1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית
  4. »
  5. אטרקציות אתרים ואזורי תיירות מרכזיים ברומא – המדריך המקיף ביותר בעברית.
  6. »
  7. כיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש, רומא – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | St. Peter’s Basilica

כיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש, רומא – כרטיסים בהנחה והמדריך המקיף ביותר בעברית | St. Peter’s Basilica

עדכון אביב 2024

האביב מביא איתו תיירים רבים המגיעים לחופשה ברומא והכמות שלהם תלך ותעלה ככל שהימים ינקפו ונגיע אל הקיץ. על אף שבמרבית המקרים בזיליקת פטרוס הקדוש לא מהאטרקציות שעולות לראש כשחושבים על הזמנה מראש (בניגוד למוזיאונים או תצפיות למשל), אבל הזמנה מראש מומלצת במידה ואתם מתכננים להגיע במהלך סוף שבוע או מתכננים כעת את חופשת הקיץ שלכם. הזמנה מראש תבטיח את כניסתכם ותוכל לקצר את זמן ההמתנה מחוץ למקום. להזמנת כרטיסים מראש לבזיליקת פטרוס הקדוש: בקישור הזה עם 5% הנחה (קוד קופון HAKO5) | בקישור הזה עם אפשרות ביטול בחינם

בעמוד זה תמצאו את המידע החשוב לתייר הישראלי המבקר בכיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש שקריית הותיקן בתוך רומא: מה הולכים לראות, הזמנת כרטיסים, קצת היסטוריה איך חוסכים תורים אורכים, וטיפים חשובים נוספים.

מידע כללי

כיכר פטרוס הקדוש (Piazza San Pietro) ובזיליקת פטרוס הקדוש (ששמה הרשמי הוא: Basilica Papale di San Pietro in Vaticano) נמצאות בכניסה לקריית הותיקן ומשמשות כסמלה של המדינה הקטנה. הבזיליקה על שמו של פטרוס הקדוש היא למעשה הכנסייה הגדולה בעולם, מה שהופך אותה למוקד קתולי חשוב. הבזיליקה מסוגלת להכיל בתוכה עד כ-60,000 איש בזמן נתון.

על פי המסורת הקתולית, הבזיליקה משמשת כמקום קבורתו של פטרוס הקדוש, אולי הקדוש החשוב ביותר לקתולים אחרי ישו (פאלוס יכול להקביל אליו). פטרוס היה אחד משניים עשר השליחים של ישו, ולפי המסורת גם הבישוף הראשון של רומא והאפיפיור הראשון של העולם הקתולי. צליבתו מתאורכת בין השנים 64-67 לספירה. הצליבה התבצעה על פי האמונה לא רחוק מכאן, היכן שהיום שוכנים הגנים האימפריאלים שבגבעת הותיקן.

לאטרקציה זו, ולשלל אטרקציות נוספות ישנם 5% הנחה לגולשי הכל על באתר זה.

כל שצריך לעשות הוא ללחוץ על כפתור ההזמנה, ואז במעמד ההזמנה להזין את קוד הקופון HAKO5.

לפי המסורת הקתולית, קברו של פטרוס הקדוש ממוקם ממש מתחת למזבח של הבזיליקה, מה שהביא רבים מהאפיפיורים לבקש להיקבר בבזיליקת פטרוס הקדוש. כהרגלנו (בקודש), אנו חייבים להסתייג מקביעה חד משמעית. מלבד העובדה שנמצא במקום קבר של אדם מהמאה הראשונה שרגליו כרותות עם הכתובת PETROS ENI (ביוונית: פטרוס כאן) לא ניתן לוודא את זהות הקבור, כמו גם העובדה שלא ידוע הרבה על שנות חייו האחרונות של האיש וישנן עשרות כנסיות ברחבי העולם הטוענות ששרידיו נמצאים דווקא בהן. אך אין ברצוננו להרוס את החגיגה, ולכן סיפרנו את סיפור המקום כפי שמספרים אותו המקומיים.

סרטון מידע על הבזיליקה ועל הכיכר (מתוך ערוץ היוטיוב של אתר הכל על)

כיכר סנט פטרוס (צילום מקורי)

הבזיליקה מתוך הכיכר – בצד ימין אכסדרת העמודים משמאל האובליסק
שהובא לכיכר כדי להאדיר את שמה (צילום מקורי) 

הבזיליקה של פטרוס היא אתר חובה למבקר ברומא (אלא אם הנך יהודי מאמין שאינו נכנס לכנסיות). היא מדהימה ביופיה ועל עיצובה עבדו כמה מגדולי אמני הרנסנס כמו ברניני, ומיכלאנג’לו.

ההיסטוריה של הבזיליקה ושל הכיכר

על פי המסורת הקתולית, בשנת 317 לספירה, בערך 250 שנה אחרי מותו של פטרוס, הועברו עצמותיו מהקטקומבות אל המקום הסמוך למקום צליבתו. מיד לאחר מכן נבנתה במקום כנסייה, שהייתה אחת הכנסיות הגדולות ברומא באותה תקופה, ממש בראשית הפיכתה של העיר לביזנטית.

אוהד בותיקן (צילום מקורי)

כיכר פטרוס (צילום מקורי)

היות והבזיליקה ממוקמת בסמוך לנהר הטיבר, הסחף, המים והבוץ הובילו לגלישת הקרקע שעליה עמדה הבזיליקה ולסכנת התמוטטות. לכן כ-1,200 שנה לאחר בנייתה, בשנת 1505, החליט האפיפיור יוליוס השני לבנות במקום בזיליקה חדשה שתהיה גדולה וחזקה דיה ולא תושפע מהמים ומהבוץ.

במכרז לתכנון הבזיליקה ניצח נברמנטה שבנה את הטמפייטו (כנסייה קטנה) של סן פטרו ותכנן מבנה המבוסס על צורת צלב יווני (צלב עם צלעות באורך זהה). בנייתה של הבזיליקה הנוכחית הסתיימה ב-18 בנובמבר 1626.

כיכר סן פטרוס או (סן פיטרו) עוצבה על ידי האדריכל המפורסם של רומא הנוצרית, ג’ובאני לורנצו ברניני, שחתום על יצירות רבות מתקופה זו כמו חלק מארמון ברבריני או מזרקת הסירה הישנה. ברניני עבד עליה בין השנים 1656-1667 עבור האפיפיור אלכסנדר השביעי, שהיה מפטרוניו.

פטרוס הקדוש

פטרוס הקדוש, או שמעון בן יונה בשמו המקורי, היה הראשון שהכריז על ישו כמשיח. הוא נחשב לשליח החשוב ביותר (אולי יחד עם פאלוס) מבין 12 השליחים שבישרו לעולם על הנצרות.
פטרוס (שפירושו “סלע” בלטינית) הוא כינוי שניתן לו על ידי ישו בזכות אמונתו האיתנה. האמונה הקתולית סוברת שמלכות הארץ והשמיים ניתנו לו. על כן ביצירות רנסנסיותצ הוא מופיע יחד עם שני מפתחות – האחד מכסף (לארץ) והשני מזהב (לשמיים). זהו גם סמלם של האפיפיורים ממשיכי דרכו.
לא הרבה ידוע על חייו של האיש לאחר תקופת הברית החדשה, אך הקתוליים מאמינים שהפך לארכיבישוף של אנטיוכיה ולאחר מכן של רומא, ולכן הוא למעשה האפיפיור הראשון.

בתמונה: פטרוס הקדוש
בציור של רובנאס

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

מה רואים בכיכר ובבזיליקה?

הכיכר אותה אנו רואים כיום מאוחרת יותר מהבזיליקה והיא נבנתה על ידי ברניני. במרכז הכיכר ניצב האובליסק הישן ביותר ברומא. האובליסק מתנוסס לגובה של 25 מטרים והוא הובא ממצרים בשנת 37 לספירה בפקודת הקיסר קליגולה. הוא הועבר לכיכר בשנת 1585.
תכנון הכיכר נעשה מתוך ההבנה של הפרספקטיבה של מי שעומד מול הכנסייה – המטרה הייתה ליצור תחושה שהכיכר גדולה יותר מכפי שהיא. ואכן, הכיכר ענקית ומסוגלת להכיל מאות אלפי בני אדם!
מלבד האובליסק, במרכז הכיכר ישנן שתי מזרקות שיש מדהימות, הממלאות את חלקיה הריקים.

הזרועות החובקות את הכיכר הן למעשה אכסדרה מקורה של עמודים, שנועדו להגן מפני הגשם בחורף והשמש בקיץ על העוברים ושבים. על רצפת הכיכר מוטבעת צורה של שמש.

כיכר סן פטרוס

האובליסק בותיקן (צילום מקורי)

האוביליסק הקדום בכיכר

מזרקה בותיקן (צילום מקורי)

אחת משתי המזרקות בכיכר פטרוס

(צילומים מקוריים)

הכיכר האליפטית העצומה יכולה להכיל עד 400,000 איש, ומוקפת משני עבריה באכסדרות עמודים מעוגלות החובקות את המבקרים בכיכר. כל אכסדרה כוללת 4 שורות של עמודים יווניים ותקרה כדי להגן על המבקרים מפני הגשם והשמש.
גודלה של הכיכר משמש אותה לא פעם, על מנת להכיל המוני תיירים, ולא פחות חשוב מכך, צליינים העולים לרגל לעיר בחגים הקתוליים. פסלי הקדושים העומדים בראש העמודים שבצדיה של הכיכר מספקים להם הגנה קדושה.

בתוך הבזליקה תוכלו לראות כמה מוצגים חשובים המציגים את אמנות הרנסנס בצורה המדהימה ביותר. ביניהם:

קבר ופסל פטרוס

קבר שמעליו מוצבת חופה (בלדקינו) המורכבת מארבעה עמודים המצופים בקישוט ספרילי (מה שאמור לעניק למתבונן את התחושה של טיפוס כלפי מעלה). החופה, אשר גם היא עוצבה בידי ברניני, הינה תוספת מאוחרת יותר לבזיליקה. היא נועדה לשמש כאיזון פרופורציונלי להיכל הגדול של הכנסייה. מלבד קברו של פטרוס תוכלו לראות בבזילקה עוד מספר קברים ופסלים של אפיפיורים שונים, כמו שני קברי האפיפיורים, השוכנים בקצהו האחורי של האפסיס (ראה בהמשך). מלבד מהקבר של פטרוס תוכלו לראות את פסלו, שאת רגליו מנשקים העוברים והשבים. שימו לב לסמל מגן דוד הנמצא על כסאו של פטרוס הקדוש.

הפייטה של מיכלאנג’לו (צילום: Stanislav Traykov)

הפייטה (Pieta) של מיכלאנג’לו

הפייטה (הרחמים) הם סדרה של פסלים המתארים את מריה המערסלת את ישו לאחר צליבתו. פסל זה של מיכלאנג’לו הוא המפורסם מבין פסלים אלה. פסל זה הוא דוגמא לאמנות הרנסנס ולסגנונה המדויק, המחקה את האמנות הקלאסית היוונית. דוגמא זו היא למעשה פסל של הפסל המדויק ביותר שלה (וגם הדתי ביותר) – מיכלאנג’לו. הפסל מעוצב ומלוטש בשלמות, וניתן להתרשם מהבעת פניה של מריה ומגופו המוטל מת של ישו.

זו היא אחת העבודות המוקדמות של מיכלאנג’לו (הוא היה בשנות ה-20 לחייו בזמן בנייתה) והיא נחשבת לאחת הטובות שלו. המיוחד כל כך בפסל הוא שלמרות שהוא עשוי מחומר כבד כמו אבן, הוא מקפיד על תנועה ואיזון, המשווה לו מראה כמעט חי.

בקצה הכנסייה תוכלו לראות את ה”אפסיס” (הכוך בעל התקרה החצי מעגלית) שמשתמש במשחק אדריכלי של אור וצל, המאפיין בנייה בארוקית.
בנוסף, הוא כולל פסל ברונזה המדמה קרני שמש ומשתמש בקרני השמש האמיתיות הנכנסות דרך החלון הנמצא במרכזו על מנת להעצים את הקרניים (פסל ייחודי מאוד). באפסיס תוכלו לראות גם פסלי עננים ומלאכים שמטרתם להקנות תחושה שמיימית של גן עדן. במרכזו של האפסיס מונח כיסא, שכמו הכיסא של אליהו הנביא בליל הסדר, משמש ככיסא הריק של פטרוס (כל השנה).
היונה המפוסלת במרכז האפסיס היא מוטיב קתולי ידוע המסמל את הצלע השלישית בשילוש הקדוש – “רוח הקודש”.

גג הכנסייה הוא כיפה הנמצאת בגובה של מעל 120 מטר, ועל כן היא אתר בו מקיימים חלק מהמבקרים תצפית על העיר רומא. העלייה לגג דורשת תשלום ומחולקת לשני שלבים – עלייה למרגלות הכיפה במעלית (7 יורו) או בטיפוס של 200 מדרגות (5 יורו). ממרגלות הכיפה נפרס נוף של אזור הותיקן מחד ופנים הכנסייה (מגובה של 30 מטר) מאידך.ממרגלות הכיפה, אפשר לטפס רגלית 330 מדרגות אל “השפיץ” של הכיפה ולצפות לעבר חלקים רחוקים יותר של רומא.

אבסיס ותיקן (צילום מקורי)

האפסיס ובמרכזו פסל הברונזה של קרני
השמש והיונה (צילומים מקוריים)

הזמנת כרטיסי כניסה, סיורים מודרכים וכרטיסים משולבים לבזיליקת פטרוס הקדוש ומוזיאוני הותיקן

שאלות נפוצות על על כיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש

הביקור בכיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש (St Peters Basilica) מומלץ לכל מי שרוצה להתפעל מהארכיטקטורה והעיצוב הייחודי שעליו עבדו כמה מגדולי אמני הרנסנס כמו ברניני (Bernini), ומיכלאנג’לו (Michelangelo) כמו למשל האובליסק הישן ביותר ברומא וכיכר סן פטרוס וכמובן הבזיליקה עצמה.

הדרך המומלצת ביותר להגיע לכיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש היא בתחבורה ציבורית. אמצעי התחבורה הנגיש ביותר שעוצר הכי קרוב לכיכר ולבזיליקה הוא אוטובוס- קווים 49, 81, 32, 23, 64, 492, 991.

יש מספר אפשרויות לקניית כרטיסים לבזיליקת פטרוס הקדוש. ניתן לקנות כרטיסים מהאתר הרשמי של בזיליקת פטרוס הקדוש וניתן לקנות בקופות האתר, אך במקרים רבים זמינות הכרטיסים באתר הרשמי ובקופות נמוכה, ועל כן האפשרויות המומלצות על ידינו הן:
להזמנה עם 5% הנחה לגולשי הכל על (קוד HAKO5) היכנסו לקישור הזה.
להזמנה עם אפשרות ביטול בחינם היכנסו לקישור הזה.

האפשרות המומלצת על ידינו לדילוג על התור, אשר מתאימה מאוד למי שרוצה לחסוך זמן, היא רכישת כרטיס מראש אשר כולל דילוג על התור בכניסה לבזיליקת פטרוס הקדוש עם 5% הנחה לגולשי אתר הכל על (קוד קופון HAKO5) בקישור הזה.

כן, אפשרות מומלצת על ידינו לסיור מודרך בבזיליקת פטרוס הקדוש היא רכישת כרטיס עם 5% הנחה לגולשי אתר הכל על (קוד קופון HAKO5), בקישור הזה.

בין המלונות המומלצים באזור הכיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש ניתן למנות את מלון גראן מליה רומא (Gran Melia Rome), מלון הדירות טריון ברוגו פיו (Trianon Borgo Pio Aparthotel) ומלון דיפלומטיק (Hotel Diplomatic). לקריאה נוספת על מלונות באזור הותיקן לחצו כאן.

כן, יש שרותי שמירת חפצים אשר פזורים ברחבי העיר רומא. תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו בקישור הזה.

כן, הכניסה לכיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש היא בחינם.




המלצות "הכל על" למבקר בכיכר ובזילקת פטרוס

למי שמתעניין בעמוד זה כדאי לקרוא גם:

תגובות והמלצות של גולשים לבזיליקת סנט פטרוס:

תגובות והמלצות אלו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים – Rome for travelers:

  • בבזיליקה עצמה – אם אתם רוצים לעלות לכפה קחו בחשבון שצריך לשלם 6 יורו אם אתם רוצים לעלות ברגל כ 550 מדרגות (לא טעיתי במספר) או 8 יורו בשביל לעלות במעלית ואז עוד כ320 מדרגות (גם פה לא טעיתי במספר). תקבלו נוף מדהים אם תצליחו לשרוד המדרגות. . חלקן צרות במיוחד לפי מה שנאמר לי.  בנוסף, לאחר התרשמות מהבזיליקה תרדו לקברי האפיפיורים שיש שם במתחם. תשאלו היכו הירידה.
  • נורא יפה להסתובב באיזור של הותיקן כדי לקבל אווירה טיפה שונה, כנסיית פטרוס הקדוש טירת סאטאנג׳לו.
  • הכניסה לבזיליקת סנט פטרוס היא חינם. כמו לרוב הכנסיות.
  • ותיקן וסנט פייטרוס: ביקור חובה! כשקונים כרטיס מומלץ לקבוע כניסה למוזיאון הותיקן והבזיליקה הסיסטנית בסביבות השעה 10:00 לעקוף את התור ולהיכנס עם הנחיל של המבקרים וכך לעבור מבכל הבזיליקות כשיוצאים פשוט נכנסים לבזיליקה של סנט פייטרוס בלי בדיקת אבטחה נוספת.
  • כרטיס למוזיאון הותיקן כולל אותו ואת הקפלה הסיסטינית. הבזיליקה היא בחינם רק לעמוד בתור הבידוק.
    • תגובת מערכת: למי שמתעניין ממש, יש אפשרות להזמין כניסה לבזליקת סנט פטרוס ללא תור או יותר נכון בכניסה בתור המהיר. מה שחוסך את ההמתנה בתור (לדוגמא: https://bit.ly/2EjRFkx). העניין הוא שכרטיסים הללו במחיר מופקע ומאוד יקרים ולכן אנשים מוותרים עליהם. בעיננו למי שממש לחוץ בזמן, זו יכולה להיות אופציה ועבורו לא כדאי לפסול זאת על הסף – במיוחד בקיץ שהתורים יכולים להיות ארוכים במיוחד.
  • ותיקן-הזמנו כרטיסים+אוזניות באתר של הותיקן, לדעתי מספיק בהחלט לפחות באנגלית וברוסית… לא עמדנו בתור בכלל, השתמשנו בטיפ שקראנו כאן, אחד הטיפים החשובים! בסיום הקפלה יש יציאה מימין לכיכר סן פטרוס חוסך שעות של תור ועצבים. תשאלו את השומרים בקפלה, הם עונים ברצון וזה הציל לנו את היום.
  • האם בזיליקת פטרוס והכניסה למוזאון הוותיקן היא מאותו מקום? להבנתי הכניסה לבזילקת פטרוס היא ללא תשלום, מהיכן נכנסים לשם?
    • הכניסה לבזיליקה היא במרחק הליכה של כ- 10 דקות מהוותיקן. הבזיליקה היא בחינם. עלייה לתצפית עולה 5 יורו במדרגות או 8 יורו במעלית חצי דרך. יש אפשרות להכנס לבזיליקה מהוותיקן. אחרי הקפלה הסיניסתית יוצאים מהדלת הימנית ויש מעבר לתוך הבזיליקה.

מידע שימושי

שעות פתיחה

7:00-18:30. בבוקר של יום רביעי הבזיליקה סגורה למבקרים. אם ביום זה האפיפיור מדבר לפני הקהל בכיכר, הבזיליקה תיפתח בסביבות 13:00 בצהריים, לאחר שהקהל מתפזר.

כתובת

Piazza San Pietro

אתר רשמי
הגעה
directions_subway
מטרו

קו B (כחול) לרדת בתחנת Ottaviano

directions_bus
אוטובוס

קווים 49, 81, 32, 23, 64, 492, 991

directions_subway

חשמלית
קו 19 לרדת בכיכר Risorgimento