1. עמוד הבית
  2. »
  3. רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית

רומא 2024 – המדריך התיירותי המקיף ביותר בעברית

רומא היא אחת הערים המתויירות ביותר בעולם, ומציעה שפע של אטרקציות תרבותיות והיסטוריות לתיירים. לצד שפע אפשרויות של קניות, אופנה, מוסיקה וגם ספורט, תוכלו לסייר בין האתרים העתיקים והמפורסמים שבה כגון הקולוסיאום והפורום הרומי, המספקים הצצה לעבר המרתק והעשיר של העיר. אתרים אחרים אשר חובה לבקר בהם כשמגיעים לרומא כוללים את הוותיקן, ביתם של בזיליקת סנט פטרוס המפורסמת בעולם והקפלה הסיסטינית, והפנתיאון, מקדש עתיק שהפך לכנסייה. רומא ידועה גם בזכות האוכל הטעים שלה, עם מגוון מנות מסורתיות ואף סדנאות אוכל שונות ומגוונות. תוכלו לחקור את העיר ברגל באופן נוח או להיעזר בתחבורה הציבורית המצוינת של העיר. שלל המראות והצלילים של הרחובות האיטלקיים הסואנים והפיאצות מלאות החיים ייספגו בכם במהלך הביקור בעיר שלא נחה לרגע. בסך הכל, רומא מציעה תערובת ייחודית של אטרקציות עתיקות ומודרניות, מה שהופך אותה ליעד חובה עבור כל מטייל.

באתר תמצאו את כל המידע שתצטרכו על מנת ליהנות מטיול מושלם בעיר רומא: מידע כללי (כולל המלצות), מידע שימושי, רשימת האתרים המרכזייםחלקי העיר המרכזיים ועוד.

בנוסף, ריכזנו עבורכם את רשימת המלונות המומלצים ברומאאטרקציות וסיורים ואת מיטב המסעדות. אספנו ואיגדנו את מיטב ההנחות ברומא עבור גולשינו – על מנת שתהנו מהחופשה שלכם במחיר המשתלם ביותר! כנסו לעמוד ההנחות והמבצעים והתחילו לחסוך עוד היום.

שאלות ותשובות נפוצות למתכננים ביקור בעיר רומא

טיולים וסיורים יומיים פופולריים מחוץ לרומא הם:

ראו מגוון אפשרויות נוספות כאן הכוללות אפשרות ביטול.

טיולים פופולריים ארוכים יותר במרחבי איטליה הם:

לאתרים רבים ברומא כדאי ואף מומלץ להזמין כרטיסים מראש כדי להבטיח מקום, לחסוך תור מיותר להזמנת הכרטיסים ואף לדלג על התור בכניסה. לרוב הצורך בהזמנה מראש מומלץ לאתרים:

  • מוזיאון הותיקן והקפלה הסיסטינית - מהאתרים המבוקשים בעיר, לאתרים אלו חייבים להזמין כרטיס מראש. כרטיסים מראש יבטיחו לכם קודם כל כניסה ויאפשרו דילוג על התור בקופות הכניסה. כדאי להזמין כרטיסים אלו מאופציה זו עם הנחה של 5% לגולשי הכל על (קוד: HAKO5) או מאופציה זו עם אפשרות ביטול חינם. למי שרוצה לחסוך עוד זמן כדאי לקנות כרטיס כניסה הכולל סיור מודרך, לדוגמה האפשרויות המומלצות כאן עם 5% הנחה, או כאן עם אפשרות ביטול בחינם.
  • הקולוסיאום, הפורום הרומי וגבעת פלטין - מומלץ מאוד לרכוש כרטיס משולב מראש לאתרים המבוקשים האלו שיאפשר לכם כניסה ודילוג על התור בקופות. ניתן להזמין את הכרטיס המשולב כאן עם 5% הנחה או כאן עם אפשרות ביטול חינם. לעיתים בעונות התיירות כשכרטיסים אלו נגמרים, אפשר לקנות כרטיסים ברגע האחרון לקולוסיאום, הפורום הרומי וגבעת פלטין עם 5% הנחה.
  • וילה וגלריית בורגזה - ניתן ואף מומלץ לרכוש כרטיסים מראש שיאפשרו דילוג על התור לרכישת הכרטיסים, אפשר לעשות זאת כאן עם 5% הנחה או כאן עם אפשרות ביטול חינם.
  • טירת סנט אנג’לו - ניתן ואף מומלץ לרכוש כרטיסים מראש בקיץ ובחגים שיאפשרו דילוג על התור לרכישת הכרטיסים, אפשר לעשות זאת כאן עם 5% הנחה או כאן עם אפשרות ביטול חינם.

רומא, עיר הבירה של איטליה, היא אחת הערים היפות ביותר באירופה ובאיטליה בפרט. זו היא עיר של היסטוריה עשירה, של מוזיאוני האמנות המפורסמים בעולם וגם של דת. יש ברומא אתרים פופולריים המפורסמים בכל העולם כמו הקולוסיאום והפורום הרומי, כיכרות ומזרקות אייקוניות כמו פונטנה די טרוויפיצאה נבונה והמדרגות הספרדיות, מוזיאונים מסקרנים כמו מוזיאון הותיקןהקפלה הסיסטינית) וגלריית בורגזה לצד פארק וילה בורגזה שמספק מסלולי טיול ומעט מנוחה מהעיר. יש בעיר מגוון כנסיות מעניינות וחשובות כמו בזיליקת סנטה מריה מג’ורה ובזיליקת פאולוס הקדוש אך גם את רובע סנט אג’לו, הרובע היהודי שבו התגוררו היהודים בימי הביניים ועד היום פעיל באזור בית הכנסת הגדול של רומא.
גם משפחות עם ילדים יהנו מהעיר ובעיקר מאטרקציות כמו אוטובוס התיירים ופארקי שעשועים שנמצאים מחוץ לעיר כמו ריינבו מג’יקלנד ופארק המים זומארין.

משך הנסיעה משדה התעופה של רומא לאונרדו דה וינצ’י למרכז העיר הוא כ45-30 דקות. ישנן מספר דרכי הגעה משדה התעופה אל העיר, לדוגמה באמצעות תחבורה ציבורית (אוטובוסים או רכבת), רכב שכור, מונית או הסעה. האפשרות המומלצת למרבית התיירים היא הגעה באוטובוס, אך גם הגעה ברכבת היא אפשרות טובה אם כי פחות זולה.
אנו ממליצים להיכנס לעמוד שדה התעופה לאונרדו דה וינצ’י ולקרוא מידע נוסף על אפשרויות ההגעה השונות משדה התעופה לעיר.

אמנם רומא לא ידועה כיעד שמתאים עבור משפחות עם ילדים, אך כדאי לדעת שהיא מתאימה ואף מומלצת לחופשה משפחתית עם ילדים, בין אם בזכות אתרים מדהימים כמו הקולוסיאום והפורום הרומי (אליהם ילדים עד גיל 17 נכנסים בחינם) ובין אם בזכות אטרקציות מצוינות כמו פארק השעשועים ריינבו מג’יקלנד האהוב ופארקי המים אקוואפליקס וזומארין הנהדר שלצד מגלשות המים ורכבות ההרים תוכלו לצפות בו במופעי חיות ים מרשימים.
למידע נוסף על אפשרויות הבילוי ברומא עם ילדים כדאי להיכנס לעמוד רומא עם ילדים.

רומא היא יעד מצוין בעבור תיירים דתיים ושומרי מסורת שיוכלו להסתדר בה בקלות. התיירים המגיעים לרומא ימצאו בה בתי כנסת רבים, מסעדות ומאפיות כשרות וכן אתרים רבים בעלי זיקה וחיבור ליהדות כמו שער טיטוס שסימן בעבר את הניצחון של רומא על ירושלים אך כיום יהודים רבים נוהגים להגיע אליו ולהצטלם כאות ניצחון. אזור חשוב שלא ניתן לפספס הוא רובע סנט אנג’לו, הרובע היהודי ברומא שבו ריכוז גדול של מסעדות כשרות ושל אתרים כמו בית הכנסת הגדול. הרובע היהודי הוא גם אחד מאזורי הלינה האהובים על תיירים דתיים ושומרי מסורת ברומא.
כדאי להיכנס לעמודים רומא לדתיים ושומרי מסורת ומלונות לדתיים ולשומרי מסורת ברומא.

רומא היא עיר יפה ורומנטית מאוד, יש בה אתרים רבים שמתאימים לזוגות ולכן היא מתאימה מאוד לחופשה זוגית רומנטית. חלק גדול מהאתרים המרכזיים בעיר כמו פיאצה נבונהפונטנה די טרווי ופיאצה דל פופולו הם אתרים רומנטיים בפני עצמם שכדאי לבקר בהם בעת חופשה זוגית, ביום וגם בלילה. ניתן להגיע גם לרובע הטרסטוורה העתיק והשוקק או לעשות אטרקציה זוגית כמו סיור קולינרי שיחשוף אתכם לפן הקולינרי, העשיר והאהוב של רומא. מעבר לכך יש ברומא מסעדות מעולות ומלונות רומנטיים מצוינים, כדאי להיכנס לעמוד חופשה רומנטית ברומא למידע נוסף.

מרבית האתרים המרכזיים והמוזיאונים פעילים בימי ראשון וחלקם סגורים דווקא בימי שני (כדאי לוודא את שעות הפעילות של האתרים שברצונכם לבקר). מוזיאון הותיקן לעומת זאת סגור תמיד בימי ראשון, מלבד יום ראשון האחרון של כל חודש אז מאפשר כניסה חינם. כמו כן, רוב החנויות הגדולות והרשתות פתוחים ביום א' ללא שינוי. כדאי גם לדעת שביום ראשון בלבד פעיל ברומא שוק הפשפשים הגדול והמפורסם ביותר של העיר, שוק פורטה פורטזה.

בעבור התיירים שירצו ללון באזור הלינה המרכזי ביותר וקרוב למרבית האתרים המרכזיים, מלונות בעיר העתיקה ובעיקר מלונות באזור טרווי, מלונות ליד פיאצה נבונה ומלונות באזור המדרגות הספרדיות יכולים להתאים. אזור העיר העתיקה מלא באתרים ונקודות עניין חשובות ומעניינות אך הלינה באזור זה תהיה גם היקרה ביותר. בעבור תיירים שירצו לבחור במלון במחירים נמוכים יותר מאשר בעיר העתיקה, כדאי לחשוב על מלונות באזור הותיקן ומלונות בטרסטוורה. מלונות באזורים אלו יכולים גם להתאים מאוד עבור משפחות המגיעות לרומא. בנוסף לכך, לינה באזור הטרסטוורה מתאימה למי ששוכר רכב ברומא מכיוון שמלונות רבים באזור זה מציעים חניה לרכב פרטי (ראו מלונות עם חניה ברומא). בחלקו הצפוני של הטרסטוורה לנים לרוב תיירים דתיים ושומרי מסורת בזכות הקרבה לרובע היהודי.

מלונות חמישה כוכבים מומלצים ברומא ללינה מפנקת ויוקרתית:

מלונות ארבעה כוכבים מומלצים ברומא ללינה ברמה גבוהה:

מלונות שלושה כוכבים מומלצים ברומא ללינה פונקציונאלית:

דירות אירוח מומלצות ברומא:

לסוגי תיירים שונים יש צרכים שונים ממקום הלינה שלהם ולכן הכנו עבורכם את העמודים מלונות ברומא לפי אזורים ואתרים מרכזיים ומלונות ברומא לפי סוג תייר, בהם תמצאו גם עמודים על לינה זולה ברומאמלונות למשפחות ברומא ומלונות לדתיים ושומרי מסורת ברומא.

למי שכבר מיצא את הקולוסיאום ומוזיאון הותיקן יש כמה דברים שאפשר לעשות ברומא ומעט שונים ממוזיאוני החובה והכיכרות והמזרקות למינהן ברחבי העיר, למשל:
1. יש לא מעט סיורים או סדנאות בישול ברומא, חלקן כוללות גם את חווית רכישת המצרכים בשוק. כאן תוכלי לראות ריכוז של כמה סיורי אוכל, יש גם סיור אוכל רחוב ברומא.
2. שווקים – יש כמה שוקים נחמדים ברומא, חוץ משוק קמפו די פיורי המפורסם. ברובע טרסטוורה נצא שוק פורטה פורטזה שהוא שוק פשפשים, יש גם שוק קצת פחות תיירותי במרקטו די ויה סאניו.
3. סיור קצת שונה ברומא הוא סיור בקטקומבות של רומא – מערות הקבורה העתיקות של העיר. תוכלי לקרוא מידע נוסף על הסיור כאן.
4. ישנם כמה סיורים יומיים היוצאים מרומא, למשל סיור לאזור טוסקנה הכולל גם ארוחת צהריים עליו תוכלו לקרוא כאן, או סיור לגני טיבולי הסמוכים לרומא עליו תוכלו לקראו כאן (אומנם זה כן מתקרב יותר לאמנות והיסטוריה, אבל הגנים שונים מעט מאשר המוזיאונים בעיר עצמה).

כן, ולא. מצד אחד במוזיאונים המרכזיים – וותיקןהמוזיאון הקפיטוליניהקולוסיאום – יאפשרו לך להיכנס בתור מזורז. מצד שני האתרים הללו שהם המרכזים של רומא מאוד לא נוח להסתובב עם כיסה גלגלים בתקופת התיירות בגלל העומס והלחץ. המטרו ברובו מונגש וכך גם האוטובוסים - אבל שוב כשצפוף מאוד לא נוח.  מומלץ להיכנס לקישור הבא – יש בו מידע רב לתייר המבקר בעיר עם כיסא גלגלים.

מה רואים ומה עושים ברומא?

ברומא אתרים מרכזיים מדהימים רבים שלא תוכלו לפספס בעת ביקורכם בעיר כמו פיאצה נבונה, אחת הכיכרות המרכזיות בלב האזור התיירותי, פונטנה די טרווי (כולל כמובן תמונה על רקע המזרקה) והמדרגות הספרדיות המפורסמות של רומא. את הביקור באתרים המפורסמים האלו שמהווים את החלק הרנסנסי הקלאסי של העיר, ניתן לשלב עם ביקור במתחם וילה בורגזה שבו אחד הפארקים העירוניים היפים ברומא, פארק וילה בורגזה ובתוכו אחת הגלריות הגדולות והמיוחדות ברומא. ניתן לשלב את הביקור באתרים גם עם שוק קמפו די פיורי השוקק ועם הפנתאון העתיק שמהווה חלק מאתרי החובה של רומא העתיקה. אתרים נוספים בחלק העתיק של רומא שכל תייר שמגיע לעיר יבקר בהם הם הקולוסיאום, האמפיתיאטרון הענק של רומא, הפורום הרומי שהיה מרכז החיים של רומא העתיקה וגבעת קפיטולין והמוזיאונים הקפיטולינים שבהם מוצגים יצירות רבות מהעת העתיקה של רומא.

פונטנה די טרוויפונטנה די טרווי – אחד מהאתרים הפופולריים ביותר ברומא

אזור נוסף שכל תייר המגיע לרומא יעבור בו הוא אזור הותיקן, מרכז הנצרות הקתולית בעולם, הידוע כמובן בזכות מוזיאון הותיקן המפורסם שהוא אחד המוזיאונים המפורסמים והגדולים בעולם ובו מקבץ האמנות הרנסנסית הגדול והחשוב בעולם. גולת הכותרת של מוזיאון הוותיקן היא הקפלה הסיסטינית, כנסייה שבה מוצגות יצירות רבות מהעת העתיקה של רומא ואחד הציורים המפורסמים בעולם של מיכאלאנג’לו- הציור “יום הדין”. בנוסף למוזיאון בוותיקן שוכנת בזיליקת פטרוס הקדוש, זוהי הכנסייה הגדולה בעולם וסמלה של מדינת הותיקן.
את הביקור בותיקן ניתן לשלב עם טירת סנט אנג’לו שממוקמת על גדות נהר הטיבר וששימשה בימי הביניים כמצודה שהגנה על העיר וכבית כלא. כיום ניתן לראות בטירה את החדרים של האפיפיורים ואת יכולות הלחימה של הטירה, תמונות ממלחמת העצמאות האיטלקית וגם תצפית מדהימה על רומא ועל הותיקן.

כיכר סנט פטרוס (צילום מקורי)כיכר ובזיליקת פטרוס הקדוש – מהסמלים של רומא והוותיקן (צילום מקורי)

בנוסף, תיירים רבים מגיעים אל רובע סנט אג’לו, זהו הרובע היהודי ברומא שבו התגוררו היהודים בימי הביניים. באזור מספר אתרים מעניינים כמו כנסיית סנט אנג’לו שמטרתה הייתה להמיר את דתם של היהודים ובית הכנסת הגדול של רומא שסימל את עליית מעמד היהודים בשנים מאוחרות יותר ונשאר פעיל עד היום.
ברומא תמצאו גם מגוון כנסיות מעניינות וחשובות כמו בזיליקת סנטה מריה מג’ורה ובזיליקת פאולוס הקדוש. מעבר לכך ברומא מגוון אטרקציות מהנות שיתאימו הן לילדים והן למבוגרים כמו אוטובוס התיירים שבאמצעותו ניתן לראות את האתרים המרכזיים של העיר בנסיעה חווייתית, שייט על נהר הטייבר כך שניתן להכיר את רומא דרך המים תוך חוויה מיוחדת ומגוון סיורי אוכל לחובבי התיירות הקולינרית.
לתיירים שמעוניינים להיכנס לאתרים החשובים ברומא כדאי לשקול את כרטיס רומא פאס שמקנה כניסה חינם כולל דילוג על התור למספר אתרים מרכזיים, הטבות והנחות לאתרים נוספים ומאפשר נסיעה חופשית בתחבורה ציבורית בתוך העיר. הכרטיס מומלץ ומשתלם מאוד ביחס לכרטיסים אחרים.

עמודים הנצפים ביותר ברומא בתחום אתרים ואטרקציות:

איפה לנים ברומא?

בעבור התיירים שרוצים ללון באזור הלינה המרכזי ביותר ברומא, כדאי לבחור במלונות בעיר העתיקה ובעיקר במלונות באזור טרווי ובמלונות ליד פיאצה נבונה. מלונות אלו יהיו היקרים ביותר אך גם קרובים לרוב האתרים המרכזיים שיש לרומא להציע. היצע המלונות באזור הוא לא רחב במיוחד, אך הביקוש גדול מאוד ולכן כדאי להזמין מלונות זמן רב מראש. בין המלונות המומלצים באזור ראו לדוגמה את מלון 4 הכוכבים המעולה 9Hotel Cesari ומלון 3 הכוכבים Hotel Navona שמומלץ בזכות המיקום המצוין והצוות האדיב.
אזור מרכזי נוסף לא רחוק משם הוא אזור כיכר אספניה והמדרגות הספרדיות (ראו מלונות באזור המדרגות הספרדיות), בין אפשרויות הלינה המומלצות תמצאו את Hotel Mozart המומלץ ע”י זוגות ומשפחות ואת מלון Relais De La Poste הפונקציונלי.

פיאצה נבונהפיאצה נבונה – מהאזורים המרכזיים ביותר ללינה ברומא

תיירים שירצו לחסוך ולקחת מלון זול יותר יצטרכו להתרחק ממרכז רומא העתיקה ולחפש מלונות באזורים מעט מרוחקים משם, לדוגמה מלונות באזור הותיקן ומלונות בטרסטוורה. מלונות כאלו הם Hotel Il Cantico St. Peter ליד הוותיקן וHotel Trastevere בטרסטוורה. אפשרות נוספת להוזלת מחירי הלינה היא מלונות באזור הטרמיני (לדוגמה מלון Hotel Des Artistes), אך זה פחות מומלץ בגלל הסביבה שיכולה להיות לא נעימה במיוחד. להמלצות נוספות להוזלת הלינה בעיר, אנו ממליצים להיכנס לעמוד מלונות ברומא לחופשה זולה.

עמודים הנצפים ביותר ברומא בתחום המלונות:

משפחות המגיעות לרומא בוחרות באחת מבין 2 אפשרויות- לינה בדירות המותאמות למשפחות או לינה במלונות זולים יחסית שמקבלים ילדים. בלינה במלון תהנו משירות חדרים וממתקנים של מלון אך לעומת זאת בלינה בדירה (ראו דירות מומלצות ברומא) תהנו ממרחב גדול יותר, פרטיות ואפשרות לחסוך כסף ולהכין ארוחות בעצמכם (בדירות שיש בהן מטבח). מבחינת אזור לינה, כדאי לראות מקומות לינה באזורים שמרוחקים יחסית מעיר העתיקה היקרה, לדוגמה מלונות באזור הוותיקן ומלונות בטרסטוורה. יש מקומות רבים מומלצים באזורים אלו, לדוגמה באזור הוותיקן תמצאו את מלון 4 הכוכבים Hotel Della Conciliazione, בית הארחה Residenza Palline, מלון הדירות Trianon Borgo Pio Aparthotel ובאזור הטרסטוורה כדאי לראות את מלון 3 הכוכבים Hotel Santa Maria, דירות Palazzo Velli ובית הארחה Giuditta in Trastevere.

רובע הטרסטוורההלינה באזור רובע טרסטוורה מומלצת למשפחות ולמחפשים מקום לינה זול ברומא

תיירים דתיים ושומרי מסורת רבים מבקרים ברומא בזכות האתרים עם הזיקה ליהדות כמו הרובע היהודי ובזכות מגוון בתי הכנסת והמסעדות הכשרות. תיירים אלו לרוב בוחרים ללון בדירת אירוח עם מטבח, במלון כשר או בB&B שמציע ארוחות כשרות (כמו מלון ארבעה כוכבים HT6 Hotel Roma המציע ארוחת בוקר עם מוצרים כשרים). לדעתנו האפשרות של לינה בדירה עם מטבח תהיה זולה יותר וגם העדיפה יותר, כך גם תוכלו לבשל לעצמכם אוכל כשר שקניתם או הבאתם. מבחינת מיקום מומלץ, ניתן לקחת דירה באזור הרובע היהודי (כמו דירות Rome as you feel) אך מכיוון שאין באזור זה דירות רבות, כדאי להסתכל גם על מלונות ודירות בחלק הצפוני של רובע טרסטוורה (לדוגמה מלון הדירות Sonder Trastevere). מיקום מומלץ נוסף הוא באזור פיאצה בולוניה (אזור בו בתי כנסת, חנויות ומסעדות כשרות) אך צריך לקחת בחשבון ריחוק מהאזורים התיירותיים המעניינים של העיר. למידע נוסף מומלץ להיכנס לעמוד מלונות לדתיים ולשומרי מסורת ברומא.

הלינה ברובע היהודי סביב בית הכנסת הגדול מומלצת לתיירים דתיים ושומרי מסורת (צילום מקורי)

זוגות המגיעים לחופשה זוגית ורומנטית בעיר מחפשים לרוב ללון במלונות שמציעים שהות מפנקת ולכן בוחרים בדרך כלל במלונות היקרים יותר ברמת 4 ו5 כוכבים, או במלונות רומנטיים פשוטים וזולים יותר המציעים עיצוב מופתי או קלאסי. מבחינת אזור מומלץ, אפשר לקחת מלון באזור מרכזי יותר סביב העיר העתיקה (כמו מלון לונטה המומלץ המציע מרכז ספא לאורחיו) או מסביב לכיכר אספניה והמדרגות הספרדיות (כמו מלון Rocco Forte Hotel De La Ville המציע ספא וחדרים מרווחים ואלגנטיים). אפשרות נוספת היא לקחת מלון באזור זול יותר, לדוגמה מלון סטאר-הוטלס מטרופול שממוקם ליד תחנת הרכבת המרכזית של רומא. מומלץ להיכנס לעמוד בנושא מלונות לחופשה רומנטית ברומא.

יש לא מעט אזורים מומלצים ללינה ברומא ויש עוד יותר מקומות לינה מומלצים שיתאימו לסוגים שונים של תיירים. כדי לעשות לכם סדר בכל הקשור ללינה ברומא, יצרנו עבורכם את העמוד מלונות ברומא לפי אזורים ואתרים מרכזיים שבו תמצאו מלונות בקרבה לאתרים האהובים עליכם וכן את העמוד מלונות ברומא לפי סוג תייר שבו תמצאו עמודים העוסקים בלינה זולה ברומא, מלונות עם חניה ברומא ומלונות ברומא לחופשת כדורגל. תוכלו להיעזר גם בהמלצות הגולשים בעמוד זה ובתשובות שלנו לשאלות גולשים על לינה ברומא בעמוד הזה.

עמודים הנצפים ביותר ברומא בתחום המלונות:

חופשה ברומא עם ילדים

אמנם רומא ידועה יותר כעיר של היסטוריה, אומנות ודת אך כדאי לדעת שהיא מתאימה מאוד למשפחות עם ילדים, בין אם בזכות אתריה המרשימים או בזכות האטרקציות הייחודיות לילדים. כדאי גם לדעת שילדים זכאים להנחות מיוחדות לאתרים רבים ברחבי העיר ואף לכניסה בחינם לחלק מהאתרים כמו לקולוסיאום ולפורום הרומי (עד גיל 17) המומלצים מאוד לילדים. ישנם מספר אתרי חובה נוספים בעיר שכדאי לבקר בהם גם עם ילדיכם כמו הפנתאון, אחד המבנים העתיקים שעדיין עומדים על תילם ופארק וילה בורגזה שמושך משפחות בזכות בילויים כמו שיט בסירה, נסיעה באופניים שכורות, ביקור בגן חיות או כאתר פיקניק. מלבד האתרים האלו שבעיר, בנסיעה קצרה מרומא תגיעו לאחד מפארקי השעשועים הגדולים והאהובים באירופה – פארק ריינבו מג’יקלנד. בפארק 38 אטרקציות שונות ורכבות הרים וגם מספר תיאטרונים עם מופעים לאורך היום.

ריינבו מג’יקלנד

פארק ריינבו מג’יקלנד האהוב הוא אטרקציה מומלצת מאוד עבור משפחות עם ילדים (צילום: Dibilele, רישיון)

לחובבי פארקי המים כדאי לבקר בקיץ בפארק המים אקוואפליקס, פארק קטן עם 4 מגלשות מים, מספר בריכות כולל בריכת גלים ומערבולת מים, מפלי מים ונהר מלאכותי שניתן לצוף לאורכו, ופארק המים זומארין הנהדר שמשלב בתוכו מגלשות מים, רכבות הרים ובריכות שחייה לצד מופעי חיות ים (לדוגמה מופע דולפינים) שידהימו את כל המשפחה. כדי לחוות את העיר, להכיר אותה ולהתחבר אליה באמת, מומלץ לערוך סיורים מודרכים בעברית. בין הסיורים המומלצים למשפחות כדאי לשקול את סיור סודות רומא העתיקה ברובע היהודי ובעיר העתיקה וסיור להכיר את רומא שבו תשמעו סקירה כללית על האתרים המרכזיים ותוכלו לעשות היכרות ראשונית עם העיר.

למגיעים לחופשה משפחתית לרומא כדאי לקרוא את העמוד רומא עם ילדים, המספק טיפים חשובים, דרכים לחיסכון כספי ואתרים מומלצים בעיר ומחוצה לה המתאימים לכל המשפחה. כדאי לקרוא גם את העמוד מלונות למשפחות ברומא המומלץ למשפחות המחפשות לינה נוחה ונעימה במחיר משתלם.

אתרים סיורים ואטרקציות ברומא המתאימים למשפחות עם ילדים

חופשה רומנטית ברומא

רומא היא יעד אהוב מאוד על זוגות, תיירים רבים בוחרים להגיע לרומא לחופשה הזוגית שלהם ולא בכדי. רבים מאתריה המרכזיים של העיר הם גם אתרים רומנטיים מדהימים שכדאי לבקר בהם, ביום וגם בלילה. אז אמנם לא תהיו לבד באתרים האלו אך לא תוכלו לפספס את מזרקת פונטנה די טרווי הפופולרית ואת פיאצה נבונה, הכיכר המרכזית ברומא ואחת המרשימות בעיר. במרכזה של הכיכר מזרקת ארבע הנהרות וסביבה ארמונות בסגנון הבארוק, אמני רחוב וכן מסעדות ובתי קפה. אל תוותרו על ישיבה על המדרגות הספרדיות המוכרות הסמוכות לכיכר אספניה, מסימני ההיכר של רומא. אם בכל זאת תרצו לקבל קצת שקט ופרטיות, בקרו בפארק וילה בורגזה שבו ספסלים ומסלולי הליכה, אגם מלאכותי בו ניתן להשכיר סירה, פסלים, מזרקות ויצירות אומנות רבות.

המדרגות הספרדיות בערב

המדרגות הספרדיות לפנות בוקר – לפני שהמוני התיירים מגיעים

כמו כן, זוגות שמגיעים לרומא יכולים לעשות מספר אטרקציות חווייתיות ומיוחדות כמו סיורים קולינריים שבהם ניתן להיחשף לפן הקולינרי, העשיר והאהוב מאוד של רומא, לדוגמה בסדנת אוכל איטלקי מלאה או בסיור פיצה רגלי. אפשרות מומלצת נוספת היא לצאת לטיול יום מחוץ לעיר, למשל לוילה ד’אסטה בטיבולי שבה גנים איטלקיים מדהימים ויוצאי דופן שאף הוכרו כאתר מורשת עולמי, לנאפולי ולסיור בעיר העתיקה השוקקת שלה (כולל כמובן טעימה של פיצה נפוליטנית אמיתית) או לעשות טיול שייט וחופים לדוגמה לאי פונזה בטיול הכולל שייט, עצירות לשחייה בים, זמן חופשי באי וארוחת צהריים.

אנו ממליצים מאוד לקרוא את העמוד חופשה רומנטית ברומא בו תוכלו לקבל רעיונות נוספים למה כדאי לעשות כשמגיעים לרומא עם בן או בת הזוג, באילו אתרים רומנטיים לבקר, מהן המסעדות הרומנטיות המומלצות ולא פחות חשוב מכך – בחירת מלון רומנטי מומלץ.

רומא לדתיים ושומרי מסורת

רומא היא יעד מומלץ לתיירים דתיים ושומרי מסורת. רבים המבקרים בה מתרשמים מהעבר היהודי ההיסטורי והמפואר שכרוך בעיר זו, ומנגישות של מגוון מסעדות כשרות ומלונות המיועדים לדתיים ושומרי מסורת. אחד הרבעים הפופולריים ביותר לביקור ברומא הוא הרובע היהודי (סנט אנג’לו) אשר מאופיין באתרים בעלי זיקה חזקה למסורת היהודית כגון בית הכנסת הגדול של רומא ובמבנים אדריכליים עתיקים ומרשימים.

למידע נוסף, עדכני ומפורט לגבי תכנון טיול ברומא לדתיים ושומרי מסורת, תוכלו להכנס לעמוד הבא אשר מפרט בין היתר מידע לגבי דרכי יצירת קשר עם בתי הכנסת השונים הפעילים בעיר.

על מנת להתרשם בצורה העמוקה ביותר מהרובע היהודי והמורשת היהודית ברומא אנו ממליצים על מגוון סיורים מודרכים בעברית. למידע נוסף ראו סודות רומא העתיקה: סיור בעברית ברובע היהודי ובעיר העתיקה וסיורים מודרכים ברומא בעברית.

קניות ברומא

תיירים חובבי שופינג שמגיעים לרומא נהנים מלא מעט מרכזי קניות בעיר, אך ייחודה של רומא הוא בכך שחלק ממרכזי הקניות המרכזיים כמו ויה דל קורסו, ויה דל בובינו וויה די ריפטה, נמצאים בתוך האזור הרנסנסי של העיר כך שניתן לשלב בין טיול עתיקות אדריכלי לבין קניות ומסע שופינג. רחוב קניות מרכזי נוסף הוא רחוב ויה קונדוטי, זה הוא אחד מרחובות החנויות הגדול והמפורסם של רומא ואחד מאתרי השופינג המומלצים באירופה. במקום תוכלו למצוא מגוון גדול מאד של חנויות אופנה ומותגים ואף את בית הקפה העתיק ביותר ברומא- קפה גרקו. בנוסף, יש ברומא מספר רב של קניונים כמו פורטה די רומא ואירומה 2 בהם תמצאו סופר, מגוון רב של חנויות, מסעדות ומותגים מוכרים כמו זארה, מנגו, H&M ועוד.
בנוסף, תיירים רבים בוחרים לצאת אל אחד מהאאוטלטים שמחוץ לעיר, לדוגמה אל קאסטל רומנו המומלץ שבו למעלה מ-100 חנויות עודפים של מותגים מוכרים ושל מותגים איטלקיים מקומיים. באאוטלט זה, הנמצא במרחק נסיעה של עד שעה מרומא ניתן למצוא לא מעט פריטי אופנה במחירים טובים.

אנו ממליצים להיכנס לעמוד קניות ברומא ולמצוא את כל המידע על מרכזי הקניות המרכזיים, על החזרי המיסים ועל הסיילים.

טיסות לרומא והגעה משדה התעופה לעיר

ברומא שני שדות תעופה אך רק אחד מעניין את התייר הישראלי והוא שדה התעופה הגדול והמרכזי של רומא, שדה התעופה לאונרדו דה וינצ’י – פיומיצ’ינו. אל שדה תעופה זה מגיעות טיסות ישירות מישראל עם החברות אל על, ריינאייר, וויז איר, ITA ועוד. הטיסה הישירה לרומא אורכת כ03:50 שעות והיא קצרה יותר בחזור, סביב ה03:20 שעות. אנו ממליצים לערוך השוואת מחירים לפני הזמנת טיסה, לדוגמה כאן. אפשרות נוספת היא לבחור בחבילות מוכנות וכך לחסוך את ההתעסקות בבחירת מלון, ניתן לעשות זאת כאן.

שדה התעופה לאונרדו דה וינצ’י נמצא במרחק של כ30 ק”מ ממרכז רומא ומשך הנסיעה ממנו לעיר הוא 45-30 דקות, תלוי בדרך הנסיעה שתבחרו. ישנן מספר דרכי הגעה משדה התעופה אל העיר, לדוגמה באמצעות תחבורה ציבורית (אוטובוסים או רכבת), רכב שכור, מונית או הסעה. אפשרות ההגעה המהירה ביותר לעיר היא באמצעות רכבת, אך האפשרות המומלצת יותר למרבית התיירים היא דווקא באמצעות אוטובוס שיהיה זול יותר. לעומת זאת, לקבוצות ולמשפחות עם ילדים כדאי לשקול אופציה של מונית או הסעה. אנו ממליצים להיכנס לעמוד שדה התעופה לאונרדו דה וינצ’י – פיומיצ’ינו ולמצוא את דרך ההגעה העדיפה לכם.

השכרת רכב ברומא

בעבור התיירים שמגיעים לרומא ומטיילים בתוך העיר בין האתרים הרבים, וגם בעבור אלו שמתכננים לצאת לטיולים מחוץ לעיר בערים אחרות באיטליה כמו ונציה ופירנצה, אנו ממש לא ממליצים על השכרת רכב. ההתניידות ברומא עם רכב היא לא פשוטה, יש בעיית חנייה קשה במרכז העיר ולאזורים רבים אסור להיכנס עם רכב כלל. בנוסף, התחבורה הציבורית ברומא להתניידות בתוך העיר היא מצוינת והרכבות באיטליה לנסיעות מחוץ לעיר הן מעולות ויביאו אתכם מעיר לעיר במהירות. לעומת זאת, בעבור התיירים שמגיעים לעיר כתחנה בטיול במרחבי איטליה, לדוגמה כשמטיילים בטוסקנה או סיציליה, מומלץ מאוד לשכור רכב על מנת לנסוע בחופשיות ולהפיק את המיטב מהטיול.

מרחבי טוסקנהכדאי לשכור רכב ברומא ולצאת לטייל במרחבי טוסקנה המדהימים 

בעיר עצמה ובשדה התעופה ישנן תחנות השכרת רכב רבות, בעבור מי שחושב לשכור רכב במהלך החופשה הכנו עמוד אשר מרכז את כל המידע בנושא, מומלץ לקרוא בהרחבה על השכרת רכב ברומא – מתי היא מומלצת ומתי לא, כיצד ניתן להוזיל את עלות ההשכרה, מה חשוב לדעת לפני ששוכרים רכב ומידע רב נוסף.

טיולי יום מרומא

תיירים רבים שמגיעים לרומא בוחרים לשלב בחופשתם גם טיולי יום מחוץ לעיר, כאשר חלק מן התיירים בוחרים לצאת לטיול אחד ויש כאלו שבוחרים לצאת למספר ימי טיול, תלוי בכמה זמן תרצו להשקיע בטיולים מחוץ לעיר ומה תרצו לראות. אחד מטיולי היום המומלצים מרומא הוא לוילה ד’אסטה בעיירה טיבולי. בנסיעה של כשעה ממרכז רומא תגיעו לוילה שם תמצאו ארמון מפואר המשמש כמוזיאון ובו מספר חדרים שמתארים את חיי הקדם של הקיסרים הרומאים בתקופת הרנסאנס. עוד תמצאו בוילה גנים איטלקיים מהפנטים ויוצאי דופן שאף הוכרו כאתר מורשת עולמי. הגנים המדהימים כוללים מספר גדול של בריכות, 500 מזרקות מים ומערכת מדרגות מעוצבת, כל אלו הופכים את האזור למומלץ במיוחד לביקור. להזמנת סיורים לוילות היפהפיות שבטיבולי לחצו כאן.

גני וילה דאסטהיופייה המהפנט של וילה ד’אסטה וקרבתה לרומא הופכים אותה למומלצת מאוד כיום טיול מרומא

טיול נוסף שניתן לעשות הוא לעיר הבירה של חבל טוסקנה, פירנצה. פירנצה היא מבין הערים הותיקות של איטליה ואחת המתוירות ביותר במדינה בזכות יופייה המהמם. תיירים רבים יוצאים ליום (ואף ליומיים) לפירנצה ומטיילים ברחבי העיר העתיקה שלה שמלאה באתרים מרשימים כמו הדואומו של פירנצה וכיכר הסיניוריה המוקפת במספר פסלים של אמנים איטלקים וכמובן מבקרים בגלריות ובמוזיאונים מהראשונים במעלה כמו גלריית האקדמיה של פירנצה בה נמצא הפסל המפורסם ״דוד״ של מיכלאנג׳לו. כדאי לראות טיול יומי מומלץ לפירנצה כאן. עבור התיירים שיבחרו לנסוע לפירנצה בתחבורה ציבורית, אנו ממליצים להיכנס לעמוד רכבת מרומא לפירנצה.

הנוף של פירנצה מראש הכיפה של הדואומו של פירנצה (צילום מקורי)

אזור נוסף שניתן לצאת אליו לסיור יום הוא לאזור דרום איטליה, לדוגמה לנאפולי בעלת האתרים המרכזיים הרבים והמרתקים ולעיירת החוף היפה אמאלפי שמושכת תיירים רבים למרות הנסיעה הארוכה בזכות החופים הלבנים היפים, הנופים והיערות עם המפלים הנסתרים. מלבד זאת, במהלך הטיול בדרום איטליה ניתן לשלב גם סיור באתר הארכיאולוגי המרשים פומפיי בו תמצאו חורבות והריסות של עיר רומית שכוסתה כליל ע”י חומר געשי בשנת 79. האתר על שלל הריסותיו ונקודות העניין בו הוא עדות מדהימה לעיר רומית עתיקה ומשגשגת ולחיי היום יום בה. להזמנת סיורים לדרום איטליה לחצו כאן.

10 העמודים הנצפים ביותר ברומא:

 

הדמוגרפיה והגיאוגרפיה של רומא

רומא הייתה מאז ומעולם אבן שואבת לאנשים שהגיעו מחוץ לה. שפך הטיבר הפורה משך אליו את מתיישביה הראשונים של רומא. כאשר הייתה אימפריה השתקעו בה עבדים לשעבר (ראה למשל בסיפור הטרסטוורה והיהודים ברומא). גם כיום רומא היא בית למהגרי עבודה רבים, ביניהם ישנם גם לא מעט ישראלים. ברומא עצמה מתגוררים באופן רשמי 2.7 מיליון תושבים רשומים – אך הערכות הן שמתגוררים בה עוד 1.3 מיליון מהגרים שאינם רשומים. בפרברים שמקיפים את רומא מתגוררים עוד כמיליון תושבים, מה שהופך אותה למטורפלין עמוס וצפוף במיוחד.

העיר רומא נמצאת בתוך חבל לאציו שבמרכזה של איטליה. היא בנויה על גדות נהר הטיבר קרוב יחסית לנקודה בה נשפך הנהר לים התיכון. כמו ערי בירה אחרות בעולם (רמז: ירושלים) גם העיר העתיקה של רומא בנויה במקום בר הגנה ונמצאת בלב אזור המוקף שבע גבעות (קרא עוד על שבע הגבעות של רומא העתיקה). במהלך השנים התרחבה העיר והצטרפו אליה אזורים מרכזיים נוספים, כמו רובע סנט אנג’לו (בו נמצא הרובע היהודי של רומא) רובע הטרסטוורה וגבעת הותיקן.

בניגוד לבנייה מתקופת האימפריה הרומית, שנהגה לבנות את עריה בצורה מסודרת של רחובות אורך ורוחב (או בשמם הלטיני – קארדו ודקומנוס, כמו הקארדו בירושלים למשל, שהוא תוצאה של שליטה רומית בעיר), רומא הנוצרית ו”החדשה” התפתחה כמו ערים רבות אחרות (רמז: תל אביב), בצורה לא מאורגנת. כך נוצרו להן שכונות רבות בעיר, אך רובן אינן מעניינות את התייר הממוצע. למעשה, מלבד החלק העתיק של רומא, האזורים האחרים שמספקים עניין לתיירים הם: סנט אנג’לו, טרסטוורה והותיקן אותם הזכרנו קודם. אפשר להוסיף אליהם את רובע פרנסטינו (Prenestino), טיבורטינו (Tiburtino), וסאן לורנצו (San Lorenzo).

נהר הטייבר ורומא

לא ניתן לדבר על רומא מבלי לדבר על עורק החיים הבסיסי שלה ומעניק החיים שלה – נהר הטייבר. העיר רומא התחילה כאשר שבטים לטיניים באו להתיישב על גדות הנהר הפורה. הנהר היה המגן והחומה הפיזית של העיר במשך שנים והעורק הכלכלי המרכזי שלה, בדיוק כפי שהתמזה הייתה בלונדון והוולטובה בפראג.

במרכז הנהר נמצא האי טיברינה, שהיום משמש כאי של שקט ברומא הסואנת, ובעבר שימש כאזור המרפא של העיר. כיום שוכן בו בית חולים קטן. בזמן ההצפות הרבות של הטיבר, מכוסה חלק גדול של האי במים, מה שמביא להימנעות מבנייה עליו. במהלך האביב והקיץ ישנם הרבה דייגים באי, אך אנו ממליצים להימנע מכך (זה בערך כמו לדוג בירקון).

נהר הטיבר מכיוון טירת סנט אנג’לו בשקיעה ומתוך האי טיברינה (תמונות מקור)

העיר רומא היתה מבוססת על חקלאות במשך שנים רבות. נהר הטייבר נחשב לאזור פורה ביותר מימי השבטים הלטיניים, שבאו להתיישב בעיר לטובת שטחים חקלאיים, ועד היום, כאשר שטחים רבים הסמוכים לרומא משמשים כקרקעות חקלאיות. סביב לעיר ישנם אזורי תעשייה ומפעלים. אולי מנוע ההכנסה החשוב ביותר של העיר הוא התיירות הנכנסת, שמכניסה לעיר לא מעט כסף, חבל רק שעובדה זו לא מביאה לשיפור בתנאי בתי המלון ברומא – זו אחת הערים שהכי קשה למצוא בהן מלונות פשוטים, זולים וטובים שלא עולים הון ולא מתפוררים או זקוקים נואשות לשיפוץ (קרא עוד במלונות ברומא).

אומנות ותרבות ברומא

התיירים הרבים המבקרים ברומא כדי ליהנות מאוצרות האמנות והתרבות שלה הם כיום מנוע כלכלי אדיר לעיר. גם למי שאינו חובב גדול של מוזיאונים או עתיקות, רומא מספקת יצירות אמנות ומבנים שפשוט אי אפשר להישאר אדיש להם.

רומא מחזיקה בכמה אוצרות אמנות של ממש, שמספקים נקודת מבט על התרבות המערבית ופשוט משאירים כל תייר פעור פה. המוזיאונים הגדולים של רומא הם מוזיאון הותיקן, שגולת הכותרת שלו – הקפלה הסיסטינית – מושכת תיירים רבים (יחד עם מעל ל-15,000 מוצגים נוספים). המוזיאון הקפיטוליני, שהוא המוזיאון הלאומי הראשון בעולם, וכמובן וילה בורגוזה, בה חוגגת אמנות הרנסנס. מלבדם ישנם עוד מוזיאונים רבים המפורטים בדף מוזיאונים ברומא, שכל חובב אמנות והיסטוריה אנושית ימצא בהם בודאי עניין.

מלבד מוזיאנים לאמנות מחזיקה העיר בכמה אתרים מדהימים מתקופת האימפריה הרומאית העתיקה, כמו הפורום הרומאי והקולוסיאום, אך הם ממש לא היחידים ורבים מהם מפורטים בדף אתרי רומא העתיקה. בנוסף, אפשר לומר שרומא משמשת כביתם של מספר כנסיות מהחשובות בעולם הנוצרי-קתולי, שכל אחת מהן היא יצירת אמנות בפני עצמה. ביניהן אפשר למנות את כנסיית סנט פטרוסכנסיית סנט פאלוססנטה מריה מג’ורה (על כנסיות אלו ועל הכנסיות המרכזיות של רומא תוכלו לקרוא בדף כנסיות ברומא). מלבד כנסיות, תקופת הרנסנס הביאה לרומא גם פרץ של בנייה אדריכלית מדהימה, שנועדה בעיקר כדי לפאר את שם האפיפיורים ומשפחות האצולה על ידי בניית מבנים מדהימים כמו ארמון ברבריני, כיכרות ומזרקות מדהימות כמו פיאצה נבונה, והפונטנה די טרווי.


דוגמה לבנייה רנסנסנית (פונטנה די טרווי) ובנייה אדריכלית רומית (קולוסיאום) ברומא העתיקה

סמלי העיר רומא

סמלה הראשי של העיר רומא מלווה אותה מימי הלגיונות הרומיים ומכיל את ראשי התיבות SPQR, המסמלים כנראה את את האימרה הלטינית Senatus Populusque Romanus או “הסנאט והעם של רומא”.
ראשי תיבות אלו ליוו את רומא לאורך שנים ארוכות (בהפסקות שונות בתקופת שלטון זר או שלטון האפיפיורים) והם מופיעים על מסמכים רשמים, אתרים מרכזיים ואפילו על מכסי הביוב. מטרתם להביע את האופי הדמוקרטי של העיר מחד (או לפחות האופי הדמוקרטי שהייתה רוצה שיהיה לה, כיוון שלא בכל תקופה בהסטוריה צלח העניין) ולחבר אותה לתרבות רומא העתיקה מאידך.

סמל מפורסם נוסף של העיר רומא הוא סמל הזאבה המניקה שני תינוקות, שמתייחס לסיפורו של רומלוס מייסד העיר ואחיו, שעל פי האגדה גודלו על ידי זאבה. הסמל מעתיק את הפסל המפורסם שנמצא במוזיאון הקפיטוליני.

רומא והיהודים

אחד הדברים המעניינים הוא לגלות פרטים חדשים על יהדותך ולאומיותך, דווקא בזמן טיול בחו”ל. דבר זה קורה בצורה מאוד בולטת ברומא.
יהדות רומא היא אחת הקהילות היהודיות הותיקות בעולם. היא קיימת כמעט אלפיים ומאתיים שנה! המקורות ההיסטוריים מספרים על הגעה של יהודים לרומא כאשר הגיעו לעיר נציגי ממלכת החשמונאים. ישנם מקורות היסטוריים שמראים על כך שיהודים התגוררו ברובע הטרסטוורה כבר בתקופת הקיסר קליגולה, לאחר שהגיעו לעיר כעבדים בעקבות כשלון המרד הגדול.

ההפסד היהודי במרד הגדול, שהשפיע רבות על העם שלנו, מונצח בצורה מצמררת בשער טיטוס, בו מפורטת הגעת היהודים כעבדים מושפלים לאימפריה הרומית. כשרומא הפכה נוצרית והעבדות של היהודים התבטלה מצבם הפך טוב יותר. הם היו סוחרים, בנקאים ורופאים (אפילו של האפיפיור), אך במהלך תקופת ימי הביניים והתחזקות הנצרות התחיל מצב היהודים להתערער. ב-1555 הוקם הגטו היהודי בהוראת האפיפיור ומאז ועד למאה העשרים קשה היה להיות יהודי ברומא (קרא דוגמאות לחקיקה האנטישמית ולהגבלת חיי היהודים בתקופה זו בדף רובע סנט אנג’לו).

בית הכנסת ברובע היהודי ברומא, ותחריט שוד המנורה בשער טיטוס – רומא היא מקום מיוחד להתחבר בו לעבר יהודי מרתק!

תקופת הרנסנס הייתה תקופה של חזרה למקורות בקרב אמני ענק כמו מיכאלאנג’לו, ויחד עם אתרים כמו שער טיטוס, או דמויות שנויות במחלוקת במקורות היהודיים כמו אדריאנוס, רומא הופכת להיות עיר מיוחדת למתעניינים במקורות היהודים. בקפלה הסיסטינית תוכלו לראות פרשנויות מדהימות לסיפורי התנ”ך, תוכלו לראות לא מעט ציורים המאזכרים סיפורים תנ”כיים ומהספרים החיצוניים, כמו יהודית והקיסר הרומאי, או אדם וחווה. ואי אפשר בלי להזכיר את פסליהם המדהימים של גיבורים תנ”כיים אדירים כמו משה ודוד.
אביב העמים ועליית הרעיונות הלאומיים באיטליה, לצד שקיעת הרעיונות הדתיים עלה גם רעיון האמנסיפציה ליהודים וחל שיפור ניכר במצב יהודי ברומא. הם השתלבו בחברה והגדירו עצמם כאיטלקים “בני דת משה”. אך מיד לאחר מכן, עם עליית רעיון הלאומנות והפאשיזם חלה הידרדרות דרסטית במצב היהודים. שיא חדש בקושי של היהודים בעיר הגיע דווקא בתקופה החילונית ביותר של העיר, עם הכיבוש הנאצי של היטלר וחקיקת חוקי הגזע ב-1938. בשנת 1943 נשלחו יהודי העיר למחנות ההשמדה ו-2000 מיהודי רומא נרצחו בהם.
כיום, הקהילה היהודית ברומא היא קהילה גדולה יחסית המונה כ-15,000 יהודים ומחזיקה עשרה בתי כנסת, שהגדול והחשוב שבהם הוא בית הכנסת הגדול ברומא.

לדעתנו, ליהודי המשכיל שרוצה להבין על מה דיברו חז”ל כשאמרו “עשרה קבין עשירות ירדו לעולם – תשעה מהם נטלו הרומאים ואחד העולם כולו…” (קידושין מט, ב.), חייב לבקר בעיר הזאת ולסייר בין רחובותיה העתיקים.

קייסים, גנבות, פיגועים ביטחון ובטיחות ברומא

בסה”כ רומא היא עיר די בטוחה – אך כמו בחלקים אחרים של ארצות האיחוד האירופי היא סובלת מבעיית מהגרים, חלקם הלא מועט מוסלמים, מה שיוצר תחושה של איום על התייר הישראלי הממוצע. יש מעט גנבות וכייסים ברומא, חשוב לשמור על עירונות במיוחד באזורים בהם אין משטרה ויש הרבה זרים (למשל אזור הטרמיני או אזור כיכר ויטוריו עימנואל – שהם אזורים יותר בעייתים) בחלקים המרכזיים יותר כמו פיאצה נבונהפנתאון והקולוסיאום יש הרבה מאוד משטרה ולכן אין הרבה גנבות ופשע. באופן כללי אין סכנה מיוחדת לישראלים המטיילים ברומא, שאינם קיימים באתרים אחרים בעולם. ברומא ובכל מקום אחר, מומלץ לשמור על התיקים ולהשתמש בחגורת בטן ובכך להימנע מכייסים מאומנים הפועלים בעיר. מניסיון, שימו לב במיוחד באוטובסים הצפופים!.

מפה