קרלובי וארי, פראג – מה עושים, איך מגיעים ואיפה ישנים | Karlovy Vary

המדריך המקוצר למבקר בקרלובי וארי

קרלובי וארי, הידועה גם בשם קרלסבאד, היא עיר הממוקמת בצ’כיה ממערב לפראג. העיר קרויה על שמו של המלך קרל הרביעי, אשר שלט בבוהימיה וייסד את העיר במאה ה-14 לספירה. העיר מפורסמת בשל הארכיטקטורה הייחודית ובעיקר בשל המעיינות החמים והמרפאים שלה. כל אלו יחד עם מיקומה (העיר משמשת כבירת המחוז המערבי ביותר של צ’כיה, קרלובסקי, וממוקמת כ-130 ק”מ ממערב לפראג) הפכו אותה ליעד תיירותי פופולארי ביותר כבר מהמאה ה-18 שמשך אליו תיירים רבים ביניהם סלבריטאים היסטוריים כמו הצאר פיטר הגדול, האימפריור פראנז, בטהובן, וגנר, ברהמס, טולסטוי ומרקס.

קרלובי וארי – עיירה פסטורלית עם ארכיטקטורה ייחודית

מרבית התיירים מגיעים לקרלובי וארי כחלק מביקורם בפראג, הנמצאת במרחק נסיעה של שעתיים. ניתן להגיע מפראג באוטובוס, ברכבת או ברכב שכור מפראג- אופציה מצויינת עבור אלו הרוצים לטייל מחוץ לפראג, אך לא מומלצת עבור אלו השוהים בפראג בלבד. (לשכרת רכב בצ’כיה ופראג עם 10% הנחה לגולשי הכל על ניתן למצוא באתר הזה, ובאתר הזה עם אפשרות ביטול) כל המידע על השכרת רכב בצ’כיה נמצא בעמוד הזה.

אופציה נוספת עבור אלו הרוצים להנות מיום מרוכז בקרלובי וארי היא לקחת את אחד מהסיורים היוצאים מפראג. אופציה מצויינת לנצל את היום בקרלובי וארי במלואו. ראו את האופציה לסיור מפראג שבקישור הזה הכוללת 5% הנחה לגולשי הכל על (בקוד HAKO 5) או את האופציות הרבות שבקישור הזה עם ביטול בחינם.

קרלובי וארי היפיפייה 

בין אם אתם נשארים בקרלובי וארי יום אחד, ובין אם תישארו מספר ימים, כמובן תבקרו באחת או יותר מהאטרקציות והאתרים שהעיר מציעה, כמו- המעיינות החמים המפורסמים, מבנים היסטוריים, ביקור במפעל הקריסטלים, בגייזר, בתצפיות המקסימות המשקיפות לעיר, במסלולי טיול בהרים וביערות הסובבים את העיר וכמובן- אל תשכחו לטעום מברזי המים עם הסגולות הטובות שפזורים ברחבי העיר (מצטערים מראש, הטעם של המים לא טעים כמו שאתם מצפים).

בכל רחבי קרלובי וארי תמצאו את הברזיות עם המים בעלי הסגולות הרפואיות

יש לדעת כי קרלובי וארי נחשבת ליקרה יחסית ללינה עקב הביקוש הרב, מרבית מהבקרים הבוחרים ללון בקרלובי וארי הם אנשים הזקוקים לטיפול של המעיינות החמים ומגיעים אליה למספר ימים, אך יש גם אחרים שרוצים לראות ולהנות מקרלובי וארי יותר מיום. עבור אלו המעוניינים ללון בקרלובי וארי, אנו ממליצים להזמין מראש את מקום הלינה שלכם, במיוחד בתקופת הקיץ בה המחירים עולים והמלונות מתמלאים. (ראו כאן אופציה למלון 5 כוכבים, ראו כאן אופציה למלון 4 כוכבים, ראו כאן אופציה למלון 3 כוכבים). למתלבטים ולאילו המגיעים עם משפחות או עם רכב שכור ויש להם צרכי לינה שונים מאילו המגיעים לחופשת ספא בעיירה, אנו ממליצים לקורא מידע נוסף ומרקיף על לינה בקרלובי וארי בעמוד זה (מלונות מומלצים בקארלובי וארי).

מה עושים בקרלובי וארי

באופן כללי ניתן לומר שקרלובי וארי היא לא עיר לאנשים ממהרים, או לאלו הרוצים “לעשות וי” על עוד מקום. יותר נעים לטייל בעיר בנחת ולנשום את המראות והצבעים. מומלץ להגיע לעיר לטיול של יום – יומיים לפחות. ניתן לבלות מספר ימים בעיר ולהינות מתיירות הספא,הספורט והבריאות של העיר כאשר ישנם סיורים מודרכים רבים שנועדו לחשוף את המבקר למרחצאות המעיינות החמים המפורסמים שלה, ולמבנים ההיסטוריים בה דוגמת סיור זה אשר משלב בנוסף ביקור במפעל קריסטלים מיוחד, או סיור זה אשר משלב ביקור בתצפית דיאנה המשקיפה מעל העיר (ומציע 5% הנחה לגולשי הכל על בהזנת הקופון HAKO5). למגוון סיורים מודרכים בעיר, כולל הסעה מפראג- לחצו כאן. בנוסף, כדאי להקצות זמן לטיול בהרים והיערות הסובבים את העיר, גם זה הוא אחד מסממני ההיכר שלה.

מבט על העיירה מהגבעות מסביב – העיירה היא מוקד לתיירות של מסלולים בטבע, במיוחד בקיץ

המאכלים המקומיים גם הם חלק מאופייה של העיר. בקרלובי וארי יש מספר מסעדות יוקרה ובתי קפה יוקרתיים. תוכלו גם למצוא מספר רב של דוכני רחוב המוכרים מאכלים מקומיים כמו הוופל הדק והעגול הנמכר בכל פינה או הטרדלינק, שהוא סוג של קיורטוש צ’כי קטן ממולא בשוקולד, גלידת וניל או פשוט סוכר וקינמון – גם הוא נמכר בדוכנים רבים בעיר.

האתרים המרכזיים בעיר:

קרלובי וארי היא עיר ספא, וכמתבקש, יש בה מספר רב של בית מרחצאות, גייזרים חמים ותיירות הקשורה במים החמים הנובעים מבטן האדמה.
במתחמי הספא והמרפא של העיר השימוש במים החמים מותנה בתשלום, בעוד ברחבי העיר פזורים ברזי מים רבים הזמינים לציבור ללא עלות, מהם זורמים מים בטמפרטורות שונות מהם ניתן לשתות.
רבים מהברזים הללו נמצאים באכסנדראות המפורסמות של העיר – מבנים יפים ומעניינים לכשעצמם. ניתן לקבל מפה בה מסומנות האכסנדראות השונות בדוכן התיירות ובכל בית מלון בעיר. בין המפורסמות שבאכסנדראות ניתן למנות את מיל קולונאדה (Mill Colonnade), ורידלני קולונאדה (Vřídelní kolonáda) וטרזני קולונאדה (Tržní kolonáda).

ברזי המיים בעיירה

ברזי המיים בעיירה (צילום מקורי)

אבל העיר היא לא רק מים חמים ובריאים. היא כוללת כמה מבנים ורחובות מרשימים, בניהם ניתן למנות את כנסיית פראווסלבני קוסטל סוואטהו פטרה אה פאבלה (Pravoslavny Kostel Svateho Petra a Pavla) ואת רחוב סטארה לאווקה (Stará Louka).

בעיר יש גם מספר פארקים, רובם מסודרים מאוד ונעימים, וכוללים בריכות וצמחים פרחוניים כמו למשל דבוראקובי סאדי (Dvorakovy Sady).
רחובותיה של קרלובי וארי מלאים בפסלי רחוב יפייפיים שחלקם הפכו לסמלי העיר לא פחות מהמים היחודיים שלה. מאחורי רבים מהפסלים יש סיפורים מעניינים – אותם ניתן למצוא בחוברות המידע של העיר או בסיורים מודרכים. “האייל הקורא” המפורסם, פסלו של המלך קרל ו”החייל האמיץ שוויק” הם רק חלק מהפסלים המוכרים בעיר.

בקרלובי וארי ישנם הרבה מאוד מוקדי אומנות, כאשר אולי החשוב והמיוחד שבהם הוא מוזיאון הזכוכית מוסר (Moser Glass Museum), המציג את אומנות הזכוכית המיוחדת המאפיינת את העיר.

העיר מציעה גם חווית קניות נעימה. חנויות רבות נמצאות בעיר כאשר ישנם שני מרכזי קניות מרכזים – מרכז הקניות שופינג סנטר קרלובי וארי (Shopping Center Karlovy Vary) ומרכז הקניות ווארידה (Varyada). בשדרה המרכזית של קרלובי וארי ישנם דוכנים רבים בהם אפשר לקנות אוכל מקומי ומזכרות רבות (בעיקר כוסות מיוחדות המיועדות לשימוש בברזים הפזורים בעיר). בנוסף, העיר מלאה באטרקציות תיירותיות קטנות ונחמדות כמו סיור בכרכרה רתומה לסוסים, סיורים מודרכים בסאגוואי ועוד.

בכל רחבי העיר ישנם דוכני מזכרות המוכרים את הכוסות המפורסמות של העיר ופסלי זכוכית –
סוג האמנות המאפיין את האזור (צילומים מקוריים)

מסביב לעיירה תוכלו לבקר בלא מעט אתרים מעניינים שהמפורסם שבהם הוא גבעת דיאנה (Diana Lookout Tower). לפסגה מגיעים בעזרה פוניקולר, שהיא רכבת מיוחדת הנמשכת במעלה הגבעה באמצעות כבל. בראש הפסגה ישנו מגדל תצפית ממנו אפשר להשקיף על העיר וסביבתה. ישנה גם מסעדה נחמדה בה יש פינת חי – אטרקציה למבוגרים ולילדים כאחד (לעוד מידע ראו “פראג עם ילדים”). כמו כן,ישנם סיורים מודרכים בעיר המשלבים בנוסף לביקור במרחצאות ובגייזרים המפורסמים,גם ביקור בגבעת דיאנה דוגמת סיור זה.

גבעת דיאנה – הפוניקולר העולה אל התצפית, פינת החי, והעיר הנפרסת תחת התצפית
(צילומים מקוריים)

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

לינה בקרלובי וארי

מרבית התיירים מגיעים כאמור לקרלובי וארי במסגרת טיול יומי מפראג, אולם יש מי שמעביר לילה אחד או יותר בעיר הציורית, וחלק אף מגיעים למספר ימים לחופשת פא מפנקת ומרגיעה.
למחפשים מקום לינה מפנק ברמה של חמישה כוכבים אנו ממליצים להסתכל על Grandhotel Pupp בו יש גם ספר וקזינו או על מלון Luxury Spa Hotel Olympic Palace בו שלל מתקני ספא מפנקים.  ישנם גם מלונות ארבעה כוכבים מפנקים ובמחירים נמוכים יותר מאשר מלונות חמשת הכוכבים, למשל Golden Key Boutique Hotel או Hotel Romance. למחפשים לינה זולה יותר כדאי להסתכל על מלונות שלושה כוכבים כמו מלון Hotel Saint Petersburg ומלון Romania. מעבר לכך ישנן גם דירות הארחה למי שמעדיף את העצמאות והפרטיות שדירות מאפשרות, תוכלו להסתכל על Madonna Apartments ועל Revelton Studios Karlovy Vary.

למגיעים עם רכב כחלק מטיול רחב יותר בצכ’יה אנו ממליצים לבדוק את הזמינות באחד מהמקומות הבאים אשר מציעים לאורחים חנייה פרטית בחינם – למחפשים מלון ברמה של ארבעה כוכבים כדאי לבדוק את Hotel Embassy או את Hotel Malé Versailles, ולמחפשים לינה ברמה של שלושה כוכבים כדאי לבדוק את Villa Rosa ואת Hotel Ontario.

קצת על ההיסטוריה של קרלובי וארי

במהלך מלחמת העולם הראשונה התיירות בעיר המקסימה הזו פסקה לחלוטין. למעשה, אפשר לומר שהעיר מעולם לא חזרה לפסגה בה הייתה במאה ה-18. לאחר המלחמה הוחלפו אט-אט תושבי העיר המקוריים, הדוברים גרמנית, במתיישבים צ’כיים “קלאסיים”, וצ’כית נותרה השפה השולטת בעיר. אך למרות השינויים הדמוגרפיים שחוותה קרלובי וארי, הסממניים הגרמאנים נשארו, הן בתרבות והן בנוף העיר, והיא שונה מערים צ’כיות אחרות בהרבה מובנים.

מעניין לדעת:

  •  מאז 1948 מתקיים בעיר פסטיבל הסרטים הבינלאומי קרלובי וארי, פסטיבל הקולנוע הוותיק והחשוב ביותר במזרח אירופה ואחד מהחשובים בעולם. הפסטיבל מושך אליו מבקרים רבים בכל העולם.
  • קרלובי וארי ופראג הן אולי שתי הערים המצולמות ביותר בצכ’יה בתעשיית הקולנוע בשנים האחרונות, ומופיעות בסצנות מוכרות רבות בסרטים ההוליווידים השונים. אולי הדוגמא המופרסמת סיותר בשנים האחרונות היא הסרט “קאזינו רויאל” מ2006.
  • גם מבחינה ציונית יש למקום חשיבות רבה, בקרלובי וארי התקיימו שני קונגרסים ציוניים, הקונגרס ה-12 ב-1921, והקונגרס ה-13 ב-1923. כמו כן בעיירה הייתה קהילה יהודית גדולה שהגיעה בשיאה ל2000 תושבים.
  • לעיר קרלובי וארי ישנם מספר ערים תאומות מסביב לעולם – אחת מהן היא אילת.

הגייזר של קארלו וארי

מזג אוויר בקרלובי וארי והמלצות למבקר בכל עונה

קרלובי וארי היא העיר הספא המבוקרת ביותר ברפובליקה הצ’כית, המציעה אקלים יעיל לטיפולים ולנופש ברוב חודשי השנה. מבחינת מזג האוויר הזמן המומלץ והפופולארי לביקור בעיר הוא באביב ובקיץ, כאשר המזג אוויר נעים ומאפשר נצלת המרחבים הפתוחים והמתקנים הטבעיים של העיר .

אביב בקרלובי וארי

  • ממוצע טמפרטורות: 8°C – 15°C
  • ימי גשם: בממוצע 10 ימים בחודש
    המלצות למבקרים באביב ובקיץ: זהו זמן מושלם לטיולים בטבע וביקור במעיינות החמים של העיירה. מומלץ להתארח במלונות ספא המציעים טיפולים מבוססי מים. כמו למשל Salvator Hotel, Spa Hotel Imperial,וRetro Riverside Wellness Resort. 

קיץ בקרלובי וארי

  • ממוצע טמפרטורות: 16°C – 25°C
  • ימי גשם: בממוצע 12 ימים בחודש

המלצות: זוהי תקופה אידיאלית לסיורים בעיר ובסביבתה (שווה לבחון את הסיורים היומיים פה), כולל השתתפות בפסטיבלים מקומיים שמושכים אליהם את תיירים מכל העולם. למגיעים בתקופה זו מומלץ לבחור במלונות פונקציונאלים (מלונות הספא יקרים יחסית בקיץ) עם גישה נוחה לאטרקציות המרכזיות כמו: Hotel Romance, Carlsbad Family Apartment  ו Golden Key Boutique Hotel. 

סתיו בקרלובי וארי

  • ממוצע טמפרטורות: 5°C – 14°C
  • ימי גשם: בממוצע 8 ימים בחודש
    המלצות: זהו זמן טוב להנות מהנופים המשתנים ומפעילויות תרבותיות בעיר. צריך לקחת בחשבון את הפכפכות של מז”א ולבוא עם ביגוד מתאים, מבחינת  לינה מומלץ להתארח במלונות ספא המציעים טיפולים מבוססי מים. כמו למשל Salvator Hotel, Spa Hotel Imperial,וRetro Riverside Wellness Resort.

חורף בקרולבי וארי

  • ממוצע טמפרטורות: -3°C – 2°C
  • ימי שלג: בממוצע 20 ימים בחודש
    המלצות: תקופה מושלמת לחובבי ספורטי חורף ולמי שמחפש חוויה רומנטית בספא. רוב הישראלים נמנעים מביקור באזור בחורף וחבל, כי מדובר בתקופה בה אפשר לבקר בעיר במחיר זול, לבחור מלונות ברמה גבוהה בלי לקרוע את הכיס וברוב  המסעדות והמלונות יש חדרי אירוח חמימים ונוף לנופים מושלגים.

**פרסומת**



המלצות לקרלובי וארי

  • נהוג להגיע לקרלובי וארי לביקור של יום אחד מפראג ואף ביקור של יומיים כחלק מ”יום טיול” מפראג או כ”עצירה בדרך” בזמן טיול עם רכב ברחבי צ’כיה (למידע נוסף על השכרת רכב בצ’כיה לחצו כאן). אופציה אחרת היא הגעה לעיר כחלק מחופשת ספא או בריאות – ואז אפשר לבלות בעיר ובמרחצותיה זמן ארוך יותר (כמה ימים ואף שבוע-שבועיים).
  • מלבד ההגעה האפשרית ברכבת או אוטובוס, ניתן להצטרף לקבוצות מאורגנות כולל מדריך ליום טיול מפראג (למשל סיור מומלץ זה או זה). אופציה זו לא מתאימה לכולם. יתרונותיה הם בכך שיש הדרכה ונוחות מבחינת הגעה, והחסרונות הן שהמחיר רב יותר ויש פחות חופש בתכנון המסלול בעיר. (ראו מידע נוסף בעמוד שלנו טיול לקרלובי וארי  או בעמוד זה). אופציה נוספת להגעה נוחה היא בעזרת הסעות פרטיות האוספות אתכם מהמלון בפראג, ומביאות אותכם לעיר (למשל אפשרות זו). הסעות אלו קיימות גם בכיוון ההפוך.
  • ההגעה לעיר אפשרית במשך כל השנה. בעונות השיא האווירה תוססת יותר והמחירים יקרים יותר. יש לקחת בחשבון שגם בקיץ העיר לא מאוד חמה ויתכנו ימים של גשם. בחורף העיר יכולה לשמש כנקודה בדרך אל / מ אתרי סקי שונים והמחירים נמוכים יותר אך פחות נעים להסתובב ברגל בחוץ והרחובות יהיו הרבה יותר ריקים. יש לקחת בחשבון שגם במידל סיזן בתקופת האביב והסתיו העיר מתמלאת בזמן שמתקיימים בה פסטיבלים.
  • אל תוותרו על טעימה מהוופלים הנאפים במקום ונמכרים בכל פינה. ולא מהטרדלינק (trdelník) המצויין שגם אותו תמצאו בנקודות רבות בעיר.
  • לדתיים שבנינו. ישנה קהילה יהודית הפועלת בעיר. ישנו בית כנסת ובית קהילה פעיל בכתובת -Karlovyc Vary Jewish Community Center Masaryka 39,Masaryka 39,. ישנו גם מלון הכולל מסעדה כשרה ראו מלון לאורטה קרלובי וארי.
  • מאוד מומלץ לעשות שימוש במפה הדיגיטאלית של אתרי התיירות בעיר (ראו לינק זה). מפה מאוד נוחה, מפורטת ופשוטה.
  • העיר אינה יעד קלאסי למשפחות. אך ילדים יכולים למצוא בו מה לעשות. בין עם מדובר בטיול בהרים ובגן החיות הקטן בגבעה הצופה על העיר ובין עם מדובר בפארקים הקטנים ואטרקציות המותאמות לילדים בטיילת של העיר. בכל מקרה לא מומלץ לבוא עם ילדים לחופשת מרפא ארוכה בעיר – ללא סיבה מיוחדת (לעוד מידע על טיול עם ילדים ראו “פארג עם ילדים”).
  • יש לקחת בחשבון – העיר היא בעלת אופי מאוד רגוע ומבוגר. אין בה חיי לילה של ממש ולרוב כמו הרבה מאוד ערים אחרות בצ’כיה – אחרי 19:00 כבר הכל סגור בעיר.

המים הייחודים של קרלובי וארי נחשבים כבעלי סגולות רפואיות

המלצות ותגובות של גולשים:

  • יהודית אקשטיין: אם לא באים לטיפולים – אין מה לחפש שם. העיר אינה גדולה, הנופים נחמדים אבל לא יותר מזה, אין איפה לבלות, ובמסעדות יקר ולא טעים כמו בכל מלכודת תיירים אחרת. בקיצור סתם מקום, נסיעה ארוכה ולא שווה אין מה לעשות שם, מאוד תיירותי ובזבוז זמן.

איך מגיעים מפראג לקארלובי וארי

ניתן להגיע מפראג לקרלובי וארי באמצעות רכב שכור, תחבורה ציבורית או באמצעות סיור יום הכולל הסעה מפראג ולעיתים גם הדרכה. יש לא מעט תיירים שבוחרים לעשות את הנסיעה הזו, בין אם עצמאית או עם הסעה ומדריך צמוד.

רכב פרטי

זוהי אחת הדרכים הנוחות להגיע לעיר. לרוב, הנסיעה לעיר ברכב פרטי היא מכוון העיר פראג על כביש מספר 6 (אוטוסטרדה מהירה ורב מסלולית) שהופך להיות כביש E-48 – כביש מהיר וחדש. למגיעים עם רכב מומלץ לחנות באחד מהחניונים מחוץ למרכז העיר ולהיכנס לחלק התיירותי ברגל ו/או בתחבורה ציבורית. בתוך מרכז העיר ישנה בעייתיות להתנייד עם רכב פרטי (ישנם פקקים רבים ובעיות חניה – במיוחד בתקופות הקיץ והפסטיבלים). אנו ממליצים להשכיר רכב דרך חברת אוטויורופ, אשר מעניקה הנחה ייעודית של 10% לגולשי הכל על בקישור זה, אך לקריאה נוספת אודות האפשרויות השונות להשכרת הרכב בצ’כיה מומלץ לקרוא עוד בעמוד שלנו – הכל על השכרת רכב בצ’כיה.

דוגמא לחניונים הקיימים מחוץ למרכז העיר והכביש המוביל לעיר מכיוון פראג.
נוח לנסוע (כביש חדש) ונוח לשים את הרכב ולטייל (צילומים מקוריים). 

באוטובוס

מספר חברות אוטובוסים מפעילות שירותים בין פראג לקרלובי וארי, כולל RegioJet ו- FlixBus. לאוטובוסים לוקח כ-2.5-3 שעות לנסוע בין שתי הערים, והם פועלים מספר פעמים ביום. המחיר הממוצע לכרטיס לכיוון אחד הוא בסביבות 4-6€, תלוי בחברת האוטובוסים ובסוג הכרטיס.  בנוסף ,ישנו את קו האוטובוס של אגודת הסטודנטים  אשר יוצא כל שעה מהעיר פראג בתחנות – פלורנס (Flornc) ו-דג’וויקה (Dejvika) בין השעות 5:00 בבוקר ועד 8:00. אורך המסלול כשעתיים ומחירו כ-155 קרונות צ’כיות למבוגר. זוהי הדרך הזולה ביותר להגיע למקום. הדרך הטובה ביותר להשוות בין אפשרויות האוטובוס השונות, מחיר וזמני יציאה הן דרך אתר זה, אשר סוקר את כל האפשרויות השונות ומשווה ביניהן.

קרלובי וארי (צילום: Bernd Thallerרישיון)

ברכבת

לקרלובי וארי יש שתי תחנות רכבת עיקריות: דולני נדראזי (Dolni Nadarazi) התחנה התחתונה, אשר ממוקמת צמוד לתחנת האוטובוס. ו-הורני נדראזי (Horni Nadarazi) התחנה העליונה, אשר ממוקמת בצפון מרכז העיר מעבר לנהר האוהר (Ohre). הורני נדראזי ניתנת להגעה בהליכה של כ-10 דקות או בעזרת קווי אוטובוס מספר 12,11 ו13. רכבות מפראג לעיר יוצאות כל שעתיים ומגיעות לתחנת הרכבת הורני נדראזי כ-3 ורבע ורבע שעות לאחר היציאה מפראג, מחיר הנסיעה הרגיל הוא כ-316 קרונות, כאשר הנוסע השני משלם רק 221, מהנוסע השלישי ומעלה המחיר יעמוד על 158 קרונות לנוסע. הנסיעה באוטובוס זולה יותר, ואפקטיבית הרבה יותר לנסיעה בין פראג לקרלובי וארי, למרות זאת אוהבי רכבות יישמחו לבצע את הנסיעה המדוברת והמיוחדת לאור העובדה שהיא נחשבת לאחת ממסלולי הרכבת היפים ומלאי הנוף ברפובליקה הצ’כית, עם נהרות ואגמים העוטפים את פסי המסלול. בין העיר קרלובי וארי לבין העיר לוקט (Loket) הנמצאת במרחק קצר של 16 ק”מ וכ-30 דקות נסיעה ברכבת, ישנם מסלולי רכבת הפועלים כל שעה. מסלולים דומים קיימים גם אל העיר שב (Cheb) הנמצאת במרחק של כ-52 ק”מ וכשעה נסיעה ברכבת.

במסגרת סיור מודרך

אפשרות נוספת במידה ותרצו להימנע מתחבורה ציבורית או השכרת רכב היא להזמין סיור מודרך מפראג לקרלובי וארי,הכולל הסעה הלוך-חזור וסיור מודרך בכל האתרים המפורסמים בעיר. ישנם מגוון רב של סיורים, חלקם הם סיורים בסיסיים העוברים בכל נקודות החובה של העיר במחיר יחסית נמוך (למשל כאן או כאן), סיורים הכוללים גם ארוחת צהריים (למשל פה או פה) או סיורים פרטיים שאמנם עולים יותר אבל מציעים חווית ביקור ייחודית ואקסקלוסיבית בעיר (למשל כאן או כאן).

פסטיבל הסרטים בקרלובי וארי

פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בקרלובי וארי הוא הפסטיבל הגדול ביותר ברפובליקה הצ’כית והמפואר ביותר במרכז אירופה.  בפסטיבל מוקרנים סרטים מכל הסוגים, כולל פרמיירות עולמיות, סרטי עלילה, דוקומנטרים וסרטי קצרים. מדי שנה מגיעים לפסטיבל עשרות אלפי אנשים, כולל יוצרים, מבקרי קולנוע, סלבריטאים וחובבי קולנוע מכל העולם. למידע רשמי על הפסטיבל, בקרו באתר הרשמי: פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בקרלובי וארי.

לינה בקרלובי וארי במהלך הפסטיבל

במהלך הפסטיבל, מחירי הלינה בקרלובי וארי עולים משמעותית. לכן, מומלץ לשהות במלונות ודירות פשוטים יותר, אשר אינם ממוקמים במרכז העיר אך עם גישה קלה לאזור הפסטיבל כמו למשלPension Villa Rosa, Three Rings Apartments ו Apartmán U tří jehňátek

שאלות ותשובות נפוצות על קרלובי וארי (karlovy vary)

הביקור בקרלובי וארי מומלץ מאוד למי שמחפש מצד אחד את  הפאר וההדר של העיירה, מצד שני למי שמחפש את הטבע שיש מסביבה וכמובן למי שרוצה להינות ממעיינות החמים שלה בחופשת ספא. זהו אחד מהמוקדים הפופלארים ביותר לטיול יומי מפראג הן באופן עצמאי עם רכב שכור והן כחלק מסיור מאורגן (לפרטים והזמנה), לעצירה לפני או אחרי נחיתה בפראג או לשהות של כמה ימים במעיינות החמים של העיירה.

מומלץ לבקר בקרלובי וארי במהלך תקופת הקיץ החמימה, הזמן האידיאלי הוא בין יוני לספטמבר. ההגעה לקרלובי וארי אפשרית במשך כל השנה, גם בחורף. בחורף המחירים בה נמוכים יותר מאשר בקיץ, אבל יש לקחת בחשבון שפחות נעים להסתובב ברחובות מאחר וקר ושהעיר ריקה יותר.

האתרים המרכזיים והאטרקציות העיקריות שבתוך העיר בקרלובי וארי הם מתקני הספא והמרחצאות, הכנסייה המרכזית פראווסלבני קוסטל סוואטהו פטרה אה פאבלה (Pravoslavny Kostel Svateho Petra a Pavla), הרחוב הראשי סטארה לאווקה (Stará Louka) ומבני האכסנדראות הפסטורלים שבהם ניתן למצוא ברזים ציבוריים של מי המרפא המקומיים. מחוץ לעיר ניתן להינות מהטבע המרשים של היערות וההרים שמסביב. אטרקציה מרכזית נוספת באזור היא גבעת דיאנה (Diana Lookout Tower) ששוכנת בפאתי העיר, שם יש מגדל גבוה ממנו ניתן להביט על הנופים שמסביב.

ניתן להגיע מפראג לקרלובי וארי באמצעות רכב שכור, תחבורה ציבורית או באמצעות הסעה מסודרת הכוללת כרטיס כניסה לקרלובי וארי.

ההגעה ברכב פרטי נוחה יחסית ומאוד מומלצת לדעתנו מי שמתכנן לשכור רכב לא רק להגעה לקרלובי וארי, אלא לטיול ארוך או רחב יותר באזור, אנו פחות ממליצים על אופציה זו לטיול יומי מפראג לעיירה. למי שמתכנן הגעה עם רכב אנו ממליצים להשכיר רכב מוקדם ככל הניתן (לחצו כאן להזמנת רכבים בבצ'כיה  עם אפשרות ביטול ולחצו כאן להזמנת רכבים עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על) אנו ממליצים למי שמתכוון להגיע לקרלובי וארי ברכב פרטי, לקרוא גם את העמוד שלנו על השכרת רכב בצ'כיה ופראג.   הנסיעה לעיר ברכב פרטי מכיוון העיר פראג היא על כביש מספר 6 (אוטוסטרדה מהירה ורב מסלולית) שהופך להיות כביש E-48 – כביש מהיר וחדש. למגיעים עם רכב מומלץ לחנות באחד מהחניונים מחוץ למרכז העיר ולהיכנס לחלק התיירותי ברגל ו/או בתחבורה ציבורית. בתוך מרכז העיר ישנה בעייתיות להתנייד עם רכב פרטי (ישנם פקקים רבים ובעיות חניה – במיוחד בתקופות הקיץ והפסטיבילים).

בנוסף ניתן להגיע באמצעות תחבורה ציבורית, בהגעה באוטובוס, קו האוטובוס של אגודת הסטודנטים יוצא כל שעה מהעיר פראג בתחנות – פלורנס (Flornc) ו-דג’וויקה (Dejvika) בין השעות 5:00 בבוקר ועד 8:00. אורך המסלול כשעתיים ומחירו כ-155 קרונות צ’כיות למבוגר. זוהי הדרך הזולה ביותר להגיע למקום. למידע נוסף ראה קישור זה. למעוניינים להגיע לעיר בשיטה זו, מומלץ להזמין כרטיסים מראש במיוחד בקיץ כדי להיות בטוחים שתוכלו לנסוע בשעה הנוחה לכם. חברות אוטובוס נוספות יוצאות מתחנת פלורנס אשר בפראג אך קווים אלו יקרים ויותר ונוחים פחות.

דרך נוספת להגעה היא באמצעות רכבת, לקרלובי וארי יש שתי תחנות רכבת עיקריות: דולני נדראזי (Dolni Nadarazi) התחנה התחתונה, אשר ממוקמת צמוד לתחנת האוטובוס. ו-הורני נדראזי (Horni Nadarazi) התחנה העליונה, אשר ממוקמת בצפון מרכז העיר מעבר לנהר האוהר (Ohre). הורני נדראזי ניתנת להגעה בהליכה של כ-10 דקות או בעזרת קווי אוטובוס מספר 12,11 ו13. רכבות מפראג לעיר יוצאות כל שעתיים ומגיעות לתחנת הרכבת הורני נדראזי כ-3 ורבע ורבע שעות לאחר היציאה מפראג, מחיר הנסיעה הרגיל הוא כ-316 קרונות, כאשר הנוסע השני משלם רק 221, מהנוסע השלישי ומעלה המחיר יעמוד על 158 קרונות לנוסע. הנסיעה באוטובוס זולה יותר, ואפקטיבית הרבה יותר לנסיעה בין פראג לקרלובי וארי, למרות זאת אוהבי רכבות יישמחו לבצע את הנסיעה המדוברת והמיוחדת לאור העובדה שהיא נחשבת לאחת ממסלולי הרכבת היפים ומלאי הנוף ברפובליקה הצ’כית, עם נהרות ואגמים העוטפים את פסי המסלול. בין העיר קרלובי וארי לבין העיר לוקט (Loket) הנמצאת במרחק קצר של 16 ק”מ וכ-30 דקות נסיעה ברכבת, ישנם מסלולי רכבת הפועלים כל שעה. מסלולים דומים קיימים גם אל העיר שב (Cheb) הנמצאת במרחק של כ-52 ק”מ וכשעה נסיעה ברכבת.
להשוואת מחירים לנסיעה בתחבורה ציבורית לעיירה אפשר להיכנס לאתר זה שמשווה בין כל אמצעי התחבורה מבחינת מחיר וגם מבחינת משך נסיעה, לאתר זה שמשווה בין מחירי אוטובוסים או לאתר זה שאמנם לא מאפשר השוואה אך ניתן להזמין דרכו נסיעה.

אופציה שרבים בוחרים בה היא להימנה בכלל מהשכרת רכב או שימוש בתחבורה ציבורית ולהשתמש בסיורים המודרכים הרבים היוצאים מפראג לעיירה ומחזירים אותכם בנוחות למרכז פראג. זו אופציה יקרה יותר אך נוחה ומהירה ויש לה כמון את הבנפיט של מדריך צמוד (לפרטים והזמנה)

*שימו לב  כרטיס התחבורה הציבורית בפראג אינו כולל את הנסיעה אל ובתוך קארלו וארי, אומנם זו עיירה שהיא טיול יומי פופלארי מפראג, אבל היא עיירה נפרדת.

קרלובי וארי אינה יעד קלאסי למשפחות והיא ידועה כעיירת ספא ומרפא. עם זאת, ילדים יכולים למצוא בה מה לעשות. בין אם מדובר בטיול בהרים ובגן החיות הקטן בגבעה הצופה על העיר ובין עם מדובר בפארקים הקטנים ואטרקציות המותאמות לילדים בטיילת של העיר. בשנים האחרונות מנסים בעיירה למתג עצמם כיעד ידודתי למשפחות ומעצימים אטרקציות כמו גני חיות קטנים, וסדנאות המתאימות לכל המשפחה. לדעתנו יש בצ'כיה מוקדים טובים יותר לילדים - אבל אם אתם רוצים לבקר בעיירה בשבילכם תוכלו למצוא מה לעשות בה עם ילדים.

לדתיים שבנינו. ישנה קהילה יהודית הפועלת בעיר. ישנו בית כנסת ובית קהילה פעיל בכתובת -Karlovyc Vary Jewish Community Center Masaryka 39,Masaryka 39,. ישנו גם מלון הכולל מסעדה כשרה ראו מלון לאורטה קרלובי וארי.

בקרלובי וארי אין מסעדות כשרות. עם זאת, למי שנמנע מלאכול בשר ומוצרי חלב מחוץ לארץ, כדאי לאכול במסעדות שיש בהן מנות לטבעונים. בין המסעדות האלה יש את בית הקפה Bagel Lounge Karlovy Vary, Tusculum שמציעה אוכל אירופאי ואת הפיצרייה Ristorante-Pizzeria Palermo.

ישנן כמה אפשרויות לסיורים מודרכים בקרלובי וארי כאשר רובן הן כחלק מטיול יום שיוצא וחוזר מפראג, או כחלק מטיול שמשלב סיור בקרלובי וארי יחד עם יעד או אטרקציה נוספים, כמו עיירת הספא מריאנסקה לאזנה (Marianske Lazne), או בעיירה לוקט ובטירה מימי הביניים שמצאת בה (Loket). ניתן למצוא את כלל האפשרויות השונות לסיורים מודרכים בקישור הבא. לדעתנו סיורים אילו מומלצים ונוחים מאוד, הם אולי לא מאוד זולים ולא הדרך לחסוך אבל הם אופציה מעולה למי שמחפש שבירת שיגרה ולראות משהו חדש בזמן חופשה של כמה ימים בעיר פראג. יש רק לקחת בחשבון שבסיורים אילו לא חווים את העיירה כעיירת נופש ספא.

בין המלונות המומלצים באזור קרלובי וארי ניתן למנות את מלון גראנד-הוטל פופ (Grandhotel Pupp), מלון וספא זאמק לוז’ץ (Spa hotel Zámek Lužec) ומלון רומניה (Romania) הממוקם בקרלובי וארי (Karlovy Vary). למי שמעוניין בקריאה נוספת, מומלץ לקרוא גם על לינה בקרלובי וארי.

קרלובי וארי שוכנת במרחק של כ-130 ק"מ מבירת צ'כיה- פראג וכשעתיים וחצי - שלוש שעות נסיעה ממנה. לכן, רבים בוחרים לשלב ביקור יום בקרלובי וארי כחלק מביקור ארוך יותר בפראג. אפשרויות מומלצות ניתן למצוא בקישור הזה.

נהוג להגיע לקרלובי וארי לביקור של יום אחד מפראג ואף ביקור של יומיים כחלק מיום טיול מפראג או כעצירה בדרך בזמן טיול עם רכב ברחבי צ’כיה. האפשרות של יום טיול אינה מתאימה לכולם. יתרונותיה הם בכך שיש הדרכה ונוחות מבחינת הגעה, והחסרונות הן שהמחיר רב יותר ויש פחות חופש בתכנון המסלול בעיר.(ראו מידע נוסף- טיול לקרלובי וארי)

אופציה אחרת היא הגעה לעיר כחלק מחופשת ספא או בריאות – ואז אפשר לבלות בעיר ובמרחצותיה זמן ארוך יותר (כמה ימים ואף שבוע-שבועיים).

אין הבדל משמעותי בין ביקור בקרלובי וארי ביום ראשון לביקור בה במהלך השבוע. ההבדל היחיד הוא שעסקים נסגרים בשעה קצת יותר מוקדמת.

בין המסעדות המומלצות בקרלובי וארי אפשר אפשר למנות את המסעדה הצ'כית Staroslovanska Kuchyne ואת המסעדה הצרפתית Le Marche שמציעות בין היתר גם מנות טבעוניות וללא גלוטן ואת המסעדה האיטלקית Ristorante-Pizzeria Palermo שמכינה גם מנות לצמחונים וטבעונים.

אם אתם מחפשים דווקא בית קפה לארוחת בוקר רגועה אנו ממליצים על Bagel Lounge Karlovy Vary שכולל גם אפשרויות לטבעונים ולרגישים לגלוטן.

לצערנו לא ידוע לנו על מרחצאות חמים ציבוריים שאינם שייכים למלונות בקרלובי וארי.