יאן הוס (Jan Hus)
(מתוך ויקיפדיה)
המנהיג הדתי והרפורמטר הראשון שיצא בגלוי נגד הכנסייה הקתולית ושילם על כך בחייו. הוס, שנולד וגדל בבוהמיה, היה תיאולוג, פילוסוף וכומר. השכלתו הרחבה, אותה קיבל באוניברסיטת פראג יחד עם הידע התיאולוגי הרב שלו, הביאה אותו למסקנות מרחיקות לכת לגבי צורת הדת והנגישות שלה לאנשים.
הוס ניסה לראשונה לבטל את כוחו של הכומר והכנסייה כמתווכים היחידים בין האדם לאלוהות, וניסה להפוך את התנ”ך לסמכות המרכזית. הוא גם סבר שאפשר להיות מטיף ודרשן ללא קיום חיי פרישות ועבד רבות על מנת לבטל את הצומות וסיפורי הקדושים הפגאניים בהם השתמשה הכנסייה.
הוס החל לשלב שירים ומנגינות במיסות אותן ניהל, נאם לקהל בצ’כית ואף תרגם להם חלקים מהתנ”ך. בתקופה זו הנצרות הקתולית חוותה משבר כללי, שאף הביא למצב מטורף בו שני אפיפיורים כיהנו בו זמנית.
הוס הגביר את מאבקו בכנסייה הקתולית המרכזית יותר ויותר ככל שחלף הזמן, כאשר הוא יונק מתוך הכתבים של מבשר הרפורמציה האנגלית, וויקליף. הוא נשמע אומר אמירות קשות כמו “הכנסייה מנצלת את האמונה התמימה של הנוצרים”, אמירות שהובילו לעלייה בתסיסה של הכנסייה המרכזית כלפיו.
המלך הצ’כי ניסה לפשר ולנסות להרגיע את הרוחות, כמו גם נציגים מתונים של הכנסייה, אך לבסוף הוס הועמד למשפט והואשם בכפירה בשנת 1415. המשפט שימש להוס במה נוספת להבעת תפיסת עולמו ובמהלכו הוא הטיח האשמות קשות בכנסייה.
גזר דינו של הוס היה נידוי, איבוד תואר הכמורה והעלאה למוקד. שריפתו של הוס ב-6/7/1415 (יום זה מצוין בפראג כחג לאומי) הובילה לאחד המאבקים הדתיים-לאומיים הראשונים באירופה. ההוסיסטים הצ’כים נלחמו במשך שישה עשורים על עצמאותם ועל התפלגותם מהכנסייה.
האתרים המרכזיים בעיר הקשורים בהוס:
1) אנדרטת יאן הוס בכיכר סטרומצקה.
2) האוניברסיטה העתיקה של פראג על שם קארל הגדול, בה לימד הוס.
3) כנסיית בית לחם (ליד כיכר השעון בעיר העתיקה), בה נהג לתת את דרשותיו בצ’כית. היום ניתן לראות בה תערוכה הקשורה בחייו.
האנדרטה לזכרו של יאן הוס