1. עמוד הבית
  2. »
  3. מדריד 2024 המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. סיכומי טיולים במדריד
  6. »
  7. דרך הטבעת ברוח ג’. ר. ר. טולקין – אלי בודמן

דרך הטבעת ברוח ג’. ר. ר. טולקין – אלי בודמן

במרחק של שעה נסיעה ממדריד נמצאת פנינה חבויה עם נופים יוצאי דופן - שמורת לה סיירה דל רינקון. אלי בודמן זכה לטייל באזור ביחד עם מדריך מקומי שיצר מסלול ייחודי על פי ספרי שר הטבעות של הסופר ג. ר. ר. טולקין וגילה עיירות עתיקות, יערות אלפים קסומים ומרבדי מרעה אינסופיים.

שעה נסיעה מטבורה של מדריד, פוארטה דל סול, מגיעים לאזור הררי קסום וכמעט בתולי, La Sierra del Rincón. מדובר בשמורה ביוספרית שהוא חלק מהרי מדריד הצפוניים, La Sierra Norte.
אני התארחתי מספר ימים אצל זוג חברים ב-Madarcos, כפר של בתי אבן בו גרים 30 תושבי קבע, בלבד! הבתים מטופחים, הרחובות מרוצפי אבן נקיים ויש אפילו בית קפה ובית ספר למלונאות. איך מצליחים כל כך מעטים לשמור על הכפר? סיפרו לי שהתושבים היו מאוד עניים, נסעו לפני כמה עשרות שנים לערים הגדולות, התבססו כלכלית ואז חזרו ושיפצו את הבתים הישנים כדי לבלות בכפר את שארית חייהם.

המארחים שלי (הוא ספרדי, היא ישראלית) מארגנים טיולים באזור במסלול מאוד ייחודי, “דרך הטבעת” ברוח הסופר הבריטי טולקין. כאשר הופיעה סדרת הסרטים “שר הטבעות”, לפני קצת יותר מעשרים שנה, שני תושבי האזור, מטיילים מנוסים, הופתעו לגלות דמיון גדול בין הנופים שמופיעים בסרטים (שצולמו בעיקר בניו זילנד) והנופים המוכרים להם מהשיטוטים באזור. כך התוו מסלול של שמונה ימים העובר בין כפרי הסיירה, הכולל עיר מוקפת חומה, Buitrago de Lozoya (אולי חומות Bree ?), יערות האלפים, טיפוס להר הרוחות (Amon Sûl? בשפת סינדרין) ואפילו כנסייה שסמלה עץ לבן (כמו הסמל של ממלכת גונדור).

המסלול עובר בעיירה מרשימה ומוקפת חומה - Buitrago de Lozoyaהמסלול עובר בעיירה מרשימה ומוקפת חומה – Buitrago de Lozoya

אני מניח שאוהדי טולקין יתמוגגו למראה הדמיון בין המקומות באזור ובסרטים אך גם מטיילים רגילים, כמוני, יכולים להנות מההליכה בנוף כמעט בתולי. מדובר בשמונה מסלולים של כ-20 ק”מ ליום. השבילים מסומנים בפסים צהובים ההופכים לחיצים כאשר יש פנייה. אפשר להוריד מפות offline ולהיעזר ב-GPS.
אני בחרתי שלושה מסלולים קרובים ל-Madarcos, שאפשרו למארח, גונזלו, להקפיץ אותי לנקודת ההתחלה או לאסוף אותי בסוף היום. אפשר כמובן לעבור מכפר לכפר, כמו בקמינו דה סנטיאגו, אבל לא בכל כפר יש סידורי לינה זמינים. גונזלו יכול לארגן לינה, לארח בביתו או ללוות אותכם במסלול כמורה דרך. לאוהדי טולקין יש לליווי של גונזלו יתרון נוסף, הוא מגלם את דמותו של תום בומבדיל, עם התלבושת של הסרט (והדימיון הוא מדהים) ויספר לכם על הקשר בין הנופים ועלילת הסרטים. אולי תזכו גם לשמוע את בת זוגתו, זמרת מקצועית, המגלמת את גולדברי, שרה בשפת האלפים.

מעריצי ספריו של טולקים יוכלו להנות מהדרכתו של גונזלו המגלם במהלך הסיור את הדמות הידועה - טום בומבדיל מעריצי ספריו של טולקין יוכלו להנות מהדרכתו של גונזלו המגלם במהלך הסיור את הדמות הידועה – טום בומבדיל

במהלך שלושת ימי ההליכה כמעט ולא פגשתי בני אדם. ראיתי את העיר המבוצרת Buitrago, את שטחי המרעה הקהילתיים בהם רועות פרות ללא רועים, את טחנת הקמח ב-Madarcos ליד נחל, טיפסתי על גבעת Piñuecar (Amon Sûl, פסגת הרוחות, לפי העלילה של טולקין) עם נוף פנורמי של 360 מעלות והגעתי לכניסה ל- Hayedo de Montejo, יער האשור הדרומי ביותר באירופה. רק 30 איש ביום מורשים להיכנס ליער, בקבוצות של עשרה, ולי לא היה אישור. אם תרצו לבקר ותבקשו בעוד מועד “תום בומבדיל”, איש רב פעלים, יארגן לכם.
לקראת ביקור באזור כדאי ליצור קשר עם גונזלו-677829981 או לפנות (אפשר בעברית) ל: Info@viajespequenatierramedia.com או aiana@viajespequenatierramedia.com.

גם מטיילים שאינם מחשיבים את עצמם כמעריצי ספרי שר הטבעות ייהנו מהנופים יוצאי הדופן של האזורגם מטיילים שאינם מחשיבים את עצמם כמעריצי ספרי שר הטבעות ייהנו מהנופים יוצאי הדופן של האזור

איך מגיעים לסיירה דל רינקון ( Sierra del Rincon)

שמורת הסיירה דל רינקון, מצליחה להישאר כפנינה חבויה ולא מוכרת למרות קרבתה למדריד. השמורה מציעה נופים עוצרי נשימה, מגוון רחב של צמחייה ובעלי חיים ומסלולי טיול מרתקים. ישנן 2 דרכים מרכזיות להגיע לשמורה:

השכרת רכב

הדרך הקלה והנוחה ביותר להגיע לשמורה היא ברכב שכור אותו ניתן לשכור במדריד (השכירו כאן רכב במדריד עם אפשרות ביטול) ומשם לנסוע בכביש A-1 לכיוון צפון-מזרח ממדריד, ולאחר מכן לעבור לכביש M-137 שמוביל ישירות לשמורה. לעוד מידע על השכרת רכב במדריד היכנסו לעמוד השכרת רכב במדריד – הנחה בלעדית ואיך להימנע מטעויות.

תחבורה ציבורית

כדי להגיע לשמורה בתחבורה ציבורית, ניתן לקחת רכבת ממרכז מדריד ולרדת בתחנת בוטארווייחו (Buitrago del Lozoya). משם, ניתן להמשיך באוטובוס מקומי (קו 191) שמגיע לעיירה לה איגלסיה (La Hiruela), הקרובה לשמורה (היכנסו כאן להזמנת כרטיסים מראש לרכבת ממדריד).

תחנת הרכבת המרכזית של מדריד ממנה יוצאות רכבות לכיוון השמורהתחנת הרכבת המרכזית של מדריד ממנה יוצאות רכבות לכיוון השמורה

איפה ישנים בסיירה דל רינקון ( Sierra del Rincon)

כפי שכבר תיארתם לעצמכם, לא תמצאו ריזורטים ענקיים באזור השמורה וחלק עיקרי מהקסם של ביקור בה הוא האפשרות ללון בבתי הארחה קטנים ומשפחתיים ולפגוש את המקומיים הגרים באזור. בעיירה Madarcos בה התארח גם בני תוכלו ללון בבית הארחה El Bulín de Madarcos המציע דירות גדולות למשפחות. אפשרות נוספת היא ללון בעיירה Horcajuelo de la Sierra, וללון במלון הקטן והמקסים La Posada de Horcajuelo או במלון הדירות El Corral De Concejo המציע דירות אירוח עם שלושה חדרים. בכל מקרה, מכיוון שמבחר מקומות הלינה בשמורה מצומצם אנו ממליצים להזמין את הלינה מוקדם ככל הניתן כדי לוודא שיהיה לכם מקום להתארח בו בזמן הביקור באזור (לכל מקומות הלינה בשמורה עם אפשרות ביטול לחצו כאן).

על אלי בודמן

ממוצא ארגנטינאי, עוסק בטכנולוגיה של מזון בשלל צורותיה, חובב מקומות אקזוטים.

בתור ילד קטן חלמתי להכיר הרבה ארצות וחלומי התגשם. לחלק הגעתי בגלל סקרנותי, לחלק במסגרת עבודתי.

בטיולים אני מחפש פניני טבע, לא מאוד ממוסחרים, ותרבויות אותנטיות. בדרך כלל מוצא אותם בארצות “העולם השלישי”.