מה הם הקריטריונים לדירוג כוכבי המלונות?

פירוט של הקריטריונים העומדים מאחורי סיווג המלונות

ראשית, חשוב להבין שני דברים:
א. דירוג בתי מלון אינו מדד אוניברסלי וכל מדינה מחשבת ומדרגת את בתי המלון שלה על פי קריטריונים שונים. דירוג המלונות בספרד אינו דומה לדירוג המלונות באיטליה.
ב. אין תמיד קשר בין מספר כוכבי המלון לאטרקטיביות שלו, או למחיר שלו. אלה מושפעים יותר משמו של המלון, מיקומו ופרמטרים חיצוניים כמו היצע וביקוש.
ג. צריך לשים לב שישנו גם סולם דירוג שונה המקובל באירופה (אותם פירטנו לצד תיאור הכוכבים).

מה הם הקריטריונים לדירוג המלונות?

ברוב המדינות הקריטריונים הם: גודל המלון, מספר החדרים שבו, גודלו של הלובי ופרמטרים נוספים כמו בריכה, חדר וספא וכן המפרט של המתקנים וריהוט החדרים שמציע המלון. לעיתים מלונות הנמצאים במבנה היסטורי מקבלים כוכב נוסף.

כמו שאמרנו, אין קריטריון אוניברסלי למשמעות של כל כוכב וכוכב, אך להלן פירוט של התקן הישראלי שייתן לכם כיוון לבחינת מלונות ברחבי העולם וביעד הטיסה שלכם. חשוב לדעת שהתקן הישראלי נחשב לתקן מחמיר, ובבואכם לבחור מלון בצ’כיהמלון בלונדון או בנורבגיה עליכם לזכור ולהבין שהתקנים שונים במעט.




דירות, הוסטלים B&B

דירות והוסטלים, או bad & breakfest קטנים אינם מחויבים בקריטריונים בהם מחויבים המלונות. אין זה אומר שהם אינם טובים, אלא שאין להם צורך לעמוד בתקנים הללו.
בבואכם לבחור דירה (בדרך כלל מתאים לקבוצה או למשפחה) או B&B (מתאים לזוג או זוג עם ילד שמעדיף אירוח חם ופשוט על פני הפאר של המלון) – בדקו היטב את מפרט המלון ואת ההמלצות של מבקרים קודמים בו.

זכרו שיש דירות אירוח מפוארות בהרבה ממה שקבלים במלונות 1-3 כוכבים, פשוט הן אינן מחויבות בלובי, חדר אוכל וכדומה.

בתי מלון בדרגת כוכב אחד Superior Tourist Class, Tourist Class

מלון ברמת כוכב אחד מחויב להעניק אירוח ברמה מצומצמת המתאימה לתיירים שאינם מחפשים את הפאר אלא בעיקר מקום לישון בו.
מלון בעל כוכב אחד מחויב באזור המאפשר הגשה של אוכל, להכיל ריהוט תקין בחדרים שכולל שתי מיטות יחיד או מיטה זוגית אחת (במלונות בני כוכב אחד היא יכולה להיות מיטת קומתיים), ותוספות בסיס כמו שולחן קטן ושני כיסאות, מראה גדולה, ארון קיר לאסון בגדים, מנורת לילה בצמוד למיטה, לפחות שקע חשמל אחד, תריס או וילון שמטרתם החשכת חלל החדר, קישוט קיר כלשהו וטלפון המעניק שיחות פנים וחוץ (מלון בעל כוכב אחד אינו מחויב בטלויזיה).
על חדר הרחצה במלונות בני כוכב אחד (יכולים להיות משותפים) לכלול מקלחון, שירותים, כיור, מתקן לנייר טואלט, מראת פנים, פח לניירות, מתקן לתליית מגבות ואספקת מים חמים וקרים במהלך כל שעות היממה. מלון שיש בו יותר משתי קומות חייב לספק מעליות.

מלונות בני כוכב אחד אינם מחויבים במיזוג אוויר או חימום ובמים חמים במשך 24 שעות או בבריכת שחייה.

למי מתאים? למי שרוצה לחסוך מאוד בלינה, ולמצוא רק מקום לשים את הראש.

בתי מלון בדרגת שני כוכבים Standard Class, Superior First Class

מלון ברמה של שני כוכבים מחויב לרשימת הקריטריונים של מלון עם כוכב בנוסף לגישה נוחה להורדה של נוסעים מרכב בכניסה למלון, לובי ובו פינת ישיבה נוחה, חדר ישיבות, חדר אוכל וחלל נוסף להגשת מזון קל (קרי קפיטריה או מזנון), מיזוג אוויר כלשהו (מזגן, מאוורר, תנור וכדומה). מים חמים צריכים להיות במשך 24 שעות ללא הגבלה.

במלונות בעלי דרגה של שני כוכבים לא חייבת להיות בריכת שחייה.

למי מתאים? זוגות צעירים, תיירים שרוצים מקלחת חמה בכל היום אך לא רוצים חדר מפואר…

בתי מלון בדרגת שלושה כוכבים Comfort Class, Comfort Superior Class

בתי מלון בני שלושה כוכבים מחויבים בכל האמור לעיל בנוסף לכניסה ראשית רחבה ומטופחת, לובי מרוהט, חדר ישיבות מאובזר, חדר אוכל וחלל נוסף להגשת מזון קל, בריכת שחייה עם מדשאה (לתשומת לבכם – מלונות שלושה כוכבים בספרד לדוגמה אינם מחויבים בבריכה למלון שלושה כוכבים, ראה מלונות בברצלונה).

חדרי המלון יכללו: חדרון אמבטיה צמוד ואישי כולל מקלחון ושירותים אספקת מים חמים במשך כל שעות היממה, מראה, שטיח רצפה ומגבות. שתי מיטות יחיד או מיטה זוגית עם כיסוי מיטה. לצדי המיטות יהיו שטיחים, תאורת לילה וארוניות קטנות, שולחן סלון ושתי כורסאות, קירות צבועים או עם טפט כלשהו, תמונת קיר, פח לאשפה, שרפרף למזוודות, שולחן כתיבה עם בלוק כתיבה, ערכת תה וקפה (גם הוראה זו אינה מחויבת למשל במקרה של מלונות באיטליה, ראה מלונות ברומא), טלוויזיה, טלפון ומיזוג אוויר.

למי מתאים? לתייר הממוצע, רוצה מלון שמאפשר ליהנות משירותים שונים כמו אוכל, מקלחות אישיות ולעיתים בריכה – אך אינו מחפש פאר או שירותים מתקדמים.

בתי מלון בדרגת ארבעה כוכבים First Class, Superior First Class

מלון בדרגה של ארבעה כוכבים יכלול את כל מה שמכיל מלון ברמת שלושה כוכבים בתוספת של מספר פרמטרים: מספר חדרי אוכל ושטחים שונים בהם מוגש מזון הפזורים ברחבי המלון, אולם כניסה אשר יכלול פינת המתנה מרווחת וחנויות, שתי מעליות, גישה אל מתקני המלון (בריכה, חדר כושר וכדומה) שאינה עוברת דרך מתחם קבלה של המלון.
על הבריכה לכלול בריכת שחייה למבוגרים ובריכת שחייה לפעוטות, כולל מציל וריהוט גן במדשאות מסביב לבריכה (כיסאות ישיבה, כסאות נוח…) ושירותי ספורט כמו למשל חדר כושר או מגרש טניס.

על החדרים במלון ארבעה כוכבים לכלול שטיח מקיר לקיר, מיטה זוגית בגודל של 2 מטר על 1.60 מטרים (או לחלופין שתי מיטות יחיד), לצדי המיטה יהיו שידות ומנורת לילה. בחדר תהיה פינת סלון ובה כורסאות ושולחן סלון. החדר יכלול גם שולחן כתיבה עם מגירות אשר יכול לשמש גם כשולחן איפור ומעליו מראה גדולה ותאורה. החדר יכלול מיני בר ובתוכו משקאות, חטיפים ופירות העונה, טלוויזיה המחוברת לערוצי כבלים, מיזוג אוויר, שקעים חשמליים גם בחדר השירותים, חלון הפונה אל הנוף או אל הבריכה.

למי מתאים? לתיירים שרוצים להתפנק קצת במלון במהלך החופשה ולשלם קצת יותר. 

בתי מלון בדרגת חמישה כוכבים Deluxe ,Luxury, Superior Luxury

מלון חמישה כוכבים כולל את כל מה שמלון ארבעה כוכבים כולל. בנוסף לכך הוא מחויב בכניסה מפוארת ומקורה, מועדון כושר ומועדון ספא, בריכות שחייה פתוחות (למבוגרים וילדים) ובריכת שחייה מקורה. ריהוט איכותי ביותר, שטיחים מקיר לקיר, שתי מיטות גדולות (2 מטר על 1.80 מטר) או מיטה זוגית בגודל קינג סייז, כיסוי מיטה מהודר, שידות לצדי המיטה ותאורת לילה. מראה גדולה, שולחן סלוני עם כורסאות וכסאות, וילונות מהודרים, חלון פנורמי המשקיף על הנוף. מבחינת אביזרי חשמל יכלול החדר כספת אישית, טלוויזיה עם חבילת ערוצים רחבה, קומקום חשמלי וערכת קפה ותה (ממש לא חובה במלונות במרבית ערי אירופה), מגהץ ומתקן גיהוץ , מיני בר ועוד.

המקלחת חייבת לכלול אמבט מרווח, ראש מקלחת לשימוש קבוע ובעל יכולת שליפה, וילון אמבט, שירותים, מייבש שיער, שטיחוני רצפה, מגוון מגבות הכולל: מגבות פנים, מגבות גוף, מגבות ידיים וחלוקי רחצה.

למי מתאים? למי שרוצה להתפנק ולהרגיש “כמו מלך” בחופשה שלו.