איותאיה, חלון אל ההיסטוריה של תאילנד | Ayutthaya

 איותאיה בכמה מילים

איותאיה היא אחד ממוקדי התיירות החשובים באזור בנגקוק למעשה זהו אחד מטיולי היום הפופלאריים ביותר היוצאים מבירת תאילנד (מומלץ להזמין מקומות מראש לפרטים והזמנה עם אפשרות ביטול) העיר איותאיה (Ayutthaya) נמצאת במרחק של כ-85 ק”מ צפונית לבנגקוק, היתה בירת תאילנד השניה (אחרי סוקותאי) בין השנים 1350 עד 1767. המקום, שמוכר ע”י אונסקו כאתר מורשת עולמית, הינו אתר ארכיאולוגי המתפרש על פני שטח גדול עם אתרי קדושה רבים, מקדשים ופסלים בודהיסטים. רבים הם התיירים המבקרים בה מקדשים המפורסמים כמו Wat Phra Si Sanphet, Wat Mahathat ו-Wat Yai Chaimongkol, חווים את השייט התעלות הסמוכות, ומתרשמים מהארמונות העתיקים כמו Bang Pa-In Palace. רוב התיירים ישלבו בביקור ביקור בשוק הצף המפורסם במקום ורבים גם יבחרו לעשות סיור אופניים בתוך האתר הארכיאולוגי עצמו.לרוצים להגיע עצמאית לפארק מבנגקוק בעזרת תחבורה ציבורת, זה אפשרי ולא מאוד מורכב (לפרטים והזמנה). ישנם גם כאלו שיבחרו ללון באזור (אם כי לא רבים)ויש בו לא מעט אופציות מומלצות ללינה כמו: Baan Luang Harn,  Baan Thai House ו Niwas Ayutthaya.

פארק איותאיה  – העיר הבירה הקדומה של תאילנד

הידעת?

, במשך 417 שנה היתה איותאיה בירת תאילנד ונהנתה משגשוג ופריחה כלכליים. עם שוק טרנס אסייתי הפכה להיות מרכז סחר בינלאומי שמשך אליו סוחרים הולנדים, פורטוגזים, צרפתים, אנגלים, סינים ויפנים. עד סוף המאה ה-17 הגיעה אוכלוסייתה של איותאיה למיליון איש וכל המבקרים הזרים שהגיעו לתאילנד טענו שמדובר בעיר המרהיבה ביותר שראו מימיהם.

 




מה רואים בפארק?

באיותאיה קיימים יותר מ-400 מקדשים, הריכוז הגדול ביותר שלהם נקרא אתר העתיקות איותאיה (Ayutthaya Historical Park). אשר הוכר כנכס עולמי ע”י ארגון אונסק”ו. לא הרבה מבנים שרדו את חורבן העיר, אך המעט שנותר בהחלט עושה את העבודה. פסלי הבודהה נשארו חלקם במצב טוב וחלק פחות, יש אגדה המספרת כי ראשיהם נערפו ע”י בוזזים ונמכרו לסוחרי עתיקות ברחבי העולם. ההיסטוריה של המקום מלאה באגדות שכאלו.

אתר העתיקות איותאיה (Ayutthaya Historical Park) (צילום: Mr.Peerapong Prasutr, רישיון)

וואט פרה סי סאנפט (Wat Phra Si Sanphet) – אחד המקדשים המצולמים ביותר באיותאיה וסמל ההכר שלה. המקדש נבנה במאה ה-14 ושימש עבור טקסים מלכותיים חשובים. בעבר ניצב בו פסל בודהה ענק בגובה 16 מטר ומצופה ב250 ק”ג זהב.

מקדש וואט פרה סי סאנפט (Wat Phra Si Sanphet)
(צילום: Ahoerstemeierרישיון)

וויאהן מונגקון בופיט (Wihaan Mongkhon Bophit) – מנזר הנמצא בסמוך לוואט פרה סי סאנפט (Wat Phra Si Sanphet), עבר שיחזורים רבים בשנים 1930-1957 והוא משלב בתוכו אדריכלות דתית מודרנית ועתיקה כאחד. בתוכו נמצא אחד מפסלי הבודדה הגדולים ביותר בתאילנד.

וואט פרה מאהאתאט (Wat Phra Mahathat) – מקדש המשמש כמרכז העיר העתיקה של איותאיה, נבנה במאה ה-14. בתוכ המקדש ניצב פסל ראש של בודהה הסבוך בשורשי עץ, שילוב של קדושה וטבע המעצים את יופיו ועוצמתו של הבודהה.

המרכז לחקר תולדות איותאיה (Ayutthaya Historical Study Centre) – מוזיאון המעניק את כל המידע ההיסטורי על העיר העתיקה והמתפוררת, שכן לא הרבה נשאר לראות. במקום מוצגות תערוכות המוקדשות להתפתחות העיר, לאורח החיים בעיר ולמסורת. כמו כן יש מספר דגמים מודרניים ומומלץ מאוד לבקר פה לפני שיוצאים לסיור במקדשי העיר.

המוזיאון הלאומי צ’או סאם פראיה (Chao Sam Phraya National Museum) – המוזיאון מציג אוסף מרשים של אוצרות, תכשיטים ופסלים בודהיסטים. כמו אנשי המלוכה במצריים העתיקה, גם באיותאיה נקברו המלכים לצד אוצרות זהב חשובים. רבים מהקברים נבזזו ולכן האוסף ששרד הוא מצומצם, אך מרהיב.

וואט פאנאן צ’אנג (Wat Phanan Choeng) – אחד האתרים החשובים באיותאיה והוקם עוד לפני ייסודה של העיר. במקדש ניצב פסל הבודהה היושב בגובה 19 מטר, ומאחוריו 84,000 פסלי בודהה קטנים הטמונים בקיר. עיקר הפעילות במקום מתרכז בטקסים דתיים, בכניסה למקום תוכלו לרכוש דגים חיים שלאחר מכן תשחררו בנהר.

פסל הבודהה היושב במקדש וואט פאנאן צ’אנג (Wat Phanan Choeng)
(צילום: Battery2029רישיון)

לינה באיותאיה

בהשווה ללינה בתוך בנגקוק הסמוכה (מומלץ לראות עוד תחת מלונות בבנגקוק) הלינה באיותאיה מומלצת למי שמחפש חוויה אותנטית, שקטה ורגועה ויורת, ורוצה לחסוך כסף. עם זאת, חשוב לקחת בחשבון את המגבלות של העיר, כמו אפשרויות הבילוי המוגבלות והתחבורה הציבורית הפחות מפותחת. יש באזור לינה מומלצת בכמה רמות. למי שמחפש לינה מפנקת יותר הוא יכול למצוא אפשוריות לינה כמו: Sala Ayutthaya, Centara Ayutthaya ו RUS Hotel&Convention Ayutthaya בעוד מי שמחפש לינה פונקציאנילת יותר כמו: Baan Luang Harn, Ayutthaya retreatו Baan Tye Wang Guesthouse.

 




המלצות "הכל על"

  • קחו בחשבון שרוב האתרים הם באוויר הפתוח וללא מכסה, דבר העלול להקשות בימים חמים במיוחד. מומלץ להתעדכן בתחזית טרם היציאה לאזור (ראה מזג האוויר בתאילנד).
  • כדאי להגיע לאזור במסגרת טיול יומי היוצא מבנגקוק ומלווה במדריך או לחילופין לשכור שירותים של מדריך במקום. בכל אופן, לא מומלץ לוותר על ההדרכה.
  • אם בכל זאת החלטתם לוותר על ההדרכה צמודה – מומלץ לבקר בתחילת הסיור במרכז לחקר תולדות איותאיה ולקבל נקודת כללית על העיר.
  • רוב המקדשים פתוחים בשעות 8:00-16:00, המפורסמים שבהם גם גובים תשלום בכניסה.
  • מכיוון ורוב האתרים בעיר הם מקדשים או ברוח הדת – הקפידו להגיע בלבוש הולם (מכנסיים מתחת לקו הברך ושרוול ארוך).

מידע שימושי על איותאיה

  • איך מגיעים?
    • אוטובוס: קו ישיר יוצא מתחנת האוטובוסים הצפונית שברחוב Phaholyothin, כל חצי שעה החל מ5:30 בבוקר ועד 19:20.
    • רכבת: יוצאת מתחנת הרכבת המרכזית של בנגקוק (Bangkok Railway Station), כל שעה החל מ6:40 בבוקר ועד 22:00.
    • רכב: כביש מהיר מספר 1 (Phahonyothin Road) ואז כביש מהיר מספר 32 לכיוון איותאיה.