1. עמוד הבית
  2. »
  3. ברצלונה 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אתרים מרכזיים, אזורי תיירות, סיורים מודרכים ואטרקציות בברצלונה
  6. »
  7. בית הכנסת מאיור בית הכנסת העתיק של ברצלונה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Sinagoga Major de Barcelona

בית הכנסת מאיור בית הכנסת העתיק של ברצלונה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Sinagoga Major de Barcelona

מידע כללי

בית הכנסת העתיק או “בית הכנסת מאיור” נמצא ברובע הגותי של העיר ברצלונה. ברחוב 5 Marllet על יד כיכר סנט ג’ומה והוא בית הכנסת העתיק ביותר בספרד ואחד העתיקים באירופה – מראשית ימי הרומאים (ראו ההיסטוריה של ברצלונה). בית כנסת זה, שנבנה במאות הראשונות לכינונה של העיר ברצלונה, הוא זכר למסורת יהודית אדירה שהייתה בעיר (הוא היה אחד מארבעה בתי כנסת שונים שפעלו בברצלונה).




הכותבת בבית הכנסת המתארת את העובדה שהוא הקדש של ר’ שמואל הסרדי

בשנת 1391, לאחר טבח היהודים בברצלונה, מבנה בית הכנסת נזנח למשך כמה מאות שנים ועבר למלא פונקציות רבות אחרות (בעיקר חנויות מסוגים שונים). רק ב-1987 היסטוריון בשם ז’אומה ריארה אי סאנס החל לחקור את בתי הכנסת העתיקים באזור והסיק שכנראה אכן מדובר בבית כנסת. הוא “התגלה מחדש” כבית כנסת באופן סופי רק בשנת 1995. מה שהביא להבנה שהמבנה העתיק ששוכן ברובע הגותי הוא למעשה בית כנסת, היא העובדה שהוא כלל שני חלונות גדולים משני צדדיו של קיר החזית המזרחית (הקיר הפונה לכיוון ירושלים) – תיאור שתאם כתבים קדומים על בית הכנסת בברצלונה ותאם את שיטת הבנייה של יהודי ספרד.

לאחר גילוי זה הפך המקום למוזיאון ליהדות ברצלונה, כאשר מדי פעם אף מקיימים בו אירועים יהודיים (בעיקר בר מצוות של בני הקהילה המקומית בסופי שבוע). בהקשר זה ודאי תרצו לדעת שב-2003 לראשונה לאחר 600 שנים נישא במקום זוג יהודים.

מה רואים?

לא הרבה נשאר מהבנייה המקורית של בית הכנסת. המבקרים בתוך בית הכנסת יוכלו לחזות בבנייה רומאית עתיקה המכונה “אופוס אפריקנוס”. בנייה זו, שאפיינה מבני ציבור רומאים (אחת ההוכחות שמבנה זה היה מבנה ציבורי בעברו), כוללת בנייה טורית של אבני גזית המסודרות לסירוגין עם בניית לבנים. “אופוס אפריקנוס” עתיק זה משמש למעשה כבסיס ויסודות לבניות מאוחרות יותר, בעיקר מימי הביניים.

תמונה מתוך בית הכנסת העתיק (צילום: Chumchum14רישיון)

בגלל החוסר בשרידים ארכיאולוגיים מהתקופה היהודית של בית הכנסת, לא ידוע רבות על התנהלות בית הכנסת שפעל במקום. האמונה הרווחת היא שהכניסה הראשית היום היא למעשה מה שהיה הכניסה לעזרת הנשים. בכניסה לבית הכנסת ניתן לצפות בכתובת “הקדש ר’ שמואל הסרדי” הנמצאת לידו.
תוכלו לראות בתוך בית הכנסת את המפלס מתחת לרחוב ויורדים אליו דרך מספר מדרגות אבן.

המקום בנוי משני חדרונים קטנים אחד המבוא עם ריצפת הזכוכית והשני, הוא למעשה, בית הכנסת ששם מקבלים את ההסברים על המקום ועל ההיסטוריה שלו. יש במקום מספר ארונות זכוכית עם חפצים יהודים כמו מנורת הקנים וספרי קודש (לקריאה נוספת על היהודים בברצלונה ראה ברצלונה מידע כללי).

סרטון הסבר על הרובע הגותי מתוך ערוץ היוטיוב של אתר “הכל על”

**פרסומת**



המלצות "הכל על" למבקר בבית הכנסת

מידע שימושי על בית הכנסת מאיור

שעות פתיחה

שני עד שישי:
אפריל-ספטמבר: 10:30-18:30
אוקטובר-מרץ: 11:00-17:30
שבתות וחגים: 
אפריל-ספטמבר: 10:30-14:30
אוקטובר-מרץ: 11:00-15:00

כתובת

Carrer de Marlet’, 5, 08002 Barcelona, ספרד

הגעה
directions_subway
מטרו

קו 4 (כתום) לרדת בתחנת Jaume, או קו 3 (ירוק) לרדת בתחנת Liceu

directions_bus
אוטובוס

קווים 14 ו-59 לרדת בתחנת La Rambla.