טרסטוורה, רומא – המדריך המקיף ביותר בעברית| Trastevere

הטרסטוורה במילה אחת

טרסטוורה, הממוקמת על הגדה המערבית של נהר הטיבר ברומא, היא שכונה אהובה על מקומיים ותיירים כאחד, בעיקר בשל רחובותיה המרוצפים והמפותלים, הפיאצות המקסימות והאווירה הייחודית בה, אשר מהווים מרכז תרבותי תוסס, המארח מגוון מסעדות, בתי קפה וחנויות אומנים שקוראות למבקרים לחקור את הרחובות הקסומים שלה, ולבקר באתרים הייחודיים בה דוגמת כנסיית בזיליקת סנטה מריה אין טרסטוורה והפיאצה הסמוכה לה הנושאת את שמה – פיאצה סנטה מריה אין טרסטוורה. אם נרצה לתאר את רובע טרסטוורה במילה אחת, נאמר שהוא המקבילה האיטלקית לשכונת פלורנטין התל אביבית או נוטינג היל הלונדונית. כמו שכונות אלה, שימש הרובע כמשכן לפועלים קשיי יום וסבל מהזנחה קשה, אך פעולות פיתוח ובעיקר מיתוג ושיווק נכונים הביאו לרובע יזמים שפתחו ברים ומסעדות במבוך סמטאותיו הצרות.

פיאצה סנטה מריה אין טרסטוורה, המרכז השוקק של השכונה

בשל אופיה המתחדש והתוסס, הדרך הטובה ביותר להכיר את השכונה היא לצאת לטייל במבוך הרחובות הצרים והסמטאות הקסומות של השכונה, כאשר מיטיבי החקר יהנו גם ממגוון סיורים מודרכים המספרים את סיפורה של השכונה קשת היום שהפכה לאחד המרכזים התרבותיים החשובים ביותר באיטליה. סיורים אלו מגוונים מאוד, כאשר חלקם מתמקדים באתרים החשובים בשכונה ובהיסטוריה המסקרנת שלה (לפרטים נוספים והזמנה לחצו כאן), סיורים אחרים מתמקדים בהיצע הקולינרי העשיר שיש לשכונה להציע (לפרטים נוספים והזמנה לחצו כאןאו בארכיטקטורה ואמנות קדומה שנשמרו מתחת לרחובות השכונה (לפרטים והזמנה לחצו כאן).

הרחובות הקסומים של טרסטוורה, חווית הביקור נוצרת מהשהות והשוטטות ברחובותיה

כאמור, את הרושם הכללי של השכונה מקבלים בעיקר משהות בה ולכן אין זה מפתיע שאזור טרסטוורה הוא אחד האיזורים הפופולאריים והמומלצים ללינה בעיר. בשכונה ניתן למצוא מגוון אפשרויות לינה מומלצות דוגמת מלון סנטה מריה (Hotel Santa Mariaמלון VOI דונה קמילה סאבלי (VOI Donna Camilla Savelli Hotel) ומלון גראן מליה רומא (Gran Melia Rome) אך בשל הביקוש הגבוה ללינה באזור זה אנו ממליצים להזמין מקום לינה כמה שיותר זמן מראש, ניתן להזמין מקום לינה מראש עם אפשרות ביטול חינם כאן. למי שמתעניין בנושא ורוצה לדעת איזו אפשרות לינה מתאימה לו אנו ממליצים לקרוא את העמוד המקיף שלנו בנושא: מלונות מומלצים ודירות לזוגות ומשפחות בטרסטוורה, רומא.

הריצוף והקירות העתיקים ברחובות הטרסטוורה (צילום: mozzercork)




ההיסטוריה של רובע הטרסטוורה

הרובע זכה לשמו עקב הכינוי שבני רומא הלטינים העניקו לתושביו האוסטרקים ה”טרנס טיברים”, כלומר אלו המתגוררים מעבר לנהר הטיבר. הוא נכבש על ידי הלטינים בהתרחבות שלטונם, ותקופה מסוימת לאחר שנכבש הפך לאזור המועדף על מנהיגי העיר וראשיה – יוליוס קיסר אף בנה בה את וילת הנופש שלו (ישנן טענות שלא ישן בה בגפו אלא קליאופטרה העניקה לו חברה בין קותלי הוילה). במהלך השנים החלו להתיישב ברובע בעיקר זרים, כמו סוחרים או שבויי מלחמה שנלקחו לעיר.

כנסיית סנטה מריה אין טרסטוורה בלילה (צילום מקורי)

ישנם חוקרים רבים הסבורים שברובע זה ישבה קהילה יהודית קדומה ביותר אשר הגיעה לעיר על מנת לגרום לקיסר קליגולה לבטל גזרות שחוקק נגד היהודים (למידע נוסף ראה רומא והיהודים). היהודים שישבו באזור זה נשארו עד סביבות המאה ה-16, כאשר הכריח האפיפיור את היהודים לשבת באזור הגטו היהודי. ההילה של הרובע נגדעה בתקופת השקיעה של העיר רומא, כאשר הפך הרובע לאזור בו התגוררו עניים ופועלים מהמעמד הנמוך. במהלך העשורים האחרונים החל מיתוג מחדש של האזור, הושקעו בו כספים רבים ובכך הפך לרובע של אמנים ואזורי בילוי, כפי שניתן לראות היום.

סמטאות הטרסטוורה (צילום מקורי)

  • לחסוך את התור, הכסף והכאב ראש, כרטיסים להזמנה מראש לקולוסיאום, למוזיאון הותיקן, לגלריית בורגזה ועוד מגוון אתרים ואטרקציות ברומא באתר Tiqets » למידע נוסף.
  • מחפשים להשכיר רכב באיטליה? השוואת מחירים בין אלף אתרים - מחירים ושירות ללא תחרות באתר Rentalcars » למידע נוסף.
  • מחפשים כרטיסים לכדורגל או הופעות ברומא? טיקטאינגו היא ספקית הכרטיסים האמינה ביותר בתחום » למידע נוסף.

הטרסטוורה היום

היום הרובע מלא בחנויות ובתי קפה המפוזרים סביב לרחוב הלונגרטה. הטרסטוורה עדיין שומרת ברבים מחלקיה על הבנייה מימי הביניים, הכוללת מרצפות אבן ורחובות צרים.

טרסטוורה

טרסטוורה

טרסטוורה היום

המלצות לקריאה נוספת

חיי הלילה ברובע הטרסטוורה (צילום מקורי)

האתרים המרכזיים של הטרסטוורה

סנטה מריה אין טרסטוורה (Santa Maria in Trastevere)

בזיליקת סנטה מריה אין טרסטוורה (מרים הקדושה מטרסטוורה) היא אחת הכנסיות הקדומות ברומא ואחת החשובות שבהן – היא נבנתה באזור שנת 340. כדי להבין כמה קדומה היא מספיק לראות את הכתובת על “כיסא הבישוף”, המציינת את העובדה המוטעית שזו היא הכנסייה הראשונה באזור רומא אשר הוקדשה למרים. הכתובת מוטעית מפני שהכל נכון מלבד העובדה שבזיליקת סנטה מריה מג’ורה הייתה לפניה.

כמו רבות מהכנסיות הגדולות ברומא ובעולם, זו לא הייתה הכנסייה הראשונה שעמדה במקום. קדמה לה כנסייה מהמאה השנייה לספירה, שהייתה אחת הכנסיות הראשונות שנבנו בעיר הרבה לפני שרומא הפכה לנוצרית. ישנם חוקרים שטוענים שכאן הייתה המיסה (טקס נוצרי המתאר את הסעודה האחרונה) הראשונה שנעשתה בעיר בגלוי ולא בהיחבא.


Santa Maria in Trastevere, מבט מבפנים ומבחוץ (צילום: Eugenia & Julian)

מה רואים בבזיליקת סנטה מריה אין טרסטוורה?

במהלך השנים שופצה מחדש הכנסייה פעמים רבות, כאשר אפיפיורים שונים מפארים אותה (יותר ופחות) וכמה מחפצי האמנות הרבים של רומא הועברו אליה (כמו עמודים ממרחצאות קרקלה שדמויות האלילים הרומיים הפאגניים הוסרו מהם).

החלקים המיוחדים בכנסייה הם שני הפסיפסים המעטרים אותה: במאה ה-13 האמן פייטרו קוואליני עיצב בכנסייה את הפסיפסים המתארים את חייה של מרים. ארבעים שנה מאוחר יותר התווסף פסיפס נוסף המתאר את עלייתה של מרים לשמים (הפסיפס עוצב על ידי דמניקו זאמפיירי).

מלבד הפסיפסים כוללת הכנסייה את פסלה של המדונה והתינוק על ראש המגדל, פרסקאות מדהימות שאת חלקם ציירו רפאל ותלמידיו מהאקדמיה שבפירנצה, אך לצורך העניין אין בהם ייחוד ותוכלו לראות אותם בעוד עשרות כנסיות ברומא ובכלל.

פעילויות ואטרקציות באזור רובע טרסטוורה

כיכר סנטה מריה

כיכר זו, שנמצאת בלב הרובע, כוללת מזרקה מדהימה המורכבת מ”ארבע צדפות ענק” וראשי זאבים שמפיהם זורמים מים. הכיכר היא מקום המפגש האהוב על צעירי העיר ואזור בו מוכרים חפצי אמנות ותכשיטים תוצרת בית ובדרני רחוב מנסים להשיג את תשומת לב התיירים הרבים.

כיכר סנטה מריה אין טרסטוורה (צילום: pmorgan67)

סרטון קצר על הכיכר והכנסייה

כנסיית סנטה צ’צ’יליה (Santa Cecilia in Trastevere)

כנסייה זו נבנתה במאה ה-5 לספירה מעל ביתה של צ’צ’יליה הקדושה, במקום בו הוצאה להורג על ידי הרומאים. הכנסייה אותה רואים היום מיוחדת בבנייה בסגנון הבארוק הלבן והנקי. לעתים, כשעוברים במקום בשעת ערב מאוחרת, אפשר לשמוע שירה נפלאה של מקהלת נזירות העולה מהכנסייה. החלק המיוחד של כנסייה זו הוא פרסקו יום הדין, ופסלה המדהים של הקדושה.

כנסיית סנטה צ’ציליה ופסלה של הקדושה צ’צליה (צילום: Sébastien Bertrand from Paris, France)

אורטו בוטניקו (Orto Botanico) – הגן הבוטני של רומא

הגנים הבוטניים של רומא נמצאים גם הם באזור הטרסטוורה על גבעת ג’אניקולו (Janiculum או Gianicolo) הסמוכה. בגנים אפשר למצוא קרוב ל-7,000 צמחים אקזוטיים מכל העולם, כולל פרחים מדהימים, עצי ענק וגנים יפנים. גנים אלו הם עתיקים יחסית (מהמאה ה-16) ומחיר הכניסה הוא יחסית זול (קרןב ל-4 יורו) מה שהופך אתר זה לאתר מומלץ למי שמבקר ברומא בפעם השנייה או שמגיע ליותר משלושה ימים.

הגנים הבוטניים של רומא ברובע הטרסטוורה
(צילום: אתר הגנים)

שעות פתיחה: כל יום מלבד יום א’, 9:00-17:30. (בקיץ פתוח שעה נוספת).
מחיר: 4 יורו.
אתר אינטרנט: https://sweb01.dbv.uniroma1.it/orto/index.html

וילה פרנזינה (Villa Farensina)

וילה זו היא מבנה מתקופת הרנסנס (זו אחת הדוגמאות הנדירות לאחוזה מתקופת המאה ה-16 שהשתמרה) ולמעשה זהו מוזיאון מיוחד הפתוח רק בבקרים (הוילה נסגרת למבקרים בשעה 13:00 ומשמשת כביתה של האקדמיה למדע של רומא). קירות הוילה מצויירים בידי אמני הרנסנס, שהמפורסם שבהם הוא רפאל. מלבד ציורי הקיר גם הגנים המקיפים את הוילה הם אטרקציה מעניינת.
כתובת: Lungara 10


ציורי הקיר בוילה פרנזינה (צילום: לא ידוע)

איך מגיעים לרובע טרסטוורה?

  • רובע טרסטוורה נמצא בעברו הדרומי של הטיבר. אל הרובע מובילים גשר גאריבלדי (Ponte Garibaldi), גשר מאצזיני (Ponte Mazzini) או גשר סיסטוס (Ponte Sisto).
  • אפשר להגיע בקו אוטובוס 170 או H, לרדת בתחנה הראשונה על רחוב ויאלה די טרסטוורה (Viala di Trastevere), או בקווים 23, 280, או 271 ולרדת בפיאצה טרילוסה (Piazza Trilusa).
  • טראם – קו 8.




לינה בטרסטוורה

אזור הטרסטוורה הוא אחד האזורים המבוקשים ביותר ללינה ברומא בגלל היותו חי ותוסס – הוא מתאים מאוד למי שמחפש לינה זולה ברומא ונוח מאוד למי שמגיע עם רכב (ישנם מלונות רבים שמאפשרים חניה לרכב פרטי). בנוסף בחלקו הצפוני, לנים לא פעם דתיים ושומרי מסורת הרוצים להיות קרובים לרובע היהודי – ראה רומא לדתיים ושומרי מסורת ומלונות לדתיים ברומא. בין המלונות המומלצים ניתן למצוא את מלון Villa Agrippina Gran Meliá – The Leading Hotels of the World הנחשב יוקרתי ביחס למלונות האחרים באזור. במידה ואתם מעוניינים במלון עם תמורה טובה לכספכם אנו ממליצים על Hotel Trastevere . במידה ותרצו ללון בדירה מרווחת ומאובזרת אנו ממליצים על Magenta Deluxe Moro . שימו לב כי בתקופת הקיץ רוב המלונות מלאים ולכן למבקרים בחודשים אלו מומלץ להזמין מקום מראש. למתלבטים, ניתן למצוא בקישור הזה מקומות לינה עם אפשרות ביטול. לעוד מידע על לינה באטרסטוורה כדאי להכינס לעמוד מלונות בטרסטוורה. (למידע נוסף על מלונות ברומא, המלונות המומלצים של רומא ).




המלצות "הכל על" למבקר בטרסטוורה

  • למבקרים ברובע בחודש יולי – ברובע מתקיים פסטיבל “פסטה די נואנטרי” (Festa di Noantri), ב-20-28 ביולי (למעוניינים, קראו עוד בחגים ואירועים ברומא).
  • בכל יום א’ מתקיים סמוך לרובע שוק נחמד בשם Porta Portese, מומלץ לנסות ולתכנן את הביקור ברובע ביום זה. אם לא, בכל בוקר תוכלו לבקר בדוכני המזון בפיאצה סן קוזימטו (Piazza San Cosimato).
    • ​המלצה על השוק מתוך בלוג האופנה המעוצב והנחמד בפני עצמו של טיקה סטודיו:
      https://www.tike-studio.blogspot.co.il/2011/06/blog-post_11.html
      :”… “שווקים פישפשיים”. כל יום ראשון, כמו בהרבה ערים ארופאיות, לובשים רחובות רבים באזור Trastevere פנים חדשות. בצידו השמאלי של הרובע הישן, למי שמגיע מכיוון הנהר, יש שוק יום א’ ענק בשם Porta porteze על שם השער העתיק שנמצא בו.במשך השנים שחייתי כאן, אף פעם לא ראיתי את כולו. השוק פתוח עד שעות הצהריים ולכן אני הייתי מתמקדת בחלק בו מוכרים עתיקות. חפצים מהמאה ה17- 19, לצד בגדים רומנטים, כובעים ואקססוריז נוספים. בסטודיו שלי יש אוסף של פריטים שאני אוספת בארץ ובעולם, והפעם הוא התכבד בכובע מהמאה הקודמת קודמת, ובשתי שמלות לבנות. בכל מקרה גם אם לא תרכשו דבר, אני בטוחה שתרכשו חוויה מעניינת”.
    • ישנם תיירים אשר מגיעים לאזור זה עם תיקים גדולים או מזוודות (בדרך אל או משדה התעופה למשל), דבר אשר מקשה מאוד על ההתנהלות. במקרים אלו אנו ממליצים להשאיר אותם בנקודות שמירת חפצים אשר פזורות ברחבי העיר. כדאי לבדוק על נקודות הנמצאות ליד רחוב ויאל די טרסטבר (Viale di trastevere) , תוכלו לראות את האופציות השונות כאן. עוד על חברת LuggageHero אשר מפעילה את השירות תוכלו לקרוא בעמוד הסקירה שלנו פה.
  • הכספומט היחיד בשכונה נמצא בסמוך לגן הבוטני (המלצה זו נלקחה ממאמרו של אורי חרש על רובע הטרסטוורה, מדריך טיולים ברומא המתגורר ברובע ועורך אתר רומא בסט) לקרוא מאמר זה זוהי המלצה בפני עצמה (לקריאה).
  • אומנם אזור זה אינו מרכזי כמו אזור המדרגות הספרדיות למשל, אך אזור הטרסטוורה הוא נוח מאוד למי שמגיע עם רכב (לא בתוך החלק העתיק אלא בחלקים העוטפים אותו). ישנם מלונות רבים שמאפשרים חניה לרכב פרטי – ראה על כך מידע נוסף תחת השכרת רכב ברומא והשכרת רכב באיטליה.
  • למרות שיש ברובע לא מעט אפשרויות חנייה (בתשלום) והכניסה אליו עם רכב פרטי מותרת (בניגוד לחלקים אחרים של רומא התיירותית) ההמלצה שלנו היא להגיע למקום עם תחבורה ציבורית (אוטובוס, מונית או טראם).
  • ההגעה לטרסטוורה מומלצת מאוד פעמיים – בערב בשעות החשכה וביום. הטרסטוורה נראה שונה לחלוטין בין שעות היום ללילה.
  • אזור הטרסטוורה מאופיין במסעדות רבות ומומלצות אך לא רק. הוא כולל גם כמה דוכני מזון ייחודים כמו מסעדת “הטוגנים של אימא” (Mama Frites) שלקרוא להם מסעדה תהייה הגדרה לא מדוייקת אך גם אינם דוכני מזון מהיר.

תגובות והמלצות של גולשים לרובע טרסטוורה

תגובות והמלצות אלו עלו בקבוצת הפייסבוק השותפה שלנו – רומא למטיילים-Rome for travelers

  • שכונת טרסטוורה-הכי עדיף ביום/בלילה?
    • זו שכונת בילוי של הצעירים המקומיים אז מומלץ בערב
    • האווירה כמו שוק הפשפשים שלנו. לילה
    • בעיקר בלילה ובסופי שבוע היא תוססת יותר… אך חובה להיות בה גם ביום.
  • שלום לכולם, מה נחשב למרכז טרסטוורה, הבזיליקה או אולי דרך הכניסה מהאזור היהודי? תודה.
    • בזיליקה, בכל הרחוב שנקרא טראנסטברה. מסעדות ובתי קפה
      • תודה האם אפשר ללכת משם ברגל לשוק שעל נהר הטיבר? בגוגל מפ זה נראה רחוק אבל קראתי באינטרנט שזה מרחק הליכה?
        • קצת הליכה. לא נורא כלכך. תחצי דרך הרובע היהודי. הולכים ונהנים.
  • מי שנמצא ברומא עכשיו או מתכנן להגיע. הפסטה הכי טעימה שאכלנו נמצאת במסעדה Antica trattoria da carlone בטרטסברה. המלצה שקיבלנו מחברה מקומית. מקום של מקומיים. מדהים! הפסטה עם פרח הזוקיני מעולה! המיקום של זה בטרטסוורה אזור חיי הלילה של רומא. אז אחלה מיקום להעביר ערב בכיף. ואנחנו לקחנו מונית מהמרכז עלה כ- 13 יורו. שווה כל יורו… אם לא היינו צריכים לחזור היינו הולכים עוד פעם.
  • תטיילו בערב בשכונת Trastevere היא קסומה ומופלאה. מלאה בפאבים, בארים ומסעדות.
  • שכונת טראסוורה- שלמות! וייב מדהים וכיפי. הרגשנו כאילו אנחנו בתפאורה של סרט משנת 1890. שלל מסעדות, חנויות,דוכנים. מקום קליל וכיף להעביר בו אחר צהריים שלם, בלי לחץ, ולקנח במסעדה. היינו שם במסעדה tonnarello- הזמנו פיצת 4 גבינות מעולה, ספגטי ברוטב עגבניות וספגטי ברוטב חצילים, זיתים וצלפים וסלט של המקום. הסלט והפיצה היו מעולים. הפסטות היו בסדר. רוטב העגבניות היה מושקע וטוב. המסעדה הייתה מפוצצת עם זמן המתנה של עשרים דקות. ציון כללי 8. מסעדה בלב שכונת טרסטוורה.
  • Red & white risto bar – המלצה בטרסטוורה! בית קפה קטן ומקסים. ארוחת בוקר של קפה+מאפה+יוגרט מדהים ב- 4 יורו! שכונתי עם צוות מתוק!
  • אמנם טרסטוורה הפכה מזמן כבר לנקודת חובה של כל מבקר ברומא, אך לא לחינם. אני חושב שזו השכונה הכי יפה ברומא. שכונה יפיפיה עם מסעדות מעולות, ברים תוססים, אך רגועים. סמוך לשכונה נמצאת תצפית מרהיבה על רומא שנקראת Ganicolo.

[wpgmza id="13" cat="5" marker="1488" zoom="15"]