הר הגעש וזוב, המדריך המקיף בעברית והנחה בלעדית | Mount Vesuvius

עורך ראשי: דן רוטמן

הר הגעש וזוב (Mount Vesuvius) הוא הר געש פעיל והאתר המרכזי בפארק הלאומי וזוב (‪Vesuvius National Park‬) הממוקם במפרץ נאפולי. הר וזוב הוא הר געש אלים, מתנשא לגובה של מעל 1,120 מטרים ומורכב משני הרי געש (הר הגעש סומה והר הגעש וזוב) שהתאחדו בעקבות אחת מההתפרצויות הקודמות. ההר הוא אחד מבין 3 הרי געש פעילים באיטליה וקרבתו לעיר נאפולי ולעיירות נוספות היא שהופכת אותו לאחד מהמסוכנים בעולם.

עדכון מרץ, 2024

מאחר ואנו נמצאים במעבר בין החורף לאביב, רמת הביקוש לסיורים להר וזוב במגמת עליה, וישנם ימים בהם לא נותרים מקומות פנויים בסיורים אלו כלל, בעיקר בסופי שבוע. לכן אנו ממליצים על הזמנת כרטיסים, במיוחד כאשר רוצים להיכנס גם לפומפיי, כמה שיותר זמן מראש (אפשר לעשות זאת בקישור זה עם הנחה לגולשי הכל על – קוד קופון HAKO5). במידה וכבר לא נשארו כרטיסים לזמן אותו ביקשתם, אפשר להצטרף לאחת הקבוצות העולות להר עם סיור מודרך (אופציה לא רעה בלי קשר, ראו פירוט בהמשך העמוד), גם הצטרפות לסיורים אלו יש לעשות בהרשמה מראש (אפשר לבחור אחת מהאופציות הללו, עם אפשרות לביטול מראש).

תיירים מכל העולם על השבילים העולים לפסגת הר וזוב

אמנם מרבית התיירים הישראלים יבואו לפה ליום טיול מנאפולי או מערים אחרות (אפילו מרומא מגיעים תיירים לסיור משותף להר ולפומפיי) אך למעטים שמחפשים להישאר באזור ההר ליותר זמן, ומחפשים לינה לשבועות הקרובים מומלץ להבטיח את מקומכם כמה ימים מראש, אפשר להזמין לינה במגוון אופציות עם אפשרות ביטול בקישור זה. כך תוכלו להגיע בראש שקט מצד אחד, אבל לשמור על גמישות ומקום לשינויים במקרה הצורך.

תצלום אווירי של הר וזוב – אחד מהרי הגעש הפעילים ביותר בעולם ואתר תיירות שוקק

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

מידע כללי על הר הגעש וזוב

להר הגעש היו מספר התפרצויות אלימות במהלך השנים שגבו את חייהם של אלפי אנשים, אך ההתפרצות המפורסמת ביותר של הר וזוב התרחשה בשנת 79 לספירה, הייתה זו ההתפרצות שהחריבה לחלוטין מספר ערים רומיות כמו העיר הידועה פומפיי והעיר הרקולנאום.

בגלל היותו הר געש פעיל, שניתן להציץ בו לבטן האדמה ממש וחשיבותו ההיסטורית כמקור למה שרואים בפומפיי, הופכת את ההר למוקד תיירותי חשוב ומשמעותי שמושך אליו תיירים המבקרים באזור נאפולי וקמפניה ואף תיירים משקיעים שמגיעים מאזורים רחוקים יותר כמו רומא הבאים לביקור בהר ובעיר פומפיי שמתחתיו וחוזרים חזרה לעיר ממנה יצאו. הוא דורש אמנם נסיעה מחוץ לעיר ונמצא באזור יחסית מבודד, אבל המאמץ בהגעה עצמאית עם רכב פרטי או בסיור מודרך והסעה נתפס בכל יום על ידי תיירים רבים כמשתלם מאוד.

תיירים מסתכלים לתוך לוע הר הגעש וזוב בקצה המסלול של ההר (צילום מקורי)

הר וזוב רדום מאז ההתפרצות האחרונה אך מומחים מאמינים כי ההר יתפרץ שוב, וכשזה יקרה, זו תהיה התפרצות גדולה מאוד שתאיים על חייהם של 600,000 בני אדם שגרים בסמוך להר ושלושה מיליון נוספים שגרים בנאפולי. אך אל דאגה, מדענים מנטרים את התנהגות הר הגעש באופן רציף, הם ידעו לזהות התפרצות קרובה ובמידת הצורך יפנו את העיר נאפולי והעיירות באזור.

 


הר הגעש וזוב המרשים

שאלות ותשובות נפוצות של המתכננים לבקר בפארק הלאומי וזוב

כן. הביקור בפארק הלאומי וזוב מומלץ לדעתנו למי שמבקר באזור נאפולי - הוא מאפשר חוויה המשלבת נוף, גיאולוגיה ותרבות ולמרות שהוא מחוץ לעיר הוא שווה את ההשקעה. הוא נוח במיוחד למי שמגיע לבקר עם רכב שכור (ראו גם השכרת רכב בנאפולי) אך גם שווה את ההשקעה למי שלא עושה זאת ובוחר לעשות שימוש בתחבורה ציבורית או בסיורים יומיים מודרכים אפשר לראות כאן סיור כזה לדוגמה

תלוי ברמת ההשקעה שלכם, אם אתם מתחילים את הביקור עם הסעה במעלה ההר, ורק מבקרים בחלק העליון והמרכזי בלי להשקיע יותר מידי בחלקים אחרים של ההר אז הביקור אורך כשעתיים.  מי שמתכנן לעשות פעילות נוספת (ראו מידע פה). אז הביקור יערך זמן רב יותר.

הטיפוס להר וזוב לא פשוט ודורש הליכה - הוא יאתגר בעיקר מבוגרים ומוגבלי תנועה. אך תיירים ללא בעיות תנועה מיוחדות יסתדרו עם טיפוס זה, זה אינו טרק או טיול תרמילאי. אם אתם עם ילדים קטנים מומלץ להגיע עם מנסע ולא עם עגלה - חשוב לקחת בחשבון שאין צל ברוב המקומות ויש חשיפה רבה לשמש.

אפשר לבקר גם בפומפיי וגם וזוב ביום אחד, אבל זה יהיה יום מעייף מאוד אם תעשו זאת לבד. אם אתם מתכננים לעשות זאת אנו ממליצים לקחת את אחד משרותי הסיורים המודרכים שיקחו אותכם לכל אחד מהאתרים ללא צורך בנהיגה, יש צורך בהזמנה מראש. (ראו למשל אופציה זו המעניקה 5% הנחה לגולשי הכל על, ואופציות רבות טובות פה, שמאפשרות ביטול חינם).

האופציה הפופלארית לביקור בוזוב מנאפולי היא באמצעות רכב שכור.  למבקרים שאינם רוצים לקחת רכב יש גם דרכים אחרות, לדוגמה אוטובוס היוצא ממרכז העיר אל ההר (מאזור Piazza San Pasquale to Vesuvio) הנסיעה בו אורכת כ40 דקות – קחו בחשבון שזו לא התחבורה הציבורית הכי חדישה ולפעמים בקיץ אפילו המזגן לא תמיד עובד.
ישנה גם אופציה להשתתף בשלל האפשרויות לסיורים מודרכים שם, שייקחו ויחזירו אתכם לעיר ללא צורך בשימוש בתחבורה ציבורית וגם יספקו לכם הדרכה והעמקה בביקור. אפשר לראות כאן סיור כזה לדוגמה, או כאן עם מדריך מקצועי וגם פה בקבוצות קטנות יותר, ואפשרויות רבות נוספות כאן הכוללות טיפוס להר וזוב וסיור מודרך בהריסות של פומפיי (ובחלק גם בהריסות של הרקולנאום).

פירוט רב יותר בנושא ההגעה להר וזוב אפשר לראות פה

כן. יש הרבה סיורים מודרכים להר וזוב ורובם מומלצים - הם מעניקים גם חווית ההדרכה ובחלקם הגדול הם כוללים הסעה להר.
ישנם סיורים מודרכים בקבוצות: תוכלו למצוא כאן כרטיס הכולל כניסה לפארק והדרכה של שעה וחצי המתרחשת על פסגת ההר, ישנה גם אפשרות דומה הכוללת הסעה מנאפולי. אם בחרתם לעשות סיור עצמי בפומפיי, האפשרות הזאת תציע לכם הסעה מפומפיי אל הר וזוב, כולל הדרכה וגם דילוג על התור.

ישנם סיורים מודרכים פרטיים: להם מומלץ מאוד להזמין כרטיסים מראש - ראו למשל האופציות הרבות פה להן ניתן ברובן לבטל במקרה הצורך ללא עלות נוספת. למרות היצע הסיורים הרב, אנו ממליצים גם להזמין מקום מראש לסיורים המועדפים עליכם שכן הם עלולים להתמלא במהרה, בעיקר בעונות הביקוש כמו הקיץ. שימו לב שלמרבית הסיורים יש גם הגבלת מקומות.

מומלץ לקרוא פירוט רב בנושא תחת טיול יום להר וזוב - אופציה למי שרוצה הרחבות והעמקות ולהימנע מנהיגה

סה"כ כן אבל  ישנן תלונות על פריצת רכבים באזור פארק הלאומי וזוב, לכן מומלץ לא לבוא עם חפצים יקרי ערך ברכבים שלכם ועדיף בלי מזוודות.

אין מלונות ממש על הר וזוב אבל יש מלונות מומלצים הסמוכים לו למשל: Tenuta Le Fornacelle שהוא מלון המפנק במרפסת נוף וחדרים עם ג’קוזי, Villa Vesuvio וילת נופש נחמדה, ו”B&B Dimora di Campagna “alle falde del Vesuvio המתהדר באירוח בייתי, פונקנציונלי וחביב. הבעיה שלעיתים אופציות אילו יקרות מידי או לא פנויות ויש שמעדיפים ללון בערים הגדולות ממש בהן יש אופציות רבות יותר, גם אם הן מעט מרוחקות יותר מההר. אנו ממליצים לצורך כך על העמודים: לינה בפומפיי, לינה בנאפולי או על לינה בסורנטו.

ההיסטוריה של הר הגעש וזוב וחשיבותו הגיאוגרפית, האקולוגית והחברתית

התפרצויות הר הוזוב בעבר וכיצד הן משפיעות היום?

להר הגעש וזוב שנוצר לפני כ200,000 שנים, היסטוריה ארוכה במיוחד של התפרצויות אלימות, מעל 50 במספר, שגבו חייהם של בני אדם רבים והשמידו ערים וכפרים. ההתפרצות הידועה והמשמעותית ביותר הייתה בשנת 79 לספירה לאחר שנים רבות ללא התפרצויות. בשנה זו, הר הגעש התפרץ התפרצות אלימה מאוד שארכה כ24 שעות והחריבה את הערים הרומיות פומפיי, הרקולנאום, סטאבייה ואופלונטיס. אפר געשי שהתפרץ מלועו של הר הגעש כיסה כליל את הערים וסביבותיהן. אותו חומר געשי שכיסה את הערים, שימר את העיר פומפיי במצבה ביום ההתפרצות, כך שבזכות חפירות ארכיאולוגיות שחשפו את העיר ניתן לקבל תמונת מצב מפורטת של העיר, שהייתה הגדולה, המשגשגת והחשובה יותר בין הערים שנחרבו. כיום, חורבות העיר הם אתר ארכיאולוגי ומוקד היסטורי חשוב שמשקף את חיי היום יום של העיר בתקופת האימפריה הרומית. פירוט נוסף על פומפיי והאתרים בה תוכלו למצוא פה. גם בהרקולנאום ישנו אתר ארכיאולוגי מרתק המספר את סיפורה של עיירת נופש רומית מפוארת מהמאה ה-1 לספירה, ניתן למצוא מידע נוסף עליה כאן.

הצצה לבטן האדמה של הר וזוב  – נקודת הקצה במסלול העליה להר (צילום מקורי)

התפרצות אלימה נוספת אך מוכרת פחות הייתה לאחר כמה מאות שנים של שקט, בשנת 1631. טרם ההתפרצות המסיבית, היו במשך כמה חודשים מספר רעידות אדמה קטנות שהלכו והתעצמו עד להתפרצות ב1631 שנמשכה כמעט 5 ימים. במהלך ההתפרצות נהרגו תחת זרמי הלבה בין 3,000 ל4,000 בני אדם ונשרפו כפרים רבים שנמצאו על מורדות הר הגעש.

ההתפרצות האחרונה של ההר הייתה בשנת 1944 במהלך מלחמת העולם השנייה. ההתפרצות הארוכה שנמשכה שבועיים לא גבתה חיי אדם אך החריבה מספר כפרים איטלקיים סמוכים לנאפולי וכן השמידה כ80 מטוסי קרב של צבא ארצות הברית, שהיו בשדה תעופה צבאי במרחק 20 ק”מ מנאפולי.

המגוון הביולוגי, הזואולוגי והחקלאי של הפארק הלאומי וזוב

אבל ההתפרצויות של הר הוזוב אינן רק שליליות. האדמה פה הרוויה במינרלים וחומרים מזינים מבטן האדמה מביאה לכך שמדובר באחת מהאדמות הפוריות באיטליה שבאופן כללי מחזיקה בכמה וכמה אזורים פוריים מאוד מתוקף השילוב של מים רבים ושמש חזקה שיש במדינה. הפוריות של האדמה משפיעה על הסביבה של הוזוב בשני היבטים:

א. מגוון הטבע הפראי באזור הוזוב

המדרונות היורדים מהוזוב הם עשירים בטבע פראי ויחודי המשתנה לפי קווי הגובה השונים. בזכויות הפוריות של האדמה והעובדה שהאזור כולו כולל קווי גובה שונים העולים מגובה 0 לגובה של 1,281 מטר מעל פני הים (הגובה של כיפת הוזוב) מביאה לכך שבאזור הפארק הלאומי של וזוב מעל  740 מינים שונים של פרחים וצמחים כאשר מעל 100 מהם אנדמים לאזור (כלומר גדלים אך ורק פה). תיירים רבים המתעניינים בטבע ובצמחיה באים לפה רק בשביל זה – אולי שווה להזכיר בהקשר הזה שמרבית העניין שמור ל19 מינים של סחלבים פראיים שחלקם הם אנדמיים ונמצאים בסכנת הכחדה.    אבל יש פה גם עצי חורש רבים, עצי ליבנה ופרחים יפיפיים.

הדרך העולה לוזוב עוברת דרך הפארק הלאומי העטוף בעצי חורש ושבילים העוברים בין המגוון הרב של החי והצומח באזור.
המגיעים בחורף – אולי יזכו לשלג (צילום מקורי)

המגוון בצמחים יוצר מגוון עצום של בתי גידול ומקלט לבעלי חיים מסוגים שונים. יונקים כמו ארנבות בר, שועלים וסמורים. חסרי חוליות מעל 1250 מינים- בניהם כמה שהתגלו רק לאחרונה למדע פה, ומעל 40 מינים שונים של פרפרים. כ150 ציפורים חלקן ציפורים נודדות שאזור הוזוב הוא תחנת עצירה קבועה שלהם, וגם פטריות וזוחלים בלי סוף.

בדרך העולה או היורדת (תלוי איך מסתכלים) מההר, ישנם לא מעט שבילי טיולים שתוכלו לראות בהם את הצמיחה הזו, ורבים התיירים האמיצים שבוחרים לרדת או לעלות מההר דרך אחד מהשבילים הללו שחלקם יכולים לקחת לכם יום שלם של סיור.

ב. מגוון הגידולים החקלאים בהר הוזוב

רבים שאינם יודעים, לא מבינים איך אזור כזה שמועד לפורענות וידוע שסבל מהתפרצויות וולקניות בעבר מביא אליו אנשים פעם אחרי פעם, שמוכנים להסתכן ולגור בסביבתו המאיימת. אחת התשובות לכך היא העובדה שהחקלאות פה מאז ומעולם הייתה מאוד, מאוד מוצלחת (עוד מהתקופה הרומית היה ידוע שהאזור כולל אדמה העשירה באשלגן). חומרי ההתפרצות שהם דשן טבעי, השמש, המים והאקלים הים תיכוני מביאים לסגסוג של ממש מבחינה חקלאית. יש פה המון כרמים ויקבים שהם מסמלי אזור וזוב וקמפניה כבר 3,000 שנה (עוד מהתקופה שהאזור היה בשליטה יוונית, שמאוד נהנו מהיין שנוצר פה). כיאה לאזור עם יקבים וכרמים ותיקים תוכלו להצטרף ליד הוזוב ללא מעט ביקורים וסיורים בכרמים (ראו את האפשרות הזו והזו) חלקם בני יותר ממאה שנה, לשמוע את סיפורם, ללמוד על הכנתם ואף לטעום מיינם (היין המפורסם ביותר שמופק באזור הוא לקרימה כריסטי והוא נחשב למותג של ממש וגאוות הנאפוליטנים). אבל לא רק ענבים ויין תמצאו פה, אלא גם אגסים, תפוחים ושלל גידולים חקלאים אחרים.

כרטיסים לכניסה להר וזוב

הכרטיסים לכניסה להר אינם יקרים, אפשר לרכוש אותם באתר הרשמי (ראו פה), אך יש לזכור שמוסיפים לכרטיסים אילו למגיעים עם רכב עלות חניה (5-10 אירו) ועלות נוספת שרוב התיירים יבחרו בה, שאטל, שיקח אתכם חלק מהדרך למעלה (ויחסוך את ההליכה באזור הפחות מעניין של העלייה אל ההר). שימו לב, היום כמעט ולא ניתן להיכנס לאתר ללא הזמנה מראש, והאינטרנט בהר עצמו לא כל כך עובד (למי שרוצה להזמין מהאתר כשהוא מגיע אל וזוב).

המחירים כאמור נוחים, ילדים מתחת גיל 6 נכנסים חינם. הבעיה היא שלפעמים אין זמינות באתר להזמנה מראש של הכרטיסים ואז צריך להזמינם דרך המפיצים השונים. הזמנה דרך יד שנייה (כלומר מאתרים המפיצים כרטיסים) היא נוחה יותר, מהירה יותר, ויש בה זמינות לכמעט כל תאריך ושעה אם מזמינים מראש אבל גם יש לקחת בחשבון שהיא יקרה יותר. אופציה מומלצת שניתן לסמוך על הספקת הכרטיס ממנה ראו למשל פה. אם אתם בוחרים בכיוון זה, אנו ממליצים לשקול או לפחות לבדוק את האופציות של הסיורים המודרכים המוצעים לכם – ישנם סיורים לא יקרים וההפרש כבר הופך להיות קטן – כך אתם מרוויחים כניסה מהירה, הדרכה ולרוב גם הסעה נוחה אל היעד.

תחנת בדיקת הכרטיסים וההזמנה שלהם בעליה להר וזוב, היום בעייתי לסמוך על הזמנה במקום ולא מראש, במיוחד בעונת התיירות (צילום מקורי)

טיפוס על הר הגעש וזוב

למגיעים לוזוב עם רכב שכור

ההגעה לוזוב עם רכב שכור היא הדרך הפופולארית ביותר, ולדעתנו במקרה של רוב התיירים גם הדרך המומלצת. למעשה, ביקור בוזוב הוא סיבה מצויינת לחשוב לשכור רכב, ולבקר בעוד יעדים באזור שנמצאים מחוץ לנאפולי (למשל חצי האי סורנטו, אמאלפי וכמובן פומפיי). אנו מאוד ממליצים לקרוא את העמודים הבאים למי שמתכנן זאת: השכרת רכב בנאפולי והשכרת רכב באיטליה, אנו משוכנעים שהם יעזרו לכם מאוד.

העליה עם רכב לוזוב מאפשרת עצירה בלא מעט נקודות לתצפית על מפרץ נאפולי המרשים והיפה (צילומים מקוריים)

יש מספר דרכים על מנת להגיע אל פסגת ההר למי שמגיע להר עצמאית. כולם יתחילו בכביש A3 המחבר בין נאפולי וסלרנו ויחפשו את היציאה של Herculaneum ומשם יעקבו אחרי השלטים ל “Vesuvio”. משם כבר יש כמה דרכים שונות שכל תייר יבחר מה שמתאים לו. ניתן להגיע בנסיעה אל מעלה ההר, לחנות את האוטו בצד, ומשם לטפס עצמאית עד למעלה (כ3 ק”מ של עלייה תלולה) או לקחת שאטל שמביא עד למשרד רכישת הכרטיסים לכניסה להר ואז לעלות עצמאית בעלייה תלולה (כ1.5 ק”מ, 20 דקות הליכה) עד לפסגה.

מחניית הרכבים יש דרך שצריך לצעוד ולעלות, גם השאטלים שתיקחו לא יוכלו להביא אתכם עד למעלה. תחילת הדרך היא נוחה אך בהמשך הופכת מאתגרת יותר.
לבאים בבוקר יש מצב שתכלול שלג וקרח – מוגבלי תנועה יועלו פה על ידי ג’יפים מיוחדים לראש ההר (צילום מקורי)

אפשרות נוספת לבעלי כושר גופני גבוה ולמטפסי ההרים היא מסלול הליכה ארוך יותר וברמות קושי משתנות. ישנם מספר רב של מסלולי טיפוס על הר וזוב, בחלקן תראו את הנוף המרהיב של מפרץ נאפולי ובחלקן תראו נופים, צמחים ופלאי טבע נוספים אותם הזכרנו קודם. רמות הקושי משתנות בין כל מסלול, רוב המסלולים הם בדרגת קושי בינונית- קשה ומתאימים בעיקר למטפסים המנוסים ולמי שרגיל ללכת ארוכות במעלה הרים וגבעות (ישנם מסלולים שמגיעים לאורך של 8 שעות סה”כ), אך ישנם גם מסלולים פשוטים וקצרים יותר, אחד מהם אף מתאים למבקרים בעלי מוגבלויות.

אפשרויות הגעה מנאפולי להר וזוב

טיול יום מנאפולי להר וזוב השכן ממזרח הוא טיול חובה לכל מי שמגיע לנאפולי ויוצא לטיול מחוץ לעיר, בעיקר בשילוב עם פומפיי. למבקרים בנאפולי שאינם רוצים לקחת רכב יש גם דרכים אחרות, לדוגמה אוטובוס היוצא ממרכז העיר אל ההר (מאזור Piazza San Pasquale to Vesuvio) הנסיעה בו אורכת כ40 דקות – קחו בחשבון שזו לא התחבורה הציבורית הכי חדישה ולפעמים בקיץ אפילו המזגן לא תמיד עובד.
ישנה גם אופציה להשתתף בשלל האפשרויות לסיורים מודרכים שם, שייקחו ויחזירו אתכם לעיר ללא צורך בשימוש בתחבורה ציבורית וגם יספקו לכם הדרכה והעמקה בביקור. אפשר לראות כאן סיור כזה לדוגמה, או כאן עם מדריך מקצועי וגם פה בקבוצות קטנות יותר, ואפשרויות רבות נוספות כאן הכוללות טיפוס להר וזוב וסיור מודרך בהריסות של פומפיי (ובחלק גם בהריסות של הרקולנאום).

נאפולי למרגלות הר הוזוב, הקשר בין העיר לבין ההר הוא קשר חזק והטיול היומי בוזוב הוא חלק מחוויית הביקור בנאפולי עבור מרבית המבקרים בה




אפשרויות הטיול בהר הגעש וזוב - למי שרוצה לחוות קצת יותר מההר

כמתחם תיירותי ראשון במעלה, ישנן מספר רב של אפשרויות מומלצות לסיור בהר וזוב, החל מסיורים עצמיים או מודרכים בהר, סיורים שמשלבים את פומפיי או הרקולנאום להשלמת החוויה ההיסטורית, טיולי יום מהערים הסמוכות ועד לסיור טעימות קולינרי על ההר. בחלק זה פירטנו עבורכם את מרבית האפשרויות של הסיורים והטיולים אבל למרות שהשתדלנו עדין לא הקפנו את כל האפשרויות הקיימות.

יש לקחת בחשבון שהאזור הוא אזור תיירותי מאוד, הסיורים הללו הם פרנסה של רבים כאן. לכן מצד אחד תמיד תמצאו פעילות מעניינת באזור, מצד שני קורה המון שמה שרציתם לא פעיל באותו יום או מלא. לכן רצוי ומומלץ לבדוק את האופציות מראש ולהזמין לפחות חודש מראש אם אפשר, גם כך בחלק לא מבוטל מן האופציות אפשר לבטל את ההזמנה (בדקו זאת כמובן לפני ההזמנה – כל סיור או חוויה יש לה תנאים שונים משלה).

הר הגעש וזוב 2הר וזוב נשקף ממפרץ נאפולי (צילום: Poiesiaרישיון)

טיול יום להר וזוב - אופציה למי שרוצה הרחבות והעמקות ולהימנע מנהיגה

אחד הטיולים הנפוצים והמומלצים ביותר למתיירים באזור הוא טיול יום ברכב ממוזג היוצא מאחת מהערים האיטלקיות הקרובות ומגיע להר וזוב ולהריסות של פומפיי, שהן חלק בלתי נפרד מסיור בהר בעקבות התפרצותו הגדולה בשנת 79 שהשמידה את העיר וגרמה לשימורה ולתמונת מצב של חיי היום יום בה. חלק מהטיולים משלבים גם סיור בהריסות של הרקולנאום, אשר גם בה השתמרו חלקי-עיר שלמים, אך זה מתאים בעיקר לחובבי ההיסטוריה הגדולים שכן ביקור בפומפיי יכול להספיק בהחלט.

טיולים מודרכים בקבוצות וסיורים מודרכים פרטיים בהר וזוב

טיולים מודרכים בקבוצות

טיול מודרך הוא אפשרות מצוינת למי שלא מעוניין בטיול יום ארוך או בסיור קולינרי אלא למי שמעוניין להגיע לפארק הלאומי וזוב ושם לשמוע הדרכה על הר הגעש. ההדרכות הן בדרך כלל קצרות יותר מאשר בטיולי היום ולא תצטרכו להקדיש את כל היום לסיור בהר או לשלבו עם ביקור בפומפיי, אם לא תרצו בכך.
תוכלו למצוא כאן כרטיס הכולל כניסה לפארק והדרכה של שעה וחצי המתרחשת על פסגת ההר, ישנה גם אפשרות דומה הכוללת הסעה מנאפולי. אם בחרתם לעשות סיור עצמי בפומפיי, האפשרות הזאת תציע לכם הסעה מפומפיי אל הר וזוב, כולל הדרכה וגם דילוג על התור. 

סיורים מודרכים פרטיים

אפשרות טובה נוספת היא סיור פרטי שאורך יום שלם עם מדריך והסעה צמודה, סיורים אלו מתאימים בעיקר למי שמעוניין ביחס אישי וקצב הליכה מותאם, להעמיק בידע שלו ולהתעניין בהיסטוריה ובארכאולוגיה הרבה של המקום ולמצות אותה עד תום. קחו בחשבון שהסיורים האלו אינם זולים כלל ורצויה רמת אנגלית די טובה (חלק מהסיורים זמינים גם בשפות נוספות אך לא בעברית).
יש לא מעט סיורים פרטיים מומלצים כאלו, לדוגמה האופציה המומלצת הזו של סיור פרטי מרתק היוצא מנאפולי בו תעברו בין ההריסות של פומפיי והרקולנאום ותעלו לפסגת הר וזוב. עוד אפשרות טובה היא סיור פרטי בפומפיי ובהר וזוב, לדוגמה בסיור שיוצא מנאפולי או מסורנטו (שכולל גם טעימות יין על מורדות ההר).
דוגמה נוספת לאחד מהסיורים האלו (ראו אופציה זו) היא סיור פרטי היוצא מהעיירה פוזיטנו ומגיע לפומפיי ולהר וזוב עם עצירות נוספות בדרך, וכולל כמובן הדרכה מלאה ומקיפה על כל האתרים החשובים.
אפשר גם לראות את האופציות הרבות פה ופה.

סיורים וטעימות יין באזור הר וזוב

בגלל העושר של הכרמים והגפנים שתיארנו קודם למרגלות הר וזוב בפארק הלאומי ישנן שלל אפשרויות לביקור בכרמי יין באזור ובסיור בהם תלמדו על אמנות הכנת היין האיטלקי ותזכו כמובן לטעום סדרה של יינות איטלקים מוצלחים האופיינים לאזור הוזוב.
אם אתם מתעניינים בסיור יינות באזור כדאי לראות את האופציה המומלצת הזו והזו הכוללות ארוחה, סיור בכרמים וטעימות יין. אפשרות נוספת ליהנות מסיור טעימות יין היא בטיול יום, בין אם אתם מגיעים מנאפולי, סורנטו או מרומא.
חובבי יין אמיתיים שירצו להשקיע, יוכלו אף לקחת סיור פרטי מודרך הכולל גם טעימות יין, שווה לראות אפשרות זו וזו או את אחת מהאופציות הרבות לכך פה.

טיול יום מנאפולי להר וזוב

כאמור, אחת האפשרויות המומלצות לטיול יום מחוץ לנאפולי היא טיפוס על הר וזוב, יחד עם ביקור באתר ההריסות של פומפיי.
אפשר לראות כאן סיור כזה לדוגמה, או כאן עם מדריך מקצועי וגם פה בקבוצות קטנות יותר, ואפשרויות רבות נוספות כאן הכוללות טיפוס להר וזוב וסיור מודרך בהריסות של פומפיי (ובחלק גם בהריסות של הרקולנאום).

טיול יום מרומא להר וזוב

רומא היא יעד אהוב במיוחד על התיירים אך לא תמיד ביקור בפומפיי וטיפוס על הר וזוב יהיה אפשרות ברירת המחדל של מרבית התיירים, בעיקר בגלל המרחק ובעיית ההגעה בלי וגם עם רכב שכור. עם זאת, למרות המרחק, יש לא מעט תיירים שבוחרים לעשות את הנסיעה הזו עם מדריך צמוד ורכב שחוסך מהם את הצורך לנהוג ולשכור רכב.
אופציה זו וגם זו תציע לכם נסיעה באוטובוס ממוזג מרומא לפומפיי כולל דילוג על התור והדרכה באתר הארכאולוגי ומשם תמשיכו לטיפוס על הר וזוב (אפריל עד נובמבר) או לטיול בנאפולי (נובמבר עד מרץ). אתם יכולים לקבל מידע נוסף על יום הטיול מרומא לפומפיי כאן.

טיול יום מסורנטו להר וזוב

אמנם מי שמגיע לעיירה הציורית סורנטו והעיירות הסמוכות לה בחצי האי המיוחד הזה, עושה זאת בדרך כלל כדי לנפוש לצד חופיה המיוחדים, אך מסורנטו ניתן גם לצאת לטיולים רבים, בניהם כמובן גם להר וזוב. הטיול הנפוץ יותר הוא להר וזוב ולפומפיי וכולל סיור מודרך ודילוג על התור, לדוגמה האפשרות המומלצת הזו או האפשרויות הרבות כאן. אפשרות נוספת שתמצאו היא סיור מודרך בהריסות של פומפיי והרקולנאום אך כאמור זה מתאים יותר לחובבי ההיסטוריה.
ישנם טיולי יום מסקרנים נוספים, לדוגמה אופציה מעניינת זו היוצאת מסורנטו היא הגעה לפארק הלאומי וזוב ושם עלייה לפסגת ההר באופניים חשמליים במסלול יפה וייחודי עם נופים מרשימים, או האופציה הזו הכוללת כניסה להר ולפומפיי עם הדרכה בזמן נסיעה על סירה היוצאת מנמל סורנטו.

שימו לב  – מסורנטו אפשר גם להגיע עצמאית עם רכבת ושאטל של חברה מקומית בשם Vesuvio Express, זה זול יותר כמובן, אבל בגלל המורכבות וחוסר הנוחות אופציה שכמעט לא נבחרת על ידי התיירים מישראל.

הר הגעש וזוב 3תצפית על הר וזוב (צילום: Jebulonרישיון)

לינה בהר וזוב

בהר וזוב עצמו אין מקומות לינה, מכיוון שמדובר באטרקציה ולא בעיירה מסודרת. תיירים המבקשים להגיע ללון באזור הר וזוב יבחרו בין 2 אופציות בהתאם לנוחות ולטיול שאותו הם מתכננים. אפשרות ראשונה היא ללון באחד מהמלונות הסמוכים להר וזוב, על מנת לחסוך את הנסיעות ביום לפני או אחרי הביקור בהר הגעש, למשלTenuta Le Fornacelle שהוא מלון המפנק במרפסת נוף וחדרים עם ג’קוזי, Villa Vesuvio וילת נופש נחמדה, ו”B&B Dimora di Campagna “alle falde del Vesuvio המתהדר באירוח בייתי, פונקנציונלי וחביב.

אפשרות שניה ונפוצה הרבה יותר מפאת חוסר זמינות או יוקר המקומות שצמודים להר וזוב, היא ללון באחת הערים הגדולות הקרובות להר וזוב. האופציה הקרובה ביותר תהיה בפומפיי, יחד עם הזדמנות לבקר בעיר הרומית העתיקה שקפאה בזמן (מידע נוסף תוכלו למצוא בעמוד לינה בפומפיי), ורבים אכן משלבים בין 2 האטרקציות האלו. אפשרויות נוספות נפוצות גם הן הוא השילוב בין ביקור לנאפולי או סורנטו, שהר וזוב נמצא בדרך ביניהם (אנו ממליצים לצורך כך על העמודים: לינה בנאפולי או על לינה בסורנטו).

 

המלצות הכל על למבקרים בהר הגעש וזוב

  • הביקור בהר וזוב מומלץ לרוב התיירים, במיוחד אילו המגיעים לראשונה לאזור. הוא מיוחד, מרתק, מונגש וכולל בתוכו גם היכרות היסטורית, גם גיאולוגית וגם נופים ייחודיים. למגיעים עם ילדים גם אם גדולים יחסית שהולכים לרוב לבד, אנו ממליצים לבוא עם מנשאים נוחים. מוגבלי תנועה יכולים לבקש את עזרת הצוות ולהיעזר בג’יפים שייקחו אתכם את רוב הדרך למעלה.
  • וזוב הוא הר געש פעיל, מה שמביא לכך שיש הרבה פעמים שינויים כאלו ואחרים בהתנהלות באתר. לפעמים הוא לא נפתח בכלל בגלל גלישת קרקע, לפעמים בגלל רוחות וסכנה, לפעמים הדרך סגורה משלג ועוד סיבות כאלו ואחרות. מומלץ לברר זאת לפני שאתם באים.
  • מבחינת ביטחון ישנן תלונות על פריצת רכבים באזור, לכן מומלץ לא לבוא עם חפצים יקרי ערך ברכבים שלכם ועדיף בלי מזוודות.
  • נכון למרץ 2023, מחיר החניה הוא 5 אירו, מחיר השאטל הינו 2 אירו להסעה הלוך-חזור ומחיר הכניסה להר הוא 10 אירו. סטודנטים זכאים למחיר מופחת של 8 אירו. ילדים שגובהם נמוך מ120 ס”מ ומבקרים בעלי מוגבלות ומלווה נכנסים בחינם.
  • ניתן לראות את כל מסלולי הטיפוס אל ההר כאן. במידה ובחרתם לטפס על ההר באחת מהאפשרויות הללו, יש לבדוק מראש שמסלולי ההליכה פתוחים ואין כל שינויים במסלול בגלל ענייני תחזוקה או מזג האוויר. קחו בחשבון שכמו שכתבנו למעלה – אילו לרוב לא מסלולים פשוטים.
  • גם במידה ומגיעים עם רכב ושאטל עד למשרד לרכישת הכרטיסים לכניסה להר, יש להיערך להליכה לא פשוטה בעלייה תלולה שמצריכה מאמץ גופני קל- בינוני.
  • אם החלטתם לשלב את הביקור בהר וזוב עם האתר הארכאולוגי של פומפיי (יש עניין לחבר את שניהם לכדי ביקור אחד עם קשר מאוד הגיוני להר ותוצאות ההתפרצות שלו), כדאי לקנות כרטיסים מראש, בין אם אתם מטיילים עצמאית או כחלק מסיור מודרך, מכיוון שהתורים יכולים להיות ארוכים מאוד, בעיקר בקיץ. ניתן לעשות זאת פה (עם 5% הנחה, קוד HAKO5) או כאן (עם ביטול חינם).
  • למרות היצע הסיורים הרב, אנו ממליצים גם להזמין מקום מראש לסיורים המועדפים עליכם שכן הם עלולים להתמלא במהרה, בעיקר בעונות הביקוש כמו הקיץ. שימו לב שלמרבית הסיורים יש גם הגבלת מקומות.
  • מרבית טיולי היום והסיורים הפרטיים כוללים הדרכות מלאות על הר הגעש וחלקם גם על ההריסות של פומפיי, לכן קחו בחשבון שטיולים אלו ארוכים ואורכים יום שלם. אם תרצו להקדיש עד חצי יום לסיור בהר וזוב, תשקלו לקחת סיור מודרך בהר.
  • כדאי לעשות את הסיורים הפרטיים בקבוצות קטנות או בינוניות כך שהמחיר יצא מעט זול יותר.
  • אם אתם רוצים לטפס על ההר ללא עומס של תיירים ומבקרים, אתם יכולים ללון בקרבת ההר ולהגיע מוקדם בבוקר עם שעת הפתיחה. אין מלונות ממש עליו אבל יש מלונות הסמוכים לו למשל: Tenuta Le Fornacelle שהוא מלון המפנק במרפסת, נוף וחדרים עם ג’קוזי, Villa Vesuvio וילת נופש נחמדה, ו”B&B Dimora di Campagna “alle falde del Vesuvio המתהדר באירוח ביתי, פונקנציונלי וחביב. הבעיה שלעיתים אופציות אילו יקרות מידי או לא פנויות ויש שמעדיפים ללון בערים הגדולות ממש בהן יש אופציות רבות יותר, גם אם הן מעט מרוחקות יותר מההר. אנו ממליצים לצורך כך על העמודים: לינה בפומפיי, לינה בנאפולי או על לינה בסורנטו.
  • כדאי לנעול נעליים סגורות ונוחות להליכה. בנוסף, במעלה ההר ייתכן שתהיה רוח ולכן כדאי להיערך לכך מבחינת ביגוד מתאים.
שעות פתיחה

שעות הפעילות: ינואר, פברואר, נובמבר ודצמבר: 15:00-09:00. מרץ-אוקטובר: 16:00-09:00. אפריל, מאי, יוני וספטמבר: 17:00-09:00. יולי ואוגוסט: 18:00-09:00. ניתן להתעדכן פה לגבי שינויים.

כתובת

פשוט רושמים באפליקצית הניווט או הGPS:  Vesuvio

הגעה
directions_car
רכב

כביש A3 המחבר בין נאפולי ולסלרנו, לצאת בHerculaneum, משם פשוט לעקוב אחרי השלטים ל “Vesuvio” בדרך המתפתלת במעלה ההר.

directions_bus
אוטובוס

ישנם מעט קווי אוטבוס להר, מפומפיי ומנאפולי
למידע נוסף: https://www.visitpompeiivesuvius.com/en/bus-schedule