1. עמוד הבית
  2. »
  3. תכנון חופשה עם הכל על
  4. »
  5. טיסות וחבילות
  6. »
  7. טיסות לחו”ל מידע ומושגים
  8. »
  9. אי הגעה לטיסה – כל מה שצריך לדעת אם אתם לא יכולים להגיע לטיסה

אי הגעה לטיסה – כל מה שצריך לדעת אם אתם לא יכולים להגיע לטיסה




שותף בכיר בכתיבת העמוד: ליאור פרג'

מידע כללי

אנשים רוכשים כרטיס טיסה במטרה ברורה – לעלות על המטוס ביום ובשעה הנקובים, מתוך רצון להגיע תוך מספר שעות ליעד נכסף כלשהו. הבעיה היא שלפעמים המציאות מתערבת ומשנה את התמונה. מדי שנה, מבינים ישראלים רבים שהם לא יכולים לעלות לטיסה, כל אחד מסיבותיו שלו. במצב הרגיל, אותם אנשים צריכים לפנות לחברות התעופה במטרה לבטל את הכרטיס, מה שאפשרי אך כרוך לרוב בדמי ביטול (שאינם מבוטלים כלל). ככל שמועד הטיסה מתקרב כך דמי הביטול עולים, כשבחלק מהמקרים הם יהיו באופן אבסורדי גבוהים יותר ממחיר הכרטיס עצמו.

אנחנו לא נתייחס כאן לתרחיש האפשרי של ביטול טיסה, אלא למצב בו פשוט לא מופיעים בשדה התעופה בתאריך הנקוב – מה שידוע בתור No Show. כפי שתראו מיד, מומלץ מאוד להימנע ממצבים מהסוג הזה שכרוכים בסכומים לא מבוטלים שיש לשלם, הן על עצם הביטול והן על אי ההתייצבות לטיסה.




הבעיה: יש עלויות נלוות

כאשר לא מגיעים לטיסה ברור שמפסידים לא מעט כספים, כאשר על הכרטיס שולם קרוב לוודאי סכום של כמה מאות או אפילו אלפי שקלים. הבעיה היא שעצם אי ההגעה לטיסה, מבלי שמיידעים את חברת התעופה או מבטלים את הטיסה באופן “רשמי”, עלולה לגרום קנס כספי של כמה מאות דולרים, וזאת בנוסף לדמי הביטול שגם כך עלולים להגיע לסכומים לא מעטים. בקיצור – צרה צרורה.

זהו הנוהל בלא מעט חברות תעופה ברחבי העולם, שפועלות מטבע הדברים משיקולים כלכליים. הרצון של החברות האלו, אליו יש שיתייחסו בציניות, הוא למנוע הפסדים כלכליים. נכון, הכרטיס עצמו שולם כבר, אבל חברות התעופה יוצאות מנקודת הנחה שאם האדם היה מבטל את הטיסה אזי היה ניתן להציע את הכרטיס למכירה לאדם אחר. יש חברות שמנסות להתמודד עם מצבים של אי הגעה באמצעות רישום יתר של נוסעים – תרחיש בו נוסעים מקווים מאד שלא להיתקל – אך הוא ממש לא בא על חשבון הקנסות לרוב.

גם בקרב החברות הישראליות התמונה דומה. עד לפני מספר שנים החילה אל על את הקנס רק עבור נוסעים שרכשו כרטיסים מוזלים ולא הגיעו לטיסה, אך ב-2013 פורסם כי הקנס יוטל גם עבור נוסעים שלא מתייצבים לטיסה במחלקות האחרות, היקרות יותר. גובה הקנס משתנה בהתאם לחברות התעופה השונות ועל פי סוג הטיסה, כאשר הסכומים באל על נכון לנקודת הזמן הנוכחית הם 120 דולר עבור טיסה לאירופה, 170 דולר עבור טיסות הלוך-חזור לאירופה וקנס בגובה 240 דולר עבור טיסות לצפון אמריקה, למזרח הרחוק ולמדינות אפריקה.




המלצות וטיפים

  • אם אתם סבורים שיש סיכוי שתאלצו לוותר על הטיסה, בדקו מהן התקנות הרלוונטיות בחברת התעופה שלכם. כאמור, ככל שמקדימים לבטל – כך ה”נזק” קטן יותר. תרחיש של חוסר התייצבות, מבלי ליידע את אנשי החברה, יהיה לרוב היקר ביותר מבחינה כלכלית.
  • שינוי – יש חברות תעופה שמאפשרות במצבים בעייתיים מהסוג הזה לשנות את פרטי הטיסה, למשל לעלות במקום הטיסה שלא מגיעים אליה לטיסה אחרת לאותו יעד (או אפילו ליעד אחר). זוהי אפשרות יעילה בלא מעט מצבים, אם כי צריך לקחת בחשבון את דמי השינוי שנגבים על הפעולה.
  • טיסות חזור – אי התייצבות לטיסה מבטלת באופן אוטומטי את כל הסדר הטיסות שנעשה. כלומר, אם הזמנתם טיסה הלוך ושוב לאירופה וממנה, ולא הגעתם לטיסת ההלוך, הטיסה חזרה תתבטל גם היא. קחו את זה בחשבון במידה ואתם מחפשים אלטרנטיבות הגעה למדינה המיועדת וחזרה ממנה עם הכרטיס המקורי.

אולי יעניין אתכם גם: