומשלושת זני הדולפינים החיים באזור ושכל הנראה יקפצו בסמוך לסירה. השייט ילווה במדריכים מקומיים אשר יספקו מידע אודות האזור הגיאורגרפי והחיות השוכנות בו.

דולפינים שוחים במצר גיבלטר, ספרדדולפינים שוחים במצר גיבלטר, ספרד

אטרקציה נוספת בעיר הינה עלייה לתצפית מסלע גיבלטר באמצעות רכבל (למשל כאן). הנוף המרהיב בו תצפו כולל 2 יבשות ובהן 3 מדינות. תוכלו לתצפת על הים התיכון ורכס ההרים סיירה נבדה (Sierra Nevada) שמעל חבל הארץ קוסטה דל סול (Costa del Sol). הסלע מכוסה כולו בצפיפות בעצים ירוקים, ומתקיימת בו סביבה אקולוגית ייחודית הכוללת את קופי המקק (Barbary macaques), אוכלוסיית הקופים היחידה בכל אירופה, אשר סביר כי תתקלו בהם.

למגוון אטרקציות ופעילויות בגיבלטר עם אפשרות לביטול בחינם לחצו כאן

קוף מטפס על צלע הר על רקע נמל מצר גיבלטר, ספרדקוף מטפס על צלע הר על רקע נמל מצר גיבלטר, ספרד

7 אטרקציות ואתרים מרכזיים בגיברלטר

גיברלטר ההיסטורית

גיברלטר ההיסטורית היא קטנה, צפופה ומיוחדת, ומתבקש לערוך בה טיול של כמה שעות בהגעתכם לעיר. מומלץ לשוטט ברחובות ובסמטאות ולספוג את האווירה המקומית, ולבקר באתרים מרכזיים כמו בית העירייה (Gibraltar City Hall), הקתדרלה העירונית (Cathedral of Saint Mary the Crowned) ופארק הקומונוולת’ (Commonwealth Park). ניתן כמו כן לקחת סיור מודרך בעיר מבין הרבים שמוצעים באתרי האינטרנט או באתר התיירות הרשמי של העיר.

לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר התיירות הרשמי של גיברלטר

שעות פתיחת הקתדרלה:

שני עד שישי 07:00-19:00

שבת וראשון 08:30-19:00

ניתן לרכוש סיור אופניים מודרך בעיר דרך אתר גט יור גייד כאן, והוא מומלץ למי שרוצים לשמוע על ההיסטוריה והאדריכלות של העיר ממומחה.

סלע גיברלטר

סלע גיברלטר (Rock of Gibraltar) הוא מקור הפרסום והגאווה של העיר, והאלמנט הבולט והשולט בנוף. קיימות שתי דרכים עיקריות לטפס על הסלע: טיפוס רגלי לפסגה בעזרת המדרגות הים תיכוניות (The Mediterranean Steps) ונסיעה ברכבל שמגיע ממש עד קצה הסלע. על גבי הסלע אפשר לטייל בשבילי ההליכה השונים ולבקר בשמורת הטבע הייחודית Upper Rock Nature Reserve, בה מצויים אזור המחייה של קופי המקק (Apes Den), תחנות צפרות, מערת סנט מייקל ונקודת התצפית הטובה ביותר בעיר.

לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר התיירות הרשמי של גיברלטר

שעות פעילות הרכבל: כל השבוע 09:30-18:00

שעות פעילות שמורת הטבע: כל השבוע 09:00-18:15

ניתן לרכוש סיור מודרך באורך של כשעה וחצי בסלע גיברלטר דרך אתר גט יור גייד כאן. הסיור כולל גם ביקור בנקודת אירופה, באזור הקופים והמערת סיינט מייקל, והוא מומלץ מאוד לאלו שרוצים להבין בצורה מעמיקה וטובה ביותר את ההיסטוריה והאקולוגיה של גיברלטר.

גן החיות של גיברלטר

גן החיות של גיברלטר (Alameda Wildlife Conservation Park) הוא שמורת טבע ייחודית בעיר. השמורה הוקמה בכדי לספק מקום מחייה לבעלי חיים אקזוטיים שנתפסו אצל סוחרי חיות שעגנו בנמל גיברלטר. בנוסף לכך, השמורה משמשת בית גידול לבעלי החיים המקומיים של גיברלטר, כמו קופי המקק והשועל האדום. השמורה נפתחה לביקורים רק בשנים האחרונות, וכל ההכנסות ממכירת הכרטיסים מגיעות לפרויקטים האקולוגיים השונים שאנשי השמורה יצרו ולפעילות השמורה. תוכלו לראות בשמורה בעלי חיים ייחודיים כמו קופים, לטאות, תוכים וכו’.

למידע נוסף בקרו באתר הרשמי של השמורה

שעות פתיחה: כל השבוע 10:00-17:00

הגנים הבוטניים של גיברלטר

הגנים הבוטניים של גיברלטר (Gibraltar Botanic Gardens, The Alameda Gardens) הם אי קסום של סביבה בוטנית עשירה וייחודית, המלאה בצמחייה ועצה מקומית ומיובאת. הגנים מציעים מסלול הליכה פסטורלי ונעים בגן העדן הירוק, בו תוכלו להלך בשקט ולנוח לאחר יום מלא בהליכה וטיפוס. הגנים פתוחים לציבור הרחב ללא עלות.

שעות פתיחה: כל יום מ09:00-18:00

מערת סיינט מייקל

מערת סיינט מייקל (St Michael’s Cave) היא מערה ארוכה ועמוקה בתוך סלע גיברלטר. במשך שנים האמינו שהמערה ארוכה עד כדי כך שהיא עוברת תחת מצר גיברלטר ומתחברת ליבשת אפריקה, ושדרכה הגיעו הקופים מאפריקה לגיברלטר. כמובן שהסיפור אינו נכון ולמנהרה נמצא סוף, אבל הוא הצית את הדמיון של רבים מתושבי האזור במשך מאות שנים ויצר עניין ייחודי במנהרה. המנהרה שוכנת בפארק שמורה הטבע שבסלע גיברלטר, וניתן לבקר בה ללא עלות נוספת. בתוך המערה חזיון אור קולי מרתק.

לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר התיירות הרשמי של גיברלטר

שעות פתיחה: כל השבוע 09:00-18:15

מערת גורהאם

מערת גורהאם (Gorham’s Cave) היא אתר מורשת עולמית של אונסק”ו הנמצאת במרגלותיו המזרחיים של סלע גיברלטר. במערה עדות ל120,000 שנים של התיישבות אנושית, ובה נמצאה גולגולת הניאנדרטל הראשונה אי פעם, אפילו לפני הגולגולת המפורסמת מעמק הניאנדר בגרמניה, העניקה למין ההומו ניאדרטלנזיס את שמו. במערה עדות לנוכחות הניאנדרטלית בגיברלטר, והיא שימשה כמעוז האחרון ביותר של תושבי הניאנדרטליים של אירופה לפני שנכחדו כ30,000 שנים לפני זמננו. במערה גם שרידים לתקופות מאוחרות יותר, כמו התקופה הפניקית והיוונית של גיברלטר.

לפרטים נוספים בקרו באתר הרשמי של מערת גורהאם

שעות פתיחה: שני עד שישי מ10:00-16:00, שבת וראשון סגור.

נקודת אירופה

נקודת אירופה (Europa Point) היא הנקודה הדרומית ביותר בגיברלטר ואחת הנקודות הדרומיות בכל אירופה. ה”שפיץ” הדרומי של חצי האי מסומן במגדלור קטן, ותמונה בו היא בגדר חובה למטיילים בגיברלטר.




לינה בגיברלטר

בגיברלטר ישנם פחות מ-60 מקומות לינה מסוגים שונים – מלונות, דירות ואפשרויות הארחה נוספות. מה שאומר שההיצע קטן, אפשרות הבחירה מצומצמת וכדאי מאוד להזמין מקום לינה מראש ולא לחכות לרגע האחרון. אפשרות הלינה הנפוצה ביותר הינה דירות (למשל דירות Luxe Holiday Rentals), כך שלמי שאפשרות זו מתאימה יהיה מעט יותר היצע לבחור מתוכו את מקום הלינה המתאים לו.
האזור המרכזי סביבו מרבית התיירים בוחרים ללון הינו ובמיוחד ליד כיכר הקתדרלה (Cathedral Square).

5 מקומות לינה מומלצים בגיברלטר

Sunborn Gibraltar – מלון סנבורן גיברלטר (Sunborn Gibraltar) – מלון חמישה כוכבים במרינה גיברלטר. מקום זה מתאים לאירוח של עד 5 אנשים ומומלץ בגלל אופן האירוח הייחודי על יאכטה והמיקום המעולה.

למידע נוסף על המלון
The Eliott Hotelו-מלון אליוט (The Eliott Hotel) – מלון ארבעה כוכבים במרכז העיר גיברלטר. מקום זה מתאים לאירוח של עד 3 אנשים ומומלץ בזכות הצוות המעולה והנוחות המיטבית.

למידע נוסף על המלון
– סירת הבוטיק ג‘סמין קורל ג‘יי (JASMINE CORAL JAY Boutique Boatel ocean Village) – סירת אירוח במרינה של גיברלטר. מקום זה מתאים לאירוח של עד 10 אנשים ומומלץ בזכות סוג האירוח החווייתי וכמות האורחים הגדולה שהמקום יכול להכיל.

למידע נוסף על המלון
דירות Bentley Holiday Apartments – West One – דירות בנטלי הולידיי (דירות Bentley Holiday Apartments – West One) – דירות ארבעה כוכבים בסמוך לחוף הים באזור העיר העתיקה. מקום זה מתאים לאירוח של עד 3 אנשים ומומלץ בזכות החדרים המאובזרים והניקיון המוקפד.

למידע נוסף על המלון
עוד על מלונות בגיברלטר תוכלו לקרוא כאן.

השכרת רכב בגיברלטר

ההגעה עם רכב שכור לגיברלטר היא אפשרות קיימת ומאוד פופלארית. מאחר וישנו ביקוש רב לרכבים שכורים מומלץ מאוד להזמין רכבים מראש, במיוחד אם מדובר בהשכרת רכב בשיא עונת התיירות או במידה ואתם מחפשים רכב של יותר מ-5 מקומות, ג’יפים או ואנים. למי שחושש מההתחייבות כדאי להזמין בקישור הזה, בו תוכלו לבטל את הרכב גם לאחר ביצוע ההזמנה. למי שמעוניין להוזיל את עלות ההשכרה כדאי להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על וכך לחסוך באחת ההוצאות המשמעותיות בחופשה.
אנו ממליצים לקרוא את העמוד שלנו אודות השכרת רכב בספרד.

איך מגיעים לגיברלטר?

בגיברלטר שדה תעופה קטן אליו אין טיסות ישירות מישראל, אך ניתן לטוס אליו עם טיסת המשך מיעד אחר באירופה. משדה התעופה ניתן להגיע לעיר בהליכה קצרה או בנסיעת אוטובוס קצרה. ניתן גם להגיע לגיברלטר דרך טיסה למדריד ממנה אפשר להגיע לעיר בנסיעה ברכב שכור (6 שעות ו40 דקות) או בתחבורה ציבורית (נסיעה מסובכת עם החלפות רבות באורך של כ12 שעות). לנסיעות בין עירוניות, במיוחד בשיא עונת התיירות, מומלץ להזמין כרטיסים מראש, תוכלו לעשות זאת בקישור הזה, וכך להבטיח השובה יחד גם בשיא עונת התיירות, בנוסף תוכלו לערוך השוואה בין זמני הנסיעה ועלות אפשרויות ההגעה השונות.

מזג האוויר בגיברלטר

האקלים בגיברלטר הוא אקלים ים תיכוני. גיברלטר די נעימה לאורך כל השנה, עם קיצים מתונים וחורפים מתונים. בקיץ הטמפרטורות הממוצעות נעות בין 20 ל28 מעלות צלסיוס, בעוד בחורף הטמפרטורות נעות בין 11 ל17 מעלות צלסיוס. גיברלטר יחסית גשומה, אך בחורף בלבד, כאשר בחודשי הקיץ ישנם בין 0 ל1 ימי גשם ממוצעים בכל חודש, ובחורף בין 6 ל7 ימי גשם ממוצעים בכל חודש. גיברלטר די שמשית עם למעלה מ10 שעות שמש גלויה ביממה בקיץ ומעל 4 שעות ביממה בחורף. הים בגיברלטר קריר לאורך כל השנה. האקלים בגיברלטר דומה מאוד לאקלים הישראלי במישור החורף, ואין צורך לערוך התאמות אליו.

משמעות השם גיברלטר והחשיבות ההיסטורית של המקום

השם גיברלטר נובע משיבוש של צירוף המילים ג’בל טאריק (Jabal Ṭāriq), שמשמעותו ההר של טאריק. טאריק הוא טאריק אבן זיאד – מצביא ברברי חשוב שהיווה דמות מפתח בכיבוש המוסלמי של ספרד במאה ה8 לספירה. גיברלטר היוותה לאורך כל ההיסטוריה האנושית מקום חשוב בשל מיקומה במפגש בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי – מיקום בעל חשיבות מסחרית וכלכלית.

ישנן עדויות להתיישבות ניאנדרטלית במערת גורהאם שבדרום חצי האי שמתוארכות ל50,000 שנים לפני זממנו. מערת גורהאם היא אחד המקומות האחרונים בהם נמצאת עדות לתרבות חומרית ניאנדרטלית, בעיצומה של ה”כיבוש” של אירופה בידי ההומו ספיאנס. חצי האי גיברלטר נחשב לקצה העולם המוכר בעת העתיקה, ולכן יוחסה לאזור קדושה וייחודיות ומסורת זו נמשכה במשך מאות שנים. הפניקים הגיעו לגיברלטר כבר במאה העשירית לפני הספירה, והשתמשו במערת גורהאם עבור פעילות פולחן. סלע גיברלטר נחשב במיתולוגיה היוונית העתיקה לאחד מעמודי הרקלס. עמודים אלו, לפי המיתולוגיה, נוצרו בידי הרקולס שחיבר בכוחו בין יבשת אפריקה ואירופה באחת מ12 משימותיו הידועות ויצר באופן מלאכותי את מצר גיברלטר. על אף החשיבות הדתית והמיתולוגית של גיברלטר בעת העתיקה, המקום לא יושב כדרך קבע (אולי בגלל שנאסר על כך ממניעים של קדושה) ותפקד מרכז פולחני בלבד.

בתחילת ימי הביניים ולאחר נפילת האימפריה הרומית גיברלטר נכבשה בימי הממלכה הויזיגותית בחצי האי האיברי ונשלטה על ידה עד לכיבושה המוסלמי בשנת 711 בידי טאריק, שכאמור נתן למקום את שמו החדש. גיברלטר נשלטה בידי ממלכות וחליפויות מוסלמיות שונות במשך 700 שנים, והייתה אחד מהמקומות האחרונים שנכבשו מחדש בידי הספרדים הנוצרים ברקונקיסטה. בשנת 1474 נמכרה גיברלטר ליהודים אנוסים, שהתיישבו בה. במאה ה18 ידעה העיר גיברלטר מצורים ומלחמות רבות. גיברלטר נכבשה בידי אוסטריה ונמסרה בסוף לאימפריה הבריטית. מצור ספרדי וצרפתי על העיר גרם להריסתה המוחלטת בשנת 1727, וכמעט כולה נבנתה מחדש מתקופה זו והלאה. פתיחת תעלת סואץ בשנת 1869 חיזקה עוד יותר את חשיבותה האסטרטגית של גיברלטר, בתור נקודת סחר וביקורת בדרך מבריטניה להודו, שבעקבות הקמת התעלה עברה בים התיכון. ניסיונות צבאיים ופוליטיים שונים נעשו בכדי לכבוש את גיברלטר או להביאה לחזקת הספרדים, אך גיברלטר נשארה קולוניה בריטית קטנה עד לימינו.

סרטון על ג’ברלטר




המלצות "הכל על" למבקרים בגיברלטר

ul>

  • הביקור בגיברלטר יכול להשתלב בצורה טובה בתוך ביקור במלגה, סביליה, קורדובה וקוסטה דל סול (Costa del Sol).
  • מומלץ שלא להיכנס למרכז גיברלטר עם רכב אלא להחנות אותו בחלקים פריפריאליים של העיר וללכת למרכז ברגל.
  • לציבור שומרי המסורת – בעיר מרבלה (Marbella) הנמצאת במרחק של שעה נסיעה מגיברלטר יש בית חב”ד פעיל. לפרטים נוספים ניתן לבקר באתר הרשמי של חב”ד
  • בגיברלטר סצנה בילויים ומסיבות רצינית, ומתקיימים בה כמה פסטיבלים מוזיקה אלקטרונית שנתיים כמו כמו פסטיבל Made in Gibraltar בספטמבר ופסטיבל Que Pasa Gibraltar ביולי. מומלץ לבקר בעיר במהלך הפסטיבלים ולחוות את האווירה המקומית.
  • מי הים בגיברלטר די קרירים לאורך כל השנה, והיא לא יעד מומלץ לנופש חופי.
  • שאלות נפוצות על גיברלטר

    גיברלטר היא יעד מרתק בעל שפע של אטרקציות ומוקדי עניין. הביקור בגיברלטר מומלץ לכולם, אך בעיקר למשפחות עם ילדים שימצאו עניין רב ותעסוקה לילדים בעיר.

    מומלץ לבקר בגיברלטר בעונות המעבר, ובמיוחד באפריל ומאי ובספטמבר ואוקטובר. בחודשים אלו מזג האוויר נעים יותר, כמעט ולא יורד גשם והעומס התיירותי בעיר די נמוך.

    גיברלטר היא עיר קטנה אך עם לא מעט אטרקציות, ולכן מומלץ להשקיע בביקור בה בין יום ליומיים.

    למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: