בית הכנסת הגדול של בודפשט – המדריך המקיף ביותר בעברית | Dohány Street Synagogue

עדכון אפריל, 2024

בתקפה הקרובה מספר התיירים בבודשפט במגמת עלייה שתגיע לשיא שלה בקיץ. כאשר מתכננים ביקור באחת מהאטרקציות האהובות ביותר בעיר, כמו בית הכנסת הגדול של בודפשט מומלץ להזמין כרטיסים מראש, במיוחד אם מתכננים להגיע בסוף שבוע. הזמנה מראש תאפשר לכם להבטיח את כניסתכם במועד המתאים לכם ביותר ותחסוך לכם המתנה בתור לרכישת הכרטיסים. להזמנת כרטיסים מראש לבית הכנסת הגדול של בודפשט: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

בית הכנסת הגדול של בודפשט בכמה מילים

בית הכנסת הגדול בבודפשט (Dohány Street Synagogue) הוא אחד מבתי הכנסת הגדולים והמרשימים ביותר בעולם כולו. בית הכנסת נבנה בשנת 1859 על ידי הקהילה היהודית בבודפשט, ובין השאר התקיימה בו חגיגת בר המצווה של הרצל. ניכר כי בניית בית הכנסת הושפעה מאוד מתהליכי מודרניזציה שהקהילה עברה. בבית הכנסת ישנם אלמנטים רבים המזכירים כנסיה קתולית, כמו התקרות הגבוהות והקשתות המרובות, אך עיצובו הושפע גם מסגנון ספרדי- איסלאמי. מבנה בית הכנסת הוא אחד מהמבנים הבולטים והידועים בבודפשט ויש לו היסטוריה עשירה ומורכבת בעיר. בזמן מלחמת העולם השנייה הפכו הנאצים את בית הכנסת למבנה בשירות המשטר – כאשר בחלק מהזמן היה בו פיקוד צבאי ובחלת מהזמן האולם המרכזי שימש כאורוות – מה שהציל את בית הכנסת מהרס. אזור בית הכנסת מורכב למעשה משלושה אתרים משמעותיים של הקהילה היהודית – בית הכנסת, אנדרטת הערבה הבוכייה לזכר יהודי העיר שנספו בשואה ומוזיאון היהודים.

ניתן לראות את התקרות הגבוהות וריבוי הקשתות בהשפעת הכנסיהניתן לראות את התקרות הגבוהות וריבוי הקשתות בהשפעת הכנסיה

מה רואים בבית הכנסת הגדול של בודפשט

המבנה של בית הכנסת הוא מרהיב וייחודי. בצורתו הוא דומה לכנסייה, בעל תקרות גבוהות, נברשות מפוארות, רצפת פסיפס ושני יציעים המשמשים כעזרת נשים. בימת בית הכנסת מפוארת גם היא וצמודה לקיר המזרחי כמקובל בכנסיות. על בימה זו מונח העוגב של בית הכנסת- האופייני גם הוא לכנסיות ובעבר עורר מחלוקות רבות באשר לשימוש שלו בשבת. העוגב המקורי נהרס על ידי הנאצים ולאחר המלחמה הוחלף בעוגב קטן יותר. כיום בזמן תפילה בשבת בבית הכנסת אישה שאינה יהודייה מנגנת בעוגב יחד עם מקהלת נשים שגם הן אינן יהודיות. אלמנט מרשים נוסף הוא חלונות הויטראז’ מורכבים ומעוטרים בסממנים יהודיים. מבנה בית הכנסת כלפי חוף כולל מגוון של עיטורי אבן ומתכת בצבעים שונים בסגנון ספרדי- איסלמי, כאשר על הגג נמצאים שני צריחים ובראשם כיפות זהב, וביניהם נמצא פסל של לוחות הברית.

הצריחים מעוצבים בסגנון ספרדי-מוסלמי עם לוחות הברית באמצעהצריחים מעוצבים בסגנון ספרדי-מוסלמי עם לוחות הברית באמצע

ארון הקודש ומסביבו עוגב בהשפעה נוצריתארון הקודש ומסביבו עוגב בהשפעה נוצרית

כרטיסים לבית הכנסת הגדול של בודפשט

ישנן מספר אופציות לרכישת כרטיסים לבית הכנסת הגדול, כרטיסי כניסה בלבד ניתן לרכוש בקופות בכניסה לבית הכנסת (צפו לתור לא קצר באביב ובקיץ) או באתר הרשמי, אך כדאי לקחת בחשבון שהזמינות לכרטיסים באתר הרשמי לרוב יחסית נמוכה, גם מבחינת ימים וגם מבחינת שעות ביקור בכל יום.

בעבור מי שרוצה לקבל הדרכה מעמיקה יותר על הקהילה היהודית בהונגריה בכלל ובבודפשט בפרט מומלץ לרכוש כרטיס הכולל סיור מודרך. כך תוכלו להיכנס לבית הכנסת ללא עמידה בתור, יעמדו בפניכם תאריכים רבים יותר מאשר כרטיס כניסה בלבד, ותשמעו הסברים ממדריכים מנוסים ובעלי ידע רב על ההיסטוריה של אחת מהקהילות היהודיות הגדולות באירופה טרום מלחמת העולם השנייה.

כרטיסים לסיור בבית הכנסת הגדול וסיורים משולבים בבית הכנסת וברובע היהודי ניתן לרכוש בקישור הזה עם 5% הנחה ייחודית לגולשי הכל על בהזנת קוד קופון HAKO5

כרטיסים לסיור בבית הכנסת וסיורים משולבים ברובע היהודי ניתן לרכוש בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

הזמנת כרטיסים לבית הכנסת הגדול של בודפשט- 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למבקרים בבית הכנסת הגדול של בודפשט

  • הביקור בבית הכנסת מומלץ לכל מי שמתעניין בהיסטוריה היהודית של בודפשט, אך לא רק – זהו אחד מהאתרים המבוקרים ביותר על ידי תיירים בעיר.
  • מומלץ להקדיש בין שעה לשעתיים לביקור במתחם בית הכנסת.
  • מומלץ לחבר את הביקור עם סיור ברובע היהודי בבודפשט, בין אם באופן עצמאי או עם מדריך, ישנם סיורים רבים באזור זה בשל ההיסטוריה העשירה והמעניינת בו והיותו אחד ממוקדי התיירות המרכזיים ביותר בעיר.
  • הלינה באזור בית הכנסת הינה פופולארית מאוד, בעיקר בשל המיקום המרכזי והמעולה של אזור זה. מי שמעוניינן ללון באזור זה יכול להסתכל על מלון Budapest Museum Central הנמצא במרחק של כ-600 מטר מבית הכנסת. במרחק דומה ניתן לבדוק את מלון הדירות Nova Aparthotel. אופציה נוספת במרחק של כקילומטר מבית הכנסת היא דירת Vagabond SOHO.
  • בית הכנסת הגדול של בודפשט נמצא במרכז העיר יחסית ולכן עלולה להיות בעיה של חניה במקום. לכן עדיף להימנע נכך ולהתנייד בעזרת תחבורה ציבורית.

תשובות לשאלות נפוצות על בית הכנסת הגדול של בודפשט

לא, כל כרטיס לבית הכנס כולל גם את המוזיאון היהודי ואת אנדרטת הזיכרון בחצר בית הכנסת ואין אפשרות לרכוש כרטיס מוזל יותר במידה ורוצים להיכנס לבית הכנסת בלבד.

בהחלט, ניתן לעלות על אוטובוס קו 5 ולרדת בתחנת Astoria M וללכת 4 דקות עד לבית הכנסת.
ניתן גם לעלות על רכבת תחתית בקו M2 ולרדת בתחנת Astoria, וללכת 3 דקות עד לבית הכנסת.

הנהלים של בית הכנסת דורשים מגברים לחבוש כובע או כיפה, ולא מאפשרים כניסה בלבוש חושפני.

סרטון על בית הכנסת הגדול של בודפשט

מידע שימושי

  • שעות פתיחה:
    בימי ראשון- חמישי:
    31 -429 המוזיאון פתוח בשעות 10:00-20:00
    51 -923 המוזיאון פתוח בשעות 10:00-18:00
    928- 1028 המוזיאון פתוח בשעות 10:00-18:00
    בימי שישי:
    31- 1028 המוזיאון פתוח בשעות 10:00-16:00
    1030- 1231 המוזיאון פתוח בשעות פתוח בשעות 10:00-16:00
    המוזיאון סגור בימי שבת.
  • עלות: מחיר הכניסה למבוגר הוא 24 יורו. לילדים בגילאים 6-12 מחיר הכניסה הוא 4 יורו. לילדים מתחת לגיל 6 הכניסה חינם
  • כתובת: Dohany utca 2 in the Jewish Quarter
  • דרכי הגעה: בתחבורה ציבורית ניתן לעלות על אוטובוס קו 5 ולרדת בתחנת Astoria M וללכת 4 דקות עד לבית הכנסת.
    ניתן גם לעלות על רכבת תחתית בקו M2 ולרדת בתחנת Astoria, וללכת 3 דקות עד לבית הכנסת.
  • אתר רשמי: https://www.greatsynagogue.hu/gallery_syn.html