הכירו את פריז

מידע על אחת הערים המסקרנות והמיוחדות ביותר בעולם,
ועל תושביה אוהבי החיים הטובים

מידע כללי

פריז פריז פריז. מאיפה מתחילים?
פריז, בירתה של צרפת, היא עיר שזוכה לשלל כינויים ותיאורים – עיר האורות, העיר הרומנטית בעולם, בירת התרבות. הכינוי שבוודאי ניתן לשייך לה הוא בירת התיירות, שכן מגיעים אליה למעלה מ-30 מיליון תיירים מדי שנה! ולא סתם. פריז היא עיר יפיפייה ומגוונת, כוללת הרבה אפשרויות לפעילויות טיולים וחוויות, וכמעט בלתי אפשרי להגיד “מיציתי את פריז”. תמיד יהיה לה עוד מקומות להציע, עוד אזורים לראות, ועוד המון נקודות חדשות לגלות. בין הגנים הצרפתים המדוקדקים, המוזיאונים העשירים, הרחובות הקסומים והשדרות הרחבות, הכנסיות המדהימות, המונומנטיים המפורסמים כמו מגדל אייפל ושער הניצחון, חנויות אלגנטיות ובתי קפה מלאי סטייל וכמובן שפע פריזאים אלגנטיים. קשה מאוד שלא להתאהב בעיר הזאת. הסופרים הדגולים ביותר כתבו פה, הציירים המפורסמים ביותר ציירו פה, ורעיונות חדשים ומתקדמים שהיום מהווים אבן יסוד בפוליטיקה ובזהות המערבית צמחו פה.




טיול בעיר יכול להפיח חיים בהיסטוריה הצרפתית והפריזאית. ביקור בארמונות הפאר של מלכי צרפת ולאחוזות המרהיבות של אציליה, המחשת ימי הביניים בכנסיות ובבזיליקות הגותיות הגבוהות והמקושטות, האנשה של תקופת המהפכה הצרפתית בבסטיליה, בקונסיירז’רי ובגיליוטינה המפורסמת, תקופת האימפריה בראשות נפוליאון בשער הניצחון האדיר ובאוצרות הלובר, לצרפת החזקה והתעשייתית שבמבנים שנבנו לתערוכות העולמיות כמו מגדל אייפל, קידוש הידע והלימוד באוניברסיטאות ובמוסדות הלימוד היוקרתיים והוותיקים שברובע הלטיני, תור הזהב של אנשי אמנות ותרבות בפריז ברחובות מונמארטר ומונפארנס ובאינסוף המוזיאונים שיש לעיר להציע, את החיים היהודים בפריז בבתי הכנסת והחנויות ברחוב רוזייה, עד החיים המודרניים בפריז שכוללים השפעות אמריקאיות כמו דיסנילנד וסניפי מקדונלדס בעיר או הגירה מכל העולם.

פריז של היום היא עיר שמכילה צדדים ומאפיינים שונים מאוד- החלק היוקרתי של השאנז אליזה, רחוב סנט אונורה וכיכר מדלן; החלק הבוהמייני של סן ז’רמן והרובע הלטיני; האזור היהודי, השיקי והמלא בגאים של המארה; צלילה לאווירת ימי הביניים באיים של מרכז פריז; תעלת סן-מרטין עם חיי הלילה הפורחים עמוסת צעירים ופאבים; אזור פיגאל וקלישי למבוגרים בלבד בתחתית המונמרטר; אזור צ’יינה טאון בדרום העיר ואזור העסקים המודרני בלה דפנס. פה תמצאו שווקים של ירקות, בשר, גבינות ודגים, מול ה”ארטיסן בולנז’רי אה פטיסרי” המדוקדק, שווקי פשפשים ועתיקות מלאים פריטים צרפתיים קלאסיים ונוסטלגיים לצד תופים ומסכות אפריקאיים. בתי קפה אלגנטיים עם מלצרים שלבושים יותר יפה מהלקוחות בסמוך לסלון דה תה פשוט ומוזנח. מסעדות יוקרה וביסטרו שכונתי לצד חנויות פאסט פוד של קבב (למעשה מדובר בשווארמה), טריטוריה של אוכל אסייתי מהיר ואינסוף מסעדות סושי.

הידעת: מדוע פריז נקראת עיר האורות?

השם “עיר האורות” דבק בפריז משני סיבות. הראשונה היא תפקיד המפתח שלקחה העיר בעידן הנאורות (שנקרא גם עידן האורות)- תנועה אינטלקטואלית הראתה חשיבות במוסר, וכינתה את ימי הביניים (חסרי הרציונליות לטעמם) העת החשוכה.

הסיבה השניה והמילולית יותר היא שפריז היתה מבין הערים האירופאיות הראשונות בה הותקנה תאורת רחוב מבוססת גז. עד 1860s שדרות ורחובות פריז הוארו ב-56 אלף מנורות גז. היום תאורת לילה היא דבר של מה בכך והיא מובנת לנו מאליו. אך דמיינו לעצמכם את השדרות האסטתיות של פריז מוארות, בזמן שערים אחרות עוד חשוכות בלילה, ותוכלו להבין עד כמה מרשים ומיוחד זה היה בעבר.

קצת על הפריזאים

רבות נאמר על הפריזאים בניסיון קצת יומרני להכניס יותר מ-2 מיליון איש למשבצת של תכונות ואפיונים זהים כמו סנובים, שונאי זרים או מסתפקים במקלחת צרפתית. הנוף האנושי בפריז לא מורכב רק צרפתים עם חולצת פסים ובגט עטוף מפית זעירה מתחת לבית-השחי (למרות שבאמת יש כמה כאלה שלא נכנעים למרות הקלישאה), ובמהלך הטיול תפגשו כל מיני ורסיות פריזאיות. סביר להניח שתתקלו בצרפתים מרימי אף לנוכח האנגלית שלכם, אבל גם בלא מעט חוויות נעימות וחביבות עם מקומיים מסבירי פנים. יש פריזאים נחמדים מאוד, יש כאלה שפחות, אבל הרבה מהם כן חולקים תרבות ודפוסי התנהגות שניתן להגדיר אותם כפריזאים מובהקים. לדוגמא, פריזאים לעולם לא יעצרו ברמזור אדום כהולכי רגל כאשר אין תנועה, ינשקו בשתי הלחיים כאשר הם נפגשים עם חברים, יעדיפו לנסוע במטרו ולא ברכב וכמעט אף פעם לא ישאירו טיפ במסעדה או בבר.

סטריאוטיפ א’: ניתן להגיד בוודאות- תושבי פריז אוהבים את החיים הטובים. אם תתרחקו ממוקדי התיירות תראו את בתי הקפה והמסעדות עמוסים בצרפתים, יושבים צפופים צפופים על שולחנות קטנטנים, שותים אספרסו או סועדים ב-menu, עסקית הצהריים הנהוגה ומקנחים בסיגריה. בשעות הערב המקומות מתמלאים מחדש בצעירים ובמבוגרים כאחד, שותים יין רוזה ורדרד או חולקים קנקן יין אדום, וכמובן מעשנים בשרשרת. הם אוהבים אוכל טוב עמוס חמאה, יין בכל ארוחה וקינוח מעודן לסיום. בסופי השבוע, ובשבת בערב בפרט (יום ראשון הוא יום החופשה שלהם), הרחובות יתמלאו בזוגות וקבוצות בדרך לבר, מסעדה או מסיבת בית. גם באמצע השבוע וגם בימים הקשוחים של החורף, העירוניים הבליינים לא מוותר על יציאות. עם זאת, הבילויים נגמרים בשעות מוקדמות יחסית ושלא כמו תל אביב, מרבית הפאבים נועלים את שעריהם לפני 2 בלילה.

מסעדה טיפוסית במונמארט

סטריאוטיפ ב’: אם עשרה קבין של אלגנטיות ירדו לעולם, אין ספק שהפריזאים פשוט קיבלו את כולם. הנשים הפריזאיות מצליחות בחינניות לא מוסברת לשלב בגדים, צעיפים, איפור עדין, סיגריה ונעליים לכדי מכלול שיקי ואופנתי. ההקפדה הזו לא פסחה על הגברים הפריזאים, שצועדים לעבודה בחליפה, עניבה מדוגמת ונעלי עור עדינות ומבריקות. מיותר לציין שלמרות שהאוכל הצרפתי כמעט תמיד כולל חמאה או שמנת, ולרוב שתיהם, הפריזאים, במין שחצנות מרגיזה, מצליחים להיות רזים להפליא. יכול להיות שכוס היין האדום שמלווה כל ארוחה שלהם עומדת מאחורי התהליך הלא סביר הזה, אתם מוזמנים לבדוק את זה מקרוב בעת שהותכם בעיר. גדולי המעצבים בהוט קוטור התפתחו ויצרו בפריז כמו ז’אן פול גוטייה, דיור, לואי ויטון, ז’יבנשי, איב סן-לורן וקוקו שאנל. למזלנו, בפריז אופנת העלית מצליחה לזרום מהרחובות היוקרתיים לאזורים הבסיסיים יותר של העיר ולהתבטא באופנה אורבנית מתוחכמת ונפלאה שמתקרבת יותר להיות בהישג יד וכיס.

סטריאוטיפ ג’: הגאווה הצרפתית. לא ניתן להתעלם מהמאמצים הצרפתיים לשמר את התרבות, השפה והזהות המקומית מפני ציפורניו הארוכות של הדוד סם. הכנסת סניפי מקדונלדס הראשונים לעיר הבעיתה לא מעט פריזאים, שנאלצו לחיות עם הביקוש הרב לכך ולסניפי סטארבקס שהגיעו אחריהם. למרות הנוכחות האמריקאית, הפריזאים חשים כי הם מייצגים עולם תרבותי, אינטלקטואלי ומתוחכם יותר ולא המוני ורדוד. לדוגמא, הרבה מהמוזיאונים בעיר לא נגישים למי שאינו קורא צרפתית- הלוחיות לצד היצירות כתובות רק בצרפתית ללא אנגלית. למי שמתכנן לבקר בלובר, ד’אורסיי ועוד מרבית המוזיאונים הקלאסיים בעיר, אם חשוב לכם מומלץ לברר בקשר להדרכות באנגלית או לשכור audioguide במקום. הצרפתים עומלים כדי לשמור על השפה הצרפתית, ורבות מהסדרות והסרטים העכשוויים מוקרנים בטלוויזיה ובקולנוע הם בדיבוב לצרפתית. אם אתם מעוניינים לבקר בקולנוע, שימו לב שלא נקלעתם לסרט הוליוודי בדיבוב צרפתי. אם תתרחקו מעט מהאזורים התיירותיים, תראו שבמסעדות אין דבר כזה תפריט נוסף באנגלית. עם זאת, מרבית הפריזאים דוברי אנגלית סבירה ואפשר להסתדר ולתקשר. אם תפנו אליהם בנימוס ותשלבו מעט מילים בצרפתית (מהמילון הבסיסי והקצר שבתחתית העמוד), תזכו גם לחיוך ויחס יותר חיובי.
**בפריז נמצאים גם מהגרים רבים מכל העולם, אסיה, אפריקה והמזרח התיכון, בעיקר מהקולוניות שצרפת החזיקה בעבר. מרביתם חיים ועובדים בפריז, ולא מעורבים סוגיות פוליטיות בינלאומיות כמו מה קורה בישראל. עם זאת, יש מוסלמים שעשויים להגיב בצורה לא נעימה למראה סממן יהודי. כדי שהנושא לא יטריד או יפריע את מהלך הטיול, מומלץ לחובשי הכיפה להצטייד בכובע.

אוכל בפריז

כדאי לשים את הקלפים על השולחן- את הדיאטה שהתחלתם מומלץ לעטוף היטב, לשמור במקום צונן ולהשאיר בארץ. אל תוותרו על עולם התענוגות הקולינריים הפריזאי, חובה לנצל את ההזדמנות ולטעום כמה מהמאפים והקינוחים הטובים ביותר בעולם. אמנם בישראל יש שפע של אוכל מגוון ומשובח, אך יש תחומים בהם ישראל לא מתקרבת לעושר הצרפתי. קחו את הטיול בפריז כהזדמנות לחוויה גסטרונומית ותרבותית, שהרי עבורם זהו חלק בלתי נפרד מהאופי המקומי. ארבעת הכוכבים הגדולים של צרפת הם למזלנו גם במחירים שווים לכל כיס- המאפה, הקינוח, הגבינה והיין.
איפה מתחילים?

בולנז’רי (Boulangerie)– זוהי חנות המאפים הצרפתית. עולם אפייה שלם ובו בגטים ולחמים, קוראסונים ושלל מאפים. למעשה, די קשה לטעות וכנראה שכל בולנז’רי שתכנסו אליה תמכור קרואסונים אוויריריים, חמאתיים ומעולים, אבל כדאי ללכת מראש למקומות מומלצים, כדי שתוכלו לטעום את הטופ של הטופ. היכנסו לאחת מחנויות הבולנז’רי המומלצות (ראה כמה מומלצים ברובע הלטיני, במונטמארטר ובאזור האייפל והאינווליד), ותצביעו על כל מה שנראה לכם טוב- קשה להיגמל מהבגט הצרפתי הפריך מבחוץ ורך מבפנים, תטעמו מהבריוש הצרפתי האגדי, ותגלו כמה טוב חמאה יכולה לעשות לכל מאפה. אם תבקשו מהמוכר קרואסון שוקולד, הוא יצחק, שכן בצרפת הוא מכונה “פה אה שוקולד” (pain au chocolat)- לחם שוקולד. אחרי ביקור בכמה מהמקומות הטובים ביותר בעיר אתם לא תבינו למה הלחם הארוך בישראל נקרא בגט והבצק המגולגל קרואסון.

פטיסרי (patisserie)– כדי שחנות תוכל לתלות בחוץ את השלט פטיסרי, היא צריכה לעבור מבחנים ולהוכיח שהיא עומדת בסטנדרט הקינוחים הלאומי. פה תוכלו לפעור עיניים לנוכח קינוחים קטנים, מעוצבים ומשוקעים להפליא ופשוט טעימים נורא. הויטרינות וחלונות הראווה הצבעוניים והמגוונים ימשכו אתכם, וכנראה שמאוד תתקשו לבחור איזה קינוח לקחת- בין המילפויי עם קרם וניל אמיתי, טארט לימון עם מרנג תפוח ושזוף, קרם ברולה, אופרת שוקולד עמוסת שכבות, מקרונים בשלל צבעים וטעמים או אקלר תות-קצפת-וניל. פריז היא ללא ספק גן העדן של הקינוחים, תתענגו על כל רגע.

קינוח בפושון (צילום מקורי)

קינוח מעוצב במיוחד לכריסמס בפושון (צילום מקורי)

מקרונים מפטיסרי פייר ארמה (צילום מקורי)

פרומז’רי (Fromagerie) (למיטבי לכת)- מעדניית גבינות. עולם הגבינות הצרפתי כולל רשימה אינסופית של גבינות בכל הסוגים, מרקמים, צבעים, מידת קושי ואופן הטיפול. כמו שהצרפתים לא שמעו על קמח מלא, כך גם הרעיון של אחוזי שומן נמוכים בגבינות לא הגיע אליהם. ובזכות זה, כנראה שתטעמו פה את הגבינות המיוחדות והטובות ביותר בעולם. המלצה שלנו, לכו לאחת מהפרומז’רי שתמצאו (כמו fromagerie Laurent Dubois) או לדוכן בשוק, ותבקשו המלצה מהמוכרת- אל תרתעו מהעובש, אל תחששו מהכחול האפור הזר. הגבינות יכולות להיראות מאיימות מבחוץ אבל להיות עם טעם עדין ומשובח. אם אתם מעוניינים במחירים זולים יותר, גם בסופרמרקט תוכלו למצוא מבחר עצום של גבינות מצוינות. הרוקפור או הברי בישראל הן רק הד חלוש של הגבינות האמיתיות שתוכלו למצוא פה.

יין (Vin)– וכמובן, איך אפשר בלי היין הצרפתי? יצרנית יין מספר אחת בעולם, המייצרת למעלה מ-5 מיליון טון יין בשנה. אם טעמתם את כל המאכלים המשמינים המומלצים פה, כדאי להרגיע את לחץ הדם עם כוס יין אדום מבורדו או מהיקבים של פרובנאס. תוכלו למצוא פה יינות טובים, צעירים (בוז’ולה) או ותיקים יותר, במחירים מצחיקים. במסעדות תוכלו להזמין כוס יין משובח (verre de vin, ור דה וה) או לנהוג כמקובל בפריז ולהזמין קנקן יין קטן (pichet de vin, פישט דה וה). היין הוא אחד ממוצרי הצריכה החזקים ביותר בפריז, ותוכלו לראות את המבחר יוצא הדופן של יין בכל הסופרמרקט בו תבקרו, כולל גם יינות איכותיים ביותר. למי שרוצה להשקיע יותר- ניתן לרכוש יין מיוחד יותר ב-cave, מרתף בצרפתית וכינוי לחנות יין או בסניפי חנות היין המפורסמת Nicolas. כמו כן, זו הזדמנות מצוינת לרכוש שמפניה אמיתית לא רחוק מעיר הייצור שלה- שמפיין, במחירים קצת יותר סבירים. ב-4-5 יורו בלבד תוכלו להצטייד בבקבוק יין טוב, יורו פלוס-מינוס לבגט (תלוי במקום וברובע), וגבינות החל מיורו וחצי (ניתן לקנות 3 גבינות שונות ב-5 יורו או ב-50 יורו.. תלוי בסוג, מקום וכמות) ויש לכם ארוחה צרפתית מושלמת וזולה!

מילון בסיסי לתייר הישראלי המשתלב

שלום/בוקר טוב – בונז’ור! (Bonjour!) בכניסה לכל חנות ועסק חשוב לענות למוכר או להגיד בעצמכם- בון-טוב, ז’ור- יום.

ערב טוב -בונסואר! (Bonsoir!) החל משעה 18:00 בערך, תצטרכו להחליף את הז’ור לסואר- ערב.

להתראות – אורבואר (Au Revoir)

תודה – מרסי או מרסי בוקו, תודה רבה (Merci/Merci beaucoup)

בבקשה – סיל וו פלה (se il vous plaît)

סליחה – פארדו (Pardon) או אקסקוז מואה (Excusez-moi), סלח לי. המילה האהובה על הצרפתים, ובכל נגיעה קלה במטרו הם אומרים זה לזה- פארדו. אם עשיתם משהו יותר קיצוני מזה ואתם מאוד מתנצלים על כך, אמרו דסולה- (désolé).

אדון/גברת – מסייה / מאדאם (Monsieur / Madame).

איפה ה…? – או ..? (Où est …?)

יציאה – סורטי. חשוב מאוד להתמצאות בתחנות המטרו. (Sortie)

את/ה מדבר/ת אנגלית? – פארל וו אנגלה? (Parlez-vous anglais?)

פתוח/סגור – אובר/פרמה בהתאמה (Ouvert / fermé)

תנו לי עוד מהבגט הטעים הזה – Je veux plus de cette délicieuse baguette

ככל שתהיו יותר מנומסים ותשלבו יותר מילים צרפתיות בסיסיות בבקשות שלכם, כך תזכו ליחס טוב ולאדיבות. לדוגמא בכניסה למוזיאון להגיד למוכרת או למוכר “בונז’ור מאדאם/מסייה, וו פארל אנגלה?” תהיה פתיחה הרבה יותר טובה לשיחה מאשר פשוט להתחיל לדבר באנגלית.




המלצות "הכל על"

  • בתחום הבולנז’רי גם שומרי המסורת יוכלו למצוא מאפיות צרפתיות משובחות, כאשר המומלצת מביניהן היא Le XXV הממוקמת ברובע ה-16. מאפיות כשרות נוספות תוכלו למצוא ב- Trocadéro Boulangerie Simon הממוקמת ברובע ה-12 (269rue de Charenton), כמו גם, Kokraz הממוקמת ברובע המארה (29Rue des Rosiers) ו-Zazou הממוקמת ברובע האופרה (20Rue du Faubourg Montmartre).
  • בין המומלצים בתחום הפטיסרי תוכלו למצוא את ל’דורה (Ladurée) המוצלחת והמוכרת ביותר בפריז. עיצוב המקום והקינוחים עוצרי הנשימה הן בשל הטעם והן בשל הניראות יגרמו לכם לרצות לפתוח שם כל בוקר.
  • בתחום היין ישנו ביסטרו מוכר ומומלץ ביותר בשם ביסטרו ד’אוסטאש (Le Bistrot d’Eustache) הידוע במגוון יינות איכותיים שהוא מציע ובאווירה הרומנטית שהמקום משרה. שווה ביקור.

מפה