קא’ ד’אורו, ונציה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Ca’ d’Oro

בית הזהב

מידע כללי

קא’ ד’אורו (Ca’ d’Oro) הוא ארמון הממוקם על גדת התעלה הגדולה בונציה. שמו הרישמי הוא ארמון סנטה סופיה (Palazzo Santa Sofia), אך הוא נקרא קא’ ד’אורו- בית הזהב – בשל ציפוי הזהב אשר פעם קישט את חזית המבנה.

זהו בין המבנים המוכרים ביותר בונציה ותחילת בנייתו התרחשה בתחילת המאה ה-15 על ידי האדריכלים ג’יובאני וברטולומאו בון אשר בנו אותו עבור משפחת קונטריני. הארמון משלב מספר סגנונות בניה – ביזנטית, איסלמית וגותית אך משמר גם תכנון ובניה איטלקית (בעיקר השפעות מלומברדיה) – ונחשב לבין המבנים היפים בעיר (לקריאה נוספת על האדריכלות בונציה).

המבנה עבר מספר ידיים במהלך השנים, ובמאה ה-19 רקדנית הבלט מארי טגליוני הסירה את המדרגות הגותיות והמרפסות המקשטות את המבנה כאשר היה בבעלותה. בשנת 1894 רכש את הארמון הברון גאורגיו פרנקטי, אשר צבר פרטי אומנות רבים ושיחזר את הארמון לגדלותו (הוא שיחזר את המדרגות והמרפסות שהרסה מארי). בשנת 1917 העביר גאורגיו את בעלות הארמון לאיטליה, וכיום המבנה משמש כגלריה לאומנות הקרויה על שמו – גלריית גאורגיו פרנקטי בבית הזהב (Galleria Giorgio Franchetti alla Ca’ d’Oro).

העמודים והקשתות – שלושת הקומות של בית הזהב (צילום: Graeme Churchard,)




מה רואים?

כאמור, הארמון הוא ביתו של גלריית האומנות של גאורגיו פרנקטי. הגלריה מציגה אומנות קלאסית – ציורים ופסלים, אך מעבר לגלריה, המבנה עצמו מקסים ומיוחד מאוד ורוב המבקרים בעיר יסתפקו בהצצה מבחוץ באתר. עם חלונותיו בסגנון הגותי – אשר היה סגנון הבניה המועדף על האדרכלים של ונציה במאה ה-15, הארמון עצמו יכול להיות עיקר הסיבה לביקור במקום. ראוי לציין בהקשר זה את ארמון דוקאלה (Palazzo Ducale), אליו דומה המבנה מאוד, לפחות במראה החיצוני.

לקא’ ד’אורו שלוש קומות, כשאת החלקים החיצוניים שלו מעטרים עמודים וקשתות המשלבים מספר סגנונות בנייה, ואפשר כמעט לומר שהם פסלים בעצמם שכן יש בהם פרטים רבים והם יפייפים. לארמון, כמו לארמונות נוספים בונציה, ישנה חצר פנימית. הוא בנוי מלבנים והחזית שלו מצופה שיש לבן.

הארמון מציע סיורים מודרכים באנגלית (בתשלום) לקבוצות של עד 30 איש. יש לשלם על הסיור מראש ולהזמינו 15 ימים מראש לפחות. אם בחרתם להגיע בעצמכם תוכלו להשתמש בעזרים כמו אוזניות ומסכים הניתנים להשכרה במחיר של כארבע יורו (נכון לשנת 2017) ולהינות ממידע נוסף (לא בעברית, אלא אנגלית ושפות נוספות).

בארמון ישנה גם חנות ספרים בה ניתן למצוא ספרי אומנות ואדריכלות, ספרים על מוזיאונים נוספים בונציה וגם ספרי ילדים. בחנות יש גם מוצרים שונים מנייר כמו גלויות ומשחקים.

בסרטון זה ניתן לראות את חלק מהציורים המככבים בגלריה, כמו גם את הארמון עצמו

המלצות "הכל על"




מידע שימושי על קא' ד'אורו

שעות פתיחה

ימים שלישי עד ראשון 08:15-19:15. ימי שני 08:15-14:00.

כתובת

Cannaregio, 3932, 30121, ונציהאיטליה.

אתר רשמי
הגעה
directions_boat
סירת אוטובוס (ואפורטו)

קו 1 מגיע לארמון. לתחנה קוראים קא’ ד’אורו.

למידע נוסף על הואפורטו של ונציה.

directions_walk
הולך רגל

ניתן להגיע ברגל לארמון דרך רחוב נובה (Strada Nova) העובר במקביל לתעלה הגדולה מאחורי הארמון.