הרובע היהודי בבודפשט – המדריך המקיף ביותר בעברית | Jewish Quarter

הרובע היהודי בבודפשט בכמה מילים

הרובע היהודי של בודפשט בהונגריה היא שכונה תוססת ומרתקת המציעה למבקרים הצצה ייחודית אל ההיסטוריה, התרבות והמסורת העשירה של יהודי הונגריה. הרובע ממוקם בלב העיר, נחשב לליבה התרבותי של הקהילה היהודית בעיר ונמצאים בתי כנסת היסטוריים רבים, מסעדות כשרות וחנויות המוכרות אומנות ומזכרות יהודיות מסורתיות. המבקרים ברובע היהודי ימצאו בו מספר בתי כנסת מדהימים בהם בית הכנסת הגדול (מומלץ להזמין לבית הכנסת הגדול כרטיסים מראש בעונות התיירות, אפשר כאן עם הנחה – קופון HAKO5) והמוזיאון היהודי הצמוד אליו (יש כרטיסים המשלבים כניסה לבית הכנסת הגדול ולמוזיאון היהודי, לפרטים והזמנה). לא מעט תיירים יבחרו לקחת חלק באחד הסיורים המודרכים שמסבירים על הקשר המיוחד של הרובע עם התרבות היהודית ועל האירועים ההיסטוריים שהתרחשו שם (מומלץ להזמין מראש כדי להבטיח את השתתפותכם – אפשר בלינק זה בו יש מגוון אופציות עם אפשרות ביטול).

בית הכנסת הגדול ברובע היהודי בבודפשט

הרבה מאוד מהתיירים הישראלים יחפשו את הלינה שלהם בבודפשט ברובע היהודי במלונות כמו Ibis Budapest City ,Florin Apart Hotel או בדירות Apartments by UrbanRent, הן בגלל המרכזיות והייחודיות של הרובע (כולל חיי הלילה התוססים שבו) והן בגלל המסעדות והאפשרויות הכשרות. אנו ממליצים מאוד להזמין את הלינה ברובע מוקדם ככל הניתן, במיוחד באביב, בקיץ ובחגים (ניתן לראות פה מגוון אפשרויות טובות ללינה ברובע היהודי עם אפשרות ביטול). מומלץ גם לקרוא את העמוד המקיף שלנו: מלונות ודירות ברובע היהודי בבודפשט.

דוכני רחוב וחנויות ייחודיות ב-Szimpla Kert ברובע היהודי בבודפשטדוכני רחוב וחנויות ייחודיות ב-Szimpla Kert ברובע היהודי בבודפשט – רבים יחפשו את מקום הלינה שלהם באזור (למגוון אפשרויות לינה מומלצות)

מה עושים ברובע היהודי בבודפשט

יש לא מעט מה לעשות ברובע היהודי של בודפשט מה שיתן לתיירים הזדמנות לחוות את ההיסטוריה העשירה, התרבות והמסורת של האזור. הנה כמה מהפעילויות המומלצות ביותר שניתן לעשות ברובע היהודי.

בית הכנסת הגדול

בית הכנסת הגדול של בודפשט הוא בית הכנסת הגדול באירופה ומהווה אטרקציה שחובה לראות ברובע היהודי. תוכלו לערוך סיור בבית הכנסת, לחקור את המוזיאון היהודי ולחלוק כבוד באנדרטת השואה. בית הכנסת גם ידוע גם בשם בית הכנסת ברחוב דוהאני ויכול להכיל עד 3,000 מתפללים.

  • להזמנת סיור מודרך בבית הכנסת הגדול הכולל כרטיס דילוג על התור עם אפשרות ביטול לחצו כאן.
  • למידע נוסף על בית הכנסת כדאי להיכנס לעמוד שלנו על בית הכנסת הגדול.

בית הכנסת הגדול של בודפשטבית הכנסת הגדול של בודפשט

בית הכנסת קזינצ’י

בית הכנסת קזינצ’י מפורסם בעיצוב הפנים המדהים שלו ובקישוטים המורכבים שלו. בביקור במקום תוכלו לערוך סיור בבית הכנסת וליהנות מהאווירה הסואנת של שוק אוכל הרחוב הנערך בחצר מדי יום ראשון, בו תוכלו לטעום מגוון מאכלים יהודיים והונגריים.
מומלץ להשתתף בסיור מודרך בבית הכנסת ברחוב קזינצ’י בשילוב עם בתי כנסת נוספים ברובע. להזמנת כרטיס זה בתוספת הנחה של 5% לגולשי הכל על (קוד קופון HAKO5) – לחצו כאן.

בית הכנסת קזינצ'יבית הכנסת קזינצ’י

המוזיאון היהודי

המוזיאון היהודי ממוקם במתחם בית הכנסת ברחוב דוהאני ומכיל אוסף עצום של חפצים ותערוכות המתעדים את ההיסטוריה והתרבות של יהודי הונגריה וכן גן הנצחה המכבד את קורבנות השואה. מומלץ להזמין סיור ברובע היהודי הכולל כרטיס כניסה למוזיאון ולבתי כנסת שונים.
להזמנת כרטיס כניסה כולל סיור מודרך ברובע עם אפשרות ביטול – לחצו כאן.

רחוב קזינצ'י המפורסם בודפשטרחוב קזינצ’י המפורסם ברובע היהודי בבודפשט

פעילויות נוספות ברובע היהודי בבודפשט

  • נסו את המטבח היהודי: הרובע היהודי הוא ביתם של מסעדות ובתי קפה כשרים רבים המגישים מנות יהודיות מסורתיות כמו גפילטע פיש, מרק כדורי מצות וחלה.
  • בקרו בברים ההרוסים: הרובע היהודי ידוע בסצנת חיי הלילה התוססת שלו, ואחד המקומות הטובים ביותר לחוות אותו הוא בברי ההריסות המפורסמים כמו Szimpla Kert ו-Instant. הברים הייחודיים הללו בנויים במבנים נטושים ישנים ומציעים אווירה ייחודית.

Szimpla Kertבר ההריסות Szimpla Kert המפורסם

סיורים מודרכים ברובע היהודי בבודפשט

סיורים מודרכים ברובע היהודי בבודפשט מספקים חוויה מעשירה המאפשרת לגלות את המורשת היהודית העשירה של העיר. הרובע היהודי הוא כאמור ביתם של כמה אתרים היסטוריים חשובים בהם בית הכנסת הגדול, המוזיאון היהודי ואנדרטאות שונות לזכר השואה. הסיורים המודרכים מועברים על ידי מדריכים מנוסים המספרים על ההיסטוריה, התרבות והארכיטקטורה של האזור, מהקהילה היהודית המשגשגת בתקופה שלפני המלחמה ועד לאירועים הטרגיים במהלך מלחמת העולם השנייה (ראו לדוגמה סיור זה). סיורים רבים גם מציגים את הצד העכשווי של הרובע היהודי ומציגים את הפיכתו לרובע תוסס מלא באמנות, מוזיקה וברים מפורסמים. אנו ממליצים להזמין את הסיורים ברובע היהודי מראש, לחצו כאן להזמנת סיורים מודרכים ברובע היהודי עם אפשרות ביטול.

גרפיטי ברובע היהודי בודפשט

במהלך הסיורים תשמעו גם על הפיכת הרובע למוקד תוסס מלא באמנות ובגרפיטי

לינה ברובע היהודי בבודפשט

אחד האזורים האהובים ביותר ללינה בקרב תיירים המגיעים לרובע היהודי הוא רחוב קזינצ’י (Kazinczy), רחוב זה נמצא בלב הרובע היהודי ומהווה נקודה פופולרית לחיי הלילה התוססים באזור. באזור זה יש גם הרבה מסעדות ובתי קפה טובים. בין מקומות הלינה המומלצים באזור זה ניתן למנות את מלון Hotel Mika Downtown, אכסניית הבוטיק Maverick City Lodge ואת דירות Heritage Home Apartments או King Apartments הנמצאות במיקום מרכזי. שהייה ברחוב Kazinczy או ברחוב סמוך היא אופציה מצוינת אם אתם מעוניינים באווירה תוססת.

Maverick City Lodge בודפשט

קיר הפתקים בחלל המשותף ב-Maverick City Lodge

אזור מומלץ נוסף הוא רחוב דוהאני (Dohany), ברחוב זה נמצא בית הכנסת הגדול באירופה, בית הכנסת ברחוב דוהאני, המוזיאון היהודי ועוד כמה נקודות ציון עם משמעות יהודית. שהייה באזור זה היא אפשרות טובה אם אתם מעוניינים לחקור את ההיסטוריה והתרבות היהודית של בודפשט. בין המלונות המומלצים ברחוב דוהאני ניתן למנות את דירות Karoly Corner Residences הנמצאות צמוד לבית הכנסת הגדול ואת מלון ארבעה כוכבים Hotel Memories Budapest.

בית הכנסת דוהני בודפשט בלילה

בית הכנסת דוהאני מואר בלילה – אחד מאזורי הלינה הפופולאריים ברובע

הרובע היהודי בבודפשט הוא יעד פופולרי לתיירים, שכן הוא ביתם של אתרים היסטוריים רבים, ברים אופנתיים ומסעדות, מלונות מומלצים נוספים באזור כוללים את מלון Hotel Museum Budapest – מלון ארבעה כוכבים הכולל מרכז ספא ומלון Danubius Hotel Astoria City Center – מלון ארבעה כוכבים במיקום מרכזי ברובע.
האזור הטוב ביותר לשהות בו ברובע היהודי תלוי בהעדפות ובתקציב שלכם. האזורים השונים ברובע נמצאים במרחק הליכה אחד מהשני, כך שתוכלו לחקור בקלות את כל הרובע ללא קשר למקום בו תבחרו לשהות. לקריאה נוספת אנו ממליצים להיכנס לעמוד מלונות ודירות ברובע היהודי בבודפשט.

ההיסטוריה של הרובע היהודי

לרובע היהודי של בודפשט היסטוריה ארוכה ומורכבת שתחילתה בסוף המאה ה-18 כאשר הקהילה היהודית החלה להתיישב באזור. השכונה גדלה במהירות במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, כאשר יהודים היגרו לעיר בחיפוש אחר הזדמנויות כלכליות טובות יותר. בתחילת שנות ה-1900 הפך הרובע היהודי למרכז תרבותי ומסחרי משגשג, עם בתי כנסת, בתי ספר ועסקים רבים המשרתים את האוכלוסייה היהודית. עם זאת, שגשוגה של הקהילה היה קצר מועד כאשר עליית האנטישמיות בהונגריה ותחילת מלחמת העולם השנייה הביאו לרדיפה והשמדה של מאות אלפי יהודי הונגריה.
בתקופת השואה נהרסו רבים מבתי הכנסת והמבנים ברובע היהודי, והקהילה נהרסה. בעקבות המלחמה התפרקה השכונה, ורבים מהיהודים ששרדו עזבו את הארץ בחיפוש אחר חיים חדשים. רק בנפילת הקומוניזם בשנות ה-90 הרובע היהודי קם שוב לתחייה. כיום, השכונה היא מרכז תרבותי ומסחרי תוסס ושוקק חיים, עם בתי כנסת, מוזיאונים ועסקים רבים המשרתים הן את הקהילה היהודית ומבקרים המעוניינים לחקור את המורשת התרבותית וההיסטורית העשירה של האזור.




המלצות "הכל על" למבקרים ברובע היהודי בבודפשט

  • הביקור ברובע היהודי מומלץ לכל מי שמתעניין בהיסטוריה של העם היהודי ומעוניין לחוות אווירה עתיקה ותוססת במרכז בודפשט. מומלץ לבקר ברובע היהודי בעונות המעבר כאשר המזג אוויר נעים ואין עומס של מבקרים.
  • מומלץ להתנייד ברגל ברובע היהודי מכיוון שזה אזור קטן עם סמטאות צרות והכל נמצא בקרבת מקום. בכדי להגיע לרובע היהודי מומלץ להשתמש בתחבורה הציבורית של בודפשט, התחנות הקרובות ביותר לרובע הן Deák Ferenc tér (M1, M2, M3) ותחנת Astoria (M2).
  • האזור המרכזי ביותר המומלץ ללינה ברובע הוא רחוב קזינצ’י (Kazinczy), ולמי שמעוניין ללון בו במלונות כמו Hotel Mika Downtown כדאי להזמין מקום מראש.
  • ברובע היהודי יש שווקים שונים לאורך השנה הכוללים את פסטיבל הקיץ היהודי המתרחש באוגוסט, פסטיבל הקולנוע היהודי המתרחש בנובמבר ואת שווקי החנוכה במהלך דצמבר.
  • הרובע היהודי בבודפשט ידוע בהיסטוריה הקולינרית העשירה ובאפשרויות האוכל הטעימות שלו. בין אפשרויות הקולינריה הפופולריות ברובע היהודי של בודפשט מומלץ לנסות את המטבח הכשר (ברובע היהודי בבודפשט יש כמה מסעדות כשרות המגישות מנות יהודיות מסורתיות כמו מרק עם קיינדלך וגפילטע פיש), הפלאפל (ניתן למצוא פלאפל במסעדות רבות ברובע היהודי כדי לחוות טעם של בית), הקיורטוש (זהו קינוח הונגרי פופולרי העשוי על ידי עטיפה של בצק מתוק סביב רוק גלילי ולאחר מכן אפוי עד להזהבה. לעתים קרובות הוא מאובק בקינמון וסוכר או במילוי נוטלה, גלידה או מילויים מתוקים אחרים), הגולאש (מרק הונגרי מסורתי העשוי מבשר בקר, בצל, תפוחי אדמה, גזר ופפריקה. המנה מוגשת לרוב עם לחם והיא ארוחה שמתאימה לימי חורף קרים) ולאנגוש (לחם מטוגן הונגרי שלעיתים קרובות מכוסה בשום, שמנת חמוצה וגבינה. זהו אוכל רחוב פופולרי המושלם לנשנוש באמצע היום) – לחצו כאן לפרטים נוספים והזמנה של סיורי אוכל מודרכים.

תשובות לשאלות נפוצות

הביקור ברובע היהודי בבודפשט מומלץ לכל המבקרים אשר רוצים ללמוד על ההיסטוריה של יהודי בודפשט ולספוג אווירה מיוחדת המשלבת חיי עיר תוססים עם היסטוריה עתיקה.

התקופה המומלצת ביותר לביקור ברובע היהודי היא במהלך עונות המעבר בכדי להמנע מעומס מבקרים ולהנות ממזג אוויר נעים. בנוסף, מומלץ לתכנן את זמן הביקור לפי הפסטיבלים והשווקים השונים אשר מתקיימים ברובע.

בביקור ברובע היהודי מומלץ להשקיע בין יום ליומיים בכדי לחוות את שלל האטרקציות והמקומות שיש למקום להציע.

סרטון על רובע היהודי בבודפשט