המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה, נאפולי – המדריך המקיף בעברית | National Archaeological Museum

עדכון אפריל, 2024

בתקופה זו כמות התיירים בנאפולי במגמת עלייה, והיא תגיע לשיאה בחודשי הקיץ. בשל עומס התיירים, כאשר מתכננים להגיע למוזיאונים המובילים, כמו המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה, מאוד מומלץ להזמין כרטיסים מראש. העומס במוזיאון רב, במיוחד כשמגיעים במהלך סוף השבוע, והזמנה מראש תבטיח את כניסתכם במועד המתאים לכם וגם תחסוך לכם את העמידה בתור לרכישת כרטיסים בקופות המוזיאון. להזמנת כרטיסים מראש להמוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בכמה מילים

מידע כללי והיסטוריה

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי (Museo Archeologico Nazionale di Napoli) הוא בין מוזיאוני הארכיאולוגיה החשובים בעולם בהקשר לתרבות הקלאסית (תרבות יוון ורומא העתיקות) ובמיוחד לתרבות רומא העתיקה. מוצגים בו אלפי מוצגים וממצאים ארכיאולוגיים שהם מפנינותיה של התרבות הקלאסית. מבנה המוזיאון שוכן בחלקו הצפוני של מרכז העיר נאפולי שבדרום איטליה ובשל מיקמו המרכזי רבים בוחרים הן לבקר בו והן ללון בקרבתו באזור העיר העתיקה של נאפולי או ברובע הספרדי (קראו עוד על לינה בנאפולי). ייחודו של המוזיאון הוא שהוא ממוזיאוני הארכיאולוגיה הראשונים בעולם, והוא הוקם בתקופה שהארכיאולוגיה עוד לא הוכרה כתחום מדעי.

ההיסטוריה של מוזיאון הארכאולוגיה

הבניין שבו שוכן המוזיאון נבנה במאה בשנת 1585 ומטרתו הייתה לשמש כאורוות מלכותיות לבית המלוכה ששלט באזור בסוף המאה ה16 – בית בורבון. בתקופה זו בית בורבון הייתה ממלכה חזקה מאוד ובעלת יכולת וממון מספקים לבנייה של מבנה מפואר כמו מבנה המוזיאון. בשנת 1616 ייעודו של המבנה שונה והוא הפך לביתה של האוניברסיטה הראשית של נאפולי למשך למעלה מ-200 שנים. במאה ה-19 הבניין שופץ והפך למוזיאון. הפיכתו של המבנה למוזיאון התרחשה בעקבות החלטתו של צ’ארלס השלישי מלך בית בורבון לחפור ולחשוף את הערים הרומיות שנחרבו בהתפרצות הר הגעש וזוב, וביניהן המפורסמת ביותר היא פומפיי, בשנת 79 לספירה. רבים מהממצאים מחפירות אלו נאצרו במוזיאון, בנוסף לממצאים רבים נוספים שנמצאו באזור איטליה במהלך העת החדשה והתקופה המודרנית. כיום המוזיאון שומר על המוניטין ארוך השנים שלו וידוע כמוזיאון חשוב ביותר לצד מוזיאונים שונים באיטליה כמו המוזיאון הארכיאולוגי בפירנצה (Museo Archeologico Nazionale) והמוזיאון הארכיאולוגי בבולוניה.

הכניסה למוזיאון הארכיאולוגיה הלאומי בנאפולי (צילום מקורי)הכניסה למוזיאון הארכיאולוגיה הלאומי בנאפולי (צילום מקורי)

הממצאים המוצגים במוזיאון

במוזיאון מוצגים רבים מפריטי אוסף פרנזה (Farnese Collection) שנאספו ברובם על ידי אלסנדרו האוסף, מי שלימים הפך להיות האפיפיור פאולוס השלישי. צאצאיו ובני משפחתו של פרנזה הרחיבו את אוסף העתיקות, עד שהפך לאחד האוספים החשובים והגדולים באיטליה ובכל אירופה. האוסף מכיל מגוון של ממצאים: פסלים, מטבעות, כלים, אבני חן וכו’. בין ממצאיו הידועים ביותר ישנם פסלי שיש רומיים שנוצרו כהעתקים לפסלים יווניים עתיקים אף יותר, שאבדו במרוצת השנים. האוסף של כולל כמה מהפסלים הרומאיים הידועים והחשובים בעולם, כמו פסלי השיש של הרקולס, אטלס ואפרודיטה. פסל ידוע במיוחד המצוי באוסף הוא שור הפרנזה, אשר הוא הפסל הגדול ביותר שנמצא מהתרבות הרומית העתיקה

פסל השיש של אטלס (צילום מקורי) (צילום: פסל השיש של אטלס, מהפסלים הידועים ביותר במוזיאון (צילום מקורי)

במוזיאון שוכנים רבים מהממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו בערים שנקברו תחת האפר הוולקני בהתפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירהפומפיי (Pompeii), הרקולונאום ( Herculaneum) וסטביאה (Stabiae). הממצאים מאתרים חשובים אלו נודעים בחשיבותם ורמת ההשתמרות המעולה של חלק גדול מהם, הודות לתנאי השימור הייחודיים שנוצרו בשכבות האפר הגעשי שכיסה את הערים הרומיות שנחרבו. בין ממצאים אלו נמצאים פסיפס אלכסנדר מוקדון ודריווש השלישי (אשר הציור של אלכסנדר בו הוא כנראה הייצוג הנפוץ ביותר של אלכסנדר בכל העולם), פפירוס מההרקלונאום והפרסקאות של זאוס, והרה, אכילס ואגממנון מפומפיי. אוסף ממצאים ידוע מאוד נוסף מפומפי הוא אוסף הממצאים הארוטיים, בו אצורים כל הממצאים שנמצאו בפומפיי ובהרקולנאום אשר הם בעלי גוון ארוטי וכוללים הצגה של עירום ויחסי מין, שהייתה מקובלת בתרבויות הקלאסיות העתיקות. בשל רגישות הנושא והרגשות המעורבים של הכנסייה ואנשי הדת ביחס לממצאים, חדר התצוגה נפתח ונסגר פעמים רבות מאז פתיחתו של המוזיאון, עד שנפתח סופית בשנת 2005.

רבים מתלבטים האם לשלב בביקורם בנאפולי סיור באתרים מפורסמים מחוץ לעיר כמו פומפיי וההרקולנאום או שביקור במוזיאון הארכיאולוגיה בנאפולי מספק הצצה רחבה דיה להיסטוריה העשירה של התרבות הקלאסית. למתעניינים בהיסטוריה ובארכיאולוגיה אנו ממליצים להתחיל בביקור במוזיאון הארכיאולוגיה בעיר אך לא לוותר גם על חוייה מעמיקה ואותנטית בפומפיי ובהרקולנאום וכן באתרים נוספים בקרבת העיר. קראו עוד על אתרים אלו בעמוד המפורט שלנו על אתרים אטרקציות ומסלולים באזור נאפולי.
פסיפס אלכסנדר מוקדון ודריווש השלישי במוזיאון הארכיאולוגיה בנאפולי (צילום: Carole Raddato, רישיון)

מה רואים במוזיאון לארכיאולוגיה בנאפולי

המראה הראשון שיתגלה בפני המבקר במוזיאון עוד לפני הגעתו אליו הוא סביבתו – מרכז העיר הציורי והקסום של נאפולי, ובמיוחד רובע העיר העתיקה (Centro Satirico). מבנה המוזיאון שנבנה במאה ה-16 מרשים מאוד בפני עצמו וצבוע בגוון עז של כתום. במוזיאון מוצגת קולקציה עשירה ומגוונת של ממצאים מכל רחבי איטליה מהתקופה היוונית והרומית, מימי הביניים ומתקופת הרנסנס.

חזית המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי- מבנה מרשים צבוע בגוון כתום עז

חלקו הפנימי של מבנה המוזיאון מפואר ומרשים, כמעט כמו הממצאים העתיקים השוכנים בו. תקרתו וקירותיו של החלל המרכזי במוזיאון מכוסים בפרסקאות ובציורים רנסנסיים דרמטיים, ורצפתו עשויה שיש מבריק. חדרי התצוגה במוזיאון מלאי אור וקירותיהם עמוסים במוצגים רבים. במוזיאון ניתן לראות ממצאים נדירים וחשובים מהתרבות הקלאסית באיטליה – פסלים משיש ומברונזה, חפצי אומנות שונים כמו פסיפסים ופרסקאות, כלים מעוטרים, מטבעות ועיטורים אדריכליים.

בנוסף למוצגים מהתרבות הקלאסית, במוזיאון מוצגים חפצים מיובאים ממצריים שנמצאו באירופה. המוצגים מוצבים בחלל ובחדרים השונים לפי חלוקה נושאית, והמסייר במוזיאון יוכל לבחור את הנושאים והמוצגים בהם הוא מוצא עניין רב יותר, ולפיכך לבחור מסלול רצוי. גולות הכותרת של המוצגים במוזיאון הם הממצאים הרבים מהערים שחרבו בהתפרצות של הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה – פומפיי (Pompeii), הרקולונאום ( Herculaneum) וסטביאה (Stabiae), שהובאו לאוצרות המוזיאון לאחר החפירות הרבות שנערכו באתרים אלו.

פסלו של אפולו במוזיאון, בין הפסלים המרשימים שתראו במוזיאון (צילום מקורי)פסלו של אפולו במוזיאון, בין הפסלים המרשימים שתראו במוזיאון (צילום מקורי)

בחלל צדדי במוזיאון אשר מכונה התא הסודי (Gabinetto Segreto) שמור אוסף ייחודי ומעניין – אוסף הממצאים האירוטיים מפומפיי והרקלנאום. את הכניסה לתא הסודי מעטר שלט עליו רשום שמו של התא, ולידו שלט נוסף המסביר את המראות אליהם הולכים להיחשף אלו אשר יבחרו לבקר בחלל התצוגה. בתא הסודי ניתן לראות כמה מהממצאים הידועים ביותר מחפירות פומפיי והרקלונאום – פסלים חופשיים, תבליטים ופרסקאות המציגים סצנות שעדיף שלא לתאר במילים.

מסוג היצירת שתראו בתא הסודי של המוזיאון (צילום מקורי)מסוג היצירת שתראו בתא הסודי של המוזיאון (צילום מקורי)

סרטון על המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי

כרטיסים למוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי

ישנן כמה אפשרויות לרכישת כרטיסי כניסה למוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי – כרטיסי כניסה רגילים, כרטיסי כניסה עם תוספות שונות וסיורים מודרכים.

כרטיסי כניסה למוזיאון הארכיאולוגי

האופציה הראשונה היא היא כרטיס כניסה פשוט אשר חוסך את הצורך לרכוש כרטיס במקום – ככה אפשר להגיע בראש שקט בידיעה שיש לכם כרטיס.

  • לרכישת כרטיס כניסה מראש למוזיאון הארכיאולוגיה לחצו כאן

כרטיס כניסה הכולל דילוג על התור

האופציה השנייה היא כרטיס כניסה המאפשר דילוג על התור. הכרטיס מאפשר דילוג על התור (אשר בעיקר בקיץ כאשר העיר עמוסה תיירים יוכל להתארך) ולכן מתאים למי שמוכן לשלם מעט יותר בעבור האפשרות לחסוך זמן.

  • לרכישת כרטיס כניסה הכולל דילוג על התור לחצו כאן.

כרטיס כניסה עם גלויה דיגטלית

אופציה נוספת היא כרטיס כניסה עם גלויה דיגיטלית למבקרים במוזיאון שבו תוכלו כמובן לבחור איזה תמונה לשים ברקע הגלויה. ישנן כמה אפשרויות לרכישת:

  • לרכישת כרטיס כניסה עם גלויה דיגיטלית בתוספת 5% הנחה בהזנת קוד קופון HAKO5 לחצו כאן.
  • ניתן גם להזמין כרטיס עם גלויה דיגיטלית בקישור זה.

כרטיס המוזיאונים של קמפנייה

האפשרות האחרונה שנזכיר היא רכישת כרטיס המוזיאונים של קמפנייה (3-Day Campania Museum Pass). כרטיס זה כולל כניסה לאתרים הפופולאריים ביותר בנאפולי בנוסף למוזיאון הארכיאולוגי – האתרים הארכיאולוגיים בפומפיי ובהרקולונאום, ארמון קזרטה, מוזיאון קפודימונטה, והארמון המלכותי של נאפולי. כרטיס זה מומלץ למי שמתכנן לבקר במספר אתרים הכלולים בכרטיס – כדאי מאוד לבחון לפני הרכישה האם הכרטיס יוצא זול יותר או יקר יותר בהשוואה לכרטיסי כניסה נפרדים בעבור האתרים אליהם תרצו להגיע.

  • לרכישת כרטיס המוזיאונים של קמפנייה עם אופציה לביטול בחינם לחצו כאן.

סיורים מודרכים במוזיאון הארכיאולוגי בנאפולי

כרטיס כניסה עם סיור ודילוג על התור

האופציה הפופולארית ביותר היא כרטיס כניסה הכולל דילוג על התור בכניסה וסיור מודרך (שמעובר באנגלית). סיור זה מומלץ בעבור מי שלא רוצים לחכות בתור הכניסה למוזיאון ובנוסף רוצים להעמיק ולחקור את הממצאים הארכיאולוגים שבמוזיאון. גם בעבור סיור זה ישנן מספר אפשרויות באמצעותן ניתן להבטיח את מקומכם:

  • אפשר לעשות זאת בקישור הזה בו יש לגולשי הכל על הנחה של 5% בהזנת קוד קופון HAKO5
  • או בקישור הזה בו יש מגוון הצעות בעבור סיור שכזה

כרטיס הכולל כניסה וסיור במוזיאון הארכיאולוגיה ובפומפיי

אופציה נוספת, אשר פופולארית במיוחד בקרב חובבי ההיסטוריה והארכיאולוגיה, הוא כרטיס הכולל כניסה וסיור במוזיאון הארכיאולוגיה בנאפולי וסיור מודרך בפומפיי. הסיור המודרך במוזיאון מתמקד בין השאר בממצאים מפומפיי ועוזר להבין את התמונה הכוללת וההקשר הרחב של ההיסטוריה באזור.

  • הבטיחו את מקומכם בסיור כזה עם אופציה לביטול בחינם בקישור הזה

הריסות פומפיי - ביקור באתר הארכיאולוגי משלים את התמונה ההיסטורית ומולץ לחובבי ההיסטוריה בניכםהריסות פומפיי – ביקור באתר הארכיאולוגי משלים את התמונה ההיסטורית ומומלץ לחובבי ההיסטוריה בניכם

הזמנת כרטיסים למוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה

המלצות "הכל על" למגיעים למוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה

  • הביקור במוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי מומלץ לאוהבי האמנות וההיסטוריה, ולחובבי התרבות הקלאסית. ראוי לציין שהמוצגים במוזיאון כל כך ייחודיים ומרתקים עד כדי כך שגם אלו אשר אינם עוסקים או מתעניינים באחד מהתחומים הנ”ל יפיקו מהביקור במוזיאון הנאה ועניין.
  • התקופה המומלצת לביקור במוזיאון חופפת לתקופה המומלצת לביקור בנאפולי עצמה – חודשי האביב והסתיו. בחודשים אלו עומס התיירים בעיר פוחת, וכתוצאה מכך התורים למוזיאון מתקצרים ועומס המבקרים בו יורד.
  • הזמן המומלץ שכדאי להשקיע בביקור במוזיאון הוא בין שעתיים לשלוש. ראוי לציין שכמות המוצגים במוזיאון גדולה מאוד, ואלו אשר מתעניינים במיוחד בממצאים שאצורים במוזיאון, ומעוניינים לראות את כולם או רובם, יכולים לבלות בו גם כיום שלם.
  • מומלץ מאוד לשלב את הביקור במוזיאון עם ביקור בשאר האתרים ההיסטוריים הנהדרים המצויים בקרבת מקום, כמו הארמון המלכותי של נאפולי (Palazzo Reale di Napoli) והקסטל נואובו (Castel Nuovo). בנוסף, לאלו אשר מעוניינים בהבנת הממצאים הארכיאולוגיים במוזיאון בהקשרם התרבותי והמרחבי, מומלץ מאוד לבקר באחד מהאתרים הארכיאולוגיים המפורסמים השוכנים בקרבת מקום – פומפיי או הרקולנאום.
  • המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי נמצא קרוב מאוד למרכז העיר, וניתן להגיע אליו בהליכה מרובע הסנטרו סטוריקו (Centro Storico). כמו כן, למוזיאון ניתן להגיע בעזרת רכבת התחתית של העיר. למוזיאון תחנת מטרו ייחודית (Museo), וניתן להגיע אליה עם הקווים: 2,1 וקו המטרופוליטנו (Metropolitano).
  • הביקור במוזיאון עשוי להיות מעט משעמם עבור ילדים בגילים קטנים אשר אינם מגלים עניין מיוחד בתרבות הקלאסית. המוזיאון אינו אינטראקטיבי במיוחד, וכולל בעיקר מוצגים דוממים. לכן, יש להפעיל שיקול דעת בנוגע להכללת ילדים בביקור במוזיאון.
  • המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה שוכן ליד מרכז העיר נאפולי, אשר מלא במאות של בית מלון, אכסניות ודירות מכל הסוגים ובכל הרמות והמחירים.
  • נכון לשנת 2022 כרטיס כניסה למבוגר למוזיאון עולה כ18 יורו
  • ישנו מחיר מוזל לשני מבוגרים – שני כרטיסים ב26 יורו. לכן, תמיד עדיף לרכוש כרטיס כניסה למוזיאון עם אדם אחד נוסף.
  • המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה שוכן בסמוך לרובע התיירות של נאפולי (סנטרו סטיריקו), וסביבתו נחשבת בטוחה ומתויירת. בנאפולי, כמו בערים רבות אחרות באיטליה ובכל אירופה, עשויים להתרחש מקרים של כיוס. ראוי לציין שמקרים אלו הם נדירים מאוד, ונוטים לקרות במקומות הומי אדם וכאשר חפציהם של התיירים מצויים במקום שקל להגיע אליו. לכן מומלץ תמיד לשמור את חפציכם האישיים בתוך תא סגור ובקרבה אליכם.
  • מרכז העיר של נאפולי עמוס וצפוף, ומומלץ בחום שלא להגיע אליו עם רכב פרטי

לינה באזור המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה

כפי שהזכרנו המוזיאון ממוקם בקרבת העיר העתיקה של נאפולי שהיא אזור אשר מספר רב של תיירם מעדיפים ללון בו, הן בשל שפע האתרים שנמצאים במרחק הליכה והן בשל תחושת הביטחון באזור זה. על כן יש בקרבת המלון מגוון פתרונות לינה, רובם הם בתי ודירות אירוח. אופציה מומלצת ללינה באזור היא בית ההארחה SuperOtium שמציעה חדרים מעוצבים ומרווחים גם ליחידים וגם למשפחות. שממוקמת בסמוך למויזיאון ולתחנת המטרו של המוזיאון.  אופציה מומלצת נוספת היא היא דירת האירוח Una Notte al Museo. אם אתם מחפשים אירוח בסגנון  B&B אנו ממליצים לכם לבדוק את B&B Galleria Principe di Napoli.

מידע שימושי/h2>

  • שעות פתיחה: בימים רביעי עד שני המוזיאון פתוח בשעות 19:30-9:00, בימי שלישי המוזיאון סגור
  • מחיר: נכון לשנת 2022 כרטיס כניסה למבוגר עולה 18 יורו, הכניסה מתחת לגיל 18 בחינם.
  • כתובת: Piazza Museo, 19, 80135 Napoli
  • המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי נמצא קרוב מאוד למרכז העיר, וניתן להגיע אליו בהליכה מרובע הסנטרו סטוריקו (Centro Storico). כמו כן, למוזיאון ניתן להגיע בעזרת רכבת התחתית של העיר. למוזיאון תחנת מטרו ייחודית (Museo), וניתן להגיע אליה עם הקווים: 2,1 וקו המטרופוליטנו (Metropolitano).
  • https://mann-napoli.it/en/home-english/
  • בתאריך 25.12 ובתאריך 1.1 בכל שנה המוזיאון סגור למבקרים

שאלות נפוצות על המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה

הביקור במוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי מומלץ לאוהבי האמנות וההיסטוריה, ולחובבי התרבות הקלאסית. ראוי לציין שהמוצגים במוזיאון כל כך ייחודיים ומרתקים עד כדי כך שגם אלו אשר אינם עוסקים או מתעניינים באחד מהתחומים הנ"ל יפיקו מהביקור במוזיאון הנאה ועניין.

התקופה המומלצת לביקור במוזיאון חופפת לתקופה המומלצת לביקור בנאפולי עצמה - חודשי האביב והסתיו. בחודשים אלו עומס התיירים בעיר פוחת, וכתוצאה מכך התורים למוזיאון מתקצרים ועומס המבקרים בו יורד.

הזמן המומלץ ששווה להשקיע בביקור במוזיאון הוא בין שעתיים לשלוש. ראוי לציין שכמות המוצגים במוזיאון גדולה מאוד, ואלו אשר מתעניינים במיוחד בממצאים שאצורים במוזיאון, ומעוניינים לראות את כולם או רובם, יכולים לבלות בו גם כיום שלם.

אם אתם חובבי היסטוריה וארכיאולוגיה מומלץ ואף חובה לבקר גם באתרים הנודעים פומפיי וההרקולנאום, שנמצאים בקרבת העיר נאפולי. אם אתם מעוניינים לבקר בעוד מוזיאונים בתוך העיר נאפולי תוכלו לבקר גם במוזיאון קפודימונטה ובמוזיאון האיטנראקטיבי צ'יטה דלה שנזה.

אנו בהחלט ממליצים לרכוש כרטיס כניסה למוזיאון מראש על מנת לחסוך את ההמתנה לקניית כרטיס בכניסה לאתר, שיכול להתארך בעקבות עומס מבקרים בעיקר בחודשי הקיץ. ישנה אופציה (מעט יותר יקרה) לקנות כרטיס כניסה מראש הכולל דילוג על התור, לרכישת כרטיס זה לחצו כאן.

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה ממוקם בסמוך לעיר העתיקה של נאפולי וזהו בהחלט אזור מומלץ ללינה ומועדף על מרבית התיירים המגיעים לעיר. קראו עוד על לינה בנאפולי בעמוד המפורט שלנו על מלונות ודירות בנאפולי.

המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה הוא אתר מעניין ומרתק אך אינו מתאים במיוחד לילדים, לעומת המוזיאון האינטראקטיבי צ'יטה דלה שנזה שמאוד מתאים לביקור עם ילדים.