העיר העתיקה של נאפולי – המדריך המקיף ביותר בעברית | ‪Naples Centro Storico‬

העיר העתיקה של נאפולי בכמה מילים

נאפולי, העיר השלישית בגודלה באיטליה השוכנת על חופי הים הטירני שטופי השמש במפרץ נאפולי בקרבה לעיירות החוף סורנטו ואמאלפי ולאתרים הארכיאולוגים החשובים פומפיי והרקולונאום, מתהדרת במרקם עשיר של היסטוריה שרק ערים מעטות יכולות להתחרות בו, ביופי עירוני ייחודי ומרתק, בתרבות עכשווית תוססת ובמקום של כבוד בתרבות הפופולארית (דוגמאות עכשוויות הן הסרט “יד האלוהים” והסדרה “החברה הגאונה שלי”, וכמובן שאין סוף לדוגמאות נוספות). בהתאם לכך, נאפולי נחשבת לאחת מפנינות התיירות של איטליה ושל אירופה כולה, ומבקרים בה מעל 5 מיליון תיירים בשנה. נפוצה האמירה “לראות את נאפולי ולמות“, ואין מילים ממצות ומדויקות יותר לתיאור חווית הביקור בעיר המהממת והמעניינת הזאת.

העיר נאפולי וברקע הר הגעש הוזובהעיר נאפולי וברקע הר הגעש וזוב

העיר העתיקה של נאפולי (Centro Storico), שתחומה בכיכר גריבדלי (Garibaldi Square) ורחוב ויה טולדו (Via Toldeo) היוותה עד התקופה המודרנית את העיר נאפולי כולה. העיר העתיקה קטנה וצפופה, כיאה לעיר ימי ביניימית, וכיום מתגוררים כ-40,000 תושבים ברחובותיה הצרים. הטיול בעיר העתיקה מאופיין בשוטטות בסמטאות צרות וצפופות, אך מלאות בפנינים היסטוריות ותרבותיות (להזמנת כרטיסים לסיור מודרך בעיר העתיקה לחצו כאן). לאורך הרחובות הראשיים של העיר העתיקה ניתן למצוא שלל מבנים מפורסמים ומרהיבים, כמו בזיליקת סנטה רסטיטוטה (Restituta di Basilica Santa), קפלה סנסברו (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה) וכנסיית סן לורנזו מאג’ורה (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה). העיר העתיקה של נאפולי מפורסמת כמו כן בעיר התת-קרקעית החצובה שלה שמהווה אטרקציה מרכזית למבקרים (לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים). מבנים מרהיבים אלו, ורבים אחרים, הם אלו ההופכים את העיר העתיקה ליעד המרכזי בנאפולי. אמנם נאפולי היא מסע מרתק בזמן ופנינת אדריכלות ואומנות, אך לא רק. נאפולי היא גם בירה קולינרית אירופאית, בה תוכלו למצוא פיצה נאפוליטנית אמיתית, את מאפה הספויאטלה המפורסם ומאכלים מפורסמים נוספים שיגרמו לכם לחוות את העיר העתיקה לא רק דרך העיניים והרגליים אלא גם דרך הפה (להזמנת מקומות לסיורי אוכל בעיר העתיקה לחצו כאן).

העיר העתיקה של נאפולי. לראות אותה ולמותהעיר העתיקה של נאפולי, לראות אותה ולמות. להזמנת סיור מודרך בעיר העתיקה לחצו כאן

בעיר העתיקה של נאפולי אין ספור אטרקציות, סיורים, פעילויות ומונומנטים בעלי חשיבות אדריכלית והיסטורית. נמליץ להתרשם מיופיה של העיר העתיקה ולבקר בויה די טריבונאלי (Via dei Tribunali), הדואומו (Duomo di San Gennaro) ופיאצת דל גסו נאובו (Piazza del Gesù Nuovo). עבור אלו שמעוניינים להעשיר את הידע שלהם ולחוות את העיר באופן מודרך ומוסדר, הדבר הראשון עליו נמליץ הוא סיור מודרך בעיר העתיקה. ניתן לקחת את אוטובוס התיירים של נאפולי בעזרתו תוכלו לנוע בקלות בין האתרים המרכזיים באזור (לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים), או לקחת סיור מודרך רגלי. ישנם כמה סוגי סיורים המתאימים לתחומי עניין שונים: סיורי אוכל ותרבות קולינרית (למידע נוסף והזמנת כרטיסים), סיורים כלליים ברחובות העיר העתיקה (למידע נוסף והזמנת כרטיסים), סיורים המתרכזים במונומנטים אדריכליים חשובים (למידע נוסף והזמנת כרטיסים), סיורים בעיר התת-קרקעית של נאפולי (למידע נוסף והזמנת כרטיסים), סיורי אומנות (כמו הסיור המומלץ הזה ברובע הספרדי) ועוד סיורים רבים (לקריאה נוספת והזמנת כרטיסים לסיורים נוספים). נמליץ להזמין כרטיסים לפעילויות השונות כמה שיותר מוקדם, שכן העיר עמוסה בתיירים בעונות התיירות והכרטיסים לסיורים הפופולאריים נוטים לאזול במהירות. יש לציין כי ניתן לבטל מראש ללא עלות לאחר הזמנה.

בזיליקת סאן פרצ'סקו די פאולה בכיכר פלביסיטו המפורסמת. להזמנת סיור מודרך בו תגיעו לכיכר וליעדים נוספים לחצו כאןבזיליקת סאן פרצ’סקו די פאולה בכיכר פלביסיטו המפורסמת. להזמנת כרטיסים לסיור מודרך בו תבקרו בכיכר מרשימה זו לחצו כאן

עבור אלו שמעוניינים לבקר באטרקציות העירוניות הרבות בעיר העתיקה ללא סיור, נמליץ על הכנסיות המשמעותיות והחשובות של העיר העתיקה כמו קפלה סנסברו (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה), כנסיית סן לורנזו מאג’ורה (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה), המוזיאון הארכיאולוגי (לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים), הקטקומבות (לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים) והארמון המלכותי של נאפולי (לפרטים נוספים והזמנת כרטיסים). כאמור זוהי רשימה חלקית בלבד של האטרקציות המרכזיות בעיר, ותוכלו לקרוא עוד על אטרקציות בעיר העתיקה של נאפולי בעמוד המקיף שלנו בנושא ולהזמין כרטיסים אליהן בקישור הזה. נמליץ להזמין כרטיסים לפעילויות השונות כמה שיותר מוקדם, שכן העיר עמוסה בתיירים בעונות התיירות והכרטיסים לאטרקציות המרכזיות נוטים לאזול במהירות. יש לציין שרכישה דרך הקישורים תספק הנחה של 10% לגולשי האתר.

כנסיית סן סברו בעיר העתיקה. להזמנת כרטיסי כניסה לחצו כאןכנסיית סן סברו בעיר העתיקה. להזמנת כרטיסי כניסה לחצו כאן

מבחינת לינה, בעיר העתיקה של נאפולי ישנן אלפי אפשרויות לינה, מכל הסוגים ובטווח מחירים רחב במיוחד. כמובן שהעיר העתיקה של נאפולי היא הרובע הפופולארי ביותר ללינה עבור תיירים ומבקרים, שכן היא העמוסה ביותר באטרקציות, ולינה בה מבטיחה התניידות קלה במיוחד כמעט ללא צורך בתחבורה ציבורית (וכמובן שללא צורך ברכב שכור). עבור אלו שמעוניינים במלונות נמליץ על מלון ארבעה כוכבים Hotel NunùSi apre in una nuova finestra, מלון ארבעה כוכבים Il Tesoro Smart Suite & SPASi apre in una nuova finestra ומלון שלושה כוכבים Albergo del Golfo Si apre in una nuova finestra. עבור המעוניינים בדירות נמליץ על הדירה La Casa Sul NiloSi apre in una nuova finestra ועל הדירה Largo Donnaregina HomeSi apre in una nuova finestra. העיר עמוסה מאוד במבקרים בחודשי הקיץ והעומס הנ”ל מורגש באופן ברור במלונות ובדירות בעיר העתיקה (כאמור האזור הפופולארי ביותר ללינה בעיר). לכן נמליץ במיוחד להזמין מקומות לינה לפחות כמה שבועות מראש. למידע נוסף על מלונות ודירות בעיר העתיקה של נאפולי בקרו בעמוד המקיף שלנו בנושא ולהזמנה עם אפשרות ביטול מראש המאפשרת גמישות, לחצו על הקישור הזה.

מה עושים בעיר העתיקה של נאפולי

סיורים מודרכים בעיר העתיקה של נאפולי

העיר העתיקה של נאפולי היא המוקד הגדול ביותר בעיר של סיורים מודרכים, שכן כל כולה מהממת ומלאת היסטוריה, סיפורים ותרבות. ללא מדריך מקומי ייתכן כי תפספסו מידע רב ערך על העיר הנהדרת הזאת, שהיא ממש לא רק תאווה לעיניים אלא גם יישוב עתיק שקיים מעל 2500 שנים, שחזה באימפריות קמות ונופלות, בשינויים דתיים ותרבותיים ובהיווצרות התרבות האיטלקית (והדרום איטלקית בפרט). סיורים מודרכים מומלצים הם הסיור הזה אשר בסופו מבקרים בכנסיית סנסברו המפורסמת והיפייפיה, הסיור הזה בו תבקרו ברבות מהפיאצות המפורסמות של העיר העתיקה והסיור הזה אשר מתרכז בהיסטוריה העתיקה ובסיפורים הייחודיים של העיר. למידע נוסף והזמנת כרטיסים לסיורים דומים נוספים לחצו כאן. יש לשים לב כי הביקוש בעונת התיירות לסיורים מודרכים הוא גבוה במיוחד, ולכן מומלץ להזמין כרטיסים זמן רב מראש בכדי להבטיח את מקומכם. 

סיורים קולינריים וסדנאות אוכל בעיר העתיקה של נאפולי

נאפולי היא כנראה הבירה הקולינרית המשמעותית ביותר של איטליה (והתחרות כידוע, קשה במיוחד). בנאפולי תוכלו למצוא כמובן פיצה נאפוליטנית אמיתית, אשר הרכבה ואופן הכנתה מהווים חוק קדוש בחלק זה של איטליה. מלבד הפיצה המפורסמת, בנאפולי מאכלי רחוב מקומיים נהדרים וידועים כמו מאפה הספויאטלה (Sfogliatella), ספגטי עם צדפות (Spaghetti alle vongole) ועוד רבים נוספים. כמו כן בנאפולי תמצאו שווקי מזון נהדרים בהם תוצרת מקומית טרייה ומשובחת. סיורים קולינריים מומלצים הם הסיור הזה בו תטעמו אוכל רחוב מעולה ותבקרו במפעל לימונצ’לו וסדנת האוכל הזאת בה תכינו פיצה נאפוליטנית אמיתית.  למידע נוסף והזמנת מקומות לסיורים וסדנאות דומות לחצו על הקישור הזה. המלצתינו היא לזמין כרטיסים לפחות שבועיים מראש, בכדי להימנע מעוגמת נפש (כרטיסים לרוב נגמרים בעת עונת התיירות).

פיצה נאפוליטנית אותנטית. בסדנת אוכל זו תלמדו כיצד להכין אותהפיצה נאפוליטנית אותנטית. בסדנת אוכל זו תלמדו כיצד להכין אותה

מוזיאונים בעיר העתיקה של נאפולי

כיאה ללב ההיסטורי של עיר אירופאית עתיקה ומשמעותית, בסנטרו סטוריקו של נאפולי כמה וכמה מוזיאונים חשובים ומומלצים ביותר, שאף ביקור בנאפולי לא יהיה שלם בלעדיהם. המוזיאונים המומלצים והידועים ביותר הם המוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי, שהוא כנראה המוזיאון הגדול והעמוס ביותר בעולם בממצאים מהתרבות היוונית והרומית העתיקה (מצויים בו גם ממצאים מצריים מעניינים) והמוזיאון האוצר של סאן ג’נרו בו תוכלו לראות את שרידיו של סאן ג’נרו פטרון העיר. אנו ממליצים להזמין מראש שכן הכרטיסים נוטים להיגמר בעונות התיירות כאשר הביקוש גבוה. 

המוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי. להזמנת כרטיסי כניסה לחצו כאןהמוזיאון הארכיאולוגי של נאפולי. להזמנת כרטיסי כניסה לחצו כאן

מונומנטים אדריכליים היסטוריים בעיר העתיקה של נאפולי

בעיר העתיקה של נאפולי כנסיות, בזיליקות, פיאצות ורחובות שהם פלא אדריכלי וסגנוני ופשוט חובה לבקר בהם. כמובן שניתן ללכת ולשטוף את עינכם בפנינות אלו באופן עצמאי, אך סיורים מודרכים או כניסה אל תוך המונומנטים הללו יבטיחו חוויה משמעותית וזכורה יותר, הכוללת הבנה של ההיסטוריה וההקשר התרבותי של המקומות החשובים ביותר בעיר העתיקה של נאפולי. כמה מהמקומות המומלצים לביקור הם קפלה סנסברו (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה), כנסיית סן לורנזו מאג’ורה (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה) והארמון המלכותי של נאפולי (לפרטים והזמנת כרטיסי כניסה). למידע נוסף והזמנת כרטיסי כניסה וסיורים למונומנטים אדריכליים והיסטוריים בעיר העתיקה של נאפולי לחצו על הקישור הזה. המלצתינו היא לזמין כרטיסים לפחות שבועיים מראש, בכדי להימנע מעוגמת נפש (כרטיסים לרוב נגמרים בעת עונת התיירות).

סיורים תת-קרקעיים בעיר העתיקה של נאפולי

מתחת לעיר העתיקה של נאפולי מתקיים עולם שלם ונסתר של מערכות חצובות תת-קרקעיות מדהימות. קילומטרים רבים של מערות ושל שכבות ארכיאולוגיות עתיקות שכוסו בידי מבנים מודרנים מחכות למבקרים, שיכולים להתאוורר מעט מחום השמש ולהכיר צד אחר ומסתורי של העיר העתיקה של נאפולי. אנו ממליצים על הסיור הזה בנאפולי התת-קרקעית בו תבקרו בתיאטרון של ניאפוליס (נאפולי העתיקה) ובאקוודוקט הרומי, הסיור הזה במתחם ניאפוליס סוטרטה (ניאפוליס הנסתרת) בו תבקרו בכנסיית סאן מג’ורה, בשוק הרומי התת קרקעי ובאולם V בו פרסקאות נדירים ומהממים וסיור זה בגלריית בורבון, מנהרה אשר חפרו מלכי בית בורבון ושומשה כחלל מסתור במלחמת העולם השנייה. למידע נוסף והזמנת כרטיסי כניסה וסיורים בנאפולי העתיקה התת-קרקעית לחצו על הקישור הזה. אנו ממליצים להזמין מראש שכן הכרטיסים נוטים להיגמר בעונות התיירות כאשר הביקוש גבוה. 

נאפולי התת קרקעית. להזמנת כרטיס כניסה לחצו כאןנאפולי התת קרקעית. להזמנת כרטיס כניסה לחצו כאן

לינה בעיר העתיקה של נאפולי

האזורים המועדפים על ידי תיירים המבקרים בנפולי הם העיר העתיקה ואזור הנמל (Porto Napoli). כתוצאה מכך, אפשרויות הלינה בעיר העתיקה של נפולי מרובות יחסית, אך אינן יוקרתיות וכוללות בעיקר דירות ובתי הארחה, הממוקמות ברובע ספקנופולי המרכזי. הלינה באזור מתאימה למי שחפץ לבקר באתרים המרכזיים במהלך היום אך גם ליהנות מהקולינריה האזורית בערב ובשיטוט לילי בסמטאות. אמנם מוצעות בעיר העתיקה בעיקר דירות ובתי הארחה, אך אלו שיבחרו להתפנק בכל זאת בבית מלון, יוכלו לבחור ב-Santa Chiara Boutique Hotel, מלון ארבעה כוכבים נפלא עם צוות מצוין וארוחת בוקר משובחת. המעוניינים ללון בדירות ולחוש באווירה נפוליטנית אותנטית, יוכלו לבחור בדירות Casa Napoletana – Spaccanapoli המרווחות או ב-La Casa Sul Nilo בעלות העיצוב המודרני, המתאימות שתיהן למשפחות בזכות החדרים הגדולים שהן מציעות. מרבית התיירים בוחרים ללון בבתי הארחה ו-B&B, למשל Toledo Boutique Rooms בעל הצוות המצוין, Bed & Breakfast Medea היפיפה או Dimora Donna Elena המאובזר והנוח. רוב מקומות הלינה מציעים אפשרות ביטול בחינם, כך שניתן ומומלץ להזמין מראש ללא דאגה. מומלץ לבקר בעמוד המקיף שלנו על מלונות ודירות מומלצים בעיר העתיקה של נאפולי, שיעשה לכם סדר ויביא בפניכם את המידע העדכני ביותר בנושא.




המלצות "הכל על" למבקרים בעיר העתיקה של נאפולי

  • מכיוון שהיא מהווה יעד פופולרי בביקור בנאפולי, מומלץ להגיע לעיר העתיקה בחודשי האביב, כמו מרץ או אפריל. בחודשים אלו העיר פחות צפופה והשוטטות בסמטאות הצרות נעימה יותר. כמובן שאם הביקור מתאפשר אך ורק בחודשי הקיץ הפופולריים, אין להימנע מלהגיע לנפולי, אך יש לקחת בחשבון את הצפיפות הצפויה. מעבר לשיקול הראשון, חודשי האביב נעימים יותר מבחינת מזג האוויר, משום שהקיץ הנפוליטני חם יחסית.
  • יחד עם הביקור בעיר העתיקה, מומלץ כמובן לטייל בעיר המודרנית של נאפולי, וממנה לנסוע למקומות סמוכים נפלאים כמו העיר ההרוסה פומפיי, חוף אמאלפי, והאיים היפיפיים קאפרי ואיסקיה.
  • בעיר העתיקה מומלץ להסתובב ברגל. מעבר לכך שיש אזורים בעיר החסומים לרכבים, ולכן נוח יותר לטייל רגלית, החוויה להולכי רגל מהנה יותר מכיוון שכך ניתן לגלות את האוצרות ההיסטוריים והסמטאות הציוריות בצורה מיטבית.
  • לתיירים המעוניינים בשופינג, אנו ממליצים להגיע אל סמטת סן גרגוריו ארמנו (Via San Gregorio Armeno). סמטה זו נמצאת בלב העיר העתיקה, וידועה בחנויות האומנים היחודיות שבה, לצד חנויות מזכרות ורהיטים לבית. חובבי השופינג הרציניים יותר, יוכלו ללכת מרחק הליכה מהעיר העתיקה אל רחוב טולדו (Via toledo) שהינו רחוב הקניות המרכזי של נפולי.
  • העיר העתיקה של נאפולי נחשבת לאזור בטוח יותר משאר האזורים בעיר, משום שהוא מאוד מתויר ולכן יש בו נוכחות גבוה יחסית של שיטור עירוני. עם זאת, כדאי לשמור את החפצים קרובים לגוף ולא לשים חפצים יקרים בכיסים.

תשובות לשאלות נפוצות

הביקור בעיר העתיקה מומלץ לחובבי ההיסטוריה, אך כל תייר יוכל ליהנות מטיול באזור: תיירים בודדים לשיטוט רגלי, זוגות לעצירה עירונית בדרך לחופשה רומנטית בקפרי, ואף משפחות יתפעלו מהמבנים המרהיבים ומפיצה נפוליטנית טעימה.

הזמן הטוב ביותר לבקר בעיר העתיקה של נפולי הוא בין מרץ לאפריל, כאשר מזג האוויר נעים וכמות האנשים בסמטאות הצרות לא גדולה כל כך. במהלך הקיץ, חם מאוד נוסף על כמו תיירים גדולה שמקשה על שוטטות נעימה באזור.

בטיול בעיר העתיקה מספיק להשקיע יום אחד או אפילו מספר שעות, במיוחד אם הטיול באזור הוא חלק מטיול רחב יותר בנאפולי וביעדים מומלצים סביבה.