כנסיית טמפליאוקיו, הלסינקי – המדריך המקיף ביותר בעברית | Temppeliaukiou Church

כנסיית טמפליאוקיו בכמה מילים

כנסיית טמפליאוקיו (Temppeliaukio church), הידועה גם ככנסיית הסלע, היא ציון דרך ארכיטקטוני ייחודי ונחשב מאוד הממוקם בהלסינקי (Helsinki), פינלנד. הכנסייה היא אחד מאתרי התיירות הפופולריים ביותר בעיר, והיא מושכת אליה מבקרים מכל רחבי העולם. הכנסייה תוכננה על ידי האחים טימו וטואומו סומלאין והושלמה בשנת 1969.
המאפיין הייחודי של הכנסייה, אותו ניתן לראות מיד בהגעה לכיכר הרחבה בו היא ניצבת, הוא שהיא בנויה ישירות לתוך תצורת סלע איתן, כאשר קירות הסלע הטבעיים משמשים כקירות הפנימיים של הכנסייה. אופן הבנייה הייחודי של הכנסייה מעניק לחלל תחושה טבעית עם הסביבה. הכיפה העגולה של הכנסייה עשויה נחושת וזכוכית, המאפשרת לאור טבעי לחדור לחלל ולהדגיש את משטחי הסלע המחוספסים. פנים הכנסייה מעוטר בדלילות, בכדי שלא לתפוס את עיקר תשומת הלב של המבקר בה, עם ריהוט מודרני ומזבח פשוט. הכנסייה ידועה גם באקוסטיקה יוצאת הדופן שלה, מה שהופך אותה למקום פופולרי לקונצרטים והופעות מוזיקליות.
לכנסייה קיבולת ישיבה של עד 750 איש והיא משמשת הן לשירותי דת והן לאירועי תרבות. ככנסיית טמפליאוקיו היא הישג אדריכלי יוצא דופן המשלב בין הטבע לבין מעשה ידי אדם, ומדגיש את המסלע הטבעי בתוך עיר סואנת ועמוסה, בה הוא כמעט ולא נוכח. העיצוב הייחודי והמיקום המדהים שלה הופכות את הכנסייה לאטרקציה שחובה לראות עבור המבקרים בהלסינקי.

קירות הכנסייה בנויים מקירות סלעיים טבעיים והכיפה מנחושת וזכוכיתקירות הכנסייה בנויים מקירות סלעיים טבעיים והכיפה מנחושת וזכוכית

מה רואים בכנסיית טמפליאוקיו

מה רואים בכנסיית טמפליאוקיו

כנסיית טמפליאוקיו, הידועה גם ככנסיית הסלע, היא מבנה ייחודי שאין עוד כדוגמתו בהלסינקי. הכנסייה ממקוממת ברובע טיאלה הססגוני והמיוחד, במרכז של כיכר גדולה אשר מלאה עד אפס מקום במחשופי מסלע הדולומיט המקומי, בעל הצבע האפור החזק. במהרה תיווכחו כי גוש הסלע הנישא הוא חלול כמעט לחלטין, ומהווה גג למערה- בה שוכנת כנסיית טמפליאוקיו המופלאה. הכניסה לכנסייה היא סולידית ונמוכה, והחלק היחידי בחיצוניות המבנה בו נוכח בטון. 

לאחר הכניסה תבחינו מיד באולם התפילה הענק אשר יכול להכיל כ750 אנשים. פנים הכנסייה מעוטר בדלילות, עם ריהוט מודרני ומזבח פשוט. הדגש הוא על האלמנטים הטבעיים של החלל, כאשר קירות הסלע וכיפת הנחושת תופסים את מרכז הבמה. נוכחותם של קירות העשויים מסלע משרים אווירה ייחודית במבנה, כאילו הוא עתיק, אך גם מודרני, באותו הזמן. כיפת הכנסייה עשויה נחושת וזכוכית נוצצים, ודפנות כיפה עשויים תריסים דרכם נכנסת האור מכל עבר ומאיר את המקום. כשאתם מסתובבים בכנסייה, לא תוכלו שלא להתפעל מהאקוסטיקה יוצאת הדופן. החלל עוצב מתוך מחשבה על מוזיקה, וזה ניכר. הצליל מהדהד מהקירות, ויוצר חוויה סאונד מלאה ועשירה. הכנסייה היא מקום פופולרי לקונצרטים והופעות מוזיקליות אחרות, וקל להבין מדוע. 

בסך הכל, כנסיית טמפליאוקיו הוא אטרקציה שחובה לראות בהלסינקי. זוהי עדות ליופי ולכושר ההמצאה של העיצוב האנושי ולדמיון הרב והיצירתיות של האדריכלות הפינית. ,

התקרה עשויה מזכוכית ונחושת ובה תריסים כך שאור השמש מאיר את כל האולםהתקרה עשויה מזכוכית ונחושת ובה תריסים כך שאור השמש מאיר את כל האולם

כרטיסים לכנסיית טמפליאוקיו

ניתן לרכוש כרטיס בסיסי המקנה כניסה לכנסיית טמפליאוקיו ולהינות מהנחה של 5% לגולשי אתר הכל על (קוד דופון HAKO5). כרטיס זה מתאים לאלו שמעוניינים בכניסה לכנסייה בלבד.

להזמנת הכרטיסים עם ההנחה לגולשי האתר לחצו על הקישור הזה

כרטיסים לסיור אדריכלי בעיר הלסינקי

כנסיית טמפליאקו אינה מתקיימת בחלל ריק, והיא חלק מרשת של אלמנטים אדריכליים ייחודיים ויצירתיים בעיר הלסינקי. כרטיס זה יקנה לכם השתתפות בסיור אדריכלי מודרך עם מומחה בתחום, באורך של כ3 שעות, באתרים שונים בעיר כמו ספריית אודי (Oodi public library), המוזיאון לאמנות מודרנית, כנסיית טמפליאוקיו ועוד. השתתפות בסיור תעזור במיקום הכנסייה בתוך התנועה האדריכלית הפינית, ובכך תעשיר את הביקור בה.

להזמנת הכרטיסים עם אפשרות ביטול בחינם לחצו על הקישור הזה

הזמנת כרטיסים לכנסיית טמפליאוקיו- 5% הנחה רק לגולשי הכל על

המלצות "הכל על" למגיעים לכנסיית טמפליאוקיו

  • הכנסייה היא בהחלט אלמנט אדריכלי ייחודי ומרשים בנוף העירוני של הלסינקי, ולכן הביקור בה מומלץ לכל המבקרים בעיר, אך במיוחד לחובבי האדריכלות.
  • הכנסייה עשויה להיות עמוסה בשיא עונות התיירות, ולכן כדאי לבקר בה בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת סגירה, שכן בשעות אלו עומס המבקרים פוחת.
  • מומלץ להשקיע בביקור בכנסייה בערך שעה.
  • מומלץ לשלב את הביקור בכנסייה עם ביקור באטרקציות מרכזיות נוספות בעיר הלסינקי כמו המוזיאון לאמנות מודרנית (Kiasma), מבצר סוובורג ואיי סומנלינה (Fortress of Sveaborg & the Suomenlinna Islands) והשוק העירוני (Helsinki’s Market Square). חובבי האדריכלות יהנו במיוחד מביקור בפנינות האדריכלות של העיר, הכוללות את ספריית אודי (Oodi public librery), אולם פינלנד (Finlandia Hall) והמוזיאון לאמנות מודרנית. ניתן להזמין סיור מודרך בעקבות האדריכלות הייחודית של הלסינקי בקישור הבא (אפשרות ביטול בחינם). 
  • נוח להגיע לכנסיית טמפליאוקיו בתחבורה ציבורית, שכן התחבורה הציבורית בהלסינקי נגישה ביותר, באופן הבא: ניתן לקחת רכבת קלה (קווים 1,2,4,5,10) ולרדת בתחנת Sammonkatu, או לקחת אוטובוס (קווים 20,30,37,41,42,63,69,70,108N,212,213,213N ו400) ולרדת בתחנת Hanken.
  • הביקור בכנסייה עשוי להיות מעט משעמם עבור ילדים. מומלץ למשפחות לקצר את הביקור במקום לכחצי שעה. בקרבה לכנסייה מצויות כמה גינות משחקים. יש לשים לב כי הכניסה לבני מתחת ל18 היא בחינם.
  • כנסיית טמפליאוקיו שוכנת בשכונה טיאלה, אשר סמוכה למרכז העיר הלסינקי. כיאה לשכונה מרכזית וחשובה, ישנן אופציות לינה רבות מצויות בטיאלה, בקרבה לכנסייה. לפניכם 3 אפשרויות לינה המומלצות בידי צוות אתר הכל על:מלון שלושה כוכבים מומלץ הוא מלון Hotel Finn, אשר ממוקם באופן מצוין ברובע הקניות של העיר, כ500 מטרים מהכנסייה. המלון מציע חנייה וחדרים משפחתיים, ומומלץ בשל המיקום המעולה והצוות המסור.להזמנת לינה לחצו על הקישור הזה

    מלון ארבעה כוכבים מומלץ הוא מלון Hotel Helka, הממוקם בתפר בין מרכז העיר וטיאלה, מרחק הליכה קצר מהכנסייה. המלון הוא מלון יוקרתי המציע חנייה פרטית, בר וקבלה פתוחה 24/7. המלון מומלץ בגלל המיקום והנוחות העילאית.

    להזמנת לינה לחצו על הקישור הזה

    דירות מומלצות הן Citykoti Downtown Studios, הממוקמות במרכז העיר, סמוך לשכונת טיאלה, במרחק אווירי של כ400 מ’ מהכנסייה. ישנן דירות זוגיות ומשפחתיות, והן מומלצות בשל הניקיון והמיקום.

    להזמנת לינה לחצו על הקישור הזה

  • יש לשים לב כי הכניסה לבני מתחת ל18 היא בחינם.
  • מומלץ שלא להגיע לכנסיית טמפליאוקיו עם רכב. היא נגישה מאוד לתחבורה ציבורית.
  • יש לשים לב לשעות הכניסה החריגות ביום שבת.
  • כנסיית טמפליאוקיו היא ממש לא רק כנסייה, ומשמשת גם כחלל הופעות. ניתן להתעדכן בהופעות המתקיימות במקום דרך האתר הרשמי בקישור: https://www.temppeliaukionkirkko.fi/en/index/tapahtumat.html

שאלות נפוצות על כנסיית טמפליאוקיו

הכנסייה היא בהחלט אלמנט אדריכלי ייחודי ומרשים בנוף העירוני של הלסינקי, ולכן הביקור בה מומלץ לכל המבקרים בעיר, אך במיוחד לחובבי האדריכלות.

הכנסייה עשויה להיות עמוסה בשיא עונות התיירות, ולכן כדאי לבקר בה בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת סגירה, שכן בשעות אלו עומס המבקרים פוחת.

מומלץ להשקיע בביקור בכנסיית טמפליאוקיו בערך כשעה.

הכנסייה נגישה לאלו המתניידים עם כיסא גלגלים.

סרטון על כנסיית טמפליאוקיו

מידע שימושי על כנסיית טמפליאוקיו

  • שעות פתיחה: הכנסייה פתוחה בכל ימות השבוע בשעות האלו-
    יום ראשון 12:00–16:50
    יום שני עד שישי 10:00–16:50
    יום שבת 10:00–11:35, 12:45–14:35, 15:45–16:50
  • מחיר כניסה: 5 יורו לאדם.
  • כתובת: Lutherinkatu 3, 00100 Helsinki, פינלנד.
  • ניתן להגיע לכנסייה בעזרת תחבורה ציבורית. ניתן לקחת רכבת קלה (קווים 1,2,4,5,10) ולרדת בתחנת Sammonkatu. בנוסף, ניתן לקחת אוטובוס (קווים 20,30,37,41,42,63,69,70,108N,212,213,213N ו400) ולרדת בתחנת Hanken.
  • קישור לאתר הרשמי: https://www.temppeliaukionkirkko.fi/en/index.html