ויטוריה, ספרד 2024 – המדריך המקיף ביותר בעברית | Vitoria-Gasteiz

כמה מילים על ויטוריה

ויטוריה- גאסטיז (Vitoria-Gasteiz) היא בירת מחוז אלבה שבאוטונומיה הבאסקית בצפון ספרד, לא רחוק מהגבול עם צרפת, ומשמשת כמקום מושבה של הממשלה של חבל הבאסקים. העיר עומדת על תילה מאז המאה ה-12 וכיום מתגוררים בה מעל ל-200,000 איש, בעיקר בזכות איכות החיים הגבוהה שהעיר מציעה. נוף העיר העירוני-אירופאי משתלב בנוף ההרים והגבעות העוטפים את העיר מכל כיווניה ובתוכה שילוב נעים של מראות עתיקים קלאסים ובניה מודרנית ומסודרת. ויטוריה היא ביתם של קבוצת הכדורגל “דפורטיבו אלאבס” וקבוצת הכדורסל “סאסקי בסקוניה” וכן של מפעל המכוניות של חברת מרסדס- בנץ. בכל שנה מתקיים בעיר פסטיבל גאז בינלאומי המושך אליו אלפי תיירים מכל רחבי העולם, שמגיעים להנות מהמוזיקה, התרבות והנופים ההררים האותנטים של חבל הבאסקים.

מה עושים בויטוריה

ויטוריה היא עיר גדולה, מפותחת וירוקה אשר מקדמת תחבורה ציבורית והולכי רגל על פני נהיגה במכוניות. החלק התיירותי של העיר מתרכז בעיר העתיקה ומוגבל לתנועת מכוניות, מתאפיין בסמטאות צרות בין בתים צבעוניים ובמרכזו כיכר בלנקה הבתולה (Plaza de la Virgen Blanca). את העיר העתיקה מקיפים מספר פארקים רחבי ידיים, ירוקים ופורחים שניתן לתפוס בהם שעת שלווה באמצע היום.

החלק התיירותי בעיר ויטוריההחלק התיירותי בעיר ויטוריה

כיאה לעיר אירופאית קלאסית, ניתן למצוא בעיר טירות בנות כמה מאות שנים ומוזיאונים מגוונים בתחומי האמנות. איצטדיון מנדיזורוצה (Mendizorrotza Stadium), ביתה של קבוצת הכדורגל של ויטוריה נמצא כשני קילומטרים ממרכז העיר ובמרחק של כ-4 קלימטרים ממרכז העיר נמצא אולם הבית של קבוצת הכדורסל של העיר (Fernando Buesa Arena).

רחובות העיר ויטוריה שבספרדרחובות העיר ויטוריה שבספרד

טיולי יום מחוץ לויטוריה

עבור אלו שרוצים לגוון את אופי הטיול בויטוריה ולבקר גם בסביבתה היפה, ישנם טיולי יום מודרכים היוצאים וחוזרים לעיר, אליהם תוכלו להצטרף.

טיול יום לסן סבסטיאן (San Sebastián) ולחוף הבאסקי (Basque Coast)

בסיור מודרך לעיר סן סבסטיאן (למשל כאן), אשר נמצאת בחבל הבאסקים שבצפון ספרד, ישנם חופי ים, סמטאות צפופות ויפות, בתי קפה ומסעדות. במהלך הביקור תגיעו לעיר העתיקה של סן סבסטיאן, בה תוכלו לסעוד במסעדות מקומיות ולהנות מרחובותיה המרשימים. כמו כן, בסיור תבקרו בכפרי דייגים באזור סן סבסטיאן, ותלמדו בעזרת מדריך מקומי אודות ציד הליוויתנים שבאזור.

חופי סן סבסטיאן, ספרדחופי סן סבסטיאן, ספרד

טיול יום לבילבאו (Bilbao)

בילבאו הינה עיר בחבל הבאסקים שבספרד הנמצאת צפונית לעיר ויטוריה גאסטיז (Vitoria Gasteiz). במהלך הסיור המודרך לבילבאו (למשל כאן), תבקרו באתרים בעלי ערך היסטורי ותרבותי בעיר, ובהם מוזיאון גוגנהיים (Guggenheim Museum), אשר השפיע רבות על זהות העיר.

למגוון סיורי יום מחוץ לויטוריה עם אפשרות לביטול בחינם לחצו כאן

מוזיאון גוגנהיים שבבילבאו, ספרדמוזיאון גוגנהיים שבבילבאו, ספרד

6 אטרקציות ואתרים מרכזיים בויטוריה

קתדרלת סנטה מריה

קתדרלת סנטה מריה (The Cathedral of Santa María) נבנתה ככנסיה בסגנון גותי במאה ה-14 ונמצאת בתהליך שימור ושחזור היסטורי. המבנה כיום הוסב למוזיאון המציג את ההיסטוריה של העיר ושל הקתדרלה ומספק מבט על גם על תקופות מן העבר וגם על תהליך שימור המבנה והסיפור של המקום. בסיור במקום ניתן גם להתרשם מיופיה של הכנסיה וגם להשתתף ולו במעט בתהליך השימור הארכיאולוגי המרתק של הכנסיה. יש לתאם סיור מראש דרך האתר הרשמי של הקתדרלה.

פארק פלורידה

פארק פלורידה (Florida Park) הוא פארק כמו באגדות, ירוק ורחב ידיים. הוא דוגמה מהותית למידת ההשקעה של העיר בשמירה על סביבה ירוקה. הפארק נבנה בין השנים 1820- 1855 ותוכנן בקפידה על ידי מספר אדריכלים. הפארק ממוקם בקרבת העיר העתיקה ובשיטוט בין שביליו תגלו כי הם מעוטרים במדשאות ירוקות, מזרקות, ספסלי ישיבה תחת עצים ותיקים מאוד ופסלי דמויות שונות.

מוזיאון אלבה לאמנות יפה

מוזיאון אלבה לאמנות יפה (Museo de Bellas Artes de Álava) משקף את הרצון של תושבי חבל הבאסקים לשמור ולייחד את תרבותם המיוחדת. המוזיאון מציג אוספי אמנות באסקית שנאגרו ונשתמרו באזור מהמאה ה-19 ועד המאה ה-20. הסיור במוזיאון הוא מסע בין חדרי ארמון מרשים ביותר שנבנה כארמון מגורים ונקרא “ארמון אגוסטין”. בשנת 1942 הועבר הארמון לידי השלטונות המקומים והפך בית לאוספי אמנות מקומית. המוזיאון נגיש וישנה אפשרות לקבל סיורי שמע בחינם.
שעות פתיחה
בימי שלישי עד שבת בין השעות 10:00 – 14:00 ו-16:00 – 18:30
בימי ימי ראשון וחגים 11:00 – 14:00
ימי שני סגור
מומלץ להתעדכן באתר הרשמי של המוזיאון.

פארק אטאריה

אטאריה (Ataria) הוא מרכז חקר ביצות ומוזיאון להיסטוריה של הטבע באזור ויטוריה וחבל הבאסקים. האתר נמצא בפאתי העיר ומשמר את הריאה הירוקה בה הוא נמצא, ובזכות כך בביקור באתר אפשר לפגוש במגוון ביולוגי רחב של צמחים ובעלי חיים כמו עופות מים, ציפורים, פרפרים ועוד. בביקור באתר אפשר לסייר במוזיאון ולצפות בחיים המתרחשים בביצה מעל לדק מרשים מאוד שנבנה עבור מטרה זו. הפארק הוא אופציה טובה מאוד לאוהבי הטבע ולמי שמחפש הפוגה של טבע בהמלך טיול אורבני.

פלאזה דה אספנייה

פלאזה אספניה (Plaza de España) או בשמה הנוסף הכיכר החדשה (Plaza Nueva) היא כיכר רחבת ידיים ומרשימה בלב ליבה של העיר העתיקה של ויטוריה אשר, הוכרזה כאתר תרבות רשמי של ספרד. לא תוכלו לבקר בעיר מבלי לעבור בכיכר אשר נבנתה במאה ה-18 ולהביט במבנה המרשים המקיף אותה מכל צדדיה, המעוטר כולו בקשתות אבן. מסביב לכיכר אפשר להנות מבתי קפה ומסעדות רבות.




לינה בויטוריה

בויטוריה ישנם פחות מ-100 מקומות לינה מסוגים שונים – מלונות, דירות ואפשרויות הארחה נוספות. מה שאומר שההיצע קטן, אפשרות הבחירה מצומצמת וכדאי מאוד להזמין מקום לינה מראש ולא לחכות לרגע האחרון. אפשרות הלינה הנפוצה ביותר הינה דירות (למשל מלון דירות Apartahotel Líbere Vitoria), כך שלמי שאפשרות זו מתאימה יהיה מעט יותר היצע לבחור מתוכו את מקום הלינה המתאים לו.
האזור המרכזי סביבו מרבית התיירים בוחרים ללון הינו המרכז ההיסטורי של ויטוריה ובמיוחד ליד קתדרלת סנטה מריה (Santa Maria Katedrala).

5 מקומות לינה מומלצים בויטוריה

Silken Ciudad de Vitoria – מלון סילקן סיודאד דה ויטוריה (Silken Ciudad de Vitoria) – מלון ארבעה כוכבים בסמוך לתחנת הרכבת של ויטוריה. מקום זה מתאים לאירוח של עד 3 אנשים ומומלץ בגלל שיש בו מסעדה טובה וניקיון ברמה גבוהה.

למידע נוסף על המלון
AC Hotel General Álavaו-מלון AC גנרל אלאבה (AC Hotel General Álava) – מלון שלושה כוכבים ברחוב הראשי של ויטוריה. מקום זה מתאים לאירוח של עד 3 אנשים ומומלץ בגלל מרכז הכושר.

למידע נוסף על המלון
– מלון ארטס גסטייז סנטרו (Hotel Arts – Gasteiz Centro) – מלון שני כוכבים במרכז ההיסטורי של ויטוריה. מקום זה מתאים לאירוח של עד 4 אנשים ומומלץ בגלל המחיר הזול והמיקום המרכזי.

למידע נוסף על המלון
Apartahotel Líbere Vitoria – מלון הדירות ליברה ויטוריה (Apartahotel Líbere Vitoria) – מלון דירות בסמוך למרכז הכנסים והתערוכות אירופה. מקום זה מתאים לאירוח של עד 6 אנשים ומומלץ בזכות המיקום הנוח.

למידע נוסף על המלון
עוד על מלונות בויטוריה תוכלו לקרוא כאן.

השכרת רכב בויטוריה

ההגעה עם רכב שכור לויטוריה היא אפשרות קיימת ומאוד פופלארית. מאחר וישנו ביקוש רב לרכבים שכורים מומלץ מאוד להזמין רכבים מראש, במיוחד אם מדובר בהשכרת רכב בשיא עונת התיירות או במידה ואתם מחפשים רכב של יותר מ-5 מקומות, ג’יפים או ואנים. למי שחושש מההתחייבות כדאי להזמין בקישור הזה, בו תוכלו לבטל את הרכב גם לאחר ביצוע ההזמנה. למי שמעוניין להוזיל את עלות ההשכרה כדאי להזמין בקישור הזה עם הנחה בלעדית לגולשי הכל על וכך לחסוך באחת ההוצאות המשמעותיות בחופשה.
אנו ממליצים לקרוא את העמוד שלנו אודות השכרת רכב בספרד.

איך מגיעים לויטוריה?

נכון להיום לא ניתן לטוס לויטוריה בטיסה ישירה מישראל אלא בטיסה הכוללת עצירת ביניים באחת מבירות אירופה כמו פריז או אמסטרדם. אופציית הגעה נוספת לעיר היא בטיסה ישירה למדריד (אפשר לקרוא כאן) או ברצלונה (אפשר לקרוא כאן) ולאחר מכן בנסיעה של בין 4-5 שעות ברכב שכור. ניתן לקרוא עוד על השכרת רכב בספרד כאן ולקבל הצעת מחיר כאן.

מזג האוויר בויטוריה

האקלים בויטוריה נוח לטיול במרבית חודשי השנה, כאשר החודשים הנעימים ביותר הם כמובן בקיץ (מאי-ספטמבר). החודש החם ביותר בויטוריה הוא אוגוסט ובו מזג האוויר מגיע לממוצע של עד 27 מעלות. חודשי החורף (דצמבר עד פברואר) בויטוריה קרים קצת יותר מאשר בישראל עם ממוצע טמפרטורות של כ-14 מעלות בשעות היום, אך גשומים יותר מישראל ולכן מקשים על שהיה בחוץ במהלך הביקור בעיר.

פירוש השם ויטוריה וחשיבותה ההיסטוריה של העיר

ויטוריה נוסדה במאה ה-12 על ידי מלך הבאסקים סנצ’ו השישי שקרא לה “ויקטוריה החדשה” (Nova Victoria) ומיד לאחר מכן נכבשה על ידי מלך קסטיליה. ככל הנראה היא הוקמה בסמוך למקום מושבה של העיר הקדומה “ויקטוריום” שנוסדה מאות לפני כן על ידי המלך הויזיגוטי לאויגילד בשנת 581 לספירה. שמה של העיר “ויטוריה גאסטיז” הוא שם ספרדי באסקי מסורתי ולעיתים נהגה גם כשילוב שני השמות “ויטוריקס” (Vitorixe). במאה ה-15 הייתה העיר בין חמשת המחוזות שהתאחדו לחבל אלבה, חלק מהבאסקים כיום. במאה ה-19 במלחמת חצי האי הובס הצבא הצרפתי בקרב ויקטוריה בעיר, מה שהביא לתום תקופת השליטה בצרפתית באזור. גם במאה ה-20 במלחמת האזרחים בספרד התרחשו קרבות רבים באזור העיר בין מורדים לאומניים לתומכי הרפובליקה. כיום ויטוריה היא בירת האוטונומיה הבאסקית של ספרד וחיים בה כ-250,000 איש.

סרטון על ויטוריה




המלצות "הכל על" למבקרים בויטוריה

  • אנו ממליצים לשלב את הביקור בעיר עם ערים נוספות בחבל הבאסקים כמו בילבאו וסן סבסטיאן וכן ערים שאינם באסקיות כמו פמפלונה, סרגוסה או בורגוס שנמצאת באזור קסטיליה- לאון.
  • לחובבי הכדורגל והכדורסל, אנו ממליצים להתעדכן בלוח משחקי הליגה הספרדית על מנת שתוכלו לשלב בביקורכם בעיר צפייה במשחק של קבוצת הכדורגל המקומית “דפורטיבו אלאבס” או קבוצת הכדורסל המקומית “באסקוניה ויטוריה”. לכרטיסים לחצו כאן.
  • לחובבי הקניות, אנו ממליצים לבקר ברחוב General Alava Kalea השוכן במרכז העיר העתיקה, סמוך לכיכר דה אספנייה. שם תוכלו למצוא מגוון חנויות של בתי אופנה מובילים.
  • עבור אוהבי היין אנו ממליצים לשלב בביקור בעיר סיור בייקב מקומי שנמצא מחוץ לעיר. אפשר לקרוא עוד על סיור יומי כזה הכולל גם ארוחת צהרים כאן.
  • מידי שנה בחודשי הקיץ מתקיים בעיר פסטיבל ג’אז בינלאומי, שהופך את העיר לבירת הג’אז לשבוע אחד. זוהי חוויה מומלצת לכולם ולחובבי המוזיקה בפרט. אנו ממליצים להתעדכן בפרטים על הפסטיבל ועל פסטיבלים אחרים באתר הרשמי של התיירות בחבל הבאסקים.

שאלות נפוצות על ויטוריה

הביקור בויטוריה מומלץ לכל מי שמחפש את השילוב בין עיר עתיקה ועיר מודרנית ומתחדשת, לאוהבי האמנות והארכיטקטורה וכמובן לחובבי הכדורגל והכדורסל הספרדי.

התקופה המומלץ לביקור בעיר היא בין החודשים אפריל לאוקטובר, כאשר מזג האוויר נעים ומתאים לטיול. יש לקחת בחשבון כי בחודש אוגוסט מתקיים בעיר פסטיבל מוזיקה שמושך אליו תיירים רבים ולכן העומס התיירותי יכול להיות מורגש בצורה משמעותית במלונות ובאתרי התיירות.

מומלץ להשקיע בביקור בין יומיים לשלושה ולשלב אותו אותו יחד עם ביקור ארוך יותר בערים הבאסקיות השכנות ובצפון ספרד בכלל.

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם: