נאפולי התת קרקעית – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | Napoli Sotterranea

עדכון אביב 2024

עם האביב בנאפולי כמות התיירים שמגיעים מכל רחבי העולם עולה, ותמשיך לעלות ככל שנתקרב אל הקיץ. בשל כך, הביקוש לסיורים כמו סיור בנאפולי התת קרקעית עולה, ובחלק מימי הסיור יתכן ולא יישארו מקומות להצטרף לסיור. אומנם לא מדובר עדיין בהיעדר זמינות כמו שיש בקיץ או בסיורים מבוקשים יותר, אבל אם ברצונכם להבטיח את מקומכם בסיור מומלץ להזמין מקום מראש. להזמנת כרטיסים מראש לסיור בנאפולי התת קרקעית: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

נאפולי התת קרקעית בכמה מילים

נאפולי התת קרקעית (Undergrond Napels) הוא שם כולל לכמה אתרים ארכיאולוגיים תת קרקעיים המצויים בשטחה של נאפולי ההיסטורית. נאפולי שוכנת בדרום איטליה ולצד ערים כמו רומא, פירנצה וונציה, גם היא מציגה מורשת והיסטוריה רבת שנים. לנאפולי מערכת ענפה של דרכים חצובות תת קרקעיות באורך כולל של מאות קילומטרים. מירב המעברים החצובים נבנו בידי היוונים והרומאיים העתיקים. כמובן שלא כל החללים התת קרקעיים בנאפולי נגישים לציבור, אך ישנם לא מעט אתרים בהם ניתן לחזות מתחת לאדמה: האקוודקט הגרקו-רומי, האמפיתיאטרון הרומאי והבית הנפוליטאני שמוביל אליו, מנהרת בורבון ולה ניאפולס סוטרטה.

נקודת שאיבת מים בנאפולי התת קרקעית (צילום: נקודת שאיבת מים בנאפולי התת קרקעית

מה רואים בנאפולי התת קרקעית

הסיור בעיר התת קרקעית מתחיל כמובן בירידה בגרם מדרגות ארוך וממשיך במעבר לסירוגין בין חללים רחבים וגבוהים ובין תעלות מים צרות (חלק מהתעלות צרות ביותר וניתן לעבור בהן רק בהליכה צידית). הסלע שילווה את סיורכם הוא כמובן מסוג געשי, מבית היוצר של הר הגעש וזוב הסמוך לעיר. החללים התת קרקעיים בדרך כלל מוארים, אך ישנן נקודות לאורך הדרך בהן ללא פנס יתקל המבקר בחושך מוחלט.

תעלות צרות בנאפולי התת קרקרעית

תעלות הליכה צרות בנאפולי התת קרקרעית (צילום: Dominik Matus, רישיון)

האמפיתיאטרון הרומאי והסומה קבאה

הכניסה לחלל המוביל לאמפיתיאטרון הרומאי העתיק הינה דרך חדר קטן וצדדי בבניין השוכן בפיאצה סן גאטנו. בעת ההגעה לחדר ניתן להזיז את המיטה ולחשוף את דלת הסתרים שמובילה אל תעלה חצובה תת קרקעית, ההליכה הקצרה בתעלה זו תסתיים בהגעה לאמפיתטרון הרומי של העיר. האמפיתיאטרון הוא מבנה מרשים וגדול, והוא מבין האמפיתאטראות הגדולות והחשובים של איטליה העתיקה, ואפילו הקסיר ניאון בעצמו היה מבקר בו לעיתים קרובות. ניתן לסייר באמפיתיאטרון, ומומלץ מאוד לגשת לקומה הגבוהה (סומה קבאה) שלו ולראות את תצוגת הפסלים המוצבים מאחורי חלונות זכוכית.

מנהרת הבורבון

מנהרת בורבון (Galleria Borbonica) נחצבה על ידי אנשיו של מלך בית בורבון פרדיננד השלישי ששלט באיטליה בסוף ימי הביניים. זהו אותו בית מלוכה שלשמו נבנה משכנו של המוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה של נאפולי. המנהרה צרה יחסית וגבוהה מאוד, ומוארת היטב וכניסתה מסתתרת דרך רחוב קטן וצדדי. במנהרה ניתן לראות תצוגות מפוזרות המדגימות את השימוש שנעשה במנהרה ובחללים תת קרקעיים נוספים בנאפולי בעת ההפצצות של מלחמת העולם השנייה. במנהרה מפוזרים חפצים עתיקים שונים ובנוסף חפצים מודרניים שהשתמרו בה מאז השימוש האינטנסיבי האחרון בה במהלך המאה העשרים. ניתן לראות במנהרה מכוניות, אופנועים, לבני בנייה, וחפצי יום יום.

מכוניות במנהרת בורבון בנאפולי התת קרקרעית

 מכוניות מתקופת מלחמת העולם השנייה במנהרת הבורבון (צילום: Associazione Culturale Borbonica Sotterranea, רישיון)

לה ניאפולס סוטרטה

לנאפולי סוטרטה (La Neapolis Sotterrata), חלל תת קרקעי עתיק נוסף, ניתן להיכנס דרך בזיליקת סן לורנצו מג’ורה הידועה במרכז העיר נאפולי. בחלל זה ניתן לראות את מרכז העיר העתיק של נאפולי, ולהבחין בפעולות השימור האינטנסיביות שנעשו למבני הקשתות הרומיים. החלל מציג את מורכבות הבנייה הרומאית אשר עשתה שימוש בטכניקות בנייה קלאסיות בשילוב לבני טוף מהמסלע המקומי. נאפולי סוטרטה היא דוגמא מעולה ליכולות הבנייה הפנטסטיות של היוונים, שבנו את השלב הראשון של החלל כאגורה, ושל הרומיים שבאו אחריהם ששיפצו אותו ושיפרו אותו.

חלק מהחללים בנאפולי התת קרקעית חשוכים במיוחד ולכן פנס הכרחי (צילום: חלק מהחללים בנאפולי התת קרקעית חשוכים במיוחד ולכן פנס הכרחי

סרטון על נאפולי התת קרקעית

כרטיסים לנאפולי התת קרקעית

ישנם כמה סוגים של כרטיסים לנאפולי התת קרקעית:

כרטיס כניסה לנאפולי סוטרנאה המלווה בסיור מודרך קצר

כרטיס זה הוא כרטיס כניסה בסיסי אשר מקנה סיור מודרך באורך של כשעה וחצי בנאפולי סוטרנטה, כרטיס זה מתאים לאלו אשר מעוניינים בסיור מודרך קצר יחסית.

  • לרכישת כרטיס כניסה הכולל סיור מודרך קצר בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בהקלדת קוד קופון HAKO5) לחצו כאן

כרטיס כניסה לנאפולי סוטרנאה המלווה בסיור מודרך ארוך

.כרטיס זה הוא כרטיס בסיסי שמקנה גם הוא סיור מודרך באתר באורך של כשעתיים, הכרטיס מתאים למי שמעוניין בסיור מודרך ארוך ומעמיק יותר באתר.

  • לרכישת כרטיס כניסה לאתר הכולל סיור מודרך מעמיק עם אופציה לביטול בחינם לחצו כאן

כרטיס כניסה למנהרת בורבון המלווה בסיור מודרך

הכרטיס מקנה כניסה לאתר המלווה בסיור מודרך של שעה באתר. הכרטיס מומלץ לאלו אשר מעוניינים להתמקד באתר אחד מבין כל אתרי נאפולי התת קרקרעית ולקבל הדרכה.

  • לרכישת כרטיס כניסה למנהרת בורבון הכולל סיור מודרך בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בהקלדת קוד קופון HAKO5) לחצו כאן.

כרטיס כניסה לכנסיית סן לורנצו מג’ורה ונאפולי סוטרטה המלווה בסיור מודרך

כרטיס זה מקנה כניסה לכנסיית סן לורנצו מג’ורה ולאתר הארכיאולוגי נאפולי סוטרטה (אשר שוכן מתחתיה) המלווה בסיור מודרך. הכרטיס מומלץ לאלו אשר רוצים לשלב בביקורם את שני האתרים הללו ולקבל הדרכה.

  • לרכישת כרטיס כניסה לכנסית סן לורנצו מגורה ולנאפולי סוטרטה הכולל הדרכה בתוספת 5% הנחה לגולשי הכל על (בהקלדת קוד קופון HAKO5) לחצו כאן

כרטיס משולב – נאפולי סוטרנאה והמוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה של נאפולי

כרטיס זה הוא כרטיס משולב המקנה כניסה לנאפולי סוטרנטה והמוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בהנחה של כ-10%. הכרטיס מומלץ לאלו אשר רוצים לראות את הממצאים השונים שנמצאו בחפירות שנערכו בנאפולי סוטרנאה, ובנוסף לאלו שרוצים להעמיק את הידע ההיסטורי והארכיאולוגי שלהם על העיר.

  • לריכשת כרטיס כניסה משולב לנאפולי סוטרנאה ולמוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה של נאפולי בתוספת הנחה של 10% לחצו כאן

הזמנת כרטיסים לנאפולי התת קרקעית

המלצות "הכל על" למגיעים לנאפולי התת קרקעית

  • הביקור בנאפולי התת קרקעית מומלץ לחובבי ההרפתקאות, ובנוסף לאוהבי ההיסטוריה והארכיאולוגיה.
  • התקופה המומלצת לביקור בנאפולי התת קרקעית היא החודשים מרץ עד מאי ואוקטובר ונובמבר. בחודשים אלו כמות התיירים בעיר קטנה באופן משמעותי, הסיור באתר צפוי להיות פחות עמוס, והתור בכניסה צפוי להיות קצר יותר.
  • אם תגיעו לנאפולי בחודשי הקיץ החמים, סיור בנאפולי התת קרקרעית יהווה עבורכם הפסקה מצננת מהחום הדרום איטלקי ולכן מומלץ לביקור גם בחודשי הקיץ.
  • מומלץ להשקיע בביקור בכל אחד מהאתרים השונים של נאפולי התת קרקעית בין שעה לשעתיים.
  • מומלץ מאוד לשלב את הביקור בנאפולי התת קרקעית עם ביקור באתרים נוספים בעלי קונוטציה ארכיאולוגית בנאפולי ובקרבתה, כמו מוזיאון נאפולי לארכיאולוגיה (Museo Archeologico Nazionale di Napoli) והאתרים פומפיי (Pompeii) וההרקולנאום (Herculaneum). ביקור באתרים אלו בשילוב עם ביקור בנאפולי התת קרקעית ישלים את התמונה הארכיאולוגית וההיסטורית.
  • ייתכן כי ילדים ללא עניין מיוחד בהיסטוריה או ארכיאולוגיה לא יתעניינו מאוד בסיור המודרך וברקע ההיסטורי של המקום. למרות זאת, בשל הממד ההרפתקני והאתגרי הכלול בביקור ביעדים תת קרקעיים הביקור בנאפולי התת קרקעית מומלץ לכולם, כולל ילדים קטנים.
  • אתרי נאפולי התת קרקעית מצויים במרכז העיר בסמוך לרובעים התיירותיים ביותר בנאפולי. בסביבות האתרים יהיה ניתן למצוא אלפי אפשרויות לינה שונות מכל הסוגים (מלונות, דירות, אכסניות וכו’) ובכל רמות המחירים (חמישה כוכבים עד למקומות לא מדורגים). קראו עוד על לינה בנאפולי בעמוד המפורט שלנו הכל על מלונות ודירות בנאפולי.
  • עלות הכניסה לנאפולי סוטרנאה ולקומפלקס סן לורנצו מג’ורה לאדם בוגר היא כ-10 יורו. עלות הכניסה למנהרת בורבון עבור אדם בוגר היא כ-11 יורו.
  • במידה ואתם מתכננים לבקר ביותר מאתר היסטורי אחד בנאפולי וסביבתה, מומלץ מאוד לרכוש כרטיס משולב לכמה אתרים או סיטי פאס (למשל באופציה זו) לשלושה ימים, אשר מקנים הנחות משמעותיות בקניית הכרטיסים.
  • אתרי נאפולי התת קרקעית מצויים באזורים מתויירים מאוד של העיר ולכן סביבתם לא נחשבת מסוכנת. מומלץ תמיד לשמור את חפציכם האישיים בתא סגור ובקרבה אליכם בכדי להימנע מכיוס.
  • כדאי להימנע מלהגיע למקום עם רכב, שכן נאפולי התת קרקעית נמצאת בחלקים עמוסים וצפופים מאוד של העיר.

שאלות נפוצות על נאפולי התת קרקעית

הביקור בנאפולי התת קרקעית מומלץ לחובבי ההרפתקאות, ובנוסף לאוהבי ההיסטוריה והארכיאולוגיה.

התקופה המומלצת לביקור בנאפולי התת קרקעית היא החודשים מרץ עד מאי ואוקטובר ונובמבר. בחודשים אלו כמות התיירים בעיר קטנה באופן משמעותי, הסיור באתר צפוי להיות פחות עמוס, והתור בכניסה צפוי להיות קצר יותר.

מומלץ להשקיע בביקור בכל אחד מהאתרים השונים של נאפולי התת קרקעית בין שעה לשעתיים.

מומלץ לשלב את הביקור בנאפולי התת קרקרעית עם העיר העתיקה של נאפולי ובזיליקת סן לורנצו מג'ורה, המתנשאות מעל לנאפולי התת קרקעית. על מנת להשלים את התמונה הארכיאולוגית של נאפולי אנו ממליצים לבקר גם במוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה. למשקיעים שיצאו וירחיקו מעט מהעיר אנו ממליצים לבקר גם בפומפיי ובהרקולנאום, אתרים ארכיאולוגיים בעלי חשיבות רבה.

בהחלט מומלץ להזמין כרטיס כניסה מראש לנאפולי התת קרקעית, מכיוון שבעונות העמוסות בתיירים (בעיקר בחודשי הקיץ) נאפולי התת קרקעית הוא אתר מבוקש מאוד ובהחלט יכול להיות עמוס בתיירים. למי שמעוניין בהדרכה באתר בהחלט מומלץ להבטיח את מקומו מראש בסיור מודרך (למשל באופציה זו או זו)