1. עמוד הבית
  2. »
  3. ברצלונה 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. ברצלונה לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

ברצלונה לדתיים ושומרי מסורת – המדריך המקיף לתכנון החופשה

המידע החשוב לתייר הדתי, שומר המסורת והכשרות בברצלונה

שותף בכיר בכתיבת עמוד זה - ליאור פרג'

מידע כללי

בכל שנה, מגיעים לברצלונה עשרות אלפי ישראלים, כאשר דתיים ושומרי מסורת מהווים אחוז מסוים מהם. החדשות הטובות עבורם הן שכיאה לעיר ובה קהילה יהודית של כ-6,000 איש, היסטוריה יהודית (למעשה הקהילה היהודית היא חלק מרכזי בהיסטוריה של ברצלונה וקטלוניה במיוחד בימי הבניים ועד גירוש ספרד) עשירה ומספר תיירים ישראלים מרשים בכל שנה, ברצלונה מספקת מענה לדתיים ולשומרי המסורת שביניכם: אתרים בעלי זיקה יהודית, אוכל כשר, בתי כנסת ועוד. הנה כל מה שחשוב לדעת על הפן היהודי של ברצלונה.

חשוב לומר – שמירת כשרות, מסורת שבת וכו’ היא עניין סובייקטיבי. מנעד המושג שמירת כשרות הוא רחב (יש כאלה האוכלים מהדרין ויש כאלה שרק נמנעים מחזיר ופירות ים) וכך גם ההתנהלות בשבת, בישול וכו’- עמוד זה נועד לספק את המידע שאנו מכירים ויכול לעזור לשומרי מסורת באשר הם (חרדים, רפורמים, שומרי כשרות מקפידים ושומרי כשרות קלים) להתנהל בעיר וליהנות ממנה – אין כאן ולו ברמז טענה שאנו מעדיפים קבוצה אחת על פני השניה ומקווים שכולם ימצאו בו עזר.




שאלות ותשובות נפוצות על חופשה לדתיים בברצלונה

אנו אתר מידע תיירותי ולא קשורים לבית הכנסת עצמו. לפי המידע שקבלנו מבית הכנסת אילו שעות הפעילות שלו:

ימי שני עד שישי: 10:30 – 14:30 // 15:45 -18:30.
שבת: סגור
יום ראשון: 10:30 עד 15:00.

Las Ramblas Apartment – בחלק הדרומי של הראמבלס. 10 דקות ממכבי ו10 דקות מהינה הכשרה, אחלה דירה במחיר מצויין. אופציה דומה לה היא  Apartaments Unió שנמצת ממש על אמצע הראמבלס (יותר מרכזי במעט, יותר מאובזר, יותר מרוווח ולכן יותר יקר במעט)

כל מלון בחלק הצפוני של האישמפלה יכול להתאים.  למשל מלונות ודירות שאנו יכולים להמליץ עליהם:

שווה לקרוא עוד על מלונות באישמפלה באתר שלנו או לראות אופציות להזמנה עם אפשרות ביטול בקישור זה

  • מסעדת מכבי – מסעדה הכי ותיקה מבחינת המסעדות הכשרות. כתובת: La Rambla, 79, 08002 Barcelona.
  • הפלאפל של שני – דוכן פלאפל טבעוני ליד שוק לה בוקריה. כתובת: La Rambla, 91 Mercat de la Boqueria, 133-134, 08011 Barcelona
  • חומוס ברצלונה - אין השגחה ופתוח בשבת אך המסעדה  לא מדובר במסעדה כשרה, יא צמחונית אין סכנה של בשר לא כשר או מנות בשילוב בשר וחלב. עושים גם משלוחים וטייק אוואי כתובת: Valencia 227, Barcelona

לא ממש מסעדות אך פתרונות כשרים לארוחות בברצלונה:

  • קייטרינג "טעים" - מופעל על ידי בית חבד, עושה משלוחים למלון טלפון: 42 96 461 93 34+
  • בבית חב"ד נערכות מדי שבת סעודות לציבור הרחב יש להירשם מראש באתר של בית חב"ד. כתובת: montnegre 14.

ישנם שני מרכזי תפילה מרכזיים האחד הוא Cominidad Isaraelite de Barcelona ברחוב Avenir 24, המיועד לקהילה האורתודוקסית במרכז זה בשני בתי כנסת, אחד ספרדי ואחד אשכנזי, ולצידם מקווה. בנוסף
לפני מספר שנים התחילה לפעול בברצלונה קהילת חב”ד. בית הכנסת של חב”ד בברצלונה ממוקם ברחוב Joan Gamper 27 ובו נערכות תפילות בימי חול וקבלת שבת (הקידוש כולל סעודה שאינה מלאה).

אתרים ואטרקציות "יהודיות" בעיר

בברצלונה, ובסמוך לה, ניתן למצוא מספר אתרים אשר מקבלים חשיבות מכרעת בעיני יהודים כמכלול. זה מתחיל, כמובן, עם הרובע היהודי (Barrio Judio), הממוקם בתוך הרובע הגותי. המדובר הוא במספר רחובות בהם התגוררו אלפי יהודים, עד לגירוש ספרד במאה ה-15. הגם שחלק ניכר מהמוסדות היהודיים “הוסבו” מאז לקתולים, עדיין ניתן למצוא בתוך הרובע את בית הכנסת מאיור (ראו פירוט בהמשך), המרחצאות של המקווה הציבורי העתיק וכן מספר רחובות וסמטאות בעלי היסטוריה יהודית עשירה. ברובע היהודי ניתן למצוא גם את “בית האלכימאי” (La Case de l’Alquimista), ובו תערוכה קבועה של חפצים “יהודיים” מהמאות ה-13 וה-14: קערות עליהן אותיות עבריות, חנוכיה ועוד.
“הר היהודים”, המונטז’ואיק (Montjuic), הוא אתר חשוב נוסף עם זיקה לעם היהודי. מעבר לשם (שיש ויכוח בין החוקרים האם באמת מתייחס ליהודים או לא אפשר לקרוא על כך בהרחבה בעמוד האזור), יש לגבעה קשר יהודי מובהק, וזאת בדמות בית קברות עתיק ששימש בעבר את תושבי העיר הנמנים על הדת והלאום שלנו. בית קברות זה נחשב לגדול ולעתיק שבבתי הקברות היהודיים של אירופה.

מנורה בבית הכנסת העתיק בברצלונה – צילום מקורי

אתרים מחוץ לעיר

אחד מטיולי היום הנפוצים בקרב תיירים המגיעים לברצלונה הוא בחירונה ובפיגראס, אשר בכל אחת מהן ניתן למצוא זיקה למסורת היהודית. חירונה (Girona), מצפון לברצלונה, היא עיר עתיקה בעלת היסטוריה יהודית מפוארת, עם קהילה שמנתה בשיאה כ-30,000 איש. בחירונה, מקום מושבו של הרמב”ן, התפתחה הקבלה בצורה משמעותית. ניתן למצוא בעיר רובע יהודי, מוזיאון יהודי ואת בית הכנסת של הרמב”ן.

המוזיאון היהודי בחירונה – צילום מקורי

ההגעה לפיגראס (לרוב לאחר ביקור בחירונה) מומלצת עקב סיבה מרכזית אחת: מוזיאון התיאטרון של סלבדור דאלי (Teatro-Museu Dali). מעבר להיבט הסוריאליסטי של המוזיאון, למוצגים המדהימים ולגאונות של דאלי הבולטת בכל חדר בו, קיימת במוזיאון תערוכה קטנה בשם “עלייה” (Aliya). התערוכה נערכה על ידי דאלי עצמו ב-1968 והיא כוללת בתוכה ציורים ועבודות שעוסקות בהקמת מדינת ישראל, בסמלים יהודיים מרכזיים (הכותל המערבי, מגן דוד ועוד) ובהיסטוריה של העם היהודי – הכל מנקודת מבטו המיוחדת של דאלי שהיה תומך גדול של תנועות לאומיות בניהם גם התנועה הציונית.

ציור מתוך התערוכה עליה של סלבדור דאלי – צילום מקורי

נקודה נוספת מחוץ לברצלונה, מרתקת בגלל ההקשר היהודי שלה אך פחות פופלארית היא בסלו (Besalu) שהייתה עיירה חשובה עבור יהודי קטלוניה וספרדבמיוחד בתקופת הרמב”ן ומשמרת עד היום שרידים ייחודים מיהדות זו (בראשם המקווה העתיק).

בתי כנסת ומוסדות יהודיים חשובים

בית הכנסת מאיור (Sinagoga Major de Barceloa) נחשב לעתיק בספרד ולאחד העתיקים באירופה: הוא “נשכח” עם השנים, שימש למטרות אחרות במשך תקופה ארוכה ורק לפני כעשרים שנה זיהה היסטוריון שמדובר בבית כנסת. כיום, משמש הוא כמוזיאון ליהדות ברצלונה, כאשר לעיתים מתקיימים בו אירועים בעלי צביון יהודי (מידע נוסף על המוזיאון בעמוד שלנו על הרובע הגותי ובעמוד העוסק ברובע היהודי העתיק של ברצלונה). בנוסף, ניתן למצוא בסמוך לבית הכנסת שני מקוואות, אחד מהם במרתף בית הקפה Caelum.
בית כנסת נוסף בברצלונה הוא Cominidad Isaraelite de Barcelona ברחוב Avenir 24, המיועד לקהילה האורתודוקסית: למעשה, מדובר בשני בתי כנסת, הראשון ספרדי והשני אשכנזי, ולצד זה גם מקווה ומשרדים. ה-Jewish Commnutiy of Catelonia (ATID) ברחוב Castanyer 24 הוא מרכז הקהילה היהודית הרפורמית בעיר, “עתיד“, ובו מתקיימות תפילות בימי שבת, קבלת שבת, קידוש וכן פעילות תרבותית, הרצאות או שיעורי יהדות.
לפני מספר שנים התחילה לפעול בברצלונה קהילת חב”ד. בית הכנסת של חב”ד בברצלונה ממוקם ברחוב calle montnegre 14 ובו נערכות תפילות בימי חול וקבלת שבת (הקידוש כולל סעודה שאינה מלאה). קהילת חב”ד עצמה מקיימת טקסי בר מצווה או חתונות, עורכת שיעורי קבלה ועוד.

*חשוב – לנו אין קשר למוסדות הקהילה היהודית ו/או בית חב”ד וכל השאלות בנושאים הקשורים אליהם רצוי להפנות אליהם ישירות!

מספר טלפון ליצירת קשר עם חב”ד (אפשר גם באפליקציית וואצאפ):

+34607922805

מסעדות ואוכל

בברצלונה פועלות מספר מסעדות כשרות, רובן ככולן ממוקמות במרכז העיר – חשוב להגיד שחלקן נמצאות בהשגחה של רבנות הקהילה וחלקן רק מכריזות על עצמן ככשרות (ובנוסף מקפידות להיות צמחוניות). בין המסעדות שעונות על ההגדרה הזו ניתן למצוא את “פלאפל מעוז” הממוקם על שדרות הראמבלס, “הפלאפל של שני” הממוקם ליד שוק לה – בוקריה (מתאים גם לטבעוניים), “מכבי כשר” בראמבלס ומסעדת “השלום” ברובע שנאבל הצפוני. חשוב לשים לב שמספר מסעדות כשרות שפעלו בברצלונה בשנים האחרונות נסגרו לאחרונה: כך המסעדות קלאב כשר (אמורה להיפתח מחדש בחודש נובמבר) ודלאסיאס. מסעדת אילנ’ס בורגר בר | Ilan’s Burger Bar הנמצאת ליד כיכר קטלוניה, הינה הבורגר בר הכשר הראשון בברצלונה, באווירה קלילה וצעירה, וכמובן – כשרה.

אפשרות הזמנת הקייטרינג הכשר בברצלונה קיימת באמצעות חברה מרכזית אחת: Taim Kosher Catering, בהשגחת הרב דוד ליבערזאהן מקהילת חב”ד בברצלונה, מאפשרת להזמין ארוחות מכל סוג, כריכים ועוד. נחמה ליבסון מכינה מאכלים כשרים, בפיקוח בית חב”ד, אותם ניתן לקבל במסגרת בית חב”ד או במשלוח.

אוכל כשר ניתן לרכוש בסופרמרקט ומעדניה בשם Isamar Kosher ברחוב Avenir 29, בו גם מוצרי מזון מישראל. בנוסף, בסניף של חנות הכלבו / קניון  ברחוב Av Diagonal 617 קיימת מחלקה כשרה. המחפשים אחר חלה לקידוש של שישי בערב יוכלו למצוא אותה במאפיית Molivell ברחוב Muntaner 265.

בכל מקרה, בגלל המחירים הגבוהים יחסית של אוכל כשר – ההמלצה שלנו היא להביא אוכל כשר מהבית, במידת האפשר, ולבצע רכישות נקודתיות של מוצרים בהתאם לצרכים.

לינה בברצלונה המתאימה לדתיים ושומרי מסורת

מחפשים מלון “כשר” בברצלונה? החיפושים שלכם צפויים להיות קשים עד בלתי אפשריים, וזאת מכיוון שלא ידוע לנו, נכון לעכשיו, על מלונות כשרים בברצלונה.
בכל זאת כמה המלצות:

1. כדאי לחשוב על לינה בדירה ולא במלון. כך תוכלו לבשל לעצמכם או באמצעות הכלים במקום או באמצעות כלים מהבית. פשוט ברוב הדירות ניתן למצוא מטבח מאובזר בו ניתן להכין באופן עצמאי מזונות שהובאו מישראל או נרכשו בעיר, לתיירים שומרי מסורת וכשרות זה יכול להיות מאוד כדאי גם עם מפסידים את השירות והפסליטיז של מלון. חשוב לפני הזמנה לראות שהציוד שיש בדירה מספק אותכם. ראה מידע רב בבנושא תחת דירות בברצלונה.

2. למי שחשוב להיות קרוב לבית כנסת אך לא רוצה להיות מבודד מהעיר, רצוי לקחת מלון או דירה בחלק הצפוני של האישאמפלה. זה יאפשר לכם מצד אחד להיות קרוב לבית הקהילה היהודית במרחק הליכה רגלי לתפילה בשבת ומצד שני להיות במרחק הליכה או נסיעה קצר מהאתרים המרכזים והמרכז של ברצלונה למשל דירה כמו מלון הדירות גיר80 (Apartamentos GIR80) או מלון הדירות סוויטס אווניו (Suites Avenue ולמי שמחפש מלון זול ונעים אפשר להסתכל על משהו הדומה ל מלון אסטוריה (Astoria Hotel) כל אילו מלונות הנמצאים ברשימת המלונות המומלצים שלנו לברצלונה.

3. אופציה אחרת היא להתאחסן במלון הנמצא סמוך לבית חב”ד (יש לקחת בחשבון שזה קצת מרוחק ממרכז העיר) או לאחת המסעדות הכשרות שהובאו מעלה, ופשוט לוותר על הארוחות של בתי המלון עצמם או על עצם הבישול.

כדאי מאוד לקרוא בנושא זה את העמודים הבאים:




טיפים כלליים לדתיים ושומרי מסורת המגיעים לברצלונה

1. מכל הנושאים שהועלו כאן, ברור כי תכנון טיול בברצלונה, במקרה של דתיים ושומרי מסורת, הוא מורכב יותר. אנחנו ממליצים להיעזר במידע שהובא כאן ולתכנן על פיו את הטיול: בחלק מהמקרים התכנון יהיה יותר מסובך (מציאת מסעדה כשרה מחוץ לאזור המרכז או הצטיידות במוצרים כשרים) ובחלק פשוט יותר: ביקור ברובע היהודי, בחירונה, בפיגראס או בהר היהודים מומלץ גם כך, בלי קשר לשאלת היהדות.

2. אנחנו ממליצים להתאחסן במרכז העיר, קרוב לאטרקציות השונות, מה שיאפשר לחוות את העיר מבלי להשתמש בתחבורה הציבורית בשבתות. מומלץ להצטייד מראש בכתובות ובמספרי הטלפון של המוסדות ונותני השירות שהוזכרו מעלה. אלה גם יוכלו להעניק סיוע בזמן אמת ולספק מידע נוסף על ההתאמה של ברצלונה לדתיים ולשומרי מסורת.

3. למזמינים משחק כדורגל בברצלונה לליגה הספרדית. שימו לב האם פורסם תאריך וזמן סופי למשחק. במידה ולא – יש לקחת בחשבון שהמשחקים יתקיימו במהלך השבת (לעיתים ברצלונה משחקת ביום שבת בצהריים או בשעות הערב המוקדמות). למי שאינו יכול לראות משחק כדורגל בשבת – רצוי להמתין עד לקביעת תאריך ושעה סופיים.

4. אין בברצלונה איום מיוחד על יהודים, אנו לא מכירים התקפות על אנשים שהולכים עם כיפה – מצד שני מרבית התיירים חובשי הכיפה מעדיפים בעיר לכבוש כובע על מנת לא לעורר תשומת לב מיותרת.

5. לתיירים שמוכנים לנסוע בשבת כאשר גוי נוהג אך אינם מוכנים לשלם בשבת – אפשר להזמין כרטיס אלקטרוני (למשל ברצלונה קארד) לפתוח אותו לפני כניסת השבת ולנסע עימו באוטובוסים (במטרו תצטרכו להעבירו מכונה על מנת לפתוח מחסומים), כך תוכלו לנסוע בתחבורה הציבורית בעיר בלי לשלם כסף במהלך השבת.

המלצות שעלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – ברצלונה למטיילים – Barcelona for travelers

  • יש לכם אפשרות להיות בבית חב”ד אוירה נעימה וכייפית לגביי האוכל זה כבר עניין אחר, אבל הכי חשוב כשר!
    וכמו כן יש סופר שנקרא בן בן כמו שהגיבו פה והם מוכרים גם אוכל לכבוד שישי שבת וכמובן שהסופר כשר.
  • מסעדת מכבי אפשר לקנות אוכל לשבת אצלם והם גם משכירים פלטות לשבת.
  • קייטרינג taim kosher מומלץ מאוד!!! https://www.taimcatering.com
  • אוכל כשר רק! במסעדת מכבי, על הרמבלס..
  • אני אישית מניסיון מכיר את בית חבד בברצלונה והשליח דניאל מקום עם אוירה ממש מגבשת ונחמדה לגבי האוכל זה עניין אחר(מבחינת טעים) אבל החוויה שווה את זה.
  • כדי לדעת שבברצלונה כמו בכל מקום, כל הבירות לאגר כשרות.
  • כדאי לדעת, שיש גם קבוצה בווטסאפ של צוהר, אם אתם מתלבטתים לגביי מוצר כלשהו מצלמים את הרכיבים והרב עונה כמעט מיד אם כשר או לא..
    עזר לנו מאוד שהיינו שם.
  • מדריך טיולים מקומי בעיר אמר לנו שאנשים ששומרים כשרות יש להם פה בעיה גדולה, כי בכל מאפה הם דוחפים שומן חזיר ״מנטקה״. מה עושים פה שומרי כשרות? אני לא מהמחמירים, אבל חזיר זה לא מתאים בכלל.
    • לא בכל מקום. יש מקומות כשרים.
    • הולכים למסעדות טבעוניות.
    • יש את מסעדת מכבי (ramblas 79), מסעדת שיק שוק הבשרית (Carrer de Ferran, 15) וכן ה-סטריט (חומוס, פלאפל), יש סופרים כשרים.
    • סתם שתדעי שהפירוש למנטקה זה חמאה. אז נראה לי שהוא קצת מטעה. יש אחלה מאפים ודברים מתוקים מעולים שם. תהני מכל רגע!
    • יש סופר קטן כשר שקוראים לו ben ben. יש בגטים חמים, לחם, גבינות, בשרים וקצת מוצרים מהארץ. זה מעט רחוק מהמרכז, באזור של המרכז של הקהילה היהודית. אין ירקות, אבל ירקות אפשר לקנות בכל מקום (ועוד הרבה דברים אחרים!). הבגטים מצוינים. זה בעיקר בשביל לחם/בגט + קצת גבינות ופסטרמות.
    • הבנתי שיש גם את (el corte ingels (diagonal 617) + isamar kosher (calle avenir 29.
    • כאן יש לך פירוט של כל המקומות הכשרים בברצלונה כולל כתובות.
    • מעדכנת שגם בשאק שוק מוכרים לחמניות כשרות שהם אופים מדי יום.
    • את יכולה להיות בטוחה שבמאפיות של מוסלמים אין שומן חזיר.
  • דתיות שנסעו לברצלונה! כמה זה סבבה להסתובב עם מטפחת בכיסוי מלא? אנחנו כמה חברות יחד, לא ימשוך תשומת לב מיותרת?
    • אשתי ואני הסתובבנו עם כיסוי ראש וכיפה במשך 5 ימים מלאים והכל היה בסדר גמור. זה נכון שהאנטישמיות נמצאת בכל אירופה, אבל ברצלונה יחסית ידידותית ליהודים ולטעמי לא אמורה להיות לכן סיבה לחשוש.
    • חופשי, אין בעיה בכלל.
    • ראיתי דתיות עם כיסוי ראש וגברים עם כיפות שלא חששו להסתיר תחת כובע. ברצלונה אכן ידידותית.
    • לטעמי תמיד כדאי להזהר במיוחד כשאתן רק בנות, בעונה זו עדיין קר לכן אולי כדאי לכן לחבוש כובעים.
    • אני בברצלונה כעת, הרגשה בטוחה מאד!
    • יש כל כך הרבה מוסלמיות עם כיסוי ראש, לא יבדילו.
  • המלצות למסעדות כשרות בברצלונה ייתקבלו בברכה!
    • מסעדת מכבי והחומוסיה. שאק שוק.
    • אני באמת מנסה לא לזלזל באף אחד, אבל יש אנשים שממש מבלבלים את המוח ופשוט טועים ומטעים, אז בואי אני אעשה לך סדר. בברצלונה יש בסה”כ 3 מסעדות כשרות:
      1. מכבי – מסעדה בשרית על הרמבלה.
      2. שאק שוק – מסעדה בשרית בסמוך לרמבלה (3 דק’ הליכה ממכבי).
      3. דה סטריט – מסעדה טבעונית המגישה אוכל רחוב (סביח, שקשוקה וכאלה). 10 דק’ הליכה מהמסעדות שלעיל.
      זהו. מבין 2 הבשריות, אנחנו אישית נהננו יותר ממכבי. שאק שוק היא קצת יותר שכונתית ומתאימה יותר לאנשים שאוהבים “לפתוח שולחן” עם סלטים ושיפודים. לגבי דה סטריט, כששהינו בברצלונה (לפני שבוע וחצי) המסעדה הייתה סגורה עקב שיפוצים, אבל למיטב ידיעתי היא מומלצת מאוד וכמובן זולה יותר מן המסעדות הבשריות.
  • מבחינת כשרות בברצלונה, לקחנו מהארץ קורנפלקס עם חלב עמיד, במלון אכלנו פירות וירקות בבוקר יחד עם הקורנפלקס. צהריים אכלנו לחמניות שהבאנו מהארץ וכל מיני נשנושים כמו במבה ושוקולדים שקנינו בדיוטי. לקחנו גם את העוגות הקטנות שהיו טעימות. בערבים אכלנו רק בשאק שוק ולא התחרטנו לרגע, היחס מדהים והשירות באמת מעל הכל. רוני הבעלים אפשר לנו לקחת אוכל ופלטה ולשלם לו רק במוצאי השבת לאחר שהסתבר שהמקום סגור בשישי לשיפוצים. כמו כן, ההקפדה שנקבל רק אוכל טרי ולא סתם נזמין אוכל הייתה מעל ומעבר!
  • איזה מוצרים לשומרי כשרות אפשר לקנות בסופר הלא כשר?
    • אנחנו קנינו ירקות בסופר. מהארץ הבאנו: מנות חמות; טונה; עלי גפן; קבנוס; לחמים; שוקולדים; אבוקדו; קרקרים; בייגלה.
    • יש סופר כשר בברצלונה
    • תחפשו בגוגל בית חב”ד בברצלונה ותשאלו שם.
    • יש לכם סופר כשר בשם בן בן ללא חשש בעל החנות דתי ויש גם אוכל לכבוד שבת.
    • מותר גבינת פילדלפיה
  • סופר כשר בברצלונה קרוב לקטלוניה חוץ מבן בן?
    • יש ברובע הגותי במרכז חב”ד עם מוצרים בסיסיים, חלב, פיתות וקופסאות שימורים מהארץ. ניתן לקנות גם פיתות משקשוק.
    • Sant honorat 9 – פתוח כל יום מהשעה 11:00 עד 19:30.
      • בסוף הייתי בבן בן. סופר בסיסי, אבל יש מה שצריך. מי שרוצה יין, גבינות, בשרים וגם חטיפים. גם אוכל מוכן בשישי הם מכינים.

מפה