רובע לסר – מאלה סטרנה, פראג | Malá Strana

רובע לסר בכמה מילים

רובע מאלה סטרנה (Malá Strana) בפראג, שפירושו בעברית: הרובע הקטן, נמצא למרגלות מצודת פראג והוא מחובר לעיר העתיקה על ידי גשר קארל. רובע זה הוא מהעתיקים בפראג והוא מאופיין בבנייה בארוקית ובארמונות אצילים רבים. הרובע הקטן נמצא בין העיר העתיקה לבין המצודה של פראג וגם הוא נחשב לאחד האזורים המתויירים של פראג. הוא כולל כנסיות מופלאות, את  קיר ג’ון לנון, את גבעת פטרין, ואת דרך המלכים המובילה בין רובע המצודה לעיר העתיקה.

טיפ למחפשים לינה בפראג: רובע מאלה סטרנה מציע מפלט רומנטי עם רחובות ציוריים, ארכיטקטורה בארוקית ומתאים לזוגות. אזור זה פחות פופולרי ללינה ממרכז העיר העתיקה אם כי מומלץ מאוד, ומתאים גם למי שמחפש לינה זולה באזור נגיש וקרוב לאתרים המרכזיים, קראו עוד על מלונות ברובע מאלה סטרנה כאן. בין הדירות והמלונות המומלצים באזור זה ניתן למנות את Hotel Hoffmeister & Spa, Pytloun Kampa Garden Hotel ו-Hotel William.

ההיסטוריה של המאלה סטרנה:

ראשיתה של המאלה סטרנה הוא במאה ה-8 לספירה כאשר היא שימשה כמרכז מסחרי. המבנים הראשונים שנבנו בה במאה ה-13 היו כחלק משכונה שנועדה לעטוף את המצודה, בה ישב השליט של העיר. השכונה בראשיתה הייתה אזור בו ישבו התושבים הגרמאניים של העיר פראג, הם היו התושבים שהתגוררו לצד המלך האוסטרו-הונגרי ורבים מהם היו אנשי חצר המלוכה. ולכן הוא מלאה בבתי אצילים ובתי עשירים מתקופת הבארוק.

בשנת 1514 פרצה שריפה גדולה ברובע ונזק רב נגרם לבניינים רבים. במקום המבנים שניזוקו הוקמו בניינים חדשים בסגנון הרנסנס וארמונות מפוארים.

בתקופות מאוחרות יותר התווספו לרובע בנייני פאר, ארמונות וכנסיות בסגנון הבארוק. מאז המאות ה-17 וה-18 לא השתנה הרבה ברובע והוא שמר על הצביון והאופי של אותה תקופה.

מה רואים במאלה סטרנה/רובע לסר?

המאלה סטרנה היא השכונה בה עובר העורק הראשי המוביל בין הראש של העיר פראג – המצודה, לבין ליבה של העיר – העיר העתיקה. לכן בימים עברו היא שימשה כחלק מדרך המלכים בה הלכו מלכי ימי הביניים ביום הכתרתם, וכיום היא משמשת כדרך התיירים בה הולכים התיירים להנאתם בין שתי נקודות אלה.

במאלה סטרנה יש הרבה מה לראות על הדרך הראשית ובכיכר הראשית, בה נמצאת אחת הכנסיות המפורסמות של פראג – כנסיית סנט ניקולס. בנוסף יש בה מסעדות ופאבים לתיירים לרוב, לצד חנויות מזכרות המוכרות מריונטות ומגנטים, אך בצידי הדרך ניצבים כמה מהאתרים היפים והמיוחדים של העיר פראג.

האתרים המרכזיים באזור המאלה סטרנה:

כיכר מאלוסטרנסקה (Malostranske):

כיכר מאלוסטרנסקה נמצאת בלב המאלה סטרנה ואפשר לראות בה את כנסיית מיקולוש הקדוש. מסביב לכיכר רחובות צרים, חנויות קטנות, בוטיקים, פאבים, מסעדות ובתי בירה מסורתיים, בניינים עתיקים ומעניינים, והרבה ארמונות לשעבר (חלקם משמשים כיום כשגרירויות למדינות זרות).

כנסיית סנט ניקולס (Kostel Sv Mikulase):

כנסיית סנט ניקולס קרויה גם כנסיית מיקולוש הקדוש. הכנסייה, שנמצאת במקום בו עמדה כנסייה כבר מהמאה ה-12, היא מבנה מהמאה ה-18 שתוכנן ונבנה על ידי דיצנהופר (שבנה גם את ארמון גולץ קינסקי). היא קרויה על שם הקדוש ניקולס או סנטה קלאוס המפורסם מהכריסמס, והיא פועלת עד היום.

הכנסייה נראית כמבנה לבן בוהק עם מגדלים וכיפה ירוקה, ולכן קל לזהותה. הכנסייה עברה ידיים רבות במהלך ההיסטוריה. היא הספיקה להיות הוסיסטית, קתולית ואורתודקסית. בתקופת מלחמת העולם השנייה היא נפגעה קשות ולאחר מכן נבנתה מחדש.

בתוך הכנסייה ישנו עושר ארכיטקטוני רב המבוסס על שילוב של גופים גיאומטריים, קישוטים וציורי קיר מרהיבים. גם כנסייה זו מתגאה בעובדה שמוצרט ניגן בעוגב שלה ולכן לאחר מותו התקיימה בכנסייה תפילת אשכבה שבה השתתפו רבים מתושבי העיר פראג.

מומלץ להיכנס אליה ולראות את הציורים והפסלים הרבים שיש בה, מומלץ עוד יותר לבוא ולשמוע בה קונצרטים (בתשלום) , ולבקר בה במיסות המתקיימות בכל יום ראשון (בחינם).

רחובות טיפוסיים במאלה סטרנה

כתובת: Malostranske namesti; 118 26
איך מגיעים?
חשמלית (טראם): קווים 12, 20, 22 לרדת בתחנת Malostranske namesti
שעות פתיחה: נובמבר-פברואר 9:00-16:00, מרץ-אוקטובר 9:00-17:00
מחיר: חינם, קונצרטים בתשלום
קרא עוד: קתדרלת ניקולס הקדוש-Sant Nicholas Church

כיכר מאלוסטרנסקה וכנסיית סנט ניקולס (צילום מקורי)

רחוב נרודובה (Nerudova Ulice):

זה הוא הרחוב הראשי בשכונת המאלה סטרנה. הוא נמשך מהמצודה ועד לכיכר מאלוסטרנסקה ומתחבר לגשר קארל. עבור חובבי האדריכלות הוא הפנינה האמיתית של פראג. משני צידי הרחוב תוכלו לראות בתים וארמונות בסגנון הבארוק. הרחוב היה חלק מדרך המלכים ואחת לתקופה נערכה בו צעדת ההכתרה כאשר המליכו מלך חדש על בוהמיה.

שמו של הרחוב ניתן לו במאה ה-19 והוא קרוי על שמו של המשורר הלאומי של פראג, יאן נרודה, שנולד וגדל באחד הבתים המפורסמים והיפים של הרחוב – בית שתי השמשות (בצ’כית: דוּם אוּ דבואוּ סלוּנצוּ Dům U Dvou slunců). בבית זה הוא כתב את הספר “סיפורי מאלה סטרנה” על הטיפוסים המיוחדים שהתגוררו בשכונה (כיום הבית משמש כמבשלת בירה תיירותית).
כיום הרחוב מלא בחנויות לתיירים, מסעדות, בתי קפה ופאבים הפונים בעיקר לתיירים (או יותר נכון לכיסם של התיירים).

הקיר של ג’ון לנון:

אחד האתרים הכי “לא שייכים” לפראג, אך בכל זאת שווה להציץ בו. הקיר הינו קיר גרפיטי, שהפך לאחר רצח ג’ון לנון כמקום לפריקת התסכולים של מתנגדי הקומוניזם בפראג, בעיקר עבור סטודנטים שהיו מציירים על הקיר בלילה ובורחים כאשר המשטרה הייתה מגיעה.
הקיר, שנמצא בלב הרובע, מוקדש כולו לזמר המנוח וללהקת הביטלס. שורשיו של הקיר המצויר נעוצים בתקופת המחאה הפוליטית שקדמה לשחרורה של צ’כיה מעול הקומוניזם. הגרפיטי שרואים היום על הקיר איננו מקורי מהתקופה הקומוניסטית, אלא כתובות חדשות קצת מלאכותית.

הקיר של ג’ון לנון בפראג (צילומים מקורי) 

כתובת: Velkoprevorske Namesti

גבעת פטרין (Petrin):

גבעה זו אינה נמצאת בתוך רובע “מאלה סטרנה” אך היא סמוכה לרובע זה והיא צופה על העיר העתיקה של פראג מצפון. הגבעה היא פארק יפה הכולל את מגדל פטרין (הקרוי גם Rozhledna) שהוא דגם מוקטן של מגדל אייפל ומאפשר תצפית על פראג. העלייה לראש הגבעה יכולה להתבצעה ברגל או ברכבת. כמו לעליה לראש הגבעה גם לעליה למגדל ישנן שתי אפשרויות, ברגל (מה שאומר קרוב ל-300 מדרגות) או במעלית (בתוספת תשלום של חמישים קרונות). מלבד המגדל תוכלו לראות בפארק פריחה מדהימה, מבוך מראות נחמד ומצפה כוכבים. הביקור מומלץ בתקופת האביב והקיץ בלבד.

כתובת הגבעה: U Lanove Drahy, 118 00 Praha. הכניסה לפארק בחינם, הכניסה למגדל עולה 110 קורנות ועלייה במעלית 160 קורנות.

תצפית מגדל פטרין (צילום מקורי)

פריחה גבעת פטרין (צילום מקורי)

הפריחה של גבעת פטרין ותצפית מהמגדל בראש הגבעה (צילומים מקוריים)

קרא עוד: גבעת פטרין ומגדל רוזהלנדה- Petrin Hill Tower.

לחובבי השופינג כדאי להכיר את קניון פאשן ארנה | Fashion Arena - קניון העודפים הגדול ביותר בצ'כיה בו יש יותר מ-200 חנויות המציעות הנחות בין 30% ועד 70%, בנוסף יש בקניון החזר מס - כך שתוכלו לקבל חזרה 12% מעלות הקניות, ומעבר לכל זה יש הנחה מיוחדת לגולשים של הכל על » למידע נוסף.

לפרסום עסק העוסק בפראג באתר, אנא צור קשר.

לינה ברובע לסר – מאלה סטרנה

ישנם מלונות רבים במאלה סטרנה, לרוב הם מעניקים הצעה המשתלמת מאוד ללינה בפראג, מכיוון שהם לא בתוך העיר העתיקה אבל הם קרובים אליה מאוד, כך תוכלו לזכות במחיר טוב ולהיות במרחק הליכה מהאתרים המרכזיים של העיר היפיפייה הזאת. אזור המאלה סטרנה הוא האזור שלדעתינו הוא המתאים ביותר לבחירת המלון להרבה מאוד תיירים המחפשים לינה זולה, או לינה למשפחות ויש בו גם כמה אופציות ללינה רומנטית (ראה מלונות בפראג). הוא נגיש מבחינת רכבים וקרוב לכל היעדים אך מצד שני הוא זול יותר מהעיר העתיקה או רובע המצודה. בנוסף הוא מאפשר לינה באזור ציורי במיוחד של פראג.  בין המלונות המומלצים ניתן למצוא את מלון Three Storks הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. לעומת זאת, מבקרים המחפשים לינה זולה יותר יכולים לבחור ב Charles Bridge Hostel & Apartments . אופציה נוספת היא ללון בדירה מרווחת כמו MOOo by the Castle . תקופת הקיץ היא התקופה העמוסה ביותר בפראג ולכן אם אתם מגיעים בחודשים אלו מומלץ להזמין מראש מקום לינה. אפשר למצוא בקישור הזה מקומות לינה רבים במאלה סטרנה להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם. לעוד מידע על לינה במאלה סטרנה כדאי להיכנס לעמוד מלונות במאלה סטרנה.  

**פרסומת**



המלצות "הכל על"

  • מומלץ לראות את המאלה סטרנה בחלקים, או לחילופין להתחיל מהמצודה ולרדת לגשר קארל (זה יותר נוח מאשר לעלות את הדרך הזאת).
  • אתר נוסף הקיים באלה סטרנה המעניין חלק מצומצם מהתיירים הוא מוזיאון פרנץ קפקא.
  • מומלץ להגיע למאלה סטרנה בשעות היום, אך לא לפני השעה 09:00 (הרובע אינו ממש פעיל לפני).
  • אין צורך להקדיש לאזור זמן רב, אם אינכם נכנסים לאף אחד מהמבנים או המוזיאונים הביקור הרגלי באזור לוקח כשעה וחצי ועד כשעתיים.
  • כדאי להתגבר על הפיתוי ולא לקנות שום דבר ברובע הזה (תוכלו להשיג הכל בפחות כסף באזורים אחרים ופחות מתויירים של העיר).
  • למטיילים עם ילדים, גבעת פטרין היא אופציה טובה לבילוי, שימו לב כי המלצה זו אינה מתאימה לחורף ולימים גשומים או קרים. (למטיילים עם ילדים ראה מידע נוסף תחת פראג עם ילדים).
  • למגיעים לפראג עם רכב שכור, יש מספר חניונים בתשלום באזור (ראה עוד מידע בנושא בהשכרת רכב בפראג), אם זאת ההגעה הנוחה היא בתחבורה ציבורית (או במטרו או בטראם, להם מספר תחנות במאלה סטרנה).
  • גבעת פטרין היא אתר חובה בקיץ ובאביב בלבד, בחורף לא תראו הרבה וחלקים רבים יהיו סגורים לביקור.
  • באזור המאלה סטרנה ישנו רחוב צר בשם Cihelná במיוחד שיכול להכיל אדם אחד בלבד כאשר רמזור להולכי רגל “מכוון את התנועה” אתר נחמד למי שמסתובב באזור.
  • למי שמעוניין לשלב בחופשה שלו גם קניות אנו ממליצים להגיע לפאשן ארנה – קניון עודפים המאפשר החזרי מס, הנחות לאורך השנה ומעניק גם הנחה נוספת למגיעים עם קופון ייעודי. על כל אלו תוכלו לקרוא בעמוד שלנו על קניון פאשן ארנה – Fashion Arena.

  • איך מגיעים למאלה סטרנה?
    • חשמלית (טראם): קוים 12,22,23 לרדת בתחנת Malostranske Namesti
  • המלצות לקריאה נוספת על המאלה סטרנה:

[wpgmza id="8" cat="5" marker="1022" zoom="15"]