טירת שיון, ז’נבה – המדריך המקיף ביותר בעברית | Château de Chillon

עדכון אביב 2024

באביב בז’נבה כמות התיירים עולה ואפשר לראות כבר עכשיו שמספר התיירים שמגיעים לביקור בטירת שיון עולה. לכן כדאי לרכוש כרטיסים מראש, במיוחד אם אתם מגיעים בסוף שבוע או מתכננים עכשיו את חופשת הקיץ, וכך לא להמתין בתורים של רכישת הכרטיסים בכניסה לארמון, שילכו ויתארכו ככל שנתקרב לקיץ. להזמנת כרטיסים מראש לטירת שיון: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם.

טירת שיון בכמה מילים

טירת שיון (Château de Chillon) היא אתר חובה ואחד מהמבנים ההיסטוריים המתויירים ביותר בשוויץ. טירת שיון היא טירת אי מרשימה ומלכותית הממוקמת על החופים המזרחיים של אגם ז’נבה, ליד עיירת הקיט מונטרה ובמרחק נסיעה של כשעה מז’נבה. הטירה נבנתה במאה ה-12 ומאז שימשה מקום מגורים של משפחות אצילים רבות, כמו גם בית סוהר במהלך המאה ה-16. בעת ביקור בטירה ניתן להתרשם מהארכיטקטורה המדהימה של הטירה, הנופים הציוריים והתערוכות המרתקות המציגות את ההיסטוריה העשירה של הטירה. בטירה נקודות עניין מרשימות רבות כמו חדרי האצילים והאולמות הגדולים שצופים על אגם ז’נבה, אך האזור הפופולרי ביותר בטירה הוא החדרים התת-קרקעיים (המרתפים) שלה, שבהם תוכלו לראות את התאים הצפופים והאפלים שהחזיקו בעבר שבויים ולשמוע אגדות רבות שיוחסו למקום.

טירת שיוןטירת שיון – אחד מהאתרים המרשימים והמתויירים ביותר בשוויץ

הביקור בטירת שיון מומלץ במיוחד, בין אם אתם חובבי היסטוריה, אדריכלות, טבע, תרבות או פשוט מחפשים להנות ממקום מרשים עם נוף ציורי מדהים. הביקור בטירה מתאים גם למשפחות עם ילדים שייהנו מהתערוכות האינטראקטיביות הרבות של הטירה, המביאות לחיים את ההיסטוריה של הטירה באמצעות תצוגות ופעילויות מרתקות.

ההיסטוריה של טירת שיון

לטירה ישנה היסטוריה ארוכה המתפרשת על פני 1,000 שנים והיא נחשבת לאחת הטירות השמורות ביותר מימי הביניים באירופה. ההיסטוריה של הטירה מתחלקת לשלוש תקופות גדולות: תקופת בית סבויה, התקופה הברנאית ותקופת קנטון וו.
החל מהקמתה הייתה הטירה נקודת עניין חשובה, בעיקר בזכות המיקום האסטרטגי החשוב שלה שאיפשר שליטה בגישה לאגם ז’נבה ודרכי המסחר שלו. בנוסף, מיקומה של הטירה על אי סלעי באגם הפך אותה למטרה קשה לתוקפים, וחומותיה ומגדליה חוזקו בהדרגה כדי לשרוד התקפות מהיבשה ומהים. במהלך ימי הביניים המוקדמים, הטירה נשלטה על ידי אצילים מקומיים שהשתמשו בה כבסיס לפשיטה ולביזה של האזור הכפרי שמסביב.

טירת שילון 2מיקומה האסטרטגי של הטירה איפשר שליטה בגישה לאגם ז’נבה ודרכי המסחר שלו

במאה ה-12, הטירה עברה לשליטת בית סבויה החזק, משפחת אצולה ששלטה בחלק גדול מהאזור. משפחת סבויה שיפצה והרחיבה את הטירה- היא בנתה את האולמות המפוארים של הטירה, את הקפלות ואת החצרות והפכה את הטירה למבצר מפואר ומרשים ששימש סמל לכוחם ולעושרם. הטירה הפכה למקום אירוח ולבית מגורים חשוב עבור בני המשפחה, כאשר רובם השתמשו בטירה למגורים זמניים בעוד שמושל הטירה גר בה באופן קבוע.

במאה ה-16 הפכה הטירה לבית כלא, והוחזקו בה אסירים רבים (בין האסירים היו מתנגדים פוליטיים, דתיים ושבויי מלחמה). האסירים הוחזקו בחדרים התת-קרקעיים של הטירה, שנבנו כבר בשנותיה הראשונות של הטירה. החדרים הללו היו ידועים לשמצה בצפיפותם הרבה ובתנאים הקשים ששררו בהם (ניתן להתרשם מכך בעת ביקור באותם החדרים). אחד מהאסירים הידועים ביותר היה פרנסואה בוניוואר, פטריוט וסופר מז’נבה שהיה כלוא בטירה מספר שנים עקב התנגדותו לבית סבויה. בהמשך, סיפורו של בוניוואר היווה השראה ללורד ביירון, שכתב את השיר “האסיר משיון” המבוסס על חוויותיו של בוניוואר.
בהמשך המאה ה-16, עם החלשות השפעת המשפחה, נכבשה מידיהם הטירה על ידי הצבא הברני. כל האסירים שהיו בטירה שוחררו והטירה הפכה למקום מגוריו של של פקיד בית הדין הברני, חבר האצולה הברנאית, שהיה האחראי על המיסים.

במאה ה-18, משעזב פקיד בית הדין הברני את הטירה, היא נכבשה על ידי מהפכנים מוו שהכריזו על עצמאותם בתמיכת האזרחים המקומיים. הטירה שהייתה לנכס לאומי הפכה למקום אחסון, בעיקר של אבק שריפה, תחמושת ונשק ובהמשך שימשה כבית כלא ממלכתי. מבקרים רבים החלו לבקר את הטירה בזכות הסיפורים עליה והנופים המקיפים את האזור.

לקראת סוף המאה ה-19 החלו עבודות שיקום של הטירה שממשיכות עד היום.

טירת שילון במאה ה19רישום של טירת שיון מהמאה ה-19 בו ניתן לראות את הטירה ומגדליה

מה רואים בטירת שיון

המבקרים בטירת שיון יהיו עדים להיסטוריה העשירה והיופי האדריכלי המרהיב של המצודה מימי הביניים, ויוכלו להתרשם מהמגדלים, מהחצרות ומחדרי האצילים המעוטרים בפריטי וחפצי אמנות עתיקים. מעבר לכך, תוכלו להתרשם וליהנות מהנופים הפנורמיים המדהימים של אגם ז’נבה וההרים שמסביבו.

סביבת הטירה

טירת שיון ממוקמת במיקום מופתי על חופי אגם ז’נבה, מוקפת ביופי טבעי מדהים. הטירה שוכנת בין האגם להרים, ומציעה למבקרים נופים עוצרי נשימה. האזור המקיף את הטירה ידוע בערים ובכפרים הציוריים שלו, כולל מונטרה ולוזאן, שנגישים בקלות ברכבת או בסירה. באזור תמצאו גם לא מעט אפשרויות לטיולים רגליים, רכיבה על אופניים וספורט מים כמו קיאקים ושייט באגם ז’נבה. ההרים הסמוכים מספקים סקי וסנובורד מעולים במהלך חודשי החורף, מה שהופך את טירת שיון ליעד אידיאלי לאורך כל השנה.

שייט ליד טירת שיוןשייט באגם ז’נבה הוא דוגמה לאחת מהאטרקציות שניתן לעשות באזור הטירה

נקודות העניין המרכזיות בטירת שיון

החדרים התת-קרקעיים (UNDERGROUND ROOMS)

החדרים התת-קרקעיים בטירת שיון הם האזור הפופולרי ביותר בטירה. החדרים הבנויים מאבן הם מחזה ייחודי ומרתק, המספרים על הצד האפל בהיסטוריה של הטירה. החדרים שימשו בימי הביניים כבתי כלא קשים- החדרים חשוכים, לחים ומפחידים, ובביקורכם בהם תוכלו לראות את השרשראות והטבעות ששימשו לריסון אסירים. ישנם סיפורים רבים על החדרים, אך המפורסם שבהם הוא שהחדרים היוו השראה לשירו המפורסם של לורד ביירון “האסיר משיון”.

החצרות (COURTYARDS)

דרך הכניסה לטירה ישנן ארבע חצרות. החצר התחתונה הייתה המוקד המרכזי לשירותי הטירה ולכן גם העמוסה ביותר, מסביב לחצר השנייה התגוררו השומרים של הטירה, על החצר השלישית, המכונה חצר הכבוד, השקיפו הדירות הפרטיות של האצילים מבית סבויה והחצר הרביעית נבנתה עם קירות עבים ופתחים צרים כדי להגן על הדרך. החצרות הינן חללים פתוחים יפהפיים שמציעים נופים מדהימים על אגם ז’נבה וההרים שמסביב. החצרות מוקפות בארכיטקטורה המרשימה של הטירה וכוללות מדשאות מטופחות, מזרקה וגן פרחים מקסים.

החצרות בטירת שיוןבחצרות הטירה ניתן לצפות על מבנה הטירה המרשים

האולמות הגדולים (THE GREAT HALLS)

לטירה שלושה אולמות גדולים ורשמיים שמשקיפים אל הנוף המופלא של אגם ז’נבה וההרים שמסביב. האולמות הם חדרים מפוארים ששימשו בעבר לנשפים, לטקסים, כבתי משפט לעשיית צדק ולהתכנסויות חשובות נוספות. התכונה הבולטת ביותר של האולמות היא התקרה המקומרת שלהם, המעוטרת בפרטים מורכבים ונתמכת בקשתות גותיות.

הקפלה (CHAPEL)

הקפלה בטירת שיון היא דוגמה יוצאת דופן לארכיטקטורה גותית, עם הקשתות הגבוהות, הגילופים המורכבים וציורי הקיר המדהימים. הקפלה הייתה במקור מקום הפולחן הפרטי של הרוזנים והדוכסים של הטירה והיא משמשת עד היום לשירותי דת. ייחודה של הקפלה הוא יצירות האמנות שבה מהמאה ה-14, עם ציורי קיר המתארים סצנות מחייו של ישו, השליחים והקדושים.

המגדל (DEFENCES)

מגדל השמירה בטירת שיון הו מאפיין מדהים לכל הנעשה כדי להרחיק ולתקוף את האויבים שהגיעו מצד ההרים. המגדל נגיש באמצעות גרם מדרגות מפותל ומכיל מספר מפלסים, ביניהם חדר שמירה, מגדל שמירה ומרפסת גג. ממרומי המגדל תוכלו ליהנות מנופים עוצרי נשימה של האגם ושל הסביבה היפה של הטירה.

מגדל השמירה בטירת שיוןהמגדל שימש להדיפת והרחקת האויבים שהגיעו בעיקר מצד ההרים

לשכת הברנאי (THE BERNESE CHAMBER)

חדר זה שימש כחדר שינה בימי הביניים ובתקופת הברנאים. ניתן לראות חדר שינה קטן, נוח, מעוצב בצורה פשוטה עם מיטת אפיריון גדולה, חימום, חדר רחצה צמוד ואפילו מים זורמים.

טירת שיון גנבה

חדר תת-קרקעי בטירה (צילום: Ioan Sameli, רישיון)

כרטיסים והגעה לטירת שיון

כרטיסים לטירת שיון

בעונות הביקוש כמו חודשי הקיץ והחגים הנוצריים כדאי לקנות כרטיסי כניסה מראש כדי להבטיח את מקומכם בטירה ולא לעמוד בתורים שבקופות הכניסה. ניתן לקנות כרטיסי כניסה וכרטיסים מוזלים (לדוגמה לסטודנטים ולפנסיונרים) באתר הרשמי אך הבעיה שהרבה פעמים אין זמינות גבוהה של כרטיסים ואז צריך לקנות כרטיסים דרך אחד הספקים.

כרטיסי כניסה לטירת שיון

כרטיס הכניסה יאפשר לכם כניסה ויבטיח לכם מקום בטירה. עם קניית הכרטיס תקבלו עלון עם מידע על הטירה הזמין ב17 שפות שונות, בינהן עברית.

  • להזמנת כרטיס הכניסה לטירת שיון בתוספת של 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) לחצו כאן.
  • להזמנת כרטיס הכניסה לטירת שיון עם אפשרות ביטול בחינם לחצו כאן.

סיורי יום מז’נבה – למי שרוצה הרחבות ולהימנע מנהיגה

אפשרות נוספת להגיע לטירת שיון היא כחלק מסיור יום היוצא מז’נבה וכולל מספר אתרים, כמו גם הסעות ממוזגות והדרכות מפי מדריך מקצועי.

טיולים מודרכים בקבוצות

סיור זה היוצא מז’נבה ואורך בין 10-8 שעות יקח אתכם לטירת שיון ולמקומות נוספים כמו אזור לבו (Lavaux), אזור גידול גפנים היסטורי שהוכר כאתר מורשת, לעיירה מונטרה ולעיר ווה (Vevey). בנוסף לכך אפשר להוסיף גם כניסה למוזיאון Chaplin’s World ושייט בסירה. הסיור כולל הסעות והדרכות.

  • להבטחת מקומכם בסיור זה עם אפשרות ביטול בחינם לחצו כאן.

טיולים מודרכים פרטיים

אפשרות נוספת היא סיור פרטי שאורך יום שלם עם מדריך והסעה צמודה, סיורים אלו מתאימים בעיקר למי שמעוניין ביחס אישי וקצב הליכה מותאם, להעמיק בידע שלו ולהתעניין בהיסטוריה הרבה של המקום. הסיורים הפרטיים מתאימים לקבוצות של לפחות 2 אנשים (אך כדי שזה ישתלם כדאי להיות קבוצה של לפחות 4 אנשים).

סיור פרטי לדוגמה הוא סיור זה היוצא מז’נבה, אורך כ9 שעות ויספק לכם הסעות פרטיות ונהג שהינו מדריך מוסמך. הסיור יגיע לטירת שיון, לאזור לבו, למוזיאון Chaplin’s World, לעיירה מונטרה ולעיר לוזאן.

  • להבטחת מקומכם בסיור זה עם אפשרות ביטול בחינם לחצו כאן.

סיור נוסף ברמת מחירים דומה האורך כ9 שעות יקח אתכם בנוסף לביקור בטירת שיון גם לעיר לוזאן, לעיירה Corsier sur-Vevey, לעיירה מונטרה ולמוזיאון Chaplin’s World. בסיור זה אפשר לבחור בנהג שהינו מדריך או במדריך מקצועי.

  • להבטחת מקומכם בסיור זה עם אפשרות ביטול בחינם לחצו כאן.

הגעה לטירת שיון

טירת שיון שוכנת על גדות אגם ז’נבה, סמוך לעיירת הקייט מונטרה. ניתן להגיע לטירה בתחבורה ציבורית, לדוגמה באוטובוס או ברכבת, אך ישנם תיירים שבוחרים להגיע לטירה עם רכב שכור שיאפשר גמישות ונוחות כחלק מטיול גדול יותר באזור זה של האגם וההרים. חלק מהיעדים איתם ניתן לשלב את הביקור בטירה הם מונטה, לוזאן וווה, שכולם נגישים בקלות ברכב. אנו ממליצים לקרוא על כך במדריך המפורט שלנו על השכרת רכב בשוויץ. כמו כן, ניתן להגיע לטירה באמצעות סיור מודרך, קבוצתי או פרטי, כפי שפירטנו למעלה.

הזמנת כרטיסים לטירת שיון בז'נבה- 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקרים בטירת שיון

  • הביקור בטירת שיון מתאים לחובבי ההיסטוריה, האדריכלות, הטבע והתרבות. הטירה מתאימה גם לילדים שלא יוכלו להישאר אדישים לנופים הנראים באזור.
  • הביקור בטירת שיון מומלץ תמיד שכן הטירה וחדריה הינם במקום סגור. מומלץ להגיע בימים בהם הראות טובה יותר כדי להנות מהנופים המדהימים שבמקום.
  • מומלץ להשקיע בביקור בטירה בין שעה לשעתיים.
  • לאלו המגיעים לטירה באמצעות רכב שכור, מומלץ לשלב את הביקור בטירה עם העיירות מונטה, לוזאן וווה.
  • אפשר להגיע לטירת שיון באמצעות תחבורה ציבורית מהעיר ז’נבה הסמוכה או מהעיירה מונטרה. אפשר ואף מומלץ להגיע לטירה גם ברכב שכור כחלק מטיול באזור אגם ז’נבה, בעיירות ובהרים הסמוכים.
  • הביקור בטירה מתאים גם למשפחות עם ילדים שייהנו מהתערוכות האינטראקטיביות הרבות של הטירה, המביאות לחיים את ההיסטוריה של הטירה באמצעות תצוגות ופעילויות מרתקות. כדאי לדעת שהטירה לא נגישה במלואה לעגלות כך שכדאי להגיע עם מנשא.
  • ניתן ללון בעיירת הקיט מונטרה, שהיא הסמוכה ביותר לאזור הטירה. מבחינת לינה, יש בעיירה כ-80 מקומות לינה מסוגים שונים – מלונות, דירות ואפשרויות הארחה נוספות. בין המקומות המומלצים ניתן למנות את מלון 4 הכוכבים Hotel Victoria Glion שמומלץ בגלל רמת האירוח הגבוהה והנופים המדהימים הנשקפים מהמלון ואת מלון 3 הכוכבים Swiss Historic Hotel Masson המומלץ ללינה פונקציונלית. לאילו אשר מעוניינים במקום לינה זול יותר כדאי לראות את האכסנייה Montreux Youth Hostel.
  • ילדים בגילים 16-5 זכאים למחיר מופחת של 7.05 אירו. כמו כן, סטודנטים, פנסיונרים ומוגבלי תנועה זכאים למחיר מופחת של 11.6 אירו. משפחות (2 מבוגרים ו5-2 ילדים בגילים 16-5) ישלמו מחיר קבוע של 35.28 אירו.
  • טירת שיון היא אתר תיירותי פופולרי כך שאין בעייה של ביטחון אישי. עם זאת, כמו בכל מקום עם הרבה תיירים אנו ממליצים לשמור על חפצים יקרי ערך במקום בטוח. כמו כן, במידה ואתם מגיעים לאזור עם רכב שכור, אנו לא ממליצים להשאיר בו מזוודות וחפצים יקרי ערך.
  • ההגעה למקום עם רכב היא אפשרית ומומלצת, בעיקר כחלק מטיול באגם ז’נבה ובהרים הסמוכים. בסמוך לטירת שיון ישנה חנייה (בחינם, עד 3 שעות) וכשהחנייה עמוסה ניתן לחנות באחת העיירות הקרובות, כמו מונטה ולהגיע בנסיעה קצרה בתחבורה ציבורית.
  • כדאי לדעת שיש מספר לוקרים קטנים ובינוניים לאחסון חפצים הזמינים לשימושכם באזור הקפיטריה, בכפוף לפקדון של 1 פרנק שוויצרי.
  • בטירה מתקיימות מספר תערוכות קבע ותערוכות זמניות הן על ההיסטוריה של האתר והן על האמנות העכשווית הנוגעת לטירה ולסביבתה. את התערוכות ניתן לראות בקישור זה. כמו כן, בטירה מתקיימים כ40 אירועים בכל שנה, ניתן להתעדכן לגבי האירועים בקישור זה.

שאלות נפוצות על טירת שיון

מומלץ להשקיע בביקור בטירה בין שעה לשעתיים.

הביקור בטירת שיון מומלץ תמיד שכן הטירה וחדריה הינם במקום סגור. מומלץ להגיע בימים בהם הראות טובה יותר כדי להנות מהנופים המדהימים שבמקום.

הביקור בטירת שיון מתאים לחובבי ההיסטוריה, האדריכלות, הטבע והתרבות. הביקור בטירה מתאים גם למשפחות עם ילדים.

ניתן להזמין כרטיסים לטירת שיון במספר מקומות: באתר הרשמי בהתאם לזמינות (אך היא לא תמיד גבוהה), בקופות הכניסה (בקיץ ובמהלך החגים הנוצריים פחות מומלץ בגלל שיכולים להיות תורים ארוכים) או דרך אחד מהספקים המורשים. קנייה דרך ספק מורשה, לדוגמה כאן עם 5% הנחה (קוד HAKO5) או כאן עם אפשרות ביטול חינם מאפשר זמינות כרטיסים גבוהה מבחינת תאריכים ושעות.

הביקור בטירה מתאים ומומלץ למשפחות עם ילדים שייהנו מהתערוכות האינטראקטיביות הרבות של הטירה, המביאות לחיים את ההיסטוריה של הטירה באמצעות תצוגות ופעילויות מרתקות. עם זאת, כדאי לדעת שהטירה לא נגישה במלואה לעגלות כך שכדאי להגיע עם מנשא.

ניתן להגיע לטירה באמצעות תחבורה ציבורית (לדוגמה באוטובוס מספר 201 או בקו הרכבת S3), באמצעות רכב שכור (מומלץ כחלק מטיול גדול באזור זה בשילוב ערים כמו מונטה ולוזאן) או כחלק מסיור יום (ראו סיור כזה לדוגמה פה הכולל אפשרות ביטול בחינם במידת הצורך).

סרטון על טירת שיון

מידע שימושי

  • שעות פתיחה:
    יוני – אוגוסט: 19:00-09:00 (כניסה אחרונה ב18:00)
    אפריל, מאי, ספטמבר ואוקטובר: 18:00-09:00 (כניסה אחרונה ב17:00)
    נובמבר – מרץ: 17:00-10:00 (כניסה אחרונה ב16:00)
  • מחיר: נכון לשנת 2023, כרטיס כניסה למבוגר עולה 13.06 אירו.
  • כתובת: Av. de Chillon 21, 1820 Veytaux, Switzerland
  • דרכי הגעה:
  • לאתר הרשמי של טירת שיון